Wateroverlast door aangrenzende grond

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Aano
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 05-02-2025
Enkele weken geleden ontstond het idee om een stuk grond grenzend aan onze achtertuin te kopen. In totaal is de kavel ongeveer 800m2 waarvan we de helft of alles willen kopen. Deze grond is van de gemeente, heeft ooit al eens te koop gestaan en wordt nu gebruikt als volkstuin.

Maar... afgelopen week (na veel regenval en hoogwater IJssel) is onze halve achtertuin onder water komen te staan. Enkele dagen later is dit nog niet weggetrokken. Toen we verder keken zagen we dat bijna het volledige stuk grond achter onze tuin onder water staat en onze tuin dus onder water laat lopen (zie foto's).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ivsXFaZD4unzUw6uwGZ8gLkIGT0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SVArsbgl6uL0a4x1yuzBQtRg.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nIY4Wv0N_nwt5ViKLKbIagruhG0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sxNb8OzkA0ZiXs8aSwIommDm.jpg?f=fotoalbum_large

Uiteraard twijfelen we nu om de grond te kopen. We hebben alleen interesse als de wateroverlast structureel wordt opgelost. Navraag bij omwonenden leert dat dit stuk grond tijdens regenperioden regelmatig onder water komt te staan.

Ik neem aan dat de gemeente op het moment verantwoordelijk is voor het verzorgen van een goede waterafvoer? Aangezien deze waterplas zo groot wordt dat het onze achtertuin onder water laat lopen.

En stel dat de gemeente hier niets mee hoeft te doen, waar zou ik moeten beginnen om dit zelf aan te pakken? Weet iemand wie of wat ik daarvoor kan inschakelen om te komen tot offertes voor oplossingen?

Dus of we de grond nu wel of niet gaan kopen; de wateroverlast willen we sowieso aangepakt hebben.

Bedankt voor het meedenken _/-\o_

Alle reacties

• JustDutch
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 25-01 21:44

JustDutch

was ambtenaar :)

Ik denk dat je het beste contact op kunt nemen met het waterschap over wat nu de situatie is.

Ik verwacht namelijk dat het gewoon grondwater is (kun je niet goed bepalen met de foto's), of regenwater dat niet weg kan door hoog grondwater, in combinatie met een laag gelegen perceel. En, als het grondwater is, dan is gezien de situatie (regen, hoog water IJsel), het niet geheel onlogisch dat deze situatie ontstaat. Het waterschap is verantwoordelijk voor de hoogte van het grondwater en de structurele oplossing daarvoor bestaat. Het is allen de vraag of het hier dan een incident betreft, waarvoor geen structurele oplossing zal komen vanuit het waterschap. Als je dan een structurele oplossing zoekt, dan zal je deze moeten zoeken in het ophogen van je tuin (en het achterliggende stuk grond als je deze wilt kopen).

Als het geen hoog grondwater is, dan zal ook het water op het perceel achter je tuin ergens vandaan moeten komen. Kun je zien waar het dan vandaan komt?

Forza Mucca

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

De grond is simpelweg verzadigd dus al het nieuwe water wat naar beneden komt blijft erop liggen en zakt heel langzaam weg. Ook staat je grondwater dus waarschijnlijk ook hoog. Of heb je ergens iets in de omgeving (beek/rivier etc) waar het water vandaan komt?

Doe je niet heel veel aan behalve een stuk ophogen (hoger dan omliggende, maar daar maak je geen vrienden mee denk ik), drainage (al is dat ook niet zaligmakend met deze hoeveelheden water) of zo inrichten dat je het af en toe kunt accepteren. Voor drainage heb je ook een afvoerpunt nodig... meestal iets van een sloot. Maar ja, daar raak je je water ook niet meer kwijt op dit moment.

Zie het bij mijzelf ook... er ligt een wadi in het gras voor het huis (van de gemeente), die is al tijden vol terwijl er normaal gesproken zelden water in blijft staan. Zeker niet voor dagen. Grondwater is gewoon hoog gezien mijn kruipruimte nu vol staat en er normaal hooguit 10 cm water staat (nu bijna 1 meter). Het water kan gewoon geen kant op. Ik pomp nu af en toe wat weg om de isolatie droog te houden, maar het loopt snel weer vol omdat buren dat niet doen en het via het grondwater toch weer terug komt.

Je kunt de gemeente of het waterschap vragen, maar doorgaans is het je eigen probleem tenzij je aankunt tonen dat het niet zo is.
Ik denk dat je er beter mee om kunt leren gaan en het inrichten dat je er minimaal overlast van hebt dan het gevecht aan gaan en het (permanent) gaat bestrijden.

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

• einz
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 09:11
In de basis mag je niet afwentelen. Dus je kan niet dit perceel draineren naar een put en die put leegpompen naar de buren. Maar zoals @Bastien ook aangeeft, het is een uitzonderlijk nat jaar. Er is dit jaar ca. 30% meer neerslag gevallen dan een normaal jaar en het eerste watervoerend pakket is echt volledig verzadigd. Dat betekent dat bergingsvoorzieningen vol blijven staan (normaliter horen die in 24 uur leeg te staan) en dat iedere druppel tot hoge afvoeren/peilstijgingen leidt in het oppervlaktewater. Daarmee is het drainerende effect van die ook weer beperkt dus staat er bij relatief weinig neerslag al direct water op het land. De situatie nu is dus niet exemplarisch voor een 'normale' situatie.

Ik zou als ik jou was kijken naar:
1. de hoogtekaart (https://www.ahn.nl/ahn-viewer)
2. historische peilbuisgegevens (https://www.grondwatertools.nl/gwsinbeeld/)
3. het oppervlaktewatersysteem icm het hierbij horende peilbeheer (check website waterschap)

Op basis daarvan kun je een aardige inschatting maken met welk perceel je te maken hebt. Dat het niet is verkocht betekent vaak al iets. Een duurzame oplossing die in de bouw wordt gebruikt is niet draineren maar ophogen. Maar let wel op wat ik als eerste schreef, afwentelen mag niet.

[ Voor 4% gewijzigd door einz op 30-12-2023 11:59 ]

• einz
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 09:11
JustDutch schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 11:35:
Ik denk dat je het beste contact op kunt nemen met het waterschap over wat nu de situatie is.

Ik verwacht namelijk dat het gewoon grondwater is (kun je niet goed bepalen met de foto's), of regenwater dat niet weg kan door hoog grondwater, in combinatie met een laag gelegen perceel. En, als het grondwater is, dan is gezien de situatie (regen, hoog water IJsel), het niet geheel onlogisch dat deze situatie ontstaat. Het waterschap is verantwoordelijk voor de hoogte van het grondwater en de structurele oplossing daarvoor bestaat. Het is allen de vraag of het hier dan een incident betreft, waarvoor geen structurele oplossing zal komen vanuit het waterschap. Als je dan een structurele oplossing zoekt, dan zal je deze moeten zoeken in het ophogen van je tuin (en het achterliggende stuk grond als je deze wilt kopen).

Als het geen hoog grondwater is, dan zal ook het water op het perceel achter je tuin ergens vandaan moeten komen. Kun je zien waar het dan vandaan komt?
In stedelijk gebied is de gemeente de partij die verantwoordelijk is voor het grondwater, niet het waterschap.

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14:02
Ik zou de grond niet kopen in uw geval. Ik maak uit uw post op dat u het water onoverkomelijk vindt en zoekt naar garanties dat het niet meer voor gaat komen. De regenperiodes zullen intensiever worden, dus dit probleem wordt niet minder en niemand gaat u een garantie geven.

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 24-01 20:10
Het is heel nat geweest. Je ziet overal water op de weilanden staan. Dus dit is geen gek beeld. Zeker niet als het al een stuk lager gelegen grond is. Dat zou je kunnen controleren met de AHN zoals eerder aangegeven.
Aano schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 11:16:
Ik neem aan dat de gemeente op het moment verantwoordelijk is voor het verzorgen van een goede waterafvoer? Aangezien deze waterplas zo groot wordt dat het onze achtertuin onder water laat lopen.
Nee, de landeigenaren zijn zelf verantwoordelijk voor een afvoer, bijvoorbeeld door perceelsloten / greppels aan te leggen naar een grotere watergang van de gemeente / waterschap. Voor het onderhoud van de perceelsloten zijn de eigenaren ook verantwoordelijk. Als het een belangrijkere watergang is kan het waterschap onderhoud verplichten.
En stel dat de gemeente hier niets mee hoeft te doen, waar zou ik moeten beginnen om dit zelf aan te pakken? Weet iemand wie of wat ik daarvoor kan inschakelen om te komen tot offertes voor oplossingen?
Kijk naar waar nu bestaande sloten aanwezig zijn. Kijken of daar op aangesloten kan worden. Als dat mogelijk is: Graven van een sloot / greppel zodat je water kan opvangen. Als je in de buurt van de IJssel zit dien je te kijken of je niet in de buurt van beschermzone van de dijk zit.
Dus of we de grond nu wel of niet gaan kopen; de wateroverlast willen we sowieso aangepakt hebben.
Overleg in met de huidige eigenaar mag je dan iets gaan doen. In theorie is het aan de landeigenaar om te zorgen dat er geen overlast is van water op ander perceel dan die van de eigenaar. Goed, dat kan met de regenval van afgelopen maanden iets anders zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door RonnieKo op 30-12-2023 21:22 ]

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13:49
Het is de natste decembermaand ooit gemeten, dat zal er wel iets mee te maken hebben gehad denk je? 3 woorden op een zoekmachine leveren me dit resultaat op: https://www.wrij.nl/hoogwater

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:59
Toen we verder keken zagen we dat bijna het volledige stuk grond achter onze tuin onder water staat en onze tuin dus onder water laat lopen (zie foto's).
Aangezien deze waterplas zo groot wordt dat het onze achtertuin onder water laat lopen.
Water stroomt van hoog naar laag. Blijkbaar is het perceel lager en zorgt dus niet voor het water in jouw perceel. Het omgekeerde is logischer.

Als je de grond koopt heb je ook meer controle over een oplossing voor je huidige perceel. En typisch krijg je maar eenmaal de kans.

• Nickname55
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 30-12-2025
Er word de komende dagen nog meer neerslag verwacht. Je mag hopen dat het water dan niet meer stijgt. Anders loopt het je huis binnen. Als dat gebeurt heb je toch echt zelf een probleem. Dan is er uiteindelijk niemand waarvan je kan zeggen: die is verantwoordelijk.

Euhm... \n ...

Verwijderd

TS heeft alleen interesse in de grond als de wateroverlast structureel verholpen wordt.

Dat gaat de gemeente echt niet doen. Iemand die er wil bouwen zal dat zelf moeten (laten) doen.

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 16:55
Je kan als je de grond koopt een wadi of natuurvijver zonder zeil aanleggen.
En de grond verdelen over het perceel.

Alles licht op afschot naar de vijver/wadi.
Pagina: 1