Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iGadget
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-07 11:46
Ik zoek een?
Antwoord op de vraag of de aanschaf van ECC geheugen zin heeft voor deze use-case:
De afgelopen weken begon mijn desktop PC (Ryzen 5 Pro 4650G op een MSI MAG-B550M-Mortar moederbord) kuren te vertonen - apps wilden niet meer starten of crashten om onduidelijke reden, suspend werkte niet meer en vage foutmeldingen vlogen me om de oren. Ik weet het eerst nog aan een brakke config of software update, maar toen zelfs basale zaken als bestanden kopiëren niet meer ging besloot ik toch het geheugen maar eens te testen met memtest86+.
En ja hoor, één van de 4 DIMMS bleek defect (een 16 GB G.Skill AEGIS F4-3200C16D-32GIS). De module zelf kan ik ws. nog wel vervangen onder garantie, maar hoeveel data er inmiddels corrupt is opgeslagen op disk durf ik niet aan te denken... :S

Dus mijn vraag is - zou ECC geheugen me in dit geval hebben geholpen? Of zorgt een defecte ECC module net zo goed voor dit soort narigheid?

En àls ECC de oplossing is, gaat dit dan werken op mijn systeem (uiteraard niet samen met het huidige geheugen)? Ik weet dat Ryzen CPU's ECC ondersteuning bieden, maar in de handleiding van het moederbord lees ik o.a. dat het ook kan zijn dat ECC modules alleen ondersteund worden in 'non-ECC mode', wat het totaal nutteloos zou maken natuurlijk.

Wat is je budget?
Goedkoop is vaak duurkoop, ik wil vooral voorkomen dat ik weer tegen dit euvel aanloop. Als dat iets meer kost, soit.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Liefst een set van 2x 32GB 3200 (zodat ik ooit nog naar 96 of 128GB kan mocht ik dat willen), bijv. deze maar of dit gaat werken op mijn moederbord?

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Moederbord: MSI MAG B550M Mortar
CPU: Ryzen 5 Pro 4650G
Overige details lijken me niet relevant, maar als er meer nodig is dan voeg ik ze uiteraard graag toe.

"I'll just use my Go-Go-Gadget handbook!"

Beste antwoord (via iGadget op 02-01-2024 16:03)

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:32

nelizmastr

Goed wies kapot

Het is aan de moederbordmakers om ECC beschikbaar te maken. AMD stopt het in de CPU maar is niet verantwoordelijk voor het inschakelen ervan op een moederbord met passende socket.

Asus geeft in ieder geval een supportmatrix qua combinaties:

https://www.asus.com/support/FAQ/1045186/

Of ECC dus gaat werken ligt eraan of MSI dat ingeschakeld heeft of niet op hun borden. Anders moet je een ander moederbord nemen en dat lijkt me onzinnig.

Sowieso is ECC geen redmiddel voor een gewone consumenten PC. Ja het beschermt je tegen de meeste simpele geheugenerrors, maar niet tegen een kapotte module. Dan heb je daadwerkelijk geheugenredundantie nodig, wat een tijdje in servers zat.

I reject your reality and substitute my own

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:32

nelizmastr

Goed wies kapot

Het is aan de moederbordmakers om ECC beschikbaar te maken. AMD stopt het in de CPU maar is niet verantwoordelijk voor het inschakelen ervan op een moederbord met passende socket.

Asus geeft in ieder geval een supportmatrix qua combinaties:

https://www.asus.com/support/FAQ/1045186/

Of ECC dus gaat werken ligt eraan of MSI dat ingeschakeld heeft of niet op hun borden. Anders moet je een ander moederbord nemen en dat lijkt me onzinnig.

Sowieso is ECC geen redmiddel voor een gewone consumenten PC. Ja het beschermt je tegen de meeste simpele geheugenerrors, maar niet tegen een kapotte module. Dan heb je daadwerkelijk geheugenredundantie nodig, wat een tijdje in servers zat.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iGadget
@nelizmastr dank voor je antwoord. Ik heb voor mijn bord deze lijst kunnen vinden, maar ECC wordt (voor zover ik kon ontdekken) nergens in die lijst genoemd. En om nou voor ruim 800 modules te checken of het wellicht ECC geheugen betreft gaat me een beetje te ver.

Belangrijker, als ECC zoals je aangeeft überhaupt niet beschermt tegen kapotte modules (of op zijn minst het systeem hiervan op de hoogte stelt), dan heeft het natuurlijk totaal geen zin.

Zijn er, behalve eens in de zoveel tijd memtest86+ draaien, nog andere manieren om defect geheugen vroegtijdig te signaleren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zork
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-06 11:37
Ik geloof dat MSI voor AMD AM4 platform vrijwel nooit ECC ondersteunt. Asus, Gigabyte en Asrock daarentegen wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:00
Ze je sticks eens op de stock snelheid van de chips: 2133 MT/s
En niet de "overclock" van 3200 MT/s.

Ook kwam die G.Skill AEGIS F4-3200C16D-32GIS in een set van 2, wat dus betekent dat je twee setjes hebt.
Hebben die wel dezelfde batch chips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iGadget
jeroen3 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 11:00:
Ze je sticks eens op de stock snelheid van de chips: 2133 MT/s
En niet de "overclock" van 3200 MT/s.
Heb de sticks in een ander systeem gezet en daar op stock snelheid laten staan, maar de fout bleef. Ze zijn gelukkig keurig onder garantie omgeruild voor nieuwe.

Pagina: 1