Mijn vraag
Is een warmtepomp geschikt voor mijn eenleiding afgiftesysteem met kolomradiatoren?
Relevante hardware die ik gebruik
Het verwarmingssysteem voor onze tussenwoning:
Note: in de woonkamer loopt de bypass onder de vloer door.
Historie
Volgens mij is dit systeem nog origineel uit de bouw van dit huis (1969). Sindsdien is de woning verder geïsoleerd (door de woningbouw), voor en achter gevels zijn vervangen door spouwmuren met isolatie en kunststof kozijnen (1985). Het dak is vervangen en geïsoleerd (2006) en de kruipruimte geïsoleerd met thermokussens en folie op de bodem. Zelf in 2021 het glas vervangen van dubbel en enkel glas naar alles HR++. Daarmee zijn de radiatoren die er nu hangen overbemeten voor de warmtevraag van de woning. Tevens hebben de kolomradiatoren een grote waterinhoud, iets wat mij met een warmtepomp juist gunstig lijkt.
Het lijkt er op dat andere huizen in mijn wijk dit systeem ook hebben (als het niet vervangen is). Daarom lijkt het mij interessant om te achterhalen wat er mogelijk is met dit systeem.
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Reeds een gesprek gehad met een adviseur vanuit de gemeente maar die had dit systeem ook nog nooit gezien.
Zelf het volgende geprobeerd met de CV ketel:
Is een warmtepomp geschikt voor mijn eenleiding afgiftesysteem met kolomradiatoren?
Relevante hardware die ik gebruik
Het verwarmingssysteem voor onze tussenwoning:
- CV ketel Intergas HRE 28/24 (2016)
- Gasverbruik 2022 ~700m3, 2023 ~800m3
- 1 ringleiding van 35mm (1 " dikwandige stalen buis) door het hele huis heen, deze heeft twee T-stukken per radiator. Onder of langs elke radiator loopt een bypass van 28mm (3/4 " dikwandige stalen buis).
- In totaal 7 radiatoren waarvan de grootste twee in de woonkamer, een in de keuken en een op elke slaapkamer. Op de zolder is geen verwarming aanwezig.
- Tado knoppen op alle radiatoren i.c.m. hoge debiet thermostaatkranen en CV thermostaat in de woonkamer.
![]() | ![]() | ![]() |
Historie
Volgens mij is dit systeem nog origineel uit de bouw van dit huis (1969). Sindsdien is de woning verder geïsoleerd (door de woningbouw), voor en achter gevels zijn vervangen door spouwmuren met isolatie en kunststof kozijnen (1985). Het dak is vervangen en geïsoleerd (2006) en de kruipruimte geïsoleerd met thermokussens en folie op de bodem. Zelf in 2021 het glas vervangen van dubbel en enkel glas naar alles HR++. Daarmee zijn de radiatoren die er nu hangen overbemeten voor de warmtevraag van de woning. Tevens hebben de kolomradiatoren een grote waterinhoud, iets wat mij met een warmtepomp juist gunstig lijkt.
Het lijkt er op dat andere huizen in mijn wijk dit systeem ook hebben (als het niet vervangen is). Daarom lijkt het mij interessant om te achterhalen wat er mogelijk is met dit systeem.
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Reeds een gesprek gehad met een adviseur vanuit de gemeente maar die had dit systeem ook nog nooit gezien.
Zelf het volgende geprobeerd met de CV ketel:
- 2022 t/m oktober 2023: CV vermogen op 50% aanvoer temperatuur 50 graden. Overdag thermostaat op 19~20 graden. In de nacht op 16 graden. Werkt prima.
- oktober 2023: CV vermogen op 30%. Overdag 19~20 graden in de nacht op18 graden. Werkt wat langzamer als het huis verder afgekoeld is, maar krijgt het huis wel op temperatuur.
:strip_exif()/f/image/dBUKgVDxhGiO2YOWX3YcEeZs.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/5r5wSK4U7HNl1LQ8gFEselU3.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/mtvusa7Uyvv5iR4jPDiG15cu.jpg?f=fotoalbum_tile)