Beste Tweakers,
Ik heb recentelijk een huis gekocht uit 1957. Hierin staan nog twee (gedeelde) schoorstenen. Ik wil een gedeelte van deze schoorstenen verwijderen zodat:
• De woonkamer goed akoestisch kan isoleren (1 op de bouwtekening)
• De keuken afzuiging met een plaatje af kan dekken ( 2 op de bouwtekening)
• Tweede toilet op de eerste verdieping kan maken (3 op de bouwtekening)
Ik vind het echter lastig te bepalen of de schoorstenen dragend zijn. De buren aan de rechterkant hebben het gedeelte in de woonkamer niet meer staan. Dit was al zo toen ze het huis kochten. Volgens hun is er geen versteviging of iets dergelijks aangebracht op zolder. Als ik kijk naar de bouwtekening lijken de schoorstenen toch echt dragend te zijn (dikke zwarte lijnen). Ik heb ook alvast met een stethoscoop een aantal gaten geboord in de schoorstenen rond de vloer om te kijken of de schoorsteen niet op de betonnen vloeren staat (en de vloeren dus de schoorsteen dragen) maar dit kon ik nog niet zo 123 vinden (ga ik morgen mee verder). Wat is jullie kijk hierop? Verder heb ik de bouwtekeningen en situatie fotos toegevoegd. Belangrijk om te vermelden is dat het stukje schoorsteen in de keuken op een soort betonnen plaat staat. Verder gaat dat niet meer door naar de kelder?
PS er zit geen asbest in de schoorsteen.
De bouwtekening
/f/image/zc55uTNj699W1OlE1Tm5c8NM.png?f=fotoalbum_large)
Het stukje in de keuken al een gedeelte gesloopt
(2 op de bouwtekening)
:strip_exif()/f/image/4V8qUF1xKCoDOwjYBLy4nvRK.jpg?f=fotoalbum_large)
De schoorsteen in de woonkamer (1 op de bouwtekening)
:strip_exif()/f/image/gSYo4ek4TNMXNIgSTYGAjk7c.jpg?f=fotoalbum_large)
Het stuk waar we het tweede toilet willen bouwen (3 op de bouwtekening)
:strip_exif()/f/image/hyPx14MRtP0QG5ZoS2gpv8J9.jpg?f=fotoalbum_large)
Schoorsteen op zolder aan de rechterkant van de bouwtekening
:strip_exif()/f/image/SoUfhlPutwMlK41BwjDLyuHq.jpg?f=fotoalbum_large)
Schoorsteen op zolder aan de linkerkant van de bouwtekening
Ik heb recentelijk een huis gekocht uit 1957. Hierin staan nog twee (gedeelde) schoorstenen. Ik wil een gedeelte van deze schoorstenen verwijderen zodat:
• De woonkamer goed akoestisch kan isoleren (1 op de bouwtekening)
• De keuken afzuiging met een plaatje af kan dekken ( 2 op de bouwtekening)
• Tweede toilet op de eerste verdieping kan maken (3 op de bouwtekening)
Ik vind het echter lastig te bepalen of de schoorstenen dragend zijn. De buren aan de rechterkant hebben het gedeelte in de woonkamer niet meer staan. Dit was al zo toen ze het huis kochten. Volgens hun is er geen versteviging of iets dergelijks aangebracht op zolder. Als ik kijk naar de bouwtekening lijken de schoorstenen toch echt dragend te zijn (dikke zwarte lijnen). Ik heb ook alvast met een stethoscoop een aantal gaten geboord in de schoorstenen rond de vloer om te kijken of de schoorsteen niet op de betonnen vloeren staat (en de vloeren dus de schoorsteen dragen) maar dit kon ik nog niet zo 123 vinden (ga ik morgen mee verder). Wat is jullie kijk hierop? Verder heb ik de bouwtekeningen en situatie fotos toegevoegd. Belangrijk om te vermelden is dat het stukje schoorsteen in de keuken op een soort betonnen plaat staat. Verder gaat dat niet meer door naar de kelder?
PS er zit geen asbest in de schoorsteen.
De bouwtekening
/f/image/zc55uTNj699W1OlE1Tm5c8NM.png?f=fotoalbum_large)
Het stukje in de keuken al een gedeelte gesloopt

:strip_exif()/f/image/4V8qUF1xKCoDOwjYBLy4nvRK.jpg?f=fotoalbum_large)
De schoorsteen in de woonkamer (1 op de bouwtekening)
:strip_exif()/f/image/gSYo4ek4TNMXNIgSTYGAjk7c.jpg?f=fotoalbum_large)
Het stuk waar we het tweede toilet willen bouwen (3 op de bouwtekening)
:strip_exif()/f/image/hyPx14MRtP0QG5ZoS2gpv8J9.jpg?f=fotoalbum_large)
Schoorsteen op zolder aan de rechterkant van de bouwtekening
Schoorsteen op zolder aan de linkerkant van de bouwtekening