Home automation: waar en hoe te beginnen?

Pagina: 1
Acties:

• sjoe
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 25-04 17:47

sjoe

Klik hier

Topicstarter
https://www.reddit.com/r/...ng_guide_home_automation/

Home automation draait natuurlijk om het makkelijker maken van bediening van je huis, maar ook om het leuker te maken.

Nu heeft dot onderwerp al even mijn interesse maar ik weet niet goed waar te starten. Er zijn zoveel merken, platforms, etc. Even beginnen met wat we nu in huis hebben;

- sonos
- een koffiezetapparaat, vaatwasser en oven van Siemens dat werkt met Home Connect
- iedereen in huis heeft Apple producten
- tesla
- alle schakelaars, lampen, etc zijn ‘dom’

Wat zou ik graag willen?
- een tablet met een dashboard om bv het koffiezetapparaat aan te zetten, resterende tijd van de vaatwasser, buienradar te zien, weersverwachting, in de toekomst lampen / scenes te kunnen schakelen, % batterij auto / hoe lang het nog moet laden
- een video deurbel
- gordijnen die automatisch open/dicht kunnen
- trapverlichting op basis van een sensor

Waar te beginnen?
Is Home Automation met een Green aan te raden om mee te beginnen? Ik lees dat ze kunnen integreren met HomeConnect.

Ik ben benieuwd hoe en waar jullie mee begonnen zijn 😀

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Wat je ook doet, maak het onafhankelijk van elkaar. Alle lichten in huis uit wanneer je het alarmsysteem inschakelt klinkt handig, maar het moet niet zo zijn dat je bij een defect alarmsysteem geen licht meer aan kan zetten.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Had je het topic van home assistant al gevonden?

Verder zou ik gewoon een Odroid C4 aanschaffen met 32 of 64 Gb Emmc.
Diegene die ik (ook bij anderen) heb draaien hebben al meerdere stroomstoringen overleeft...
Sossolutions heeft ze kant en klaar, echter zijn de emmc niet op voorraad als je ze als kit besteld. Bij antratek wel allemaal, maar dan moet je zelf even een emmc writer kopen.

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-12-2023 15:54 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• bartve
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12-11 13:13
Belangrijkste vraag: zoek je een 'turn key' oplossing of ben je toe aan een nieuwe hobby?

Turn key en het mag wat kosten: professionele home automation systemen als Control4 of Lutron. Low budget: kies een van de bekende ecosystemen (Ikea Tradfri, Samsung SmartThings, Philips Hue, Google Home, etc.) en blijf daar zoveel mogelijk bij.

Gezien je uiteenlopende wensen en met de aanname dat het budget beperkt is, ben je toe aan een nieuwe hobby: kies een van de bekende (pseudo) opensource systemen en een protocol, en ga dan pas nadenken over de hardware.

Qua systemen zijn er verschillende mogelijkheden: ik ben zelf lang geleden overgestapt van Domoticz naar Home Assistant en heb daar geen spijt van, je moet zelf maar googelen naar de voor- en nadelen van beide systemen. OpenHAB is ook een goede optie (heb ik zelf geen ervaring mee).

Qua protocol is zigbee naar mijn idee de beste keuze (je kunt dan via bijv. zigbee2mqtt als add on / integratie met een goede third party zigbee usb adapter zo goed als alle devices van Hue, Tradfri, Alexa, Xioami Aquara, etc. gebruiken zonder voor elk ecosysteem een aparte officiële hub aan te schaffen). Op termijn moet je misschien voorbereid zijn op het nieuwe protocol matter (=poging van Google, Apple en Amazon om van home automation hun volgende cash cow te maken)? Wifi / wired internet devices gaan bij de meeste systemen vanzelf meedoen (is mijn ervaring).

Dan de keuze voor hardware: bij mij draait Home Assistant prima op een Raspberry 4 met 4 Gb geheugen en een kleine SSD. Een stapje hoger is een Odroid zoals @AUijtdehaag al noemt, nog een stap hoger zou je kunnen denken aan een nuc of een NAS (m.n. als je die al hebt).

Ik draai zigbee2mqtt als integratie (add on) op Home Assistant met een zig-a-zig-ah! usb zigbee adapter waarmee direct devices van Ikea, Hue, Aquara en zo nog wat worden aangestuurd.

Panasonic 7kW all-in-one KIT-ADC07L3E5 | Heishamon | Node-Red | Home Assistant | bgg 66 m2 vvw | 1e + 2e verd lt convectoren (Jaga) | pv 10120 wp

• sjoe
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 25-04 17:47

sjoe

Klik hier

Topicstarter
Het is inderdaad als nieuwe hobby, bugdet is geen probleem.

Om te starten is dan het volgende handig?

- Home Assistant Green (of een pi, welke?)
- Zigbee schakelaars / dimmers om de schakelaars slim te maken maar niet alle lampen hoeven te vervangen. We hebben nu mooie sierlampen / bollen die ik niet perse wil vervangen.

Hoe maak je een mooi dashboard met HomeConnect integratie? Zijn er voorbeelden die je zelf verder kan aanpassen?

[ Voor 77% gewijzigd door sjoe op 31-12-2023 14:07 ]

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Als ik het zo bekijk is alles wat je opnoemt te doen met Home Assistant. Dat draait op een luciferdoosje en heeft weinig bronnen nodig. Zowat alles loopt via wifi of bluetooth.

Nu is Home Assistant een aardige "rabbithole" en kun je daar flink wat tijd aan kwijt voor dat het er super gelikt uitziet. Probeer eerst het een en ander op te zetten en werkend te krijgen voordat je aan het uiterlijk gaat werken.
Pagina: 1