Bootloop na schone installatie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djordi63
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 02-03 21:38
Hi Tweakers!
Afgelopen week nadat ik mijn MacBook Pro 2016 dichtklapte, kwam deze terecht in een bootloop. Safe boot werkte nog wel. Via daar wat programma’s verwijderd, maar helaas.

Daarna een her installatie gedaan (met behoud van bestanden), maar zelfde probleem.

Daarna via safeboot m’n bestanden gebackupt, alle SSD’s gewiped, nieuwe Mac OS montenery via netwerk recovery geïnstalleerd, maar helaas hetzelfde probleem. Ik kom niet eens tot het inlog scherm. Ik zie het Apple logo met laadbar, maar deze stopt op 40%. Daarna schakelt de MacBook zichzelf uit. Ook first aid recovery van Apple gedaan etc, maar alles was OK.

Tevens ook SMC en NVRAM gereset.

Via safe boot kom ik de MacBook wel in… ik snap er niets meer van.. iemand die mij hierbij kan helpen?

[ Voor 9% gewijzigd door Djordi63 op 30-12-2023 14:17 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Kan je nagaan of al deze stappen zijn doorlopen? https://www.appletips.nl/clean-install-mac/

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djordi63
Yes! Die heb ik allemaal doorlopen. Ik heb deze er toevallig ook bijgehad voor de stappen van clean install.

[ Voor 12% gewijzigd door Djordi63 op 31-12-2023 00:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OLED
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 14-03-2024
Sorry maar die instructies zijn verkeerd, spijtig genoeg.
Wat je moet doen voor de échte clean install is:

1) via cmd+option+R opstarten
2) disk utility
3) view>show all devices
4) selecteer de eerste regel onder “internal” dat moet Apple SSD blabla zijn
5) erase
6) in hoofdmenu weer install Mac OS doen (misschien weer met wifi verbinden)

Cleaner dan dit bestaat niet. Als dat hetzelfde resultaat heeft dan kan je op een externe USB stick installeren en booten, en dan de interne schijf partitioneren in 2 gelijke delen, en dan het eerste deel volledig vullen met willekeurige bestanden, en vervolgens internet recovery en op de 2e partitie installeren. Hiermee heb je 50/50 kans dat de defecte blokken overgeslagen worden mocht dit het probleem veroorzaken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OLED
Er zal wel iets anders zijn maar nooit geschoten is altijd mis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djordi63
OLED schreef op zondag 31 december 2023 @ 11:38:
Sorry maar die instructies zijn verkeerd, spijtig genoeg.
Wat je moet doen voor de échte clean install is:

1) via cmd+option+R opstarten
2) disk utility
3) view>show all devices
4) selecteer de eerste regel onder “internal” dat moet Apple SSD blabla zijn
5) erase
6) in hoofdmenu weer install Mac OS doen (misschien weer met wifi verbinden)

Cleaner dan dit bestaat niet. Als dat hetzelfde resultaat heeft dan kan je op een externe USB stick installeren en booten, en dan de interne schijf partitioneren in 2 gelijke delen, en dan het eerste deel volledig vullen met willekeurige bestanden, en vervolgens internet recovery en op de 2e partitie installeren. Hiermee heb je 50/50 kans dat de defecte blokken overgeslagen worden mocht dit het probleem veroorzaken
Thanks. Goede tip. Ga ik dit eens proberen. Dat eerste heb ik al gedaan, maar niet een bootable usb gemaakt + partitioneren. Hoeveel GB moet de bootable stick dan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OLED
Djordi63 schreef op zondag 31 december 2023 @ 12:10:
[...]

Thanks. Goede tip. Ga ik dit eens proberen. Dat eerste heb ik al gedaan, maar niet een bootable usb gemaakt + partitioneren. Hoeveel GB moet de bootable stick dan zijn?
Van het eerste: dat is jammer, maar het was te proberen.

Ik zou een snelle USB stick nemen, 64GB moet ruim voldoende zijn. De installatie is hetzelfde alleen selecteer je dan de USB stick ipv interne schijf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djordi63
OLED schreef op zondag 31 december 2023 @ 12:32:
[...]

Van het eerste: dat is jammer, maar het was te proberen.

Ik zou een snelle USB stick nemen, 64GB moet ruim voldoende zijn. De installatie is hetzelfde alleen selecteer je dan de USB stick ipv interne schijf
Helaas. Geprobeerd, maar hetzelfde. Ik denk dus echt dat mijn SSD dan kapot is:(
Pagina: 1