Verzekering schadevrije jaren brommobiel; hoe zit dat?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.753 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ad337
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 15-05 13:36
Enkele jaren geleden is mijn partner, net als ik eerder, gestopt met werken.
2 auto's erop na houden is voor ons overdreven, dus een van de auto's verkocht.
De keuze van de koper viel op de mijne. We hadden dezelfde auto's qua merk en type .
Maar de mijne had een trekhaak en dat was voor de koper de beslissende factor.
Ik had 27 schadevrije jaren opgebouwd, mijn partner minder.

Onlangs overleed mijn schoonvader en liet een (heel leuke elektrisch aangedreven) brommobiel na.
Die wil ik voorlopig op mijn naam zetten.
Buiten het feit om dat maar weinig verzekeraars die accepteren toch een verzekeraar gevonden.
Met 27 schadevrije jaren mag ik iets aan korting verwachten, nietwaar?

Maar..... de tussenpersoon waarschuwde mij:
Zodra ik gebruik maak van die schadevrije jaren krijg ik daadwerkelijk korting.
MAAR.... Ze vervallen meteen bij ROYdata.
Wanneer ik bij voorbeeld na twee maanden de brommobiel zou verkopen dan heb ik bij ROYdata.....0 schadevrije jaren!
Tweede waarschuwing van dezelfde tussenpersoon: Zorg dat je binnen 3 jaar een nieuwe auto op naam hebt.
Na 3 jaar "geen auto op naam" vervallen namelijk ook alle schadevrije jaren en begin je weer bij 0.
Dit zijn van die dingen die verzekeraars (maar al te graag) vergeten te melden.
Waarvan akte. Als er ook maar iemand is die baat heeft bij deze info dan is mijn doel bereikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-05 17:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Andersom accepteren verzekeraars (vaak) ook. Vraag bij beeindiging een afschrift van je opgebouwde jaren op. Die brief is dus een bewijs dat je sinds die tijd niet meer hebt opgebouwd maar ook niet hebt gereden.

Je waarschuwing is niet onbekend echter staan dit soort voorwaarden over Roydata vast wel ergens in de kleine lettertjes van een nieuwe polis-aanvraag.
Dit zijn van die dingen die verzekeraars (maar al te graag) vergeten te melden.
https://www.unive.nl/auto...hadevrije-jaren-vervallen (gewoon algemeen te vinden)
https://www.allianzdirect...adevrije-jaren-vervallen/ (algemeen vindbaar, zelfs 48 maanden geldig)
https://www.independer.nl...adevrije-jaren/geldigheid (grootste vergelijker van NL)

[ Voor 36% gewijzigd door MAX3400 op 29-12-2023 17:57 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
Samengevat: verzekeraars zijn boeven, en we doen er goed aan alleen verzekeringen af te sluiten die echt nodig zijn.

Telefoonverzekeringen en bijvoorbeeld huisdierverzekeringen zijn gewoon graaierij. Beter ga je gewoon bewust met geld om en hou je iets aan de kant op zulke uitgaven op te vangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:36

St@m

@ Your Service

BFmango schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 18:20:
Samengevat: verzekeraars zijn boeven, en we doen er goed aan alleen verzekeringen af te sluiten die echt nodig zijn.

Telefoonverzekeringen en bijvoorbeeld huisdierverzekeringen zijn gewoon graaierij. Beter ga je gewoon bewust met geld om en hou je iets aan de kant op zulke uitgaven op te vangen.
Ik ben het grotendeels met je eens: niet alles verzekeren wat maar los en vast zit, maar om dan maar te zeggen dat de aanbieder een boef is..
Je hoeft er geen gebruik van te maken he, maar er zijn zat mensen die hun hond graag wel willen verzekeren, verzekeraar springt alleen in het gat van de behoefte.

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
Dit is toch gewoon algemeen bekend?

Als je schadevrije jaren zijn vervallen wil dat trouwens niet zeggen dat je geen korting kunt krijgen. Schadevrije jaren worden centraal geregistreerd door Roydata, maar het staat de verzekeraar in principe vrij om iedere korting / trede te geven die ze wensen. Als jij de verzekeraar ervan kunt overtuigen dat je een laag risico bent is daar best over te onderhandelen, ik weet bijvoorbeeld dat mijn broer na eerst jaren leasen en toen een aantal jaar in het buitenland zonder autobezit toch weer gewoon een polis met 80% no-claim korting kreeg.

Zo ook wanneer je een tweede voertuig op naam zet. Bij de meeste verzekeraars kun je daarvoor prima dezelfde korting krijgen als voor het eerste voertuig, maar de schadevrije jaren op die polis beginnen toch weer bij 0.

Als je ooit weer een auto koopt is het misschien simpeler om op naam van je partner te verzekeren.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
  • Laatst online: 11:34
MAX3400 schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 17:48:
Andersom accepteren verzekeraars (vaak) ook. Vraag bij beeindiging een afschrift van je opgebouwde jaren op. Die brief is dus een bewijs dat je sinds die tijd niet meer hebt opgebouwd maar ook niet hebt gereden.
Precies, zo is mijn ervaring ook. Na vele leaseauto's ook een eigen auto, en mijn schadehistorie van de leasemaatschappij was voldoende voor een hele mooie korting op de premie. Langste periode dat ik geen auto op mijn naam had was iets van 15 jaar, en ik kreeg gewoon de korting.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad337
Blij dat de meesten van jullie dit al lang wisten.
Knap trouwens, want in geen enkele polis vond ik terug dat schadevrije jaren vervallen zodrag de no-claim gebruikt wordt voor een brommobiel. Mogelijk heb ik dan toch iets gemist.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Azandrion
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 09:10
Een brommobiel valt onder bromfietsen. Alleen auto’s maken gebruik van de landelijke Roy database voor schadevrije jaren. Voor bromfietsen hebben de meeste verzekeraars hun eigen systeem van schadevrije jaren maar dit wordt niet centraal gedeeld. Sommige verzekeraars adverteren dat zij de “schadevrije jaren” overnemen maar dit is in werkelijkheid gewoon een individuele korting van die verzekeraar. Bij Roy wordt niets geregistreerd dus daar heb je dan geen auto.

Ik vind de term “schadevrije jaren” overnemen van sommige bromfietsverzekeraars eerder misleidend. Hierdoor denk je dat het om hetzelfde gaat. Maar het is gewoon de benaming van een intern kortingssysteem en niet van de bekende autoverzekering.

Ik kreeg bij mijn scooter bijvoorbeeld ook direct het maximaal aantal jaar “schadevrije jaren” omdat ik vanwege mijn leeftijd (zonder verwijzing naar mijn auto) een laag risico vormde in de ogen van de verzekeraar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-06 19:58
Een brommobiel is geen auto dus ik zie niet in waarom dit volgens jou gelijk gesteld dient te worden alleen omdat jij korting wil, beetje zeuren om het zeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad337
Azandrion schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 06:50: Ik vind de term “schadevrije jaren” overnemen van sommige bromfietsverzekeraars eerder misleidend. Hierdoor denk je dat het om hetzelfde gaat. Maar het is gewoon de benaming van een intern kortingssysteem en niet van de bekende autoverzekering.
Wellicht bent u gewend om via een tussenpersoon vooraf korting te claimen.
Zelf maar ik doorgaans gebruik van de website van de verzekeraar zelf.
Dan heb je te maken met een paar invulschermen (waaronder het bij Roydata
opgegeven aantal schadevrije jaren) waarna automatisch de premie uit voortkomt.

U vindt de term misleiden, maar zowel "no claim" als "schadevrije jaren" impliceren hetzelfde.
De essentie van mijn relaas is het gegeven dat bij aanschaf van een brommobiel gebruikt kan
worden gemaakt van korting jegens schadevrij verleden die daarmee meteen ook vervalt.
Een verzekeringsdeskundige (ja, dat vak bestaat ook al!) verklaarde dat de meesten die van auto naar brom-fiets of mobiel overstappen zelfden weer een auto aanschaffen. Wie dat wel doet heeft kennelijk pech.
Ik wist dit in ieder geval niet en zelfs ook niet dat opgebouwde jaren na 3 jaar vervallen.
Deze gegevens krwam ik niet eens tegen in de polisvoorwaarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad337
D.deJong schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 07:47:
Een brommobiel is geen auto dus ik zie niet in waarom dit volgens jou gelijk gesteld dient te worden alleen omdat jij korting wil, beetje zeuren om het zeuren.
Als het aantal schadevrije jaren van een auto niet zou worden meegerekend dan had u misschien een punt.
Dit is echter wel het geval en wordt nog eens bewezen door de stelling dat de jaren aan slechts één vervoermiddel kunnen worden gekoppeld.
Even voor u concreet: wie een brommobiel aanschaft kan schadevrije jaren in de verzekering verwerkten,
wanneer een dag later ook een auto wordt gekocht dan wordt weer begonnen vanaf 0.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-06 19:58
Ad337 schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 08:00:
[...]

Als het aantal schadevrije jaren van een auto niet zou worden meegerekend dan had u misschien een punt.
Dit is echter wel het geval en wordt nog eens bewezen door de stelling dat de jaren aan slechts één vervoermiddel kunnen worden gekoppeld.
Even voor u concreet: wie een brommobiel aanschaft kan schadevrije jaren in de verzekering verwerkten,
wanneer een dag later ook een auto wordt gekocht dan wordt weer begonnen vanaf 0.
Het komt op mij over als iemand die aan het drammen is omdat hij zijn zin niet krijgt, de titel van je topic met pas op in hoofdletters bewijst de emotie die hier achter zit.
Je krijgt korting omdat je aan kunt tonen dat je schadevrije jaren hebt maar deze schadevrije jaren worden niet overgenomen of geregistreerd, verschil in voertuig is verschil in regels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:46

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Even een titelfix die niet scheeeuwt.

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:50
Ad337 schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 23:41:
Blij dat de meesten van jullie dit al lang wisten.
Knap trouwens, want in geen enkele polis vond ik terug dat schadevrije jaren vervallen zodrag de no-claim gebruikt wordt voor een brommobiel. Mogelijk heb ik dan toch iets gemist.....
Met een lease auto van de werkgever heb je dezelfde ellende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05-06 19:34

Croga

The Unreasonable Man

jadjong schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 08:34:
Met een lease auto van de werkgever heb je dezelfde ellende.
Met een lease auto van de werkgever kun je aan het einde van de lease termijn ook gewoon een bewijs van no-claim opvragen bij de lease maatschappij.

Het is allemaal niet zo moeilijk hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Dat na jaren geen auto de noclaim vervalt is natuurlijk een enorme inkopper. Maar vanwaar zou je noclaim direct vervallen bij het verzekeren van een brommer / brommobiel? Hell ik dacht dat die data uberhaupt niet in Roydata wordt bijgehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad337
[b]MAX3400 in "Verzekering schadevrije jaren brommobiel; hoe zit dat?"Je waarschuwing is niet onbekend echter staan dit soort voorwaarden over Roydata vast wel ergens in de kleine lettertjes van een nieuwe polis-aanvraag.
[...]

https://www.unive.nl/auto...hadevrije-jaren-vervallen (gewoon algemeen te vinden)
https://www.allianzdirect...adevrije-jaren-vervallen/ (algemeen vindbaar, zelfs 48 maanden geldig)
https://www.independer.nl...adevrije-jaren/geldigheid (grootste vergelijker van NL)
Info uit uw aangehaalde links horen thuis in de polisvoorwaarden, vind u niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ad337 schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 09:05:
[...]

Ik zie niet echt waarom. In de polisvoorwaarden moet staan hoe het voor die polis geldt, en mijne staat bijvoorbeeld wel in dat Roydata leidend is. Maar nee, er staat niet in wat er gebeurd als ik de verzekering nu opzeg, en over 6 jaar een andere verzekering neem. Dat heeft natuurlijk weinig met de huidige verzekering te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Ad337 schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 09:05:
[...]

Ik heb weinig zin om voor jou per verzekeraar / site alle kleine letters door te nemen; echter is het wel zo dat als ik voor meerdere sites deze info binnen enkele minuten weet te vinden, dat het dus erop lijkt dat het algemene(re) kennis is en/of ook bij een verzekeringnemer als semi-parate kennis behoort te zijn.

En als je het niet eens bent met de hele stapel (digitale) info die door jouw verzekeraar is aangereikt en je nu dus tegen een (virtuele) muur van kosten/premies op loopt, dan is eventueel een redmiddel het Kifid echter ligt de bewijslast dan wel een klein beetje bij jezelf om aan te tonen dat je ten tijde van het opzeggen van de laatste verzekering niet op de hoogte kon zijn van deze regeling omtrent scchadevrije jaren.

Aan de andere kant: volgens mij heb je geen nadeel. Jouw tussenpersoon waarschuwt je nu. Daar betaal je die persoon ook voor. Hij/zij/hen doet nu dus goed werk dus voor die paar Euro extra heb je een wijze les geleerd die hopelijk tot einde der dagen blijft hangen bij het afsluiten van een nieuwe motorvoertuig-verzekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad337
MAX3400 schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 09:54: Ik heb weinig zin om voor jou per verzekeraar / site alle kleine letters door te nemen; echter is het wel zo dat als ik voor meerdere sites deze info binnen enkele minuten weet te vinden, dat het dus erop lijkt dat het algemene(re) kennis is en/of ook bij een verzekeringnemer als semi-parate kennis behoort te zijn.
Volgens u hoeft een verzekeraar dan ook geen polisvoorwaarden beschikbaar te stellen, zolang de klant maar "ergens op de website" de gewenste informatie kan vinden. Mijn topic is duidelijk niet aan u besteed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ebis
  • Niet online
Ad337 schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 07:51:
[...]
U vindt de term misleiden, maar zowel "no claim" als "schadevrije jaren" impliceren hetzelfde.
De essentie van mijn relaas is het gegeven dat bij aanschaf van een brommobiel gebruikt kan
worden gemaakt van korting jegens schadevrij verleden die daarmee meteen ook vervalt.
Een verzekeringsdeskundige (ja, dat vak bestaat ook al!) verklaarde dat de meesten die van auto naar brom-fiets of mobiel overstappen zelfden weer een auto aanschaffen. Wie dat wel doet heeft kennelijk pech.
Misschien dat die zogenaamde deskundige beter eerst zijn huiswerk wat beter kan gaan doen want, zoals door meerdere personen al gemeld in dit topic, schadevrije jaren voor een brommobiel worden helemaal niet geregistreerd in Roydata en vervallen dus ook niet bij het afsluiten van een brommobiel verzekering.

In https://www.verzekeraars....gang-van-1-januari-22.pdf kan je nalezen voor welke motorrijtuigen Roydata wordt gebruikt. De informatie kan je vinden op pagina 6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad337
ebis schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 11:10:
[...]

Misschien dat die zogenaamde deskundige beter eerst zijn huiswerk wat beter kan gaan doen want, zoals door meerdere personen al gemeld in dit topic, schadevrije jaren voor een brommobiel worden helemaal niet geregistreerd in Roydata en vervallen dus ook niet bij het afsluiten van een brommobiel verzekering.
Fijn, tot zover de theorie. Nu de praktijk:
Wat beweerde u ook alweer over Roy-data?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ID_YDq9wMX2eH5b5eewHjWYt2YQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FFZb6BVRLowJxuXOcbbWYNVM.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlqmLqck
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10:13
Even een nuance; als je op -4 staat blijf je ook niet heel je leven dus op -4 staan, als je dus 20 jaar geen auto op je naam hebt staan.

[ Voor 23% gewijzigd door SlqmLqck op 30-12-2023 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
Croga schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 08:39:
[...]

Met een lease auto van de werkgever kun je aan het einde van de lease termijn ook gewoon een bewijs van no-claim opvragen bij de lease maatschappij.

Het is allemaal niet zo moeilijk hoor.
Dat kan, maar wordt voor zover ik weet niet centraal geregistreerd. Als je vier schadeloze jaren uit je leasetermijn mee neemt naar de nieuwe verzekeraar en daar ook weer vier jaar schadeloos rond tuft sta je centraal op +4 geregistreerd en moet je bij een overstap naar een derde verzekeraar weer die verklaring er bij regelen om tot +8 te komen. Je bent hierbij afhankelijk van de welwillendheid van een verzekeraar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05-06 19:34

Croga

The Unreasonable Man

Ad337 schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 11:45:

[Afbeelding]
Dat screenshot zegt exact hetzelfde als degene waarop je reageert beweert. De schadevrije jaren voor een bromfiets/brommobiel worden niet bij roy-data geregistreerd en dus kunnen ze ook niet verwijdert worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad337
Croga schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 12:48:
[...] De schadevrije jaren voor een bromfiets/brommobiel worden niet bij roy-data geregistreerd en dus kunnen ze ook niet verwijdert worden.
Dat is nog maar de vraag. De gegevens worden wel degelijk gebruikt zoals u ziet.
Inmiddels heb ik om opheldering gevraagd. Wellicht gaat er een jaar overheen voordat ik antwoord krijg.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Ad337 schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 13:05:
[...]

Dat is nog maar de vraag. De gegevens worden wel degelijk gebruikt zoals u ziet.
Nee, dat is een interpretatie-verschil. Er staat letterlijk kunnen (nog) niet worden gecheckt.

De gegevens worden dus helemaal niet gebruikt (zoals je beweert); er is simpelweg geen centrale vastlegging in Roy-data ondanks dat verschillende verzekeraars daar al een paar jaar verandering in proberen te brengen. Ergo, het kan (nog) niet worden gecheckt. Dat je dan nu een pop-up krijgt die je anders interpreteert (of wil interpreteren gezien je mindset in dit topic), klinkt dan mogelijk als user-error.
Wellicht gaat er een jaar overheen voordat ik antwoord krijg.
Dan bel je ASR!

/edit: waar maak je je zo druk om? Je hebt een tussenpersoon; die kan jou dit ook allemaal vertellen en uitleggen. De meesten met een tussenpersoon hebben geen tijd, geen zin of geen kennis om hun verzekeringen zelf te verzorgen.

[ Voor 12% gewijzigd door MAX3400 op 30-12-2023 13:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ebis
  • Niet online
Ad337 schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 11:45:
[...]

[Afbeelding]
Precies wat daar staat, dat de schadevrije jaren niet worden gecontroleerd via Roy-data. Dat kan ook helemaal niet want, zoals je in het document waar ik naar verwijs kan lezen, ze worden daar niet geregistreerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad337
@max3400 en @ebis
In tegenstelling tot jullie bewering toont de link wel degelijk aan dat (het uitlezen van)
Roy-data wel degelijk ook wordt gekoppeld aan bromfietsverzekeringen.

Ik stop even met reageren op trollen, eventuele opheldering zal ik t.z.t. melden.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ebis
  • Niet online
Ad337 schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 13:44:
@max3400 en @ebis
In tegenstelling tot jullie bewering toont de link wel degelijk aan dat (het uitlezen van)

Ik stop even met reageren op trollen, eventuele opheldering zal ik t.z.t. melden.
Wie is hier nu de trol 8)7 Het verbond van verzekeraars geeft aan dat Roy-data niet wordt gebruikt en de schermprint van ASR geeft dit ook aan.

Verder ben ik betrokken geweest bij de invoering van Roy-data en nu bij de invoering van de opvolger van Roy-data (Transparante SchadeVrije Jaren) die gepland staat voor halverwege 2024 dus weet aardig hoe het in elkaar zit. Dus voor je weer hoog van de toren gaat blazen en onzin gaat verkondigen moet je je misschien eerst even goed inlezen in de materie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad337
ebis schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 14:13:
[...]
..... en de schermprint van ASR geeft dit ook aan.
En laat deze schermopslag nu aantonen dat het voor verzekeraars heel gebruikelijk is om achteraf (in dit geval ruim twee weken) te controleren of het aantal opgegeven jaren overeenkomt met Roy-data...
Het is louter toeval dat ik deze mail nog had bewaard.

Of het nu ligt aan de verzekeraar(s) in kwestie of de mensen achter Roy-data laat ik in het midden.
Dit (b)lijkt broddelwerk en is terecht toe aan vernieuwing. Ik zou er dan ook niet al te trots op zijn....
Maar zoals gesteld: eventueel antwoord van Roy-data zal ik hier vermelden.

[/quote]Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SX7eh5IMNbq4K2i1z4jzoCTGguw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VxjltNCDyCZVXaYX4dDIaMjY.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nullifiel
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 04-06 15:28

Nullifiel

╞═══════╡

Ad337 schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 08:00:
[...]

Wees blij dat schadevrije jaren per voertuig zijn en niet per persoon. Je zal vooral blij zijn als je verwijtbare schade claimt en je meerere auto’s, motoren, brommers en/of brommobielen verzekerd hebt. ;)
En er zijn ook gewoon regelingen dat schadevrijejaren/bm-tredes (korting) overgenomen kunnen worden van een andere lopende verzekering.

Oh en maar 3 jaar geldig is geen feit. Ik ken in ieder geval een verzekeraar die 5 hanteert en ook daar kan er nog in gevallen vanaf geweken worden.

[ Voor 6% gewijzigd door Nullifiel op 31-12-2023 12:44 ]

Growing old is mandatory, growing up is optional.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nullifiel

Nullifiel

╞═══════╡

Ad337 schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 13:44:
@max3400 en @ebis

Lees hier in de toelichting op pagina 6 dat de regeling NIET van toepassing is op bromfietsen en aanverwante voertuigen:
https://www.verzekeraars....gang-van-1-januari-22.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad337
Nullifiel schreef op zondag 31 december 2023 @ 12:56:
[...]
Lees hier in de toelichting op pagina 6 dat de regeling NIET van toepassing is op bromfietsen en aanverwante voertuigen:
Heel fijn voor u maar de praktijk leert iets anders. Zie screenplots.

Daarnaast: de verzekeraar gaat een overeenkomst aan met een verzekerde.
Daaraan liggen verkoopvoorwaarden ten grondslag. Een handtekening onder de overeenkomst impliceert
dat de verzekerde kennis genomen heeft- of heeft kunnen nemen- van de verkoopvoorwaarden.
Verborgen voorwaarden die "ergens op de website van de verzekeraar" staan doen niet ter zake.

Roy-data is een instituut van gezamenlijke verzekeraars.
Het is voor verzekeraars fijn dat ze voor hen een database bijhouden, maar verder houdt de functie op.
Een verzekerde heeft immers geen overeenkomst met Roy-data.

Mijn topic is ok niet zozeer gericht tegen Roy-data maar tegen een aantal verzekeraars die
niet duidelijk zijn over de condities waaronder schadevrije jaren vervallen.
Dat sommige verzekeraars coulanceregelingen kennen staat hier los van.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
Ad337 schreef op zondag 31 december 2023 @ 13:21:
[...]

In geen enkel van jouw screenshots staat dat vergaarde jaren geregistreerd bij Roy mee tellen voor een bromfietsverzekering. 8)7
Het enige wat sommige verzekeraars doen is zelfstandig een korting bedenken voor een bestaande klant die tevens een auto bij de verzekeraar heeft ondergebracht en daarbij ben je, zoals je zelf al opmerkt, afhankelijk van de stand van de zon en de maan in hoeverre de verzekeraar hier waarde aan toe kent.
Feit is; brommobielen zijn niet centraal geregistreerd en als je jouw motorvoertuig met 27 opgespaarde jaren inruilt voor een brommobiel dan vervallen die opgespaarde jaren binnen een bepaalde termijn, op dezelfde manier als dat ze vervallen wanneer je geen brommobiel in bezit hebt en de auto omruilt voor een fiets of helikopter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nullifiel

Nullifiel

╞═══════╡

Ad337 schreef op zondag 31 december 2023 @ 13:21:
[...]

Die screenplot, was die wel van een bromfietsverzekering? Want Allianz verkoopt geen bromfietsverzekering.
In de tekst staat zelfs autoverzekering 8)7 :+

[ Voor 8% gewijzigd door Nullifiel op 31-12-2023 13:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
Ad337 schreef op zondag 31 december 2023 @ 12:04:
[...]

En laat deze schermopslag nu aantonen dat het voor verzekeraars heel gebruikelijk is om achteraf (in dit geval ruim twee weken) te controleren of het aantal opgegeven jaren overeenkomt met Roy-data...
Het is louter toeval dat ik deze mail nog had bewaard.

[...]

[Afbeelding]
Dit gaat over een autoverzekering. Niet over een bromfietsverzekering / brommobielverzekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad337
Kennelijk nodig om even een leesprobleem te verhelderen:

De eerste screenplot betreft een bromfietsverzekering van ASR
Daar staat (zwart kader) dat het aantal schadevrije jaren van een eerdere
bromfietsverzekering (nog) niet gecontroleerd is bij Roy-data.
Dit bevestigt de koppeling Roy-data met bromfiets.

Meneer Max3400 leek dit te beschouwen als bewijs.
Mogelijk veronderstelde hij daarmee dat verzekeraars constant ovber Roy-data beschikken.
De laatste link toont aan dat er weken verstrijken voordat schadevrij jaren worden geverifieerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
Ad337 schreef op zondag 31 december 2023 @ 13:49:
Kennelijk nodig om even een leesprobleem te verhelderen:

De eerste screenplot betreft een bromfietsverzekering van ASR
Daar staat (zwart kader) dat het aantal schadevrije jaren van een eerdere
bromfietsverzekering (nog) niet gecontroleerd is bij Roy-data.
Dit bevestigt de koppeling Roy-data met bromfiets.
Nee, daar staat dat schadevrije jaren van een eerdere bromfietsverzekering (nog) niet kunnen worden gecheckt via Roy-data, omdat die jaren daar simpelweg niet worden geregistreerd. Dit bevestigt dat er geen koppeling is tussen bromfietsverzekeringen en Roy-data.

De "(nog) niet" laat wel de mogelijkheid open dat Roy-data misschien ooit in de toekomst wel schadevrije jaren voor bromfietsverzekeringen gaat registreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad337
jadjong schreef op zondag 31 december 2023 @ 13:30:
[...]
In geen enkel van jouw screenshots staat dat vergaarde jaren geregistreerd bij Roy mee tellen voor een bromfietsverzekering.
Hier kun je zien dat het hele systeem rammelt.
Een bromfietsverzekeraar schrijft over checken schadevrije bromfietsjaren bij Roy-data.
De door ASR aangewezen tussenpersoon verklaart dat autojaren wel naar bromfiets-of
mobiel kunnen worden overgezet maar niet terug.
Dat vind ik ronduit opmerkelijk en dat heb ik hier geventileerd.

Typisch (en daarom spreek ik over trollen) zijn er dan mensen die het allemaal veel beter
weten dan wat verzekeraars zelf schrijven.
Op z'n minst zou je kunnen bevestigen dat e.e.a. elkaar nogal tegenspreekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad337
Xander schreef op zondag 31 december 2023 @ 14:04:
[...]
De "(nog) niet" laat wel de mogelijkheid open dat Roy-data misschien ooit in de toekomst wel schadevrije jaren voor bromfietsverzekeringen gaat registreren.
Nu nog wachten op de tekst: "Niet te heet wassen".
Volgens uw beredenering zou de verzekeraar in de toekomst immers ooit nog eens kleding kunnen verkopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
Ad337 schreef op zondag 31 december 2023 @ 14:08:
[...]

Hier kun je zien dat het hele systeem rammelt.
Een bromfietsverzekeraar schrijft over checken schadevrije bromfietsjaren bij Roy-data.
Over het "(nog) niet" checken daarvan.
De door ASR aangewezen tussenpersoon verklaart dat autojaren wel naar bromfiets-of
mobiel kunnen worden overgezet maar niet terug.
Dat is een gunst van de verzekeraar. In principe hoor je te beginnen met 0 schadevrije jaren, want je hebt nog helemaal geen schadevrije jaren op een bromfietsverzekering. Deze verzekeraar wil blijkbaar de schadevrije jaren van je autoverzekering overnemen, dat lijkt me heel vriendelijk van ze, maar ze zijn dat net zo min verplicht als korting geven omdat je weinig claimt op je woonhuisverzekering.

Dat de schadevrije jaren later niet meer terug kunnen is logisch, want schadevrije jaren van een bromfietsverzekering worden dus niet in Roy-data geregistreerd. Sorry, ik bedoel natuurlijk "(nog) niet".
Typisch (en daarom spreek ik over trollen) zijn er dan mensen die het allemaal veel beter
weten dan wat verzekeraars zelf schrijven.
Typisch zijn er ook mensen mensen die blijkbaar niet begrijpend kunen lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad337
Xander schreef op zondag 31 december 2023 @ 14:19:
[...]
Dat is een gunst van de verzekeraar.
Voor het aangaan van een overeenkomst is geen sprake van gunst.
Er wordt een aanbod gedaan tegenover voorwaarden.
Van gunst of coulance spreek je pas nadat een overeenkomst is afgesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad337
Xander schreef op zondag 31 december 2023 @ 14:19:
[...]
Typisch zijn er ook mensen mensen die blijkbaar niet begrijpend kunen lezen.
Dus... een verzekeraar schrijft dat schadevrije bromfietsjaren uit Roy-data worden gehaald dan noemt u iemand die daaraan refereert dat hij de tekst niet begrijpt..... zoiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:46

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Modbreak:Goed, inmiddels is wel duidelijk hoe de spreekwoordelijke vork in de steel zit. Het topic begin met nogal een ongeleid relaas en lijkt vooral te hangen op het verkeerd interpeteren van polissen. Dat de TS daarbij nogal hautaine reageert (en de daarop volgende reacties daarop inhaken) is ook niet geheel constructief aan de sfeer.

Zodoende gaat dit topic op slot met de algehele stelregels 'lees je vooral goed in voordat je een verzekering afsluit' en 'speel niet zo op de man'.

Xbox Live ID:Notna8310

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.