PC post niet meer na upgrade

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retort308
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14-07 12:21
Beste medetweakers,
Sinds jaren bouw ik zelf pc’s, maar nu loop ik tegen een probleem aan waar ik niet uit kom.
Ik heb ik mijn Thermaltake t-900 een Dubbel-Loop Watercooled systeem gebouwd.
Die werkt al jaren prima, Tot ik op het idee kwam om voor een AMD 7950X te gaan. Dus ook een ander MoBo (Asrock Steel Legend) en 2 strips DDR 5 geheugen (5600GHz)
Na de inbouw ervan direct 1 seconde POST gezien, daarna over en uit. Geen beeld, geen lampjes die branden, geen piep, geen draaiende fans, niets.
Ik dacht aan een DOA, maar wist niet zeker of het het mobo was, de processor, of het geheugen, dus alles met RMA retour leverancier.(*knip* de naam van de winkel doet niet ter zake).
De processor en het geheugen kreeg ik direct retour met de mededeling dat er Socketschade was opgetreden. Vreemd, netjes gewerkt, maar de foto’s logen niet. De reparatie zou gratis zijn. (coulance)
Dat duurde een maand. In de tussentijd een andere PSU gekocht, (ook 1000W) omdat ik tijdens de aanvankelijke inbouw ook iets hoorde piepen. (ik wilde geen risico lopen)
Vandaag het MoBo retour gekregen en alles weer ingebouwd.
Teleurstelling. Niets veranderd. Alleen wat vage verlichting die ik zie branden. Geen fan die draait, geen beeld, geen piep, geen rood lampje dat brandt.
Jullie zullen begrijpen dat ik niet alles even uit de kast op mijn bureau kan laten proefdraaien omdat de GraKa en de CPU beide watergekoeld zijn.
De nieuwe PSU bood geen soelaas, tevens natuurlijk nieuwe kabels geprobeerd. Ook andere kabelextensies hielpen niet.
Een PSU tester besteld, maar eigenlijk vertrouw ik zo’n chinees ding niet. Trouwens, 2 defecte voedingen lijkt mij ook raar.
Morgen weer verder proberen, maar ben niet handig genoeg om met een multimeter aan de gang te gaan.
Ik begrijp dat via dit medium er geen kant en klare oplossing te geven is, toch ben ik benieuwd wat jullie van dit verhaal denken.
Iemand nog een suggestie?

[ Voor 1% gewijzigd door br00ky op 29-12-2023 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23:09
Tja, als je een probleem wil oplossen zul je toch dingen moeten uitsluiten. Als ik het goed begrijp heb je het moederbord, videokaart, processor en geheugen vervangen? Wat bedoel je overigens met 'direct retour', hebben zij de onderdelen getest?

Je hebt toevallig niet een spacer op de verkeerde plek geplaatst?

[ Voor 12% gewijzigd door NotSoSteady op 29-12-2023 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:08

br00ky

Moderator Harde Waren
Geef eens een lijstje van je complete systeem inclusief merken en types.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

haal adem, laat het los en kijk morgen weer met een frisse bril.

en plaats dan ook types

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retort308
NotSoSteady schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 23:24:
Tja, als je een probleem wil oplossen zul je toch dingen moeten uitsluiten. Als ik het goed begrijp heb je het moederbord, videokaart, processor en geheugen vervangen? Wat bedoel je overigens met 'direct retour', hebben zij de onderdelen getest?

De videokaart bleef dezelfde (RX6900XT), niets aan veranderd. Alles kwam idd weer netjes huer terug, alleen het MoBo is gerepareerd. Of het daarna getest is weet ik niet, daar heb ik dit bedrijg meteen a; wel een mailtje over gestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retort308
br00ky schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 23:36:
Geef eens een lijstje van je complete systeem inclusief merken en types.
MoBo: Asrock X670E Steel Legend
CPU: AMD Ryzen 9 7950X
Mem: G.Skill 5600MHz 2x16GB
GraKa: AMD RX 6900XT met Bits of Power waterkoeling (deed het voordien prima)
Pump/Res combo: Thermaltake (Pacific PR22-D5 Plus) x 2 (elk met hun eigen controller )
RAD: 3x120mm en 4x120mm.
Corsair Commander Pro 1x
NZXT internal USB Hub
PSU was: Corsair HX1000i, nu Seasonic Prime PX-1000.

De Wifi module van het MoBo gebruik ik niet.
Bijzonder blijft dat de pompen buiten het moederbord om gevoed worden (3.3V rechtsreeksaterkoelingnaar een 6 pins stekkertje). Daaruit leid ik af dat het moederbord geen probleem zou moeten opleveren.
Wat dan weer wel vreemd is dat de Corsair PSU al een aantal jaren probleemloos draaide, en de nieuwe PSU van Seasonic die nieuw is dezelfde kuren vertoont. Lijkt mij niet logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retort308
NotSoSteady schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 23:24:

Wat bedoel je met "spacer"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjanvr
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-08 10:01
Die de verhoging maken tussen je kast en je moederbord zodat hij geen kortsluiting maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:37
Staat het geheugen wel op de QVL? En kan je het systeem booten alleen op de iGPU van de processor (bijvoorbeeld de stroomkabels van de videokaart niet aansluiten, geen idee of dat voldoende is zonder heel je loop af te breken)?
En je nieuwe PSU, daar vermeld je over "tevens natuurlijk nieuwe kabels geprobeerd. Ook andere kabelextensies hielpen niet."
Wel meteen de kabels van de PSU vervangen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:55
Rechts boven op je moederbord zitten 4 leds waarbij je kunt checken waar het probleem zit; CPU DRAM VGA BOOT. Zie je handleiding 2.14 Post Status Checker.

Los daarvan gok ik op geheugen. Probeer 1 reepje in slot1, werkt dat niet probeer een ander reepje in slot2.

[ Voor 3% gewijzigd door sdk1985 op 31-12-2023 02:27 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:25

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

arjanvr schreef op zondag 31 december 2023 @ 01:36:
[...]

Die de verhoging maken tussen je kast en je moederbord zodat hij geen kortsluiting maakt.
Dat was bij mijn laatste upgrade wel de oorzaak van exact deze beschreven problemen.

Dus toch buiten de kast proberen, zou ik zeggen.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retort308
Dagion schreef op zondag 31 december 2023 @ 02:16:
Staat het geheugen wel op de QVL? En kan je het systeem booten alleen op de iGPU van de processor (bijvoorbeeld de stroomkabels van de videokaart niet aansluiten, geen idee of dat voldoende is zonder heel je loop af te breken)?
En je nieuwe PSU, daar vermeld je over "tevens natuurlijk nieuwe kabels geprobeerd. Ook andere kabelextensies hielpen niet."
Wel meteen de kabels van de PSU vervangen toch?
Geheugen staat in de QVL, weliswaar alleen geschikt voor XMP en niet voor EXPO.(G.Skill F5-5600J3636C16GX2-TZ5RK)
Alleen gebruik maken van de iGPPU maakt niets uit.
En idd alle kabels van de nieuwe PSU dus vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retort308
sdk1985 schreef op zondag 31 december 2023 @ 02:26:
Rechts boven op je moederbord zitten 4 leds waarbij je kunt checken waar het probleem zit; CPU DRAM VGA BOOT. Zie je handleiding 2.14 Post Status Checker.

Los daarvan gok ik op geheugen. Probeer 1 reepje in slot1, werkt dat niet probeer een ander reepje in slot2.
De 4 LEDS kende ik, die doen nu helemaal niets meer, Ik hoor bij inschakelen een klik bij de voeding in de buurt vandaan komen, daarna binnen een seconde een tweede klik en dan meteen dood.
Wisselen van de 2 reepjes met de locaties helpt niet, ook niet eentje proberen op verschillende plekken. Het is alsof het MoBo daar helemaal niet aan toekomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retort308
thunder7 schreef op zondag 31 december 2023 @ 07:27:
[...]

Dat was bij mijn laatste upgrade wel de oorzaak van exact deze beschreven problemen.

Dus toch buiten de kast proberen, zou ik zeggen.
De suggestie van een mogelijke kortsluiting spreekt mij wel aan.
Het probleem bij het monteren itt een andere kast en configuratie is dat dit een enorm groot mesjoegel is. (ik bedoel de kast).
Die leg je niet 123 op zijn zij. Ook helemaal nu, nu de vloeistofreservoirs er in zitten.
Het monteren van het MoBo inc. CPU en Memory is dus steeds een hele uitdaging op zijn minst. ( verticaal ipv horizontaal)
Ik ga vanmiddag dus proberen e.e.a. buiten de kast te testen. De hemel zij geprezen dat ik flexibele slangen heb, maar sowieso gaat dat gebeuren want ondertussen wordt dit een gebed zonder einde.
Zou het MoBo van een mogelijke kortsluiting geen schade hebben opgelopen?
Alle spacers zijn netjes gemonteerd. Wat wel opviel is dat het er eentje meer is dan gebruikelijk. (7 i.p.v. 6)
Thnx en wordt vervolgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:37
Retort308 schreef op zondag 31 december 2023 @ 13:32:
[...]
Alle spacers zijn netjes gemonteerd. Wat wel opviel is dat het er eentje meer is dan gebruikelijk. (7 i.p.v. 6)
Thnx en wordt vervolgd.
Volgens mij zouden het er 8 of 9 moeten zijn? Denk dat dit voor nu de beste gok is, zeker als je geen LEDs ziet bij opstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retort308
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PH0s0Tx8CgPXwnCaqtjbIC6PUhI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sCPy3N6WwHl2GqhvPkSf2C9e.jpg?f=fotoalbum_large

Wat een drama, maar nu wel iets verder gekomen.
Bij het opstarten lijkt het geheugen snel geinitialiseerd, het lampje (tweede van boven) van de CPU blijft nog heel even branden, en gaat daarna uit. Dus goed.
Ik heb de DP kabels in het MoBo gestoken, dan zou de iGPU het dus automatisch moeten oppakken???
Het monitorlampje van mijn Samsung 49" knippert normaliter als hij niet gebriukt wordt, maar ging nu continue branden. Lijkt alsof er iets gebeurt, alleen nog geen beeld.

Mijn conclusie tot nu toe: Er zit "muziek" in, dat wil zeggen: De controlelampjes doen nu precies de goede dingen. Tot nu toe LIJKT de PSU niet defect. (ik heb geen enkele usb poort of anderszins aangesloten)
Mijn feitelijk GraKa er nu op aansluiten is welhaast onmogelijk, daar zijn de Koelslangen echt te kort voor.
(Oh ja, en er zijn idd wel 10 spacers, normaal telde ik bij andere moederborden maar 9. ( moeten die echt ook feitelijk allemaal gebruikt worden bij montage?)
Tevens de socket gecontroleerd; geen schade (dat gaat me niet nog eens gebeuren.....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Retort308 schreef op zondag 31 december 2023 @ 15:59:
Mijn conclusie tot nu toe: Er zit "muziek" in, dat wil zeggen: De controlelampjes doen nu precies de goede dingen. Tot nu toe LIJKT de PSU niet defect.
Ook lang genoeg gewacht?, bij de eerste keer opstarten kan het initialiseren/trainen van geheugen soms (erg) lang duren?
Andere indicators Keyboard/USB led's voor activiteit?
Andere beschikbare video proberen zoals HDMI?, DP wil wel eens vreemde problemen geven.
Heb je ook geen tijdelijke eenvoudige koeler om te gebruiken?
Voor korte basic test kan je ook zonder testen, of iets improviseren metaal erop.

[ Voor 4% gewijzigd door The_Doman op 31-12-2023 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retort308
Lang genoeg gewacht, als ik het systeem nu start brandt er geen enkel lampje meer.(2 nette klikjes van de PSU)
Keyboard en muis geen verlichting !!!!
HDMI kabel geprobeerd, na start gaat er aan de achterkant van de monitor wat verlichting aan die na 5 seconden weer uit gaat.
Ik heb geen tijdelijke luchtkoeler op voorraad. De CPU heeft (zie foto wel nog de waterkoeling er op zitten, dat lijkt mij voor deze test voldoende.
Dat van die muis en dat keyboard vind ik iets zorgelijker, maar nu eerst koken en oud en nieuw vieren. Ben nu moe (ben 66 en ziek, sorry), morgen weer verder.
Thnx alvast. Alvast een prettige avond iedereen en een gezond 2024 ! :)

[ Voor 4% gewijzigd door Retort308 op 31-12-2023 17:00 . Reden: Aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Retort308 schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 23:11:
Beste medetweakers,
Sinds jaren bouw ik zelf pc’s, maar nu loop ik tegen een probleem aan waar ik niet uit kom.
Ik heb ik mijn Thermaltake t-900 een Dubbel-Loop Watercooled systeem gebouwd.
Die werkt al jaren prima, Tot ik op het idee kwam om voor een AMD 7950X te gaan. Dus ook een ander MoBo (Asrock Steel Legend) en 2 strips DDR 5 geheugen (5600GHz)
Na de inbouw ervan direct 1 seconde POST gezien, daarna over en uit. Geen beeld, geen lampjes die branden, geen piep, geen draaiende fans, niets.
Ik dacht aan een DOA, maar wist niet zeker of het het mobo was, de processor, of het geheugen, dus alles met RMA retour leverancier.([mbr]*knip* de naam van de winkel doet niet ter zake[/]).
De processor en het geheugen kreeg ik direct retour met de mededeling dat er Socketschade was opgetreden. Vreemd, netjes gewerkt, maar de foto’s logen niet. De reparatie zou gratis zijn. (coulance)
Dat duurde een maand. In de tussentijd een andere PSU gekocht, (ook 1000W) omdat ik tijdens de aanvankelijke inbouw ook iets hoorde piepen. (ik wilde geen risico lopen)
Vandaag het MoBo retour gekregen en alles weer ingebouwd.
Teleurstelling. Niets veranderd. Alleen wat vage verlichting die ik zie branden. Geen fan die draait, geen beeld, geen piep, geen rood lampje dat brandt.
Jullie zullen begrijpen dat ik niet alles even uit de kast op mijn bureau kan laten proefdraaien omdat de GraKa en de CPU beide watergekoeld zijn.
De nieuwe PSU bood geen soelaas, tevens natuurlijk nieuwe kabels geprobeerd. Ook andere kabelextensies hielpen niet.
Een PSU tester besteld, maar eigenlijk vertrouw ik zo’n chinees ding niet. Trouwens, 2 defecte voedingen lijkt mij ook raar.
Morgen weer verder proberen, maar ben niet handig genoeg om met een multimeter aan de gang te gaan.
Ik begrijp dat via dit medium er geen kant en klare oplossing te geven is, toch ben ik benieuwd wat jullie van dit verhaal denken.
Iemand nog een suggestie?
Zo lang het niet werkt niet met twee reepjes aan de slag gaan.

Psu is zelden een probleem dat is meer een alles of niets. Bij een defect gaat er dan niets aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retort308
"Zo lang het niet werkt niet met twee reepjes aan de slag gaan"

Met 1 reepje geprobeerd inmiddels, dat maakt allemaal niets uit.

Inmiddels een beetje radeloos. Het USB toetsenbord en muis reageren niet, ik heb inmiddels dacht ik (ook met jullie hulp) alles geprobeerd.
Ik voel er veel voor om toch nog maar een keer een RMA aan te vragen. Eens kijken wat daar uit komt.

Of iemand moet nog een brilliante ingeving hebbe zo op de eerste dag van het nieuwe jaar......

wordt vervolgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Nu online
Retort308 schreef op zondag 31 december 2023 @ 16:59:
Lang genoeg gewacht, als ik het systeem nu start brandt er geen enkel lampje meer.(2 nette klikjes van de
Als je nu geen enkel Post Check LED indicator meer krijgt kan je niet veel meer doen.
Ook de 2 'klikjes' van de voeding is wel zorgelijk,
Je kan nog alles verwijderen van het board en zien of je dan wel enige Post Check activiteit krijgt?
Zelf zonder CPU/mem etc zou een board toch moeten starten, naruurlijk met Post Led/Beep (indien speaker aanwezig) errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retort308
Dat zou ik idd morgenochtend nog eens kunnen proberen, cpu en mem. er uit , dan moet er iets gaan branden zou je dus zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Nu online
Retort308 schreef op maandag 1 januari 2024 @ 21:33:
Dat zou ik idd morgenochtend nog eens kunnen proberen, cpu en mem. er uit , dan moet er iets gaan branden zou je dus zeggen.
Ik zou dan ook eerst nog even in stappen proberen met alleen geheugen eruit en als laatste dan ook nog CPU eruit.
Wel dan zonder die waterkoeling constructie om dat ook helemaal uit te sluiten.
Korte tijd zonder koeler overleeft de CPU gerust, helemaal als er niets start.
Eventueel kan je nog iets van metaal op de CPU leggen.
Dat soort korte basic post tests heb ik zo vaak gedaan met CPU's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retort308
@ The_Doman:
Zojuist vanalles geprobeerd. Ook al je suggesties opgevolgd. Niets maakt verschil.
Zonder CPU hoor ik geen "klikjes" meer, dat is het enige.
Het eniaan de zijkantge wat stug blijft branden (en dat was altijd al zo) is de "feestverlichting" aan de zijkant bij inschakelen van de PSU.
Het blijft maar vreemd dat ik in het verleden talloze systemen in elkaar heb gezet voor anderen en mijzelf (overigens steeds Intel gebaseerd en met Asus MoBo) zonder enig probleem (ze werken allemaal nog, zelfs nog na een jaar of 8.) en dat nu bij overschakelen naar Asrock en AMD er zulke mystieke problemen ontstaan.
Voordat ik nu verder ga om verder niet zulke irreeële overwegingen op te schrijven ga ik nu eerst eens verder met de leverancier van dit MoBo om te overleggen wat verder te doen.
Thnx voor je input.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SimRam
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21:54
Gezien Socket damage melding van je webshop. Alle pins van de CPU wel nog recht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retort308
SimRam schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 15:44:
Gezien Socket damage melding van je webshop. Alle pins van de CPU wel nog recht?
Alles idd gecontroleerd en foto's van gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Retort308 schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 15:38:
@ The_Doman:
Zojuist vanalles geprobeerd. Ook al je suggesties opgevolgd. Niets maakt verschil.
Zonder CPU hoor ik geen "klikjes" meer, dat is het enige.
Het eniaan de zijkantge wat stug blijft branden (en dat was altijd al zo) is de "feestverlichting" aan de zijkant bij inschakelen van de PSU.
Het blijft maar vreemd dat ik in het verleden talloze systemen in elkaar heb gezet voor anderen en mijzelf (overigens steeds Intel gebaseerd en met Asus MoBo) zonder enig probleem (ze werken allemaal nog, zelfs nog na een jaar of 8.) en dat nu bij overschakelen naar Asrock en AMD er zulke mystieke problemen ontstaan.
Voordat ik nu verder ga om verder niet zulke irreeële overwegingen op te schrijven ga ik nu eerst eens verder met de leverancier van dit MoBo om te overleggen wat verder te doen.
Thnx voor je input.
Het is bij dit soort zaken niet zo relevant hoe vaak je een systeem in elkaar hebt gezet maar hoe vaak je tegen problemen bent aangelopen en ze vervolgens hebt opgelost.

In de basis was je eerste insteek goed. Echter had het handiger geweest om simpelweg je geld terug te vragen in plaats van een vervang proces in te gaan. Op dit moment weet je eigenlijk nog niks want zowel de cpu als het moederbord kan defect zijn én er kan los daarvan ook nog sprake zijn van een geheugen incompabiliteit.

@SimRam Stelt verder een valide vraag. Want waar komt die socket damage vandaan en is de cpu dan nog wel OK?

Eigenlijk zou je het bord even moeten testen met een andere cpu met luchtkoeling in hetzelfde bord. Helaas is de goedkoopste cpu met koeler 226 euro. Wellicht woont er een tweaker in de buurt die een cpu kan uitlenen, en anders toch de leverancier vragen aan te tonen dat het bord werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Nu online
Aangezien er nu helemaal niets meer gebeurt bij aanzetten zoals status leds/fans lijkt mij het iets fundamenteels te zijn met het board zelf.
Ook zonder CPU/RAM moet het bord normaal gesproken nog wel iets doen/aangaan bij aanzetten/jumperen van de power button.
2 verschillende voedingen zijn toch ook al geprobeerd toch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Retort308
In overleg met de leverancier gaat het MoBo, de CPU en het geheugen ter reparatie retour.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retort308
Gisteren de onderdelen weer terug gekregen van de leverancier.
Alles is getest en goed bevonden. Ook de CPU, het MoBo en het geheugen zijn apart getest, maar er blijkt niets aan de hand te zijn.
Zij konden gewoon posten na een geheugen-training van 3 (!) minuten.
Dat leek moed te geven, dus vandaag zelf geprobeerd.
Zelfde opstelling. (uit de kast gelaten) Monitor, muis en keyboard aangesloten maar nada, helemaal niets. Behalve de feestverlichting alles dood. Overigens hadden zij de cpu en het geheugen op het MoBo laten zitten zodat er daarmee niets zou kunnen veranderen.
Andere kabels (andere monitor) geprobeerd, niets veranderde. Daaruit heb ik geconcludeerd dat het toch de voeding (Corsair HX1000i) zou moeten zijn. Inmiddels een andere besteld en morgen weer verder kijken. Wordt vervolgd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Retort308
Nu nieuwe voeding en eenvoudige luchtkoeler gemonteerd, buiten de kast aangesloten. Geen beeld, CPU lampje blijft continue branden, en geen werkend teotsenbord of muis.
Ik ga toch weer retourneren........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jgj82
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:55

jgj82

Ja, maar = nee

Welke kabels steek je in het moederbord? Heb je wel de juiste 8-pins? En heb je aan de voedingszijde de juiste sockets? Die klikjes klinken als een veiligheid van de voeding.
Verder lees ik ook niets over een BIOS-reset. Heb je dat geprobeerd ?

[ Voor 11% gewijzigd door jgj82 op 16-01-2024 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Nu online
Heel apart dat het nu toch nog niet werkt.
Het kan toch niet iets heel basics zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retort308
jgj82 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 18:12:
Welke kabels steek je in het moederbord? Heb je wel de juiste 8-pins? En heb je aan de voedingszijde de juiste sockets? Die klikjes klinken als een veiligheid van de voeding.
Verder lees ik ook niets over een BIOS-reset. Heb je dat geprobeerd ?
Ik gebruik de originele kabels die bij mijn psu horen. Dus 2 x 8 en 24 pins. Ze kunnen (stug spul) er makkelijk in, ik beschadig dus niets met iets te forceren. En behalve dat een DP kabel of HDMI via de MoBo aansluiting(
(iGPUdus) en mijn muis en toetsenbord
Bios reset al eens geprobeerd. Het lijkt wel een maandagmiddagproduct. Hij blijft dus deze keer steken op een permanent rood brandend lampje van de CPU. Defect dus.
Wat bedoel je met aan voedingszijde de juiste sockets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retort308
The_Doman schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 18:54:
Heel apart dat het nu toch nog niet werkt.
Het kan toch niet iets heel basics zijn?
Dat kan heel goed, en ik prakizeer me ook suf wat dan wel niet. Zelfs (niet lachen) ander stopcontact, andere monitor, andere kabels andere noem maar op. Volgens mij is er initieel iets niet goed gegaan. Misschien te haastig op willenstarten en niet 3 minuten gewacht op de memorytraining, cpu te heet laten worden? Wie zal het zeggen.
Ook kan het dus zijn dat ik tegen meerdere problemen tegelijk zit aan te kijken. Dat klinkt qua kansberekening misschien vreemd, maar ik sluit niets meer uit inmiddels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:25

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Retort308 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 15:33:
[...]

Ik gebruik de originele kabels die bij mijn psu horen. Dus 2 x 8 en 24 pins.
2x 8p voor de vga neem ik aan, En de 4p of 8p cpu kabel dan? het zal dat toch niet zijn :z

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Nu online
Misschien dit proberen?

Reddit r/ASRock: X670E Steel Legend - CPU LED Indicator
vincenzobags:
The one thing that I failed to do when resetting the bios, including removing the battery was physically unplugging the psu.

Most other boards I have used recently including an MSI x570, i didn't need to unplug the psu for the bios reset to work, but in a new rig and t his motherboard, I indeed do need to unplug before bios resetting procedure.

I hope that solves your issue.
OfficerAction:
Holy shit man. After I did a BIOS update on my x670E SL my pc wouldn't boot anymore no matter what with the CPU POST status LED glowing. 50 restarts, reverting to the old BIOS and even a CMOS reset with the jumper pins didn't do anything. I thought my CPU was a goner. But unplugging and removing the battery actually did the trick, thanks.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ByteDelight
  • Laatst online: 22:19

ByteDelight

Retro computing is alive!

In plaats van naar de shop te gaan voor een RMA, vind ik het raadzamer dat je er effe een doorgewinterde Tweaker bij haalt, om dingen uit te sluiten.
Dat kan een winkel ook doen voor je, maar daar zitten zoveel haken en ogen aan.
Ken je iemand met veel ervaring, in de buurt?

Ik schrok namelijk een beetje toen je zei dat je de term 'spacers' niet kent, terwijl je zo'n vette setup hebt aangeschaft.
Mocht er een spacer teveel aanwezig zijn (geweest), dan kan er aan de onderzijde van het moederbord schade zijn aangebracht, of sluiting tijdens het aanzetten.

Ook is bekend dat bij jouw CPU, de memory training erg lang kan duren: soms minuten.
Natuurlijk moet de machine dan wel aangaan, maar tijdens memory training zie je een tijd niks.

Ik gun je de klus hoor! Alleen met zo'n gecompliceerde setup, zou het fijn zijn als er iemand over je schouder meekijkt toch?

[ Voor 3% gewijzigd door ByteDelight op 17-01-2024 17:33 ]

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Retort308
SAiN ONeZ schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 16:31:
[...]

2x 8p voor de vga neem ik aan, En de 4p of 8p cpu kabel dan? het zal dat toch niet zijn :z
[quote]SAiN ONeZ schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 16:31:
[...]

Nee, de 2x8 kabels coor de GPU zijn niet aangesloten. Alleen de 2x8 tbv de cpu. (samen met de 24 pins)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retort308
ByteDelight schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 17:32:
In plaats van naar de shop te gaan voor een RMA, vind ik het raadzamer dat je er effe een doorgewinterde Tweaker bij haalt, om dingen uit te sluiten.
Dat kan een winkel ook doen voor je, maar daar zitten zoveel haken en ogen aan.
Ken je iemand met veel ervaring, in de buurt?

Ik schrok namelijk een beetje toen je zei dat je de term 'spacers' niet kent, terwijl je zo'n vette setup hebt aangeschaft.
Mocht er een spacer teveel aanwezig zijn (geweest), dan kan er aan de onderzijde van het moederbord schade zijn aangebracht, of sluiting tijdens het aanzetten.

Ook is bekend dat bij jouw CPU, de memory training erg lang kan duren: soms minuten.
Natuurlijk moet de machine dan wel aangaan, maar tijdens memory training zie je een tijd niks.

Ik gun je de klus hoor! Alleen met zo'n gecompliceerde setup, zou het fijn zijn als er iemand over je schouder meekijkt toch?
Dat van die spacers was idd raar, ik kende die onder de naam afstandshouders.(haha)
Een goede comupterwinkel (zoals Mycom vroeger) waar je met je zooi kon binnenstappen ken ik even niet in Haarlem. Het meeste koop ik online. Ben geen Mediamarkttype.(brrrrr)
Dus, wie er zo'n goude zaak kent, ik houd mij aanbevolen.
Tsja, en als er iemand over mijn schouder (Fysiek) zou kunnen meekijken zou dat natuurlijk helemaal ideaal zijn, Het hoeft ook allemaal niet gratis, maar zoals nu is dit een doodlopende en ondertussen zenuwslopende weg om te gaan. Ik houd mij aanbevolen. Postcode 2036 (Haarlem).
Overigens heeft de memorytraining destijds bij de leverancier maar liefst meer dan 3 minuten geduurd.
Dat behaal ik hier niet eens, alleen het controlelampje van de CPU blijft branden, en het lampje van het geheugen blijft uit.
Thnx voor je input.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retort308
[quote]The_Doman schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 17:18:
Misschien dit proberen?

Tsssss, je bent dus nooit de enige blijkt maar weer. Voor dit artikel ga ik eens goed zitten. Thnx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteDelight

ByteDelight

Ik woon in Eindhoven, dus da's wat ver weg.
En ondanks dat ik het met mn eigen bedrijf en 2 kids, extreem druk heb, zou ik graag bij je langskomen als het dichterbij was.

Ik heb 4 jaar computers in elkaar geschroefd bij Paradigit, en doe het nog steeds erg vaak - ook upgrades en repairs - voor mezelf, mn kids of familie.
En zo zijn er honderden in Nederland!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retort308
Jammer en deze pc is dermate moeizaam te vervoeren dat ik hem liever het huis niet uit doe.
Evengoed bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 19:15

Dark

who tweaked the light?

Retort308 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 15:32:
[quote]The_Doman schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 17:18:
Misschien dit proberen?

Tsssss, je bent dus nooit de enige blijkt maar weer. Voor dit artikel ga ik eens goed zitten. Thnx
Ik had een andere issue met een asrock bord, maar daar was ook de enige oplossing om de stekker er echt uit te halen, enkele seconden op de power knop drukken en 30 seconden te wachten en vervolgens weer de stekker erin te doen (dit werd een C0 reset genoemd). In mijn geval ging het erom dat onboard leds ineens een 'unknown usb device' waren geworden, je probeert van alles inclusief flashen, werkte allemaal niet, maar na de beschreven procedure kwam er toch weer leven in. Dus wie weet helpt dat jou ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ByteDelight

ByteDelight

Retort308 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 22:15:
Jammer en deze pc is dermate moeizaam te vervoeren dat ik hem liever het huis niet uit doe.
Evengoed bedankt voor het meedenken.
Zet een advertentie op Vraag en Aanbod, nodig iemand uit om samen naar je pc te kijken.
Beloof m een kop koffie, wat breinbrekers (de pc issues), en geheid komt er een buddy met je meekijken.

Misschien heeft iemand een reserve PSU (welke Tweaker heeft dat niet?).
Meer heb je in eerste instantie niet nodig om te troubleshooten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retort308
Dark schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 22:58:
[...]

Ik had een andere issue met een asrock bord, maar daar was ook de enige oplossing om de stekker er echt uit te halen, enkele seconden op de power knop drukken en 30 seconden te wachten en vervolgens weer de stekker erin te doen (dit werd een C0 reset genoemd). In mijn geval ging het erom dat onboard leds ineens een 'unknown usb device' waren geworden, je probeert van alles inclusief flashen, werkte allemaal niet, maar na de beschreven procedure kwam er toch weer leven in. Dus wie weet helpt dat jou ook.
Dan ga ik dat het weekend nog eens proberen, heb dat wel meer gelezen op Reddit etc.
Thnx voor de tip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 19:15

Dark

who tweaked the light?

Oh ik benoemde het verkeerd 'C0 Reset', ik had moeten zeggen 'G3 reset', net nog even nagekeken in het support antwoord, komt erop neer dat het bord mechanisch uit staat en helemaal geen power gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retort308
Dark schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 21:54:
Oh ik benoemde het verkeerd 'C0 Reset', ik had moeten zeggen 'G3 reset', net nog even nagekeken in het support antwoord, komt erop neer dat het bord mechanisch uit staat en helemaal geen power gebruikt.
Ik heb deze hele procedure nog eens doorgenomen maar helaas...... Thnx iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon93
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18:00
Ik zal ook eens hardop denken waar ik aan zou denken.

Heb je je NVME drives al eens afgekoppeld? En weet je zeker dat de 24 pins connector er helemaal in zit? Ik moet soms aardig drukken om de connector goed te kunnen plaatsen.

Bios ook al eens geupdated? Volgens mij kun je die board updaten zonder een CPU via een specifieke usb poort op de achterkant.

Zit er een USB / HDMI / Netwerk kabel te kloten of kortsluiting te geven? Ik heb een keer een netwerkkabel gehad waar op de connector stroom zat omdat de router ergens stroom lekte (geen PoE hehe :+)

Iets met aarding? Er hangt bij mij thuis nu een hele droge lucht, waardoor het vaak erg statisch is. Had destijds mijn pc op een ongeaard stopcontact, waardoor die soms hele vreemde dingen deed. Uiteindelijk wou mn mobo niet meer booten door een overcurrent beveiliging, ook al zat er niks meer op aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retort308
@Falcon93:
NVME drivers zijn er al eens uit geweest, 24 pins cnnector kan idd ranzig stroef gaan, maar zit er nu toch echt goed in.
Er zijn op dit moment geen enkele andere kabel aangesloten en zeker geen usb. Alleen DP, 2x8 en 1x24 pins en muis en toetsenbord
Aarding, geen punt, gebruik armbandje, en geaard stopcontact.
PSU start gewoon op (de fan gaat gewoon draaien)
Wat ik nog wel eens zou kunnen proberen is het updaten van het BIOS zonder CPU.
Maar vreemd dat dat nou wel zou gaan werken omdat ze bij de leverancier gewoon een POST te zien kregen.....
Wordt vervolgd
Pagina: 1