Elektraplan hangend TV meubel aanbouw

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartsony
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 10-05 22:00
Beste Tweakers,

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen mbt het plaatsen van een zwevend tv meubel en TV.
Over een aantal weken wil ik beginnen met het frezen in de betonblokken.

Nu ben ik benieuwd naar het "beste" elektraplan mbt aansluitingen. Moet ik een kleine buis naar de tv maken met de kabels naar de tv of bij de tv zelf ook nog een elektra/coax aansluiting?

hoeveel aansluitingen is gebruikelijk om in het tv meubel te plaatsen?

Qua afmetingen tv meubel hou ik 20cm vd muur en 20cm vd vloer.

Alvast bedankt.

Zie hieronder de schets:
https://ibb.co/nkkmYTf

Beste antwoord (via bartsony op 14-01-2024 08:45)

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:01

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ik ben voor exact dezelfde K40 kabelgoot als @Flans gegaan, bevalt goed. De power er doorheen was zon beetje de makkelijkste dus zou niet willen klooien met een stopcontact achter de tv.

Bij meubel 4x ethernet en 3x power gedaan. Ik had niet de illusie dat ik er genoeg kon plaatsen om nooit een stekkerdoos te gebruiken. TV direct in de wand, versterker ook. Voor de rest een stekkerblok.

Ow, en naast dit nog pijpjes (19mm) naar de speakers en naar onder de vloer.

[ Voor 9% gewijzigd door Septillion op 31-12-2023 10:10 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 20:58
Tja... Bij mijn schoonouders is een diameter 40mm uitkomend in twee dozen aangebracht. Deze dozen zitten achter de TV en het meubel. Alle kabels naar de TV gaan door die buis: coax, netwerk, 240v, Optical, HDMI. Als je maar genoeg kabel hebt om vanaf de TV naar de WCD en andere aansluitingen in het meubel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 22:27
Je wilt echt minimaal 40mm achter de TV, dan heb je ook geen gedoe dat een connector of stekker er later niet door past. HDMI kabels e.d. knip je niet even doormidden on ze dan met een kroonsteentje waar aan elkaar te zetten.

Hoeveel aansluitingen je nodig hebt hangt echt van jouzelf af. Als ik naar ons kijk in het mediameubel dan is het.

- TV
- Apple TV
- 3 gameconsoles
- 1 router
- 2 laders voor controllers
- 1 losse batterijlader (kwam handig uit op die plek)
- 1 voor led-verlichting boven de TV

10 stuks dus bij ons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:01
Hier een WCD achter de TV voor stroom en alleen een goot voor HDMI naar de receiver. Alles is verder via de receiver aangesloten (AppleTV, PlayStation, etc.). In het TV meubel een flinke Brennenstuhl stekkerdoos met 8 aansluitingen. En een UniFi switch met 8 poorten om alles bedraad aan te sluiten (behalve de TV, want dat is een een dom scherm).

Dus in totaal heb ik genoeg aan 2 WCD’s.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartsony
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 10-05 22:00
Groningerkoek schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 22:57:
Je wilt echt minimaal 40mm achter de TV, dan heb je ook geen gedoe dat een connector of stekker er later niet door past. HDMI kabels e.d. knip je niet even doormidden on ze dan met een kroonsteentje waar aan elkaar
Je bedoelt diameter van de doorvoer minimaal 40mm?

Maar is zowel coax als electra een aansluiting bij tv zelf of enkel doorvoer vanuit de tv meubel en heb je daar je aansluitingen vanuit de muur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:48

Mavamaarten

Omdat het kan!

Coax heb je over het algemeen echt niet meer nodig aan je TV. Ik zou dan ook geen coaxaansluiting leggen daar. Een stopcontact kan eventueel wel, maar ook dat heb ik niet gedaan. Ik heb zelf gekozen voor een plat ventilatiekanaal in/door de muur, waardoor stekkers en (HDMI-)kabels zonder problemen kunnen worden doorgevoerd. Dat is gewoon een gat dat uitkomt achter de TV en achter de kast, waar zich wel enkele stopcontacten bevinden. Flexibel naar de toekomst toe, want als er een nieuw soort kabel moet zijn trek ik hem er gewoon door.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:13
Mavamaarten schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 14:04:
Coax heb je over het algemeen echt niet meer nodig aan je TV. Ik zou dan ook geen coaxaansluiting leggen daar. Een stopcontact kan eventueel wel, maar ook dat heb ik niet gedaan. Ik heb zelf gekozen voor een plat ventilatiekanaal in/door de muur, waardoor stekkers en (HDMI-)kabels zonder problemen kunnen worden doorgevoerd. Dat is gewoon een gat dat uitkomt achter de TV en achter de kast, waar zich wel enkele stopcontacten bevinden. Flexibel naar de toekomst toe, want als er een nieuw soort kabel moet zijn trek ik hem er gewoon door.
Het Ziggo modem wat ik vorige week weggooide gebruikte nog coax.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:28
bartsony schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 13:57:
[...]

Maar is zowel coax als electra een aansluiting bij tv zelf of enkel doorvoer vanuit de tv meubel en heb je daar je aansluitingen vanuit de muur?
Ik zou alle vaste aansluitingen (coax, netwerk, 230V) in het meubel uit laten komen en dan met een 40mm pijp tussen meubel en TV de draden trekken die je voor de TV nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:48

Mavamaarten

Omdat het kan!

No Hands schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 15:21:
[...]

Het Ziggo modem wat ik vorige week weggooide gebruikte nog coax.
Jazeker. Maar die modem hang je toch niet achter je TV?

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:13
Mavamaarten schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 15:39:
[...]

Jazeker. Maar die modem hang je toch niet achter je TV?
Maar vanaf dat modem gaat er toch een coax kabel naar je tv ook?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBB-Nick
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 01-05 07:52
No Hands schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 17:58:
[...]

Maar vanaf dat modem gaat er toch een coax kabel naar je tv ook?
De "nieuwe" next mini werkt via WiFi of UTP, geen coax meer nodig.

Ik had bij mijn tv meubel 4 wcds, Twee UTP en coax.

Er lag uiteindelijk alsnog een stekkerblok en switch naast omdat het toch te weinig was.

Dus ik zou zeggen, dubbele wcd en dan in je meubel een goed stekker blok, 2x UTP, en dan zou ik in die dozen een extra loze leiding laten uit komen voor een toekomstige kabel.

En inderdaad van je meubel naar tv een buis minimaal rond 40mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 22:27
bartsony schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 13:57:
[...]

Ik heb enkel doorvoer en de kabels komen in een gat achter de TV uit de muur, alle aansluitingen zitten achter en in het mediameubel. Zie ik toch niet dus netjes afwerken hoefde om mij niet. Ik heb een 75" dus die komt ook niet op een zwenkarm naar voren o.i.d. gewoon "strak" tegen de muur.

Vriend van mij is stukadoor en die smeert alle kabels rechtstreeks in de muur, en elke keer als er wat veranderd moet worden trekt die de kabels naar voren, breekt al het stucwerk los en smeert die alles weer dicht :P

[ Voor 15% gewijzigd door Groningerkoek op 30-12-2023 22:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 13-05 05:55
bartsony schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 16:11:

Nu ben ik benieuwd naar het "beste" elektraplan mbt aansluitingen. Moet ik een kleine buis naar de tv maken met de kabels naar de tv of bij de tv zelf ook nog een elektra/coax aansluiting?
Ik ben niet gegaan voor de - veelgebruikte - 40mm buis. Ik heb zo'n kabelgoot in de muur gemaakt die is breder en platter. Dat zou het later bijtrekken van kabels makkelijker moeten maken en je hoeft minder ver de muur in. https://www.bouwmaat.nl/a...5mm-2m/product/0000556140

hoeveel aansluitingen is gebruikelijk om in het tv meubel te plaatsen?
Het mooie van dit soort dingen zelf doen is dat je niks te maken hebt met wat er gebruikelijk is. Je mag en kan het helemaal zelf bepalen op basis van je eigen wensen. Dus ik zou op basis van je apparaten kijken hoeveel aansluitingen je nodig hebt en die er sowieso in maken. Als je er dan aan beide kanten nog 1 of 2 extra in maakt heb je ook genoeg voor zaken die later worden toegevoegd.

Als je in dit geval 10 aansluitingen wilt dan wordt het een aardige rij. Je zou ook nog kunnen kiezen voor 2 aansluitingen aan de binnenkant van de beide uiteinden van je tv kast (dus in totaal vier aansluitingen in de kast). Vervolgens kun je werken met een stekkerdoos die je netjes aan de binnenkant van de kast monteert. Dat geeft je wat meer vrijheid.

Qua afmetingen tv meubel hou ik 20cm vd muur en 20cm vd vloer.
Afmeting van de grond is - again - persoonlijk. Ik zou dit terugrekenen van hoe hoog je de tv gaat ophangen. Dus vanaf je zitpositie de - voor jou/jullie - ideale tv positie en vervolgens kijken hoe hoog het meubel dan moet komen te hangen.
Enige opmerking bij de afmeting van de zijkant, 20cm is niet zoveel. Die ruimte kun je daarna vrijwel niks meer mee, je zet er geen speaker of een plant neer. Hier zou ik nog even goed naar kijken wellicht kun je meer ruimte nemen zodat je er nog iets mee kunt. Of je maakt het meubel 20 langer zodat je meer kastruimte hebt of iets dergelijks.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:01

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ik ben voor exact dezelfde K40 kabelgoot als @Flans gegaan, bevalt goed. De power er doorheen was zon beetje de makkelijkste dus zou niet willen klooien met een stopcontact achter de tv.

Bij meubel 4x ethernet en 3x power gedaan. Ik had niet de illusie dat ik er genoeg kon plaatsen om nooit een stekkerdoos te gebruiken. TV direct in de wand, versterker ook. Voor de rest een stekkerblok.

Ow, en naast dit nog pijpjes (19mm) naar de speakers en naar onder de vloer.

[ Voor 9% gewijzigd door Septillion op 31-12-2023 10:10 ]

Pagina: 1