Data van harde schijven oude CH3SNAS redden

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roondar
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06-08 16:20
Hoi,

Ik heb een oude conceptronic CH3SNAS NAS met twee WD green van 1tb in een RAID 1.
Echter de NAS is ter ziele.

Ik heb de disks in een nieuwe Synology gestopt maar die wil eerst formatteren.
Daarna heb ik geprobeerd een schijf in mn pc te doen (Windows 11). Hij herkent de schijf wel in disk management maar ik kan m niet lezen.

Hoe kan ik de data van de schijf redden?

Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen79
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 15:47
Zie je in disk management wel partities?

Je zou een bootable USB met een linux distro kunnen maken.
Dan kun je vaak wat meer lezen dan in Windows.

Ook een optie is een USB schijf dock.
Dan kun je kijken of je Synology het dan wel wil lezen.

Als je ergens nog 1 TB vrij hebt dan zou je voor de zekerheid eerst de schijf kunnen klonen.

Dit is natuurlijk ook een goed moment om nog eens over je backup strategie na te denken .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:17

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Is dat geen linux raid partitie?

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:25
koop er eentje tweedehands voor een paar tientjes.
https://www.marktplaats.nl/q/ch3snas/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roondar
Bedankt voor de snelle reacties.

- ik snap voorstel voor een 2e hands, maar heb reeds een nieuwe NAS en gezien alleen SMB-1 met die CH3SNAS en de lage snelheid wil ik m sowieso vervangen

-Linux raid partitie? Dat zou kunnen, zelf geen ervaring mee. Hou zou ik die kunnen openen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roondar
jeroen79 schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 23:36:
Zie je in disk management wel partities?
--> ja, maar alle opties zijn 'grijs'. Niet zoals bij de andere HDs

Je zou een bootable USB met een linux distro kunnen maken.
Dan kun je vaak wat meer lezen dan in Windows.
--> dat kan ik wel proberen, alleen weinig ervaring met Linux maar ik ga het proberen

Ook een optie is een USB schijf dock.
Dan kun je kijken of je Synology het dan wel wil lezen.
--> de Synology is nog niet up and running, dus dan andere schijven eerst nodig denk ik. Leest Synology een Linux partitie?

Als je ergens nog 1 TB vrij hebt dan zou je voor de zekerheid eerst de schijf kunnen klonen.
--> ga ik doen, alhoewel gezien de RAID 1 config er eigenlijk al een kloon is

Dit is natuurlijk ook een goed moment om nog eens over je backup strategie na te denken .
--> helemaal eens, en dat is precies waar ik mee bezig was en toekomstig bestendig wilde gaan maken en toen merkte ik dit allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:15

nelizmastr

Goed wies kapot

Roondar schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 06:43:

- ik snap voorstel voor een 2e hands, maar heb reeds een nieuwe NAS en gezien alleen SMB-1 met die CH3SNAS en de lage snelheid wil ik m sowieso vervangen

-Linux raid partitie? Dat zou kunnen, zelf geen ervaring mee. Hou zou ik die kunnen openen?
Zonder Linux ga je niet betrouwbaar een Linux partitie kunnen openen, neem iets gebruiksvriendelijks als een Live omgeving van Ubuntu en hang dan een van de schijven eraan. Je zou dan via een file manager (of in Windows termen, verkenner) de schijf moeten kunnen aanklikken en dan mounten om te bladeren.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 17:48

...
Ik denk dat @PROnline bedoelt: koop voor een paar tientjes een NAS zodat je daarmee je oude NAS schijven kan inlezen en overzetten naar je reeds nieuwe NAS.
:)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20-09 05:34
Heb ook vaak genoeg van een oude NAS de data kunnen proberen te redden.
Met een Live cd ging dit vaak wel maar was best omslachtig. Een extra NAS 2e hands kopen.. Hangt van de prijs af anders zou ik het overwegen.

Zag een keer leuke verhalen over het programma Raise Data recovery. Deze kon ik destijds voor 20 euro in licentie nemen. Ik doe de harde schijf via een USB naar harde schijf lezer op het systeem aansluiten en hij leest het prima uit. Hij ziet ook dat het een RAID is (als je 2 schijfjes aansluit) of dat het een gebroken RAID is (als je maar 1 aansluit). Voor het beste resultaat raad ik wel om beide schijfjes aan te sluiten.

Houd er ook rekening mee dat je vaak een extra schijf moet aansluiten waar je de data heen wilt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:10

Cyphax

Moderator LNX
Het hangt er vanaf hoe die schijven zijn ingedeeld. Je hebt 2 schijven, maar was dat op de NAS niet 1 volume? Meestal worden meerdere schijven in zo'n NAS samengevoegd op een bepaalde manier, en met wat pech kan je die niet in een ander systeem uitlezen. Als je geluk hebt is het op basis van LVM oid gedaan, die kun je in een ander systeem wel (importeren en) uitlezen.

Toevallig heb ik ook nog zo'n CH3SNAS liggen in de kast, alleen zitten daar volgens mij geen schijven in en is de kans aanwezig dat er een alternatieve firmware op draait, maar ik zou wellicht kunnen kijken wat dat ding nou uitspookt met volumes/schijven.

Dan nog een manier om de schijf te openen. Windows kan uit zichzelf niets met het filesystem op de schijven, maar misschien als je WSL2 installeert (een optioneel Windows-onderdeel) wel: https://windowsreport.com/ext4-windows-11/
Een alternatieve manier is dan "gewoon" Linux zelf te starten op je PC, wat je met een usb-stick zou kunnen doen zonder iets te moeten veranderen aan je systeem zelf: https://itsfoss.com/create-live-usb-of-ubuntu-in-windows/

[ Voor 25% gewijzigd door Cyphax op 30-12-2023 09:25 ]

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20-09 20:15
Niet om "die" persoon te zijn, maar.. geen backup?

Wat je kan doen, als de prijs meevalt, is die oude nas op marktplaats kopen en later inzetten als backup doel van je Synology.

Dan gebruik je hem nu om je data uit te lezen en daarna kun je hem bv aan laten gaan vlak voor de Synology een backup gaat doen. Als er dan iets gebeurd met je Synology, kun je de data nog van de oude nas afhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-09 20:57

DarkSide

theres no place like ::1

idd even kijken naar een linux live CD of je zo bij de data kan.
of idd even een 2e goedkoop op de kop tikken.

Dan de syno in bedrijf nemen.
En dan ook mogelijk gaan nadenken over backups.
ook de syno kan stuk gaan. Of je data kan corrupt raken.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roondar
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5lw78ijRm2HshyK1Dy14rBAH4eY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hqeGNJl5XECTH5072NSwCqVP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5oPcvcL2bc_JAAB5cg54rIpjdPU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2tdPzhkprk4WAsYMA2s6aPgw.jpg?f=fotoalbum_large

Allereerst allemaal heel erg bedankt voor de reacties

- Algemeen over mijn back-up strategie. Helemaal eens, dat is precies waar ik mee bezig was/ben. Dus dank voor alle hulp erbij.

- Ik heb een docking station geleend waarbij nu beide schijven inzitten. Het resultaat is te zien in de attachements. Zowel Linux als Windows zien de schijven en zien dat er partities zijn maar ik kan de partities niet 'mounten'.
Cave_Boy schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 08:55:
Heb ook vaak genoeg van een oude NAS de data kunnen proberen te redden.
Met een Live cd ging dit vaak wel maar was best omslachtig. Een extra NAS 2e hands kopen.. Hangt van de prijs af anders zou ik het overwegen.

Zag een keer leuke verhalen over het programma Raise Data recovery. Deze kon ik destijds voor 20 euro in licentie nemen. Ik doe de harde schijf via een USB naar harde schijf lezer op het systeem aansluiten en hij leest het prima uit. Hij ziet ook dat het een RAID is (als je 2 schijfjes aansluit) of dat het een gebroken RAID is (als je maar 1 aansluit). Voor het beste resultaat raad ik wel om beide schijfjes aan te sluiten.

Houd er ook rekening mee dat je vaak een extra schijf moet aansluiten waar je de data heen wilt hebben.
- Momenteel is Raise Data Recovery aan het draaien. Hij herkent de RAID configuratie via de docker en is aan het analyzen, duurt nog een uurtje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Zijn die schijven in dat docking station ook automatisch een RAID1, zoals dat in je NAS was? Zo niet dan is dat natuurlijk niets anders dan 2 individuele schijven aan je computer. Dat zou niets opschieten. Je zult echt die RAID1 opstelling weer moeten maken om alles netjes te kunnen lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roondar
sypie schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 21:25:
Zijn die schijven in dat docking station ook automatisch een RAID1, zoals dat in je NAS was? Zo niet dan is dat natuurlijk niets anders dan 2 individuele schijven aan je computer. Dat zou niets opschieten. Je zult echt die RAID1 opstelling weer moeten maken om alles netjes te kunnen lezen.
Raise Data Recovery ziet het wel als een RAID 1 configuratie. Analyze duurt lang, maar ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20-09 05:34
sypie schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 21:25:
Mijn eigen ervaring: in alle momenten dat ik het gebruikte was het antwoord. Ja .

Aangezien het simpel RAID1 is zou ook 1 schijf moeten kunnen maar je moet de config zoveel mogelijk hetzelfde houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:52
Windows kan uit zichzelf geen Ext4 lezen of schrijven maar er zijn voldoende mogelijkheden om dat wel te kunnen zie:
https://www.howtogeek.com...-partitions-from-windows/

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roondar
- Alle bestanden zijn via Raise Data Recovery heel makkelijk terug gehaald. Het programma herkende de schijven in de docking als RAID 1 opstelling. Overigens lukte het inderdaad ook met maar 1 schijf uit de RAID

- Inmiddels zitten de schijven in de nieuwe synology NAS en alles functioneert naar behoren.

Bedankt voor alle hulp en reacties en goede jaarwisseling!
Pagina: 1