Meterkast opgeruimd geen internet meer.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymoona
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 24-04 15:26
Ik heb vanmiddag de meterkast opgeruimd. Beetje oude rommel er uit, kabeltjes vast maken je kent het wel.

Ook wat stekkers moeten uitpluggen, en weer ingeplugd.

Daarna gecheckt of alles nog werkte, maar helaas geen internet meer.

Opstelling:
- ftth van KPN
- Pon van KPN
- Unifi USG
- Diverse switches, ook van unifi
- 2 APs ook van unifi

De pon gaat dus direct met ethernet naar USG wan poort. Instellen: kpn/kpn op vlan 6
Dit heeft altijd gewerkt.

Wat ik vervolgens heb gedaan:
Herstart van USG
Herstart van de PON
Beide werkte niet, dus heb ik mijn oude KPN modem (KPN BOX 12) afgestoft en aangesloten.
Omdat ik het probleem aan het isoleren ben, heb ik dus alleen de box en ethernet naar een laptop.
Ik kan inloggen (na een modem reset) ethernet lampjes tussen de laptop en model branden wel.
Maar nog steeds geen internet.

Vervolgens heb ik de KPN tool gebruikt: https://www.kpn.com/servi...icetool-geen-internet.htm

Maar de gevolgde stappen helpen niet, (is ook alleen maar reset dingetjes).

Wat mijn verder opvalt, er branden geen lampjes op de ethernet connector van de PON of Wan port van de USG of KPN box 12.

Iemand een idee wat ik nog kan proberen?

https://f1nerd.nl

Beste antwoord (via rens-br op 05-06-2024 08:21)

• dirk 1964
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 30-10-2024
Heb je de spanning van de ONT (het glasvezelkastje) eraf gehad? Er is een serie Genexis ONT's waar dan de LAN aansluiting niet meer werkt. De ONT zal als dit het geval is door een monteur vervangen moeten worden.

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:59

Onbekend

...

Maak eens een paar foto's van de bekabeling en apparaten hoe het er nu uit ziet in de meterkast.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yoga
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 21:11
Je PON heeft geen stroom, denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymoona
de Pon heeft stroom en beide lampjes branden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 24-04 14:19
yoga schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 16:42:
Je PON heeft geen stroom, denk ik
Ik dacht gelijk aan deze reclame: YouTube: reclame - ibm

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4 Henk 'm!

• dirk 1964
Heb je de spanning van de ONT (het glasvezelkastje) eraf gehad? Er is een serie Genexis ONT's waar dan de LAN aansluiting niet meer werkt. De ONT zal als dit het geval is door een monteur vervangen moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-02 23:56

MrMonkE

★ EXTRA ★

@dirk 1964
Ouch.. dodelijke 'feature'.

@Onbekend Ja, een plaatje zegt meer dan 202 woorden.

@ymoona
Je kast is mooi netjes want opgeruimd.. dus foto zou wel helpen.
Let wel op dat je geen wachtwoordstickers e.d. op de foto hebt

LAN / WAN verwisseld?

★ Lijkt joop.nl wel hier ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymoona
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iUx3N5H02IaB_dSO7rzcLkE0w74=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SZZbBkPwwv342StS9wHdihgR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymoona
@dirk 1964 omg. Hoe dan?

Ik denk niet dat ik de stroom van de pon af had voordat ging trouble shooten, daarna natuurlijk meerder malen.

Op de foto zie je de pon met twee lampjes. En de kpn box 12 met twee lampjes en de linker knippert.

Zo juist drie kwartier met kpn service aan de lijn gehangen. Conclusie pon is stuk, dinsdag komt ie met post, ga tot die tijd maar een boek lezen. Leuk met twee jonge kinderen…

[ Voor 27% gewijzigd door ymoona op 30-12-2023 17:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• moppentappers
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 25-04 20:20
Dit is een bekend probleem met die NTU, netwerkpoortje gaat stuk als de NTU stroomloos is geweest. Als je in de buurt van Den Haag woont mag je er 1 ophalen.. anders KPN vragen om een nieuwe.
(wat Dirk overigens al opmerkte)
Ik durf wel met 100% zekerheid te zeggen dat dat het geval hier ook is, makkelijk te zien doordat de lampjes bij de netwerkpoort niet meer aan gaan.

[ Voor 32% gewijzigd door moppentappers op 30-12-2023 17:34 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ymoona
@moppentappers dat is nog wel een stukje rijden. Maar bedankt voor het aanbod!

Ongelofelijk dat een normaal scenario als even de stroom eraf en toe lijd dat je kastje weg kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 26-04 08:44
Er is overal apparatuur in omloop met een "gekend probleem". Vaak komt zoiets pas aan het licht na maanden gebruik/ervaring oid. Zolang het goed gaat vervangt KPN niet pro-actief. Toen ik lang geleden nog bij een Telfort werkte hadden we ook zoiets met coax via glasvezel, die dingen gingen zo vaak stuk dat we al standaard een monteur stuurden zodra mensen begonnen te klagen over hun tv beeld. Toch waren er veel klanten bij wie het ding jaren heeft gewerkt. Blijkbaar is er bij deze ONT's ook zoiets boven komen drijven. Kut maar oplosbaar gelukkig :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:02
@moppentappers Wat is de failure dan in die NTU? Iets in de firmware van dat ding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hugo__Boss
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 04-04 22:52
moppentappers schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 17:33:
Dit is een bekend probleem met die NTU, netwerkpoortje gaat stuk als de NTU stroomloos is geweest. Als je in de buurt van Den Haag woont mag je er 1 ophalen.. anders KPN vragen om een nieuwe.
Ik durf wel met 100% zekerheid te zeggen dat dat het geval hier ook is, makkelijk te zien doordat de lampjes bij de netwerkpoort niet meer aan gaan.
Die kun je niet zomaar wisselen geloof ik, moet je het serienummer laten registreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymoona
Hugo__Boss schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 19:01:
[...]

Die kun je niet zomaar wisselen geloof ik, moet je het serienummer laten registreren.
Dat klinkt logisch, maar de kpn medewerker heeft daar niets overzegd. Maar wellicht dat ze dat aan hun kant automatisch regelen, ze weten wat ze opsturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hugo__Boss
ymoona schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 19:43:
[...]

Dat klinkt logisch, maar de kpn medewerker heeft daar niets overzegd. Maar wellicht dat ze dat aan hun kant automatisch regelen, ze weten wat ze opsturen.
Ja zou kunnen dat dit vanzelf gebeurt. Normaal gesproken plaatst of vervangt een monteur die dingen, en die kan dat ter plekke in de Monteursapp het serienummer aanpassen. Dus wel bijzonder dat ze hem opsturen, nog niet eerder van gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 25-04 23:20
Hugo__Boss schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 20:40:
[...]

Ja zou kunnen dat dit vanzelf gebeurt. Normaal gesproken plaatst of vervangt een monteur die dingen, en die kan dat ter plekke in de Monteursapp het serienummer aanpassen. Dus wel bijzonder dat ze hem opsturen, nog niet eerder van gehoord.
Dit is nieuw sinds een paar weken. Logistieke partner scant het serienummer, waarna deze wordt geactiveerd. Scheelt monteurbezoek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirk 1964
Weet iemand hier of de Nokia ONT nu ook rechtstreeks aan de klant wordt uitgeleverd zonder dat er een monteursbezoek nodig is? iets wat bij de Genexis ONT al een tijd gebruikelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:48

FreakNL

Well do ya punk?

ymoona schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 17:31:
@dirk 1964 omg. Hoe dan?

Ik denk niet dat ik de stroom van de pon af had voordat ging trouble shooten, daarna natuurlijk meerder malen.

Op de foto zie je de pon met twee lampjes. En de kpn box 12 met twee lampjes en de linker knippert.

Zo juist drie kwartier met kpn service aan de lijn gehangen. Conclusie pon is stuk, dinsdag komt ie met post, ga tot die tijd maar een boek lezen. Leuk met twee jonge kinderen…
Tijdelijk op 4g draaien dan toch :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:48

FreakNL

Well do ya punk?

Wat een verschrikkelijk design dan.

Stroomstoring is dus geen internet meer hahahaha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirk 1964
@FreakNL het is een bug in een bepaalde serie van de Genexis ONT.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ymoona
@FreakNL ja, maar niet alleen stroomstoring. Die kastjes kan je niet anders uitzetten als de stroom eraf. Dus het is wel een heel matig ontwerp. De 4g bundels zijn eindig, en kpn bied geen andere vorm van internet aan als je geen kpn mobiel hebt.

@dirk 1964 ik zal laten weten wat ik ontvangen heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moppentappers
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 25-04 20:20
Hugo__Boss schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 19:01:
[...]

Ja dat had ik dan natuurlijk ook nog even gedaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hugo__Boss
Nou mocht het serienummer niet gewisseld zijn dinsdag, dan krijgt hier iemand dat wel geregeld dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 25-04 23:20
Hugo__Boss schreef op zondag 31 december 2023 @ 10:35:
Nou mocht het serienummer niet gewisseld zijn dinsdag, dan krijgt hier iemand dat wel geregeld dus.
Serienummer wordt automatisch gewijzigd. Je connection lampje zal gaan knipperen als deze is gescand door de logistieke partner van KPN(CEVA Logistics)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:24

Wildfire

Joy to the world!

Als KPN monteur kan ik zeggen dat dit inderdaad het geval zal zijn. De ONT is even van de stroom afgeweest en bij dit model, zeker bij een bepaalde productiereeks, is de kans na een stroomonderbreking groot dat de netwerkpoort naar het modem niet meer werkt.

mad-dog schreef op zondag 31 december 2023 @ 11:09:
[...]

Serienummer wordt automatisch gewijzigd. Je connection lampje zal gaan knipperen als deze is gescand door de logistieke partner van KPN(CEVA Logistics)
Als een nieuwe ONT wordt opgestuurd dan hoort deze inderdaad gepreactiveerd te zijn.

[ Voor 19% gewijzigd door Wildfire op 31-12-2023 13:30 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymoona
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TzxTpi8TcHA_5W2DpdmHf8TcQYY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tS6RH05eLNbHaunGn0HHIAle.jpg?f=fotoalbum_large

De nieuwe ont is binnen, deze past niet. En natuurlijk is help desk alweer gesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hugo__Boss
Uit mijn hoofd gezegd is deze voor GoF en past die op een FTU_TY01 aansluiting terwijl je een TK01 hebt. Deze moet je ook niet proberen aan te sluiten, of het waar is weet ik niet, maar heb me wel eens laten vertellen dat een GoF type aansluiten in een niet GoF netwerk storing op de betreffende kaart kan veroorzaken voor andere klanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andros
Ergens wel raar dat zo'n netwerkbeheerder geen database bij houdt welke apparatuur er op welk adres geplaatst is. Dat voorkomt dit soort onhandige fouten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymoona
De helpdesk is al gesloten, maar wel via een chatbot een terugbelverzoek kunnen doen. Net terug gebeld en morgen komt de monteur.

@Hugo__Boss er valt niets te proberen. Dit gaat nooit niet passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymoona
Andros schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 21:33:
Ergens wel raar dat zo'n netwerkbeheerder geen database bij houdt welke apparatuur er op welk adres geplaatst is. Dat voorkomt dit soort onhandige fouten...
Vooral omdat de ont aan de kpn kant nog online was, en ze die dus gewoon konden uitpeilen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ymoona
Kpn heeft zojuist de ONT vervangen door een Nokia, alles weer online.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:57

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

goed dat je terug glas internet hebt en nu de ham vraag: was de monteur een tweaker?

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymoona
Dat kan ik noch bevestigen, noch ontkennen.

[ Voor 3% gewijzigd door ymoona op 09-01-2024 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ELD
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

ELD

Excuus voor het ophalen van dit oude topic. Ik heb nu exact hetzelfde probleem. Nu de helpdesk overal dicht is kan er dus niks. Echter zit ik met het volgende, ik heb Odido maar het netwerk is van KPN, wie moet ik nu bellen om dit te fixen? Ik zie horror verhalen van anderen bij KPN die weken hebben moeten wachten op een vervanging.....

Update

Het is al gelukt om te fixen. In sommige gevallen kan een factory reset van de Genexis ONT voldoende zijn om de functionaliteit te herstellen. Wellicht handig voor anderen die hier mogelijk naar zoeken. Dus gewoon paperclip 5 seconden naast de UTP poort.

[ Voor 28% gewijzigd door ELD op 04-06-2024 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymoona
@ELD kom je goed weg! Ik zou toch even bellen voor een vervanger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andros
En sowieso een simpele regel als je niet weet wie je moet bellen, je belt gewoon degene waar je een contract mee hebt, in dit geval Odido. Welke leverancier/netwerk etc zij gebruiken is voor jou als consument van geen belang, als er iets mis is met dat KPN netwerk bv zal Odido daarvoor zelf KPN moeten contacteren. Jouw aanspreekpunt is je provider, niemand anders :) .
Pagina: 1