Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vraag

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 09:44
Zijn er radiatorkranen en voetventielen die beter geschikt zijn in combinatie met een warmtepomp?
Op een slaapkamer hangt een radiator waar nu gewoon een handknop op zit zonder voetventiel.
Deze radiator wil ik vervangen en er evt. een thermostaatkraan en voetventiel op zetten.
Maar ik wil daarmee geen stromingsgeluiden veroorzaken.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Alle reacties

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Groter is beter.

Kijk even of een voetventiel wel nodig is, je hebt ook radiatorkranen met voorinstelling. Het belangrijkste is de inwendige maat, als die heel klein is krijg je eerder herrie of te weinig debiet.

Een voetventiel zorgt ook voor weerstand, als het niet nodig is....

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Heb je voldoende radiatoren/vloerverwarming om de flow over te verdelen? Dat is vooral belangrijk.
Voor de warmtepomp is het minder belangrijk om een bepaalde temperatuursval over je radiator te hebben, dus wat dat betreft mag zo'n voetventiel verder open staan, en dan zal hij waarschijnlijk ook stiller zijn.
Waar je misschien nog eerder lawaai van krijgt is krappe leidingen met T stukken en dergelijke.

• ron321
TheGhostInc schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 10:32:
Groter is beter.

Kijk even of een voetventiel wel nodig is, je hebt ook radiatorkranen met voorinstelling. Het belangrijkste is de inwendige maat, als die heel klein is krijg je eerder herrie of te weinig debiet.

Een voetventiel zorgt ook voor weerstand, als het niet nodig is....
Ik wil een voetventiel gebruiken om makkelijk de radiator weg te kunnen halen om erachter te behangen.
Ik zie er eigenlijk nooit een inwendige maat erbij staan dus vandaar mijn vraag.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

• ron321
_ferry_ schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 10:52:
Heb je voldoende radiatoren/vloerverwarming om de flow over te verdelen? Dat is vooral belangrijk.
Voor de warmtepomp is het minder belangrijk om een bepaalde temperatuursval over je radiator te hebben, dus wat dat betreft mag zo'n voetventiel verder open staan, en dan zal hij waarschijnlijk ook stiller zijn.
Waar je misschien nog eerder lawaai van krijgt is krappe leidingen met T stukken en dergelijke.
Ik laat deze radiator momenteel meedraaien om wat flow kwijt te kunnen.
Ik heb mijn secundaire pomp op stand 2 moeten zetten om mijn vloerverwarming beter te laten werken maar kreeg toen stromingsgeluid.
Nu met deze radiator open is dat nagenoeg over.
Deze radiator is niet erg fraai dus wil een andere en iets grotere ophangen.
Deze is nu tot vlak bij de radiator aangesloten met 22mm. Alleen de laatste stukjes 15mm.
Dit is 22mm omdat er eerst ook nog de radiator van de woonkamer eronder opzat, deze is nu weg.
Dus eigenlijk wil ik ook de 22mm in het zicht vervangen voor 15mm maar wil hiermee niet weer stromingsgeluiden terug brengen.
Dus ik twijfel waar ik goed aan doe.

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

15mm naar de radiator toe is geen issue, tenzij je er 1 hebt met een enorm vermogen, maar bij mij in huis zit elke radiator met 15mm op de hoofdleiding.

Toen ik van CV naar WP ging heb ik alle radiatoren een volle slag open gedraaid, want zoals je al aanhaalde, de pomp geeft fors meer flow.
Daarna wat gaan spelen, vvw eigenlijk zoveel mogelijk flow laten pakken, want die kan veel warmte afgeven. En de radiatoren op basis van afgifte/deltaT over de radiator. Want je gaat waarschijnlijk zien dat er door sommige enorm veel water gaat stromen, en andere amper flow hebben. En dan zal je net zien dat die grote radiator in de woonkamer amper water krijgt, maar dat kleine handdoekradiatortje enorm veel flow heeft ;)
Dan kun je soms het voetventiel nog verder open zetten van die radiator die te weinig krijgt, maar water zoekt de weg van de minste weerstand, dus soms heb je pas resultaat als je dan de radiator met de meeste flow wat gaat knijpen. Op die manier zul je het allemaal een beetje in balans moeten brengen.

Vloerverwarming heeft veel weerstand door de lange slangen, als alle radiatoren dan wijd open staan kan het zijn dat de vvw weinig flow krijgt.
Pagina: 1