Bestaande grondkabel gebruiken voor laadpaal?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RBoss
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 30-03 00:42
De plek waar een toekomstige elektrische auto komt te staan is bij mij 150 meter van de meterkast verwijderd. Daar kan wel op eigen terrein een laadpaal staan. Sleuf graven met kabel wordt geoffreerd voor vanaf 4000 euro..
Binnenkort wordt ik van het gas afgesloten ivm warmtepomp. Als ik het goed begrepen heb gaat de netbeheerder dan je gasleiding verwijderen. Een gasleiding die moet worden uitgegraven en die ook 150 meter naar de straat loopt..

Twee vragen:
1. Er ligt nu een YMvK-as kabel tot aan die plek waar tuinverlichting en verlichting in een overkapping op aangesloten zijn. Kan ik die kabel ook gebruiken om een laadpaal op aan te sluiten?

2. Als het antwoord op vraag 1 nee is, kan ik dan niet door die oude gasleiding een nieuwe kabel trekken? Of een kabel leggen in de sleuf die ze dan toch al gaan graven? Dan hoeft de boel maar 1 keer open.. 😏

Groeten, Rogier

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Die gasleiding trekken ze er gewoon uit. Paar gaatjes, maar geen hele sleuf van voor tot achter.

Wie heeft je die offerte van 4K gegeven? Er is vast wel iemand met een kraantje die dat voor minder doet. Of misschien kun je iemand vinden die met een grondraket een mantelbuis voor je trekt.

[ Voor 17% gewijzigd door eLScha op 30-12-2023 11:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Korre
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 12-05 21:56
YMvK-as herbruiken hangt ervanaf hoeveel ampère je erdoor kan jagen zeker.
Ik heb een 5g6 kabel als ik me niet vergis voor de laadpaal. Die laadpaal kan op max 32A en 230V 1 fase werken.
Ik hoorde toen van de installateur dat dit type kabel altijd gebruikt werkt voor laadpalen.

Je moet eens rekenen wat het kost om een kraantje te huren en de sleuf zelf te graven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Perkouw
  • Laatst online: 16-05 17:29

Perkouw

Moderator General Chat
@RBoss Mis best wat informatie. 1 fase of 3 fase laden? Die bestaande kabel lijkt mij persoonlijk niet geschikt. Ik maak de aanname, gezien het ook voor verlichting is gebruikt, dat dit 2.5mm of misschien zelfs kleinere aders heeft. Los daarvan, een laadpaal wil je apart aansluiten op een aparte groep (dus niet gedeeld met andere verbruikers) en op een propere kabel vaak min. 4mm2 geadviseerd zeg ik uit het hoofd maar kan net zo goed 6mm2 zijn.

Door een gasleiding zou ik niet doen, als het open ligt zou ik gewoon een aparte kabel leggen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RBoss
eLScha schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 11:21:
Die gasleiding trekken ze er gewoon uit. Paar gaatjes, maar geen hele sleuf van voor tot achter.

Wie heeft je die offerte van 4K gegeven? Er is vast wel iemand met een kraantje die dat voor minder doet. Of misschien kun je iemand vinden die met een grondraket een mantelbuis voor je trekt.
Excuus, die 4K was incl. de laadpaal zelf.. Was zo'n laadpaalwinkel als EVService of Eneco emobility.

Inderdaad kan ik wel iemand met n kraantje vinden. Hoopte eerlijk gezegd op voorkomen van graafwerk, om niet de hele tuin+ pad met klinkers open te hoeven trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:44

de Peer

under peer review

De bestaande kabel is vermoedelijk (maar we hebben de details niet) niet voldoende om volwaardig (3 fase, hoge snelheid) te kunnen laden. Maar zou wel gebruikt kunnen worden als je jezelf beperkt tot 12-16 ampere oftewel maximaal 3000-3600 Watt.
Dat zou ik persoonlijk zonde vinden. Beter doe je het in 1 x goed.
maar het kán dus wel (met beperkingen).

die gasleiding moet eruit, mag je niet laten liggen.

[ Voor 9% gewijzigd door de Peer op 30-12-2023 11:47 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RBoss
Perkouw schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 11:25:
@RBoss Mis best wat informatie. 1 fase of 3 fase laden? Die bestaande kabel lijkt mij persoonlijk niet geschikt. Ik maak de aanname, gezien het ook voor verlichting is gebruikt, dat dit 2.5mm of misschien zelfs kleinere aders heeft. Los daarvan, een laadpaal wil je apart aansluiten op een aparte groep (dus niet gedeeld met andere verbruikers) en op een propere kabel vaak min. 4mm2 geadviseerd zeg ik uit het hoofd maar kan net zo goed 6mm2 zijn.

Door een gasleiding zou ik niet doen, als het open ligt zou ik gewoon een aparte kabel leggen. :)
3 fasen inderdaad. Was al bang voor die aparte groep. Wel logisch natuurlijk. En als ze die gasleiding eruit trekken ipv graven zal ik toch met een machientje aan de slag moeten..

Of zal ik dan maar hybride gaan en de auto met een gewone stekker in een tuinstopcontact steken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:44

de Peer

under peer review

RBoss schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 11:48:
[...]
Of zal ik dan maar hybride gaan en de auto met een gewone stekker in een tuinstopcontact steken?
tsja die afweging moet je zelf maken inderdaad. Niet erg toekomstbestendig maar als het voor jou voldoet en het bespaart je dat de hele tuin overhoop gaat... dat kan ook een argument zijn.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RBoss
de Peer schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 11:46:
De bestaande kabel is vermoedelijk (maar we hebben de details niet) niet voldoende om volwaardig (3 fase, hoge snelheid) te kunnen laden. Maar zou wel gebruikt kunnen worden als je jezelf beperkt tot 12-16 ampere oftewel maximaal 3000-3600 Watt.
Dat zou ik persoonlijk zonde vinden. Beter doe je het in 1 x goed.
maar het kán dus wel (met beperkingen).

die gasleiding moet eruit, mag je niet laten liggen.
Het is de 4x2,5 kabel, als ik me niet vergis. Wat zou er minimaal nodig zijn als ik er dus alsnog zelf een ga leggen? Moet dat nog persé op een bepaalde diepte?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:51

loewie1984

music addict! pizza monster!!

RBoss schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 11:54:
[...]

Het is de 4x2,5 kabel, als ik me niet vergis. Wat zou er minimaal nodig zijn als ik er dus alsnog zelf een ga leggen? Moet dat nog persé op een bepaalde diepte?
Grondkabel moet officieel tenminste 60cm onder de grond liggen, er is daarnaast een tabel voor afstand vs kabeldikte. Als je meer dan 25 meter wilt zit je al snel aan 6mm kwadraat kabel, a 5 aders ben je 10 eu de meter kwijt incl. btw bij Elektramat.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Laatst online: 16-05 17:29

Perkouw

Moderator General Chat
@RBoss zou Google er even op naslaan en ook welke laadpaal je wilt. Maak even de aanname dat het een 3-fase paal wordt met enkele aansluiting.

Even wat Googlen levert me dit op https://www.evservice.eu/...n-voor-een-laadpaal-thuis. En zo zijn er nog tal van artikelen te vinden over hoe wie wat waar. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RBoss
loewie1984 schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 11:55:
[...]

Grondkabel moet officieel tenminste 60cm onder de grond liggen, er is daarnaast een tabel voor afstand vs kabeldikte. Als je meer dan 25 meter wilt zit je al snel aan 6mm kwadraat kabel, a 5 aders ben je 10 eu de meter kwijt incl. btw bij Elektramat.
Duidelijk. Dank je. 1500 euro aan kabel alleen al, dus..🤔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RBoss
Perkouw schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 11:55:
@RBoss zou Google er even op naslaan en ook welke laadpaal je wilt. Maak even de aanname dat het een 3-fase paal wordt met enkele aansluiting.

Even wat Googlen levert me dit op https://www.evservice.eu/...n-voor-een-laadpaal-thuis. En zo zijn er nog tal van artikelen te vinden over hoe wie wat waar. :)
Ook bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:51

loewie1984

music addict! pizza monster!!

RBoss schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 12:00:
[...]

Duidelijk. Dank je. 1500 euro aan kabel alleen al, dus..🤔
Ja dat doet pijn he, kan het echt niet dichterbij? Betwijfel trouwens of je 150 meter kan overbruggen met die dikte.

Zie hier maar eens:

Afstand <25 m: 2,5 mm² voor 16 A, 6 mm² voor 32 A. Afstand >25 m: 4 mm² voor 16 A, 6 mm² voor 32 A. Afstand >50 m: 6 mm² voor 16 A, 10 mm² voor 32 A

Dus 10mm kwadraat ben je al dik 2200 eu kwijt

discogs

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:32
150 meter 2.5mm is problematisch met afzekeren.
Dat is B10 of C6 gebied.

Dus waarschijnlijk gaat dit niet goed werken voor een EV laden.

@loewie1984 lol ben je me net voor

[ Voor 16% gewijzigd door jeroen3 op 30-12-2023 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

@jeroen3 niemt het inderdaad, de uitschakeltijd van je zekeringen is het probleem bij dat soort lengtes. Door de weerstand van de kabels klapt de zekering er bij een kortsluiting niet uit.

Voor de maximaal toelaatbare lengte in meters staan er tabellen in de NEN1010, voor een B-karakteristiek automaat bijv:
Afbeeldingslocatie: https://ckm-content.se.com/ckmContent/servlet/servlet.ImageServer?id=0158V00000B0YuIQAV&oid=00DA0000000abSmMAI

Of C-karakteristiek:
Afbeeldingslocatie: https://ckm-content.se.com/ckmContent/servlet/servlet.ImageServer?id=0158V00000B0YuJQAV&oid=00DA0000000abSmMAI

Meer uitleg en een voorbeeld:
Voorbeeld 1
Stel we kiezen een automaat van 16A met B-curve en daarop aangesloten een 2,5mm2 kabel. De vraag is nu wat de maximale lengte van deze kabel mag zijn. We kijken hiervoor naar tabel 1, deze is voor B-curve automaten. Hier zien we dat bij een 2,5mm2 en 16A een maximale leidinglengte geldt van 122m. Dit houdt in dat met 122m kabel van 2,5mm2 nog steeds aan de uitschakeltijd van 0,4s wordt voldaan.
Daarnaast heb je het probleem van leidingverliezen bij hoge stromen door dunne kabels.

[ Voor 6% gewijzigd door fsfikke op 30-12-2023 12:23 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RBoss
jeroen3 schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 12:05:
150 meter 2.5mm is problematisch met afzekeren.
Dat is B10 of C6 gebied.

Dus waarschijnlijk gaat dit niet goed werken voor een EV laden.

@loewie1984 lol ben je me net voor
Heren (ik neem even aan dat ik dat juist aanneem),

Ik schaam me dood , maar die 150 meter is een afstand die ik in mijn hoofd had van een andere situatie. Ik heb net met 1-meter-stappen door de tuin/over het pad gelopen en kom op 40 stappen uit van meterkast naar potentiële laadpaal.

Excuses voor de verspilde moeite.
Hoe pakt dit allemaal uit bij dit soort afstand?

Rogier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:32
40 meter is geen probleem. Ze zullen wel 4mm2 aanbevelen, maar als je de lader begrenst kan dat. Let erop dat je ook nog x meter laadkabel moet toevoegen!

Je hebt ook nog wat kabelverlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01:40
RBoss schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 11:54:
[...]

Als die gasleiding daadwerkelijk verwijdert wordt in plaats van enkel afgesloten zou je de kabel er aan vast kunnen maken wanneer ze de leiding er uit trekken. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:15

The Wizard

Moderator Mobile
jadjong schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 14:22:
[...]

Als die gasleiding daadwerkelijk verwijdert wordt in plaats van enkel afgesloten zou je de kabel er aan vast kunnen maken wanneer ze de leiding er uit trekken. O-)
netbeheerder is verplicht de gehele leiding te verwijderen, dus het zal zeker de een optie zijn :). Maar dan moet je die jongens even lief aankijken (kratje bier).

Zoals eerder gezegd, bij 40 meter zou ik minimaal voor 5x4,0 mm2 gaan, maar voor de zekerheid gewoon voor 6,0 mm2 gaan.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15-05 03:28
Hier kan je spanningsval zelf berekenen: https://www.eclecticsite.be/calc/voltagedrop.htm
Zelf probeer ik altijd onder de 10V drop te blijven voor het hele systeem dus (hoofdbord -> subbord -> laadpaal -> auto). Elk pijltje is een kabel in feite met een bepaald verlies.

Vergeet niet dat die voltage drop wordt omgezet in warmte. Die zorgt er tevens voor dat je auto trager laad en je extra verbruik hebt! In veel gevallen is het dus financieel interessant om voor een maatje dikker te gaan.

Mijn laadpaal ligt bijvoorbeeld maar 20 meter van het hoofdbord in kabel afstand maar heb ik wel uitgevoerd in 4mm². Zeker met een laadkabel van 2,5mm² van 8 meter heb je wel wat verlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RBoss
jadjong schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 14:22:
[...]

Top idee...👍
Pagina: 1