Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrijthoven
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17:42
Ik zoek de juiste geheugenkit 64GB (2x 32G) bij mijn PC
op mijn mobo: Gigabyte B760 GAMING X (rev. 1.0) DDR5 met daarbij een Intel core I7 1200k zoek ik passend geheugenmodule.
De Spec's van de I7 geeft aan: max geheugensnelheid van 4800MT/s en max. 128GB
Het liefst zou ik 2x 32GB met 4800MT/s, dus totaal 64GB erin willen maar dat is niet te vinden.
Wat ik vooral tegenkom is 64GB kits met 5.600MT/s (en enkele 5200)

Vraag: Gaat dit gewoon werken (en dan w.s. op 4800MT/s) of is het juist nadelig? Ik heb gelezen dat in bepaalde combi's DDR5 de geheugensnelheid gehalveerd kan worden.

Doel: Photoshop/Lightroom en Video editten in Magix video deluxe. Geen gamen.

Budget
Tussen 100 en 200eu

Geen merkvoorkeur
Wel geschikt voor Intel i7 12th / Mobo B760

Alvast dank voor het meedenken :)

Specificeer het systeem: zelfbouw
MOBO: Gigabyte B760 GAMING X (rev. 1.0) DDR5 met daarbij een Intel core I7 1200k. Extra beeldkaart Nvidia Geforce GTX 1660 super OC 6GB dus de integraded graphics van de I7 niet in gebruik.

Beste antwoord (via mvrijthoven op 01-01-2024 19:39)

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:56
Officieel wordt maar DDR5-4800 gesupport door Intel, omdat hogere snelheden "overclocking" zijn. Ironisch genoeg heeft Intel XMP uitgevonden, in het geheugen ingestelde timings (activeren via bios) die sneller zijn - maar officieel overclocking. Als je een kit neemt die op de QVL van je moederbord staat, ga je geen problemen hebben en gaat hij goed (en sneller) werken als je XMP activeert.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:56
Officieel wordt maar DDR5-4800 gesupport door Intel, omdat hogere snelheden "overclocking" zijn. Ironisch genoeg heeft Intel XMP uitgevonden, in het geheugen ingestelde timings (activeren via bios) die sneller zijn - maar officieel overclocking. Als je een kit neemt die op de QVL van je moederbord staat, ga je geen problemen hebben en gaat hij goed (en sneller) werken als je XMP activeert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrijthoven
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17:42
@manzonderdas Hartelijk dank voor je antwoord. Ik begrijp nu beter de functie van XMP. De QVL van mijn moederbord zat ik al te bestuderen maar was toch nog even die vraag die overbleef. Die is nu beantwoord. :)

@Hackus Dank voor het voorbeeld. Kerst is voorbij dus zonder lichtjes ha, ha, ha, die ga ik inderdaad niet nodig hebben.

Wat mij betreft kan ik hiermee verder! ;)