Bekabeling trekken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15-06 18:41

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Beste Tweakers,

Bekabeling trekken. Het klinkt zo eenvoudig. Maar ik loop tegen een uitdaging aan.

Situatie:
Mijn deurbel beschikt over WiFi, maar ik wil deze via een internetkabel aan gaan sluiten. Voorlopig geen POE, maar mogelijk in de toekomst wel. Er moeten daarom 2 draden doorheen: een kabel van de trafo (18v) en een internetkabel (cat 5e volledig koper). Nu is de opening achter de deurbel bizar klein. Ik denk +/- 6 à 8 mm. In hout. Ik kan dit niet eenvoudig loshalen (genageld, en ik wil het niet beschadigen). Ik kan er dus niet achter komen.

Aanpak:
Ik heb geprobeerd met een draadje en een stofzuiger het draadje vanaf de deurbel naar de meterkast te zuigen. Dit lukte helaas niet. Ik heb met een endoscoop gekeken in de buis maar zie niet waarom dit niet lukt. Ik denk omdat er ergens lucht ontsnapt of omdat de hoek niet lekker is. Een nylon trekveer blijft vasthangen in een flexibele buis (schat ik in, al geprobeerd).
Daarom dacht ik: als ik vanaf de meterkast de 18v-kabel van de trafo loshaal en deze vastmaak aan een internetkabel, dan kan ik 'm er zo doorheen trekken. Als de internetkabel er aan de deurbel kant is, maak ik de 18v-kabel vast aan de internetkabel en trek ik net zo lang totdat de 2 draden bij de deurbel aanwezig zijn. Maar waar ik bang voor ben is dat 'ie halverwege losgaat. Dan heb ik dus echt een probleem.

Concreet de vraag:
Is mijn denkwijze logisch? Of kan ik beter een installateur dit werk laten doen? Ik moet gewoon niet hebben dat die kabel onderweg losbreekt. Belangrijkste is dat de internetkabel er ligt.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/4eihsoQ.png

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:21

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Bedrading voor deurbellen liggen dooorgaans in onmogelijke bochten je moet niet denken dat "hij is er ook ingekomen" ook maar iets van waarde heeft. Vaak is het tegenwoordig voorbedrade flexbuis en nagenoeg onmogelijk om te vervangen. Een trekveer er doorheen trekken met de oude draad (incl dot glijmiddel) geeft de meeste kans van slagen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Tip @ViezeVis noem het alsjeblieft Ethernet- of UTP-kabel en geen Internetkabel. :+

Danku.

[ Voor 4% gewijzigd door ehtweak op 29-12-2023 22:56 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Een installateur zal ook geen resultaatsverplichting aangaan dus die doet wat die kan an als de kabel breekt hebt je ook gewoon pech. Kan je dus net zo goed zelf gaan proberen.

Ga in ieder geval niet die draadjes van die voedingskabel door het oogje van je trekveer prutsen want die trek je zo stuk. Gebruik in plaats daarvan een goede trekkous aan je trekveer dan kan je meer kracht zetten met minder risico dat je verbinding het begeeft.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nickname55
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-06 11:29
Waarom schaf je niet even een PoE injector aan? Die heb je voor 10 euro. Scheelt een draad.

Euhm... \n ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
evilution schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 17:32:
Een installateur zal ook geen resultaatsverplichting aangaan dus die doet wat die kan an als de kabel breekt hebt je ook gewoon pech. Kan je dus net zo goed zelf gaan proberen.

Ga in ieder geval niet die draadjes van die voedingskabel door het oogje van je trekveer prutsen want die trek je zo stuk. Gebruik in plaats daarvan een goede trekkous aan je trekveer dan kan je meer kracht zetten met minder risico dat je verbinding het begeeft.
Trek je met een trekkous niet die buitenmantel van zo'n dunne kabel kapot? Vind het wel een geniaal idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Nickname55 schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 17:41:
Waarom schaf je niet even een PoE injector aan? Die heb je voor 10 euro. Scheelt een draad.
Omdat ik op dit moment geen POE deurbel heb.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19:30
Kun je die beltrafo niet op de aders van de UTP-kabel aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 02:10
ViezeVis schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 19:50:
[...]

Trek je met een trekkous niet die buitenmantel van zo'n dunne kabel kapot? Vind het wel een geniaal idee.
Je moet ook niet hard trekken, daar kunnen die ethernet kabels toch al heel slecht tegen.

Ik zou het vastmaken aan de huidige draad en dan proberen met twee personen (1 invoeren en 1 trekken), als het teveel moeite kost dan terug trekken en het plan van nieuwe kabels laten varen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dewiss1993
  • Registratie: Mei 2014
  • Nu online
Tja, met elkaar vast maken kan je proberen even stuk te overlappen en vast te tapen. Die bel kabels kunnen niet zoveel hebben aan trekkracht. Ik zou nu proberen eens te kijken of er uberhaupt beweging in zit.

Mocht dat zijn gewoon 2 kabels tegelijk aan een kant vast maken maar doe de tweede een cm of 5 verder met tape, die hoeft puur te volgen.

Twee personen voor die soort klusjes gebruiken, vooral met meer fragilere bel en telefoonkabels. UTP kan wel wat hebben.

Ene kant mocht hij los gaan halve wegen, dan toch een trekvoor erdoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

dewiss1993 schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 18:24:
Tja, met elkaar vast maken kan je proberen even stuk te overlappen en vast te tapen. Die bel kabels kunnen niet zoveel hebben aan trekkracht. Ik zou nu proberen eens te kijken of er uberhaupt beweging in zit.

Mocht dat zijn gewoon 2 kabels tegelijk aan een kant vast maken maar doe de tweede een cm of 5 verder met tape, die hoeft puur te volgen.

Twee personen voor die soort klusjes gebruiken, vooral met meer fragilere bel en telefoonkabels. UTP kan wel wat hebben.

Met het overlappen en tapen creëer je een dikker en stugger stuk kabel wat het trekken bemoeilijkt. Daarom ook gewoon een trekkous gebruiken dan heb je een verbinding die amper dikker dan de kabel is, soepel en beresterk.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dewiss1993
  • Nu online
Klopt, alleen merk bij trekken dat je niet even stukje terug moet trekken en weer andere kant op als hij vast loopt. Trek je kabel makkelijk de kous uit of loopt vast met kous en al. Tip knip tweede kabel schuin af.

[ Voor 7% gewijzigd door dewiss1993 op 30-12-2023 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Nu online
Trekkous werk ik nooit meer mee, schiet zo vaak weer los, vastknopen en tapen, al sinds 1999 elektromonteur.

Maar trek en duw met 2 man personen, en als er geen beweging in zit ophouden!, als het bestaande kabeltje breekt heb je helemaal niets meer.
Dan maar met kleine witte kabel gootjes werken.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dewiss1993
  • Nu online
Wat je ook zou kunnen doen, Cat 5e kabel trekken en maar 4 aders gebruiken voor een cat5 snelheid 100mbit en andere voor stroom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
dewiss1993 schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 18:24:

Een trekveer blijft hangen in de flexibele mantel. Die krijg ik er niet doorheen. En al krijg ik 'm er doorheen, dan krijg ik hem niet door het gat achter de deurbel. Die is maar 6-8mm. In hout.

Er zit beweging in de beltrafo kabel. Wat ik nog wil proberen is het volgende. Ik haal de kabel aan de beltrafo-kant los. Trek deze iets terug bij de deurbel, waardoor de kabel aan de beltrafo kant hogerop in het plafond zit (nog wel uit het plafond).
Dan zet ik een dunner pvc pijpje in de pvc pijp die het plafond in gaat. Afdichten met tape en dan proberen om zo'n nylon oranje koord er doorheen te zuigen. Als dat lukt maak ik daar de trekveer aan vast, trek ik het geheel terug en kan de internetkabel er doorheen (met glijmiddel wat @twain4me al voorstelde).

Als dat niet lukt ga ik toch overwegen om de belkabel te bevestigen aan de trekveer en zo de trekveer er doorheen te jagen. Daar bind ik dan ook oranje touw aan vast zodat ik automatisch een soort '2e trekveer' optie creëer. Maar de kans is echt wel aanwezig dat ik gewoon niet door het gat van de bel kom. Liever dus optie 1 en wat geduld ;(

Ik heb ook visdraad liggen maar volgens mij is dat gewoon te dun. Dan liever nylon touw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dewiss1993
  • Nu online
Je hebt tal van manieren en opties. Flex buizen zijn rot inderdaad. Trek voor mijn werk vaak kabels bij mensen thuis. We hebben niet echt foto's van de situatie en elke is net wat anders. Nu heb ik een bus vol spul maar in jouw geval doe wat je onderbuikgevoel aangeeft. Gebruik inderdaad goede glijmiddel en geen dreft etc. Dat lost niet op en kan de kabel naar loop van tijd aantasten.

Volgens mij zijn er zat opties geopperd en er zijn zoveel verschillende mogelijkheden, succes! Ik ben wel benieuwd hoe je het eindelijk gedaan hebt mocht het lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Nu online
Ik zou zelf aan de huidige 18v kabel een paar sterke touwtjes vastmaken (evt dun ijzerdraad). Dan voorzichtig deze touwtjes/ijzerdraad met de 18v kabel door de buis trekken.

Daarna kan je de touwtjes/ijzerdraad gebruiken om 1 of 2 nieuwe kabels te trekken.

Hiermee heb je wat meer opties voor als er 1 los schiet.

[ Voor 9% gewijzigd door Drardollan op 31-12-2023 00:12 ]

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:42
Moet die kabel dan langs dezelfde weg lopen? En waarom kun je een gaatje in een houten kozijn niet gewoon groter boren?
Kun je niet over het plafond van de toilet en dan boven de voordeur langs?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
Die camer heeft naar 100 Mbit nodig. Dus dan alleen UTP trekken. 4 aders nodig voor 100 Mbit en de overige 4 aders kan je gebruiken voor spanning.

Goed aan elkaar vast maken en dan tapen 1 of 2 laagjes. Gebruik geen trekkous die leveren meer problemen op dan ze werken, en zijn ook nog eens duur in aanschaf. Heb zelf 10 tallen KM kabel (voornamelijk utp) getrokken en nog nooit een trekkous gebruikt, laat staan dat ik ooit een electricien heb gezien die ze gebruikte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Allereerst de beste wensen allemaal. En wat een goed begin van 2024. Vandaag met de vrouw een nylon trekveer en oranje kabel erdoorheen getrokken aan de hand van de bestaande beltrafo kabel. Ik had geen kabelglijmiddel (wel iets wat er op lijkt B)) en daarmee trokken we het geheel er zo doorheen.

Ik overweeg inderdaad om maar één internetkabel te trekken en dan een POE-aansluiting te realiseren. Mijn beltrafo is 8V, en de camera vraagt eigenlijk 24V. Nu ben ik alleen nog aan het kijken of ik wel juiste ethernetkabels heb voor POE. Uit onderstaande kabels kan ik niet halen of ze 100% koper zijn, op de laatste na. Weet iemand dit toevallig? Ik zie geen CU/CCA merkjes.

- Data Cable FTP 26AWG-4pair AWM PVC 75 graden EIA/TIA-568B
- ETL Verified CAT5e 4-pair UTP EIA/TIA-568 B.2 AWM 2836 60 graden 30V 26AWG II A FTP
- UTP 26AWG x 4-pair CAT6 ANSI/EIA/TIA-568A IEC61156 HSYY-6 YD T1019 20M

- CAT 5E UTP Solid Copper 4x2 AWG24 TIA/EIA 568 B.2

/Edit
Bovenste 3 zijn soepel, en ik moet een stugge kabel hebben. Ook voor de doorvoer ervan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UREdLk-2ZzuOV-IXkpNHRghmMsM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ulP49aCNcCMXTjdbhFNDssdq.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door ViezeVis op 01-01-2024 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13-06 21:38
ViezeVis schreef op maandag 1 januari 2024 @ 16:08:
.... Ik had geen kabelglijmiddel (wel iets wat erpp lijkt B)) en daarmee trokken we het geheel er zo doorheen.
Eveneens de beste wensen.
Ben dan wel nieuwsgierig welk glijmiddel je dan gebruikt heb (vraag mij stiekem af óf ik het wel wil weten.....).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Ramon 73 schreef op maandag 1 januari 2024 @ 17:26:
[...]

Eveneens de beste wensen.
Ben dan wel nieuwsgierig welk glijmiddel je dan gebruikt heb (vraag mij stiekem af óf ik het wel wil weten.....).
Inderdaad diegene die je denkt :P. Toevallig had ik 't nog ergens liggen. Vond 't zonde om speciaal een bus ervoor te kopen. Op waterbasis en zeer minimaal gebruikt. Om in ieder geval de doorvoer in de flexibele buis te vergemakkelijken. Met het terugtrekken van de internetkabel verwacht ik het niet nodig te hebben, kabel kwam er behoorlijk prima doorheen gelukkig.

[ Voor 4% gewijzigd door ViezeVis op 01-01-2024 17:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13-06 21:38
ViezeVis schreef op maandag 1 januari 2024 @ 17:34:
[...]

Inderdaad diegene die je denkt :P. Toevallig had ik 't nog ergens liggen. Vond 't zonde om speciaal een bus ervoor te kopen. Op waterbasis en zeer minimaal gebruikt. Om in ieder geval de doorvoer in de flexibele buis te vergemakkelijken. Met het terugtrekken van de internetkabel verwacht ik het niet nodig te hebben, kabel kwam er behoorlijk prima doorheen gelukkig.
😁
Weer wat geleerd. Dat het daar ook bij werkt is nieuw voor mij. We zoeken er ook helemaal niks achter dat je vrouw je geholpen heeft 🤣

[ Voor 6% gewijzigd door Ramon 73 op 01-01-2024 18:42 ]

Pagina: 1