Piet400 schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 16:19:
Stomme vraag, maar hoe kom ik erachter wat de ligging van mijn schuur is?
Bij het aanschaffen van een plat dak constructie moet ik bepalen of ik deze voor 15 of 30 graden wil hebben. Dat ligt een beetje aan de ligging van de schuur, maar weet niet hoe weet ik dat precies ?
stom antwoord dan: je loopt de tuin in en kijkt naar de schuur.
het echte antwoord is al meerdere keren gegeven.
1. wil je vergunnings vrij: dan heb je maar 170cm+15cm - dikte paneel - paneel lengte = rest voor hoek.
weet niet de precieze maten heb ik al 2x om gevraagd en niet gekregen, maar ik gok alles boven de 3-4 graden hoek is de max.
(onthoud de 45 graden hoek van je dakrand.

)
2. wil je de balken van het schuurtje niet te zwaar belasten. (je meld dat het maar dunne balkjes zijn. en dat is normaal voor schuurtjes)
dan wil je een zo klein mogelijke hoek.
hoe platter de panelen de minder wind ze vangen, de minder ballast ze nodig hebben.
3. je schuur is een laag gebouw in de omgeving.
hoeken van 20-45 graden, die doen het beter in de winter, maar laag gebouw heeft in de winter meer schaduw.
dus ik zou een zo klein mogelijke hoek nemen, voor optimalisatie in de zomer als je geen last hebt van schaduw, extra veel zomer opbrengst is beter als minder opbrengst in winter door schaduw.
(ik gaf je niet voor niks de optie om het plat te leggen (met misschien een extra stoeptegel voor een beetje schuin.),)
Ook nog een andere vraag, het dak van mijn huis ligt erg ongunstig en is niet geschikt voor zonnepanelen. Dat heb ik vaker gehoord en wordt ook bevestigd door een site als zonatlas.nl. Als ik daar mijn postcode en huisnummer invul, dan krijg ik het bericht "Helaas uw dak is ongeschikt ".
zonatlas is voor de simpele onder ons.
geeft een globaal beeld, maar is eigenlijk vrij zinloos.
(het is beter als niets, maar hang er niet te veel gewicht aan.

)
Nu heb ik me recent op een site aangemeld, waarbij je van meerdere aanbieders een offerte krijgt toegestuurd. meestal na een telefonisch contact. Ze kijken dan mee naar de ligging van je dak, etc. en sturen daarna een offerte. Dit geld niet voor 1 bedrijf, maar alle aanbieders komen met een offerte en geen 1 zegt dat mijn dak niet geschikt is.
noord daken zijn nog best leuk als je kijkt naar de opbrengst.
(ik haal op de schuur met noord nog steeds 60% van wat het zou moeten zijn.
alleen had ik per ongeluk 4 panelen over die al terug verdiend waren, dus ik leg 760Wp voor <150€ op dat dak dus <0,20€/Wp, tja met die prijs is elke hoek effectief.
is de kosten al laag genoeg als je het laat leggen of nieuw spul moet kopen? dat is een stuk lastiger als je prijs een stuk hoger is.)
Ik snap dat men geld wil verdienen, maar valt me toch een beetje tegen. Of denken jullie dat het voor ieder dak interessant is om panelen op te leggen, ongeacht de ligging?
jep verkopers willen verdienen, een niet verkochte set is 0€ winst.
noord daken kunnen best nog wat opleveren, maar dat eerder voor de zelf legger met koopjes als voor de dure laten legger die de volle mep betaald.
[
Voor 3% gewijzigd door
migjes op 22-01-2024 13:50
]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)