Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Warmtepomp geschikt voor een eenleidingsysteem?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• roelvdm3
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14-11 14:17
Mijn vraag
Is een warmtepomp geschikt voor mijn eenleiding afgiftesysteem met kolomradiatoren?

Relevante hardware die ik gebruik
Het verwarmingssysteem voor onze tussenwoning:
  • CV ketel Intergas HRE 28/24 (2016)
  • Gasverbruik 2022 ~700m3, 2023 ~800m3
  • 1 ringleiding van 35mm (1 " dikwandige stalen buis) door het hele huis heen, deze heeft twee T-stukken per radiator. Onder of langs elke radiator loopt een bypass van 28mm (3/4 " dikwandige stalen buis).
  • In totaal 7 radiatoren waarvan de grootste twee in de woonkamer, een in de keuken en een op elke slaapkamer. Op de zolder is geen verwarming aanwezig.
  • Tado knoppen op alle radiatoren i.c.m. hoge debiet thermostaatkranen en CV thermostaat in de woonkamer.
Foto van de radiator en bypass in de slaapkamer, woonkamer en studeerkamer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y17B0-7HJ2Gr63WjvXeKb9o99g0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dBUKgVDxhGiO2YOWX3YcEeZs.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FD7awR1LquDPFwc238xXd7vzYgs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5r5wSK4U7HNl1LQ8gFEselU3.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wawFZdeMWuPGYbUPlUcLcpe6BV8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mtvusa7Uyvv5iR4jPDiG15cu.jpg?f=fotoalbum_tile
Note: in de woonkamer loopt de bypass onder de vloer door.

Historie
Volgens mij is dit systeem nog origineel uit de bouw van dit huis (1969). Sindsdien is de woning verder geïsoleerd (door de woningbouw), voor en achter gevels zijn vervangen door spouwmuren met isolatie en kunststof kozijnen (1985). Het dak is vervangen en geïsoleerd (2006) en de kruipruimte geïsoleerd met thermokussens en folie op de bodem. Zelf in 2021 het glas vervangen van dubbel en enkel glas naar alles HR++. Daarmee zijn de radiatoren die er nu hangen overbemeten voor de warmtevraag van de woning. Tevens hebben de kolomradiatoren een grote waterinhoud, iets wat mij met een warmtepomp juist gunstig lijkt.

Het lijkt er op dat andere huizen in mijn wijk dit systeem ook hebben (als het niet vervangen is). Daarom lijkt het mij interessant om te achterhalen wat er mogelijk is met dit systeem.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Reeds een gesprek gehad met een adviseur vanuit de gemeente maar die had dit systeem ook nog nooit gezien.

Zelf het volgende geprobeerd met de CV ketel:
  • 2022 t/m oktober 2023: CV vermogen op 50% aanvoer temperatuur 50 graden. Overdag thermostaat op 19~20 graden. In de nacht op 16 graden. Werkt prima.
  • oktober 2023: CV vermogen op 30%. Overdag 19~20 graden in de nacht op18 graden. Werkt wat langzamer als het huis verder afgekoeld is, maar krijgt het huis wel op temperatuur.

Beste antwoord (via roelvdm3 op 31-12-2023 13:05)

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

nee, dit gaat niet tof werken. in de huidige vorm is het al zo inefficeint als het maar kan.

je paar hier ook over een systeem wat er al meer dan 50 jaar staat. dit is al lang en breed over zijn levenduur heen. als je hier een hooge flow overheen zet wat de warmtepomp nodig heeft komt alle troep uit die radiatoren vrij en loopt alles de soep in.

een stapel fancoils zijn niet zo duur. de kosten daarvan heb je letterlijk binnen een paar jaar terugverdient net als de aanschaf van de warmtepomp. de warmtepomp kost iets van 1500 na subsidie en fancoils koop je voor iets van 300 per stuk in zuid europa.

[ Voor 18% gewijzigd door flippy op 29-12-2023 19:02 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Alle reacties

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Er is een verschil tussen geschikt en efficient.
Uiteindelijk krijg je het warm met een hogere aanvoertemperatuur, of je dat moet willen is een ander verhaal.

Eigenlijk zul je moeten checken wat de afgifte is van de radiatoren, daarmee kun je bepalen of je het de minimale warmte van de gewenste wp kwijt kunt.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • Beste antwoord

• flippy
  • Niet online

flippy

nee, dit gaat niet tof werken. in de huidige vorm is het al zo inefficeint als het maar kan.

je paar hier ook over een systeem wat er al meer dan 50 jaar staat. dit is al lang en breed over zijn levenduur heen. als je hier een hooge flow overheen zet wat de warmtepomp nodig heeft komt alle troep uit die radiatoren vrij en loopt alles de soep in.

een stapel fancoils zijn niet zo duur. de kosten daarvan heb je letterlijk binnen een paar jaar terugverdient net als de aanschaf van de warmtepomp. de warmtepomp kost iets van 1500 na subsidie en fancoils koop je voor iets van 300 per stuk in zuid europa.

[ Voor 18% gewijzigd door flippy op 29-12-2023 19:02 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• roelvdm3
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14-11 14:17
Dank voor jullie reacties!

Wat me dan toch het meeste tegenhoud in een nieuwe installatie is het vervangen van al het leidingwerk door het huis. Wellicht binnenkort toch maar gaan plannen.

• flippy
  • Niet online

flippy

roelvdm3 schreef op zondag 31 december 2023 @ 13:05:
Dank voor jullie reacties!

Wat me dan toch het meeste tegenhoud in een nieuwe installatie is het vervangen van al het leidingwerk door het huis. Wellicht binnenkort toch maar gaan plannen.
dat is een stuk minder erg dan je denkt. ff boos maken in een weekeind en dan ben je al een heel eind.

mogelijk nog een pro tip als je bezig bent: doe isolatie om de leidingen (zonder open naden!) en verber de leildingen in een koofje en vervang je radiatoren door fancoils met condensafvoer. dan kan je als je een warmtepomp neemt die kan koelen (zoals de panasonic J serie) meteen het hele huis voorzien van airco. kleine meerkosten maar enorme meerwaarde. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 31-12-2023 13:08 ]

• CR1992
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 14-11 16:07

CR1992

Thor

roelvdm3 schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 18:07:
Mijn vraag
Is een warmtepomp geschikt voor mijn eenleiding afgiftesysteem met kolomradiatoren?

Relevante hardware die ik gebruik
Het verwarmingssysteem voor onze tussenwoning:
  • CV ketel Intergas HRE 28/24 (2016)
  • Gasverbruik 2022 ~700m3, 2023 ~800m3
  • 1 ringleiding van 35mm (1 " dikwandige stalen buis) door het hele huis heen, deze heeft twee T-stukken per radiator. Onder of langs elke radiator loopt een bypass van 28mm (3/4 " dikwandige stalen buis).
  • In totaal 7 radiatoren waarvan de grootste twee in de woonkamer, een in de keuken en een op elke slaapkamer. Op de zolder is geen verwarming aanwezig.
  • Tado knoppen op alle radiatoren i.c.m. hoge debiet thermostaatkranen en CV thermostaat in de woonkamer.
Foto van de radiator en bypass in de slaapkamer, woonkamer en studeerkamer:
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Note: in de woonkamer loopt de bypass onder de vloer door.

Historie
Volgens mij is dit systeem nog origineel uit de bouw van dit huis (1969). Sindsdien is de woning verder geïsoleerd (door de woningbouw), voor en achter gevels zijn vervangen door spouwmuren met isolatie en kunststof kozijnen (1985). Het dak is vervangen en geïsoleerd (2006) en de kruipruimte geïsoleerd met thermokussens en folie op de bodem. Zelf in 2021 het glas vervangen van dubbel en enkel glas naar alles HR++. Daarmee zijn de radiatoren die er nu hangen overbemeten voor de warmtevraag van de woning. Tevens hebben de kolomradiatoren een grote waterinhoud, iets wat mij met een warmtepomp juist gunstig lijkt.

Het lijkt er op dat andere huizen in mijn wijk dit systeem ook hebben (als het niet vervangen is). Daarom lijkt het mij interessant om te achterhalen wat er mogelijk is met dit systeem.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Reeds een gesprek gehad met een adviseur vanuit de gemeente maar die had dit systeem ook nog nooit gezien.

Zelf het volgende geprobeerd met de CV ketel:
  • 2022 t/m oktober 2023: CV vermogen op 50% aanvoer temperatuur 50 graden. Overdag thermostaat op 19~20 graden. In de nacht op 16 graden. Werkt prima.
  • oktober 2023: CV vermogen op 30%. Overdag 19~20 graden in de nacht op18 graden. Werkt wat langzamer als het huis verder afgekoeld is, maar krijgt het huis wel op temperatuur.
Wat waren de buitentemp op die dagen?
Probeer dit is op - 5 op 0 en op 5 graden.
Het kan in oktober ook 10 graden geweest.

Met fancoils kun je het wel op 40 a 45 graden lekker warm krijgen.

Ik heb voorlopig eentje hangen.
Pagina: 1