Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet400
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21-07 19:52
Het dak van mijn huis ligt erg ongunstig, waardoor wordt afgeraden daar zonnepanelen op te leggen.
Het enige wat mogelijk is, is een paar panelen op mijn schuurdakje leggen.

Het is een plat dakje, dus er moet een constructie op komen, waardoor de panelen onder de juiste hoek komen te liggen. Als het even kan zou ik graag 2 rijen panelen willen hebben, maar ik ben niet zo heel er goed op de hoogte over de mogelijke opties hiervoor.

Kan iemand me een duwtje in de rug geven?

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/Gc0w2YH/schuur.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
5 jasolar 330wp van 168,5x99,6 op een goede steingomvormer, bv goodwe 1500-xs
Montage met betonvoeten van de groot
Alternatief 4x435 wp van jinko van 172x113,4

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
Als schuur eigen groep heeft daar een pv verdeler plaatsen
Anders eigen kabel vanaf meterkast

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:12
panelen leg je onder een hoek, niet voor de opbrengst maar dan spoelen ze schoon met een regen bui.
(ja een hoek is beter maar verschil tussen plat en kleine hoek het is minimaal denk aan 5% minder opbrengst max)

schoon spoelen is belangrijk als je er gewoon niet bij kunt hoog op dak.
hier kun je er altijd bij en als je ze schoon maakt 1x per jaar dan is plat niet eens zo slecht.
(of gewoon niet schoon maken, boeit allemaal geen bal.)

hoe op dak te krijgen:
simpel, je koopt een half schuindak systeem:
ik geef voorbeeld (niet een bestel lijst, ik weet de precieze cm's niet):
2x https://www.winkelman-zon...ge-rail-5055mm-basic.html
met de bij behorende klemmen.
dan koop je bij de bouwmarkt een L profiel aluminium.
zaagt er een paar hoekjes uit en bevestigt aan de rails met een parker.
nu je hebt bakken waar je stoeptegels in kunt leggen. (gratis van marktplaats, is vaak geen probleem)

vergeet niet dat je dit soort dingen wil gebruiken om je dak te beschermen:
https://www.winkelman-zon...ermrubber-200x100x10.html

als je dan toch een beetje schuin wil, leg aan 1 kant een paar stoeptegels eerst op het dak.
heb je toch een beetje schuin, en zie je er nog steeds niks van.

en verder zo als @BarryH ook zegt d:)b , word het de 330 of de 430Wp, wat het beste past. ;)

andere tip: een aardige leverancier, die even een setje samen stelt voor je. (en aflevert aan de deur.)
die geven vaak leuke prijzen voor spullen. dit lukt vast wel onder de 1k€ denk ik. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:56
Blubase en Valk Solar portrait gaan denk ik te lang zijn voor het vlakke deel van het dak… dus richting de betonsteunen van de groot. Die zijn 150 cm.

En dan red je 4x435 wel.

Idealiter wel de steunen onderling verbinden met een rail. Er zijn systemen waar ze zijn gaan schuiven met vliegende panelen tot gevolg.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09:36
ik schat in dat je dak niet heel slecht ligt, gezien je tuinindeling oost-west, staat er een hoog huis / dakkapel rechts van je (ten zuiden)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet400
Bedankt voor jullie reacties, veel nuttige informatie, waarmee ik zeker verder kan!

Mijn schuur heeft een eigen groep, dus denk dat daar een omvormer kan worden geplaatst.

[ Voor 53% gewijzigd door Piet400 op 05-01-2024 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet400
migjes schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 17:38:
panelen leg je onder een hoek, niet voor de opbrengst maar dan spoelen ze schoon met een regen bui.
(ja een hoek is beter maar verschil tussen plat en kleine hoek het is minimaal denk aan 5% minder opbrengst max)

schoon spoelen is belangrijk als je er gewoon niet bij kunt hoog op dak.
hier kun je er altijd bij en als je ze schoon maakt 1x per jaar dan is plat niet eens zo slecht.
(of gewoon niet schoon maken, boeit allemaal geen bal.)

hoe op dak te krijgen:
simpel, je koopt een half schuindak systeem:
ik geef voorbeeld (niet een bestel lijst, ik weet de precieze cm's niet):
2x https://www.winkelman-zon...ge-rail-5055mm-basic.html
met de bij behorende klemmen.
dan koop je bij de bouwmarkt een L profiel aluminium.
zaagt er een paar hoekjes uit en bevestigt aan de rails met een parker.
nu je hebt bakken waar je stoeptegels in kunt leggen. (gratis van marktplaats, is vaak geen probleem)

vergeet niet dat je dit soort dingen wil gebruiken om je dak te beschermen:
https://www.winkelman-zon...ermrubber-200x100x10.html

als je dan toch een beetje schuin wil, leg aan 1 kant een paar stoeptegels eerst op het dak.
heb je toch een beetje schuin, en zie je er nog steeds niks van.

en verder zo als @BarryH ook zegt d:)b , word het de 330 of de 430Wp, wat het beste past. ;)

andere tip: een aardige leverancier, die even een setje samen stelt voor je. (en aflevert aan de deur.)
die geven vaak leuke prijzen voor spullen. dit lukt vast wel onder de 1k€ denk ik. ;)
toon volledige bericht
Welke aardige leveranciers moet ik aan denken? heb daar zeker interesse in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Piet400 schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 12:16:
[...]

Welke aardige leveranciers moet ik aan denken? heb daar zeker interesse in.
ach je hebt er best veel.

verschil is vaak wel: leveranciers die iets willen installeren op jouw dak, en leveranciers die geen probleem hebben een setje bij je huis af te leveren en dan mag je zelf gaan puzzelen.

maar bedenk ook dat je maar 4-5 panelen wil, dit is geen vette winst voor hun.
dus als je het allemaal moeilijk maakt en veel lastige vragen gaat stellen, dan kost het hun tijd en veel winst hebben ze niet op dit soort setjes.
dus zoek eerst uit of je iets kunt met de 172cm panelen of dat het perse 168cm moeten zijn.
(vaak kun je de panelen onder op iets verhogen en heb je net iets meer cm's :? en passen de 172cm's ?)
en @BarryH vertelde al over de aansluiting, heb je een eigen groep voor de schuur of niet?
(meestal is dat niet zo, maar soms wel zo te maken.)

zit je in Utrecht of een provincie er om heen, dan kun je kijken naar https://www.zonnekompas.nl/ b.v.

verder denk niet te moeilijk.
een 430Wp paneel koop je voor 80€.
dus het kost geen bal meer tegenwoordig.

edit:
4x80€ aan panelen + 1x 250€ omvormer + een paar balken en klemmen +/-200€ en je bent er wel ongeveer.

[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 30-12-2023 12:32 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HermanGast
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 08:04

HermanGast

Exige GT3

Als je panelen bij de perceelgrens liggen, beste rekening houden met de regelgeving om (schaduw) klachten van je buren te voorkomen.

Gasloos, 15kWp, Ekrano, 51kWh Pylontech, 3xVictron MP8000, M5stack, MQTT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet400
Bedankt voor alle tips. zeer nuttig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet400
BarryH schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 16:17:
5 jasolar 330wp van 168,5x99,6 op een goede steingomvormer, bv goodwe 1500-xs
Montage met betonvoeten van de groot
Alternatief 4x435 wp van jinko van 172x113,4
Ik heb zitten kijken naar de jinko panelen, maar die lijken 176,2 te zijn ipv 172, klopt dat?

Andere vraag, het systeem moet geaard worden, als ik die 6 mm2 op de omvormer aansluit, en die met een normale 3x 2,5 aansluit om het net, is het dan ok ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Piet400 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 22:31:
[...]

Ik heb zitten kijken naar de jinko panelen, maar die lijken 176,2 te zijn ipv 172, klopt dat?
Vanaf 430 lijken ze inderdaad iets langer.

https://www.winkelman-zon...-abc-full-black-copy.html
[...]

Andere vraag, het systeem moet geaard worden, als ik die 6 mm2 op de omvormer aansluit, en die met een normale 3x 2,5 aansluit om het net, is het dan ok ?
Nee, het moet direct op je aardrail. Als je de omvormer (tijdelijk) weg zou halen moet het systeem geaard vereffend blijven

[ Voor 30% gewijzigd door Ronald op 04-01-2024 22:39 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
[...]

Je hebt gelijk, zijn idd 176.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet400
Ronald schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 22:36:
[...]

Vanaf 430 lijken ze inderdaad iets langer.

https://www.winkelman-zon...-abc-full-black-copy.html

[...]

Nee, het moet direct op je aardrail. Als je de omvormer (tijdelijk) weg zou halen moet het systeem geaard vereffend blijven
Ok, dus hoe dan ook moet er een kabel van de schuur naar de meterkast?

Ik heb nu een apparte groep (lees kabel) van m'n meterkast naar de schuur, kan ik niet daar op inprikken, qua aarding? of moet deze 4 of 6 kwadraat zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Piet400 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 23:13:
[...]

Ok, dus hoe dan ook moet er een kabel van de schuur naar de meterkast?

Ik heb nu een apparte groep (lees kabel) van m'n meterkast naar de schuur, kan ik niet daar op inprikken, qua aarding? of moet deze 4 of 6 kwadraat zijn?
jep je hebt een kabel nodig naar de omvormer, zonder dat er een "gebruiker" tussen zit naar de meterkast.
(dan kun je dus de kabel splitsen in de schuur, zolang de schuur op een eigen groep zit.
dit word ook wel de wasmachine aansluiting genoemd. zoek daar maar eens op voor uitleg.)

het aarden, ja is belangrijk, dus doen.
(maar veel mensen maken het wel heel bont, de regels zeggen kabel dikte moet het zelfde zijn.
maar aan je panelen zit waarschijnlijk 4mm kabel.
het is een beetje onzin om ook 4mm aarde kabel te gebruiken als de omvormer zelf verder op een 2,5mm kabel zit. dus zie dit een beetje relatief. belangrijkste is dat je lekstromen van de frame's van de panelen afvoert.)

grote kans dat je schuur is aangesloten met een YMVK_as kabel? (meest voor komende kabel?)
dan heb je in de schuur 2x2,5mm (een blauwe en een bruine), de mantel om de kabel heen is dan de aarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet400
migjes schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 12:56:
[...]

jep je hebt een kabel nodig naar de omvormer, zonder dat er een "gebruiker" tussen zit naar de meterkast.
(dan kun je dus de kabel splitsen in de schuur, zolang de schuur op een eigen groep zit.
dit word ook wel de wasmachine aansluiting genoemd. zoek daar maar eens op voor uitleg.)

het aarden, ja is belangrijk, dus doen.
(maar veel mensen maken het wel heel bont, de regels zeggen kabel dikte moet het zelfde zijn.
maar aan je panelen zit waarschijnlijk 4mm kabel.
het is een beetje onzin om ook 4mm aarde kabel te gebruiken als de omvormer zelf verder op een 2,5mm kabel zit. dus zie dit een beetje relatief. belangrijkste is dat je lekstromen van de frame's van de panelen afvoert.)

grote kans dat je schuur is aangesloten met een YMVK_as kabel? (meest voor komende kabel?)
dan heb je in de schuur 2x2,5mm (een blauwe en een bruine), de mantel om de kabel heen is dan de aarde.
Ik heb inderdaad een YMVK_as kabel naar m'n schuur lopen. precies zoals jij aangeeft. Goed te horen dat ik de aarde hiervan kan gebruiken, anders moet alsnog m'n tuin open. Helder verder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Piet400 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 13:56:
[...]

Ik heb inderdaad een YMVK_as kabel naar m'n schuur lopen. precies zoals jij aangeeft. Goed te horen dat ik de aarde hiervan kan gebruiken, anders moet alsnog m'n tuin open. Helder verder!
oke.

als je slim bent dan bestel je met de panelen meteen een aarde kabel mee.
(grote kans dat je dan een 4mm kabel krijgt)
die kabels zijn gemaakt voor buiten (die oxideren minder snel) en kosten geen bal (ex BTW).

ook al gecheckt of je schuur echt alleen op een groep zit?
(meeste huizen zit de schuur op de groep van de huiskamer, maar zoveel huizen zoveel mogelijkheden.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:58

FreakNL

Well do ya punk?

Piet400 schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 12:11:
Bedankt voor jullie reacties, veel nuttige informatie, waarmee ik zeker verder kan!

Mijn schuur heeft een eigen groep, dus denk dat daar een omvormer kan worden geplaatst.
PV verdeler en dan omvormer en rest van de schuur achter de verdeler.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6lWKIjUnF3E6HERiNXSaqHBAl2k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vZ9Fw2JrF0dliussJYi3DlcU.png?f=fotoalbum_large

In het plaatje hierboven wasmachine vervangen voor schuur :)

[ Voor 36% gewijzigd door FreakNL op 05-01-2024 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet400
@FreakNL Bedankt voor het plaatje.

Mijn schuur zit alleen op een groep. Dit was vroeger niet zo, maar dat heb ik destijds zelf aangepast.'
Dat schakelkastje kan ik in mijn schuur plaatsen, en daar de aftakking maken zoals aangegeven.

@Ronald Ik zie de afmetingen van de betonsteun niet op de website van de Groot. Maar waarschijnlijk zal het het type 'Lang Model' zijn. Wat me op valt is dat deze onder een hoek van 5 graden staat, is dat diegene die ik kan gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Piet400 https://www.degrootbeton....nnepaneel-steun-plat-dak/ staat 150cm halverwege de pagina. Gaat om de 'lange' van 5 graden. Is denk ik enige optie waarmee je iets kan realiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:22
Gewoon even iets om te controleren:

Die “lange” betonsteunen van DeGroot wegen 58kg per stuk.
Met 4 panelen heb je minimaal 5 stuks nodig.
De panelen zelf zitten ook op zo’n 22kg/stuk of meer.

Alles bij elkaar ga je al richting de 400kg aan *continu* gewicht wat je aan belasting plaatst op het dak.

Weet je zeker dat dat schuurdakje daar tegen kan?

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet400
@BrainCrash Ik zat ook zo een beetje te rekenen en de betonsteunen zijn inderdaad erg zwaar. het totale gewicht is daardoor behoorlijk fors. Ik heb een degelijke stenen schuur, die volgens mij best wel wat kan dragen, maar hoeveel, zou ik echt niet weten.

Een alternatief is een andere constructie, die lichter weegt en ik zelf met (wat al eerder is geopperd) stoeptegels kan verzwaren, tot een acceptabel gewicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
Een gemetselde muur kan dat gewicht wel dragen, voor een muur is dat peanuts.
Gaat erom of de dakconstructie zwaar genoeg is uitgevoerd voor dit gewicht.
Dikte van de dakbalken, afstand tussen balken, rest van de dakbedekking enz.

Als je de panelen onder een helling gaat leggen wil je ook niet te weinig gewicht… anders waaien ze van je dak af, das natuurlijk ook weer niet de bedoeling…

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sven4474
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 07:59
Volgens mij kan een schuurdak normaliter makkelijk het gewicht van zonnepanelen aan (maar ik ben geen bouwkundige). Op basis van deze site was mijn conclusie dat betonstenen en zonnepanelen op mijn schuurdak van 1980 makkelijk kon.

https://www.groenedaken.n...mijn-dak-het-gewicht-aan/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet400
De balken die het schuurdak dragen zijn 60mm x 130mm, en de afstand (hart tot hart) van balk naar balk is 650mm. De breedte van de schuur is zo'n 2 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

sven4474 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 08:02:
Volgens mij kan een schuurdak normaliter makkelijk het gewicht van zonnepanelen aan (maar ik ben geen bouwkundige). Op basis van deze site was mijn conclusie dat betonstenen en zonnepanelen op mijn schuurdak van 1980 makkelijk kon.

https://www.groenedaken.n...mijn-dak-het-gewicht-aan/
Je moet alleen wel oppassen dat bij een dergelijk gewicht e.e.a. wat kan inzakken. Dat kan gevolgen hebben voor het weglopen van het water.

Ik heb bij mijn woning een schuur gebouwd waar ik van te voren wist dat ik hem vol ging leggen met zonnepanelen (22 stuks). Daarbij heb ik de afstand tussen de draagbalken een stuk korter gemaakt dan gebruikelijk is en extra dikke balken erop. Buurman zei overigens meteen dat hij het zo apart vond dat het water bij mij wel helemaal wegloopt. Bij hem staat het dak schuin de verkeerde kant op, dus de afvoer raakt het water amper.

Over jouw situatie. gezien de maten van het dak denk ik niet dat je 2 rijen moet gaan plaatsen. Dat heeft helemaal geen zin. Je kan er 4, of met wat geknutsel 5 naast elkaar plaatsen. Je moet bij het meten wel rekening houden dat je de binnenkant van de dakrand aanhoud en niet de buitenrand. Als je echt kort op de rand moet zitten (bij 5 panelen) dan moet je het onderstel verhogen (rubberen tegels).

Bij 2 rijen ga je aan de achterkant iets uitsteken. Als het pad erachter voor de helft van jou is (dit was in mijn vorige woning het geval, dan is dat op zich geen probleem, maar afhankelijk van de hoogte kunnen derden er wel aan komen.

Bij mijn huidige schuur is het achterpad véél lager dan mijn eigen erf. Hierdoor kan je nooit bij de panelen komen tenzij je 3 meter lang bent of een ladder gebruikt. Daarom steken ze bij mij een héél klein beetje uit. Hierdoor kan ik 2 rijen portrait achter elkaar kwijt en houd ik nog een rijtje landscape over. Vandaar 22.

Qua gewicht, zorg dat je voldoende ballast hebt. Ze staan vrij open en met een storm kan hij behoorlijke krachten te verduren krijgen. Mijn panelen zijn behoorlijk op gewicht, maar bij een stevige storm kijk ik toch nog wel regelmatig uit het raam om te kijken of het goed gaat.

Heb je ook gekeken hoe e.e.a. qua schaduw valt bij opkomst en ondergang? Het kan misschien lonen om micro-inverters te gebruiken i.p.v. 1 grote inverter. Het paneel het dichtst op het huis kan wel eens veel eerder schaduw krijgen dan de achterste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Als je 2e hands aan de gang wil gaan en GGMDB (Geen Gezeik Met De Buren) met overstekende panelen of te hoog tov dakrand, kan je eens kijken op MP.
Zoek op solar frontier
Die zijn 1257 x 977 en passen er 5 in portrait op je schuurtje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XUUOEAGdFWnIdeu0W0kDZWEz0_8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/h4qKMO6JojeqlHvKYZ9g9apQ.jpg?f=user_large

Geen Wp knaller, maar 5x is een prima voltage voor een stringomvormer met schaduw beheer

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Piet400 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 11:27:
De balken die het schuurdak dragen zijn 60mm x 130mm, en de afstand (hart tot hart) van balk naar balk is 650mm. De breedte van de schuur is zo'n 2 meter.
dat kan nog aardig wat hebben.
zet de ladder er maar tegen aan en loop er eens rond, je zakt niet door het dak. ;)
(een dakdekker moet er over kunnen lopen om de bitume/epdm te vervangen en daar wil hij graag heel van thuis komen.)

maar zeker niet zo goed als een huis dak, dus pas op met het gewicht.

maar zo als ik al eerder schreef.
hoe platter de panelen, de minder wind het vangt, de minder ballast je nodig hebt.
en daar gaf ik al de oplossing voor. ;)
(doordat ze plat liggen is een stoeptegel of 6 per paneel meer als genoeg. zit je op +/- 24kilo+paneel aan gewicht, misschien 2x4 kilo extra als je toch een heel klein beetje schuin wil met wat extra tegels daar voor er onder.)

je legt alleen panelen schuin zo dat ze een beetje schoon spoelen.
opbrengst verschil tussen plat en schuin is minder als 5%, dus het boeit niet.

ach als oude panelen buff heb ik deze discussie al 100derden keren gezien.
er worden meer kWh's verspild aan deze discussie als dat er opgewekt worden. ;)
ga lekker leggen, en verspil minder aan de discussie is mijn beste tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet400
migjes schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 13:22:
[...]
..
ach als oude panelen buff heb ik deze discussie al 100derden keren gezien.
er worden meer kWh's verspild aan deze discussie als dat er opgewekt worden. ;)
ga lekker leggen, en verspil minder aan de discussie is mijn beste tip.
Bedankt voor de tip, ik wil zeker graag zsm beginnen met leggen. maar daarvoor moet ik wel een systeem hebben waar de panelen op kunnen worden bevestigd. De beton constructie is erg zwaar, als het anders kan, dan, zoals @migjes aangaf, dan wil ik daarnaar kijken. Maar ook dat systeem is even puzzelen, wat daarvoor nodig is. de ballast in de vorm van tegels is geen probleem, die heb ik wel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:46

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Piet400 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 23:25:
@BrainCrash Ik zat ook zo een beetje te rekenen en de betonsteunen zijn inderdaad erg zwaar. het totale gewicht is daardoor behoorlijk fors. Ik heb een degelijke stenen schuur, die volgens mij best wel wat kan dragen, maar hoeveel, zou ik echt niet weten.

Een alternatief is een andere constructie, die lichter weegt en ik zelf met (wat al eerder is geopperd) stoeptegels kan verzwaren, tot een acceptabel gewicht.
Dat is natuurlijk vestzak, broekzak. Zonnepanelen hebben een bepaald gewicht aan ballast nodig. Of je dat nou via betonsteunen realiseert of via stoeptegels, het eindgewicht zal min of meer hetzelfde moeten zijn.
Tenzij je een andere constructie kiest, ballast-vrij. Volgels mij zijn er constructies waarbij je een pen door het houten dak schroeft zodat de boel vast ligt. Maar dan moet je weer aan de slag met bitumen enz...
Zoiets dus: https://www.technea.nl/pr...-plat-dak-zonder-ballast/

[ Voor 8% gewijzigd door Microkid op 06-01-2024 13:45 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

AUijtdehaag schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 12:29:
Als je 2e hands aan de gang wil gaan en GGMDB (Geen Gezeik Met De Buren) met overstekende panelen of te hoog tov dakrand, kan je eens kijken op MP.
Zoek op solar frontier
Die zijn 1257 x 977 en passen er 5 in portrait op je schuurtje.

[Afbeelding]

Geen Wp knaller, maar 5x is een prima voltage voor een stringomvormer met schaduw beheer
De panelen die je noemt zijn 155 tot 170 wp. Da's een fractie van wat een modern paneel opbrengt. Als hij nou een joekel van een dak had was dat prima, maar die heissa voor zo'n kleine opbrengst... Ik zou iets moderners nemen waar je met 5 panelen meer dan het dubbele opwekt...

[ Voor 4% gewijzigd door Fairy op 06-01-2024 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Fairy
Als je ze weer moet verwijderen van de gemeente omdat een jaloerse buur geklaagd heeft, dan is de opwek nog minder natuurlijk...namelijk 0.
Maar lets agree to disagree

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-01-2024 15:31 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet400
Ik zat te denken, dat als ik de panelen in een contructie monteer onder een kleine hoek, dan kan ik de volle breedte van de schuur gebruiken. dat is zo'n 2 meter. Ook kan hij aan de achterkant nog wel een stukje uitsteken.

Dan kan ik 2 rijen van 3 panelen van iets kleinere omvang, zoals REC (173 x 112) plaatsen. Idealiter zou ik dat wel willen, daar ik dan 6 ipv 4 panelen kan plaatsen.

Zijn er argumenten om dat juist niet te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

AUijtdehaag schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 15:30:
@Fairy
Als je ze weer moet verwijderen van de gemeente omdat een jaloerse buur geklaagd heeft, dan is de opwek nog minder natuurlijk...namelijk 0.
Maar lets agree to disagree
Wat ik zo zie zit er achter de schuur een openbaar pad. Daar kan een buur niets mee. Qua hoogte en over het percentage van de lengte van de erfgrens zijn vastgestelde waardes bepaald. Als hij daar aan voldoet kan een buur er niets mee.

Als hij twijfelt en hij heeft goed contact met de buur, dan kan ie het natuurlijk ook kenbaar maken. Dit kan je uiteraard ook verpakken in een leuk gesprek en zijn animo checken of hij zelf ook plannen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet400
Fairy schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 16:34:
[...]

Wat ik zo zie zit er achter de schuur een openbaar pad. Daar kan een buur niets mee. Qua hoogte en over het percentage van de lengte van de erfgrens zijn vastgestelde waardes bepaald. Als hij daar aan voldoet kan een buur er niets mee.

Als hij twijfelt en hij heeft goed contact met de buur, dan kan ie het natuurlijk ook kenbaar maken. Dit kan je uiteraard ook verpakken in een leuk gesprek en zijn animo checken of hij zelf ook plannen heeft.
Het is inderdaad een openbaar pad, wat ook nog eens is afgesloten aan 2 kanten met een hek die op slot zit.
Er komen nauwelijks mensen in dat pad, daarnaast ligt er op 0,5 meter hoogte een strook met 60x40 tegels, tegen mijn schuur aan, dus lopen doe je daar sowieso niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet400
Stel dat ik 2 rijen van 3 panelen zou monteren, is het dan beter om de hoek zo klein mogelijk te maken?
Dit omdat de achterste rij panelen schaduw zullen vangen van de voorste rij panelen. Hoe kleiner de hoek, de te minder schaduw ze vangen lijkt me.

Er is niets in de buurt waar de panelen schaduw van zullen vangen, behalve de 1e rij panelen, mocht ik 2 rijen eerleggen. Is dit ook nog van belang voor het type omvormer (of micro omvormers ipv 1 omvormer)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Piet400 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 16:42:
Stel dat ik 2 rijen van 3 panelen zou monteren, is het dan beter om de hoek zo klein mogelijk te maken?
Dit omdat de achterste rij panelen schaduw zullen vangen van de voorste rij panelen. Hoe kleiner de hoek, de te minder schaduw ze vangen lijkt me.

Er is niets in de buurt waar de panelen schaduw van zullen vangen, behalve de 1e rij panelen, mocht ik 2 rijen eerleggen. Is dit ook nog van belang voor het type omvormer (of micro omvormers ipv 1 omvormer)?
Ik heb zelf de achterste rij onder een kleine hoek (15 graden dacht ik). De voorste rij ligt bijna plat. Heb er aardig ruimte tussen zitten dus geen schaduwprobleem. Ik kan er makkelijk bij dus 2x in het jaar maak ik ze schoon (onderste rand loopt altijd wat prut in) en kunnen ze er weer tegenaan.

Als je ze portrait legt hoef je er geen 2 rijen van te leggen en heb je dat probleem sowieso niet. Wil je wel 2 rijen, dan moet je er rekening mee houden. Kan op diverse manieren. Je kan ook 1 schans maken dan liggen ze ook niet in elkaars schaduw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet400
Fairy schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 17:15:
[...]

Ik heb zelf de achterste rij onder een kleine hoek (15 graden dacht ik). De voorste rij ligt bijna plat. Heb er aardig ruimte tussen zitten dus geen schaduwprobleem. Ik kan er makkelijk bij dus 2x in het jaar maak ik ze schoon (onderste rand loopt altijd wat prut in) en kunnen ze er weer tegenaan.

Als je ze portrait legt hoef je er geen 2 rijen van te leggen en heb je dat probleem sowieso niet. Wil je wel 2 rijen, dan moet je er rekening mee houden. Kan op diverse manieren. Je kan ook 1 schans maken dan liggen ze ook niet in elkaars schaduw.
Ik wil mijn dakje zo efficient mogelijk gebruiken, dus als ik er in landscape 2x 3 kwijt kan, doe ik dat liever dan in portrait 1x 4.

Is inderdaad een goed idee, om 1 schans te maken. Weet je toevallig wat voor leverancier een dergelijke schans levert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Piet400 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 17:29:
[...]

Ik wil mijn dakje zo efficient mogelijk gebruiken, dus als ik er in landscape 2x 3 kwijt kan, doe ik dat liever dan in portrait 1x 4.

Is inderdaad een goed idee, om 1 schans te maken. Weet je toevallig wat voor leverancier een dergelijke schans levert?
Nee helaas weet ik daar geen leveranciers van. Overigens, als je handig bent kan je ze evt. wel zelf maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sven4474
Je zou naar de "valkdouble" kunnen kijken, volgens mij is dat ongeveer wat je zoekt. Die had rond de 130 cm dak nodig om op te staan voor een dubbele landscape opstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet400
Ziet er inderdaad goed uit, maar ligt het aan mij of is het echt zo duur. Ik zou dan 3x een dubbele opstelling nodig hebben, en kom dan uit op ruim 650 euro, alleen voor de constructie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sven4474
Is inderdaad vrij prijzig als je het vergelijkt met de prijs van een paneel, al zie ik niet veel mogelijkheden om te besparen als je het niet zelf gaat bouwen. Een meer standaard opbouw is ook rond de 80 euro per paneel aan montagemateriaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet400
Heb de handleiding gedownload en lees dat deze constructie bedoeld is voor panelen van 165 (lang) en 100 (breed). de Jinko panelen zijn groter dan deze afmetingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet400
99ruud99 schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 22:29:
ik schat in dat je dak niet heel slecht ligt, gezien je tuinindeling oost-west, staat er een hoog huis / dakkapel rechts van je (ten zuiden)?
Sorry, had je vraag niet gelezen. Er staat een rijtje huizen haaks op mijn rijtje. weet niet of dit veel invloed heeft voor de opbrengst van panelen, mocht ik deze op mijn dak leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09:36
Heb je toevallig foto van jouw huis / blok huizen?
Of maps satelliet foto, dan valt er al meer te zeggen.
(Even huisnrs en straatnaam onzichtbaar maken, met enkel daken en tuinen kan je niet zoveel, dat kan zowel in Groningen als Limburg zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet400
Hieronder een satelliet foto, van mijn huis en omliggende woningen. ik deel een tak met de buren, waar zoals je kan zien wel zonnepanelen op liggen.

Groen = dak van het huis, geel is de schuur in de achtertuin.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/pnNbTKX/Huis-tuin.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Even een mooie anekdote.

De panelen op mijn garage liggen te dicht bij de randen. Maar het is netjes afgewerkt (met hpl plaat) dus het smoelt goed.

Buurman had een wel erg enthousiaste schans gebouwd. Overstekend in zijn eigen tuin. De zuurpruim verderop heeft geklaagd. Gemeente heeft alle kans gehad mijn systeem ook te zien… niks gehoord.
Buurman heeft nodige aanpassingen moeten doen… en mag nog even naar de vergunning afdeling voor het overstekende deel in zijn bloedeigen tuin.

Loop de kantjes er niet teveel af. Houd het absoluut binnen je dakvlak. Maak het netjes.

[ Voor 14% gewijzigd door Ronald op 08-01-2024 00:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet400
Bedankt voor alle info.
Ik heb besloten om het bij 4 panelen te houden, dan heb ik geen last van uitstekende panelen.

Mijn oog is gevallen op 500W panelen, van het volgende type:
JA Solar 500W Mono PERC Half-Cell MBB MC4

Echter ben ik niet heel erg goed op de hoogte van de verschillende type panelen. deze heeft een efficientie van 21.1%, wat mij niks zegt. Ook weet ik niet wat er wordt bedoeld met Mono PERC Half-Cell MBB. Heeft iemand ervaring met deze panelen? of is er een reden om voor andere te kiezen ?

https://bemarket.be/nl/pr...ver-frame-mc4-zonnepaneel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
Piet400 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 15:03:
Bedankt voor alle info.
Ik heb besloten om het bij 4 panelen te houden, dan heb ik geen last van uitstekende panelen.

Mijn oog is gevallen op 500W panelen, van het volgende type:
JA Solar 500W Mono PERC Half-Cell MBB MC4

Echter ben ik niet heel erg goed op de hoogte van de verschillende type panelen. deze heeft een efficientie van 21.1%, wat mij niks zegt. Ook weet ik niet wat er wordt bedoeld met Mono PERC Half-Cell MBB. Heeft iemand ervaring met deze panelen? of is er een reden om voor andere te kiezen ?

https://bemarket.be/nl/pr...ver-frame-mc4-zonnepaneel
?????
je wil niet over de rand heen gaan, maar je wil panelen van 209x113cm gaan gebruiken?
dat past toch nooit?
of mis ik iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet400
Ik wil 4 van deze panelen in portrait plaatsen. dan kom ik in de breedte uit op 4,5e meter, dat is minder dan de breedte van mijn dak. Mijn dak is iets breder dan 200, door de panelen schuin te leggen, zullen ze hier ook binnen vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Piet400 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 15:16:
Ik wil 4 van deze panelen in portrait plaatsen. dan kom ik in de breedte uit op 4,5e meter, dat is minder dan de breedte van mijn dak. Mijn dak is iets breder dan 200, door de panelen schuin te leggen, zullen ze hier ook binnen vallen.
ik weet niet meer als dat het dak 170cm is. zoals je in de opening post meld. ;)

er van uitgaand dat je niks wil laten oversteken, en toch schuin wil.
(en geen regen water van het paneel je tuin in wil laten stromen voor je schuurdeur langs)
dan kun je maar aan 1 kant het schuine gedeelde van het dak gebruiken en zou ik eerder deze panelen zeggen.
https://www.winkelman-zon...black-frame-halve-ce.html
1722 x 1134 x 30 mm
dat kan misschien net of net niet, krapjes mogenlijk dus.

de panelen die jij nu noemt, ik zie geen mogelijkheid omdat zomaar voor elkaar te krijgen. :?
(hoewel een goede zelf klusser veel meer kan als je zou denken, maar dan word het geen simpele klus. ;)
je kunt best een regengoot kunnen bevestigen aan het paneel b.v. als je dat wil. :? )

(mijn mening blijft, leg gewoon vrijwel plat, is simpel en effectief.
en gebruik dan 4x +/-430Wp panelen, simpel en goedkoop.)

(officieel: vergunning vrij panelen op dak leggen.
de regels: de hoogte van het paneel boven de dakrand, moet in een hoek van 45 graden van de dakrand niet zichtbaar zijn.
grofweg dus hoe hoog komt de hoogste rand van je panelen, die afstand heb je nodig naar de dakrand.
maar de regels zijn niet echt handig voor een schuurdakje. dus ik zou ze negeren. ;) )

edit:
je linkt nu naar een BE sjop?
je weet dat de Belgische regels anders zijn als de NL regels?

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 12-01-2024 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet400
Correct dat het platte deel van het dak 170 is. maar als de panelen een beetje schuin liggen, dan kunnen ze ook boven het schuine deel komen, zonder uit te steken buiten het dak.

Sluit me zeker bij je aan, dat het puzzelen is. voor mij is het ook nieuw, dus zolang ik niks in m'n handen heb gehad, blijft het een beetje gissen. Daarbij helpen deze nuttige tips uit dit forum uiteraard enorm om de goede oplossing te vinden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Piet400 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 15:46:
Correct dat het platte deel van het dak 170 is. maar als de panelen een beetje schuin liggen, dan kunnen ze ook boven het schuine deel komen, zonder uit te steken buiten het dak.

Sluit me zeker bij je aan, dat het puzzelen is. voor mij is het ook nieuw, dus zolang ik niks in m'n handen heb gehad, blijft het een beetje gissen. Daarbij helpen deze nuttige tips uit dit forum uiteraard enorm om de goede oplossing te vinden!
het is officieel niet de dakrand, maar in een hoek van 45 graden van de rand af blijven voor vergunning vrij leggen.
dus elke centimeter boven de dakrand, is een cm van de rand blijven. ;)

en ook op schuine panelen komt regen water op, dat stroomt er af.
of het gangpad in. (dat levert zeker problemen op met de buurd.)
of je tuin in, vlak voor je schuurdeur langs.
wil je dat :?

de dakrand zelf (dus die alu strip die daar zit) daar wil je niet op afwateren.
die zijn vaak wel water dicht voor regen (water van boven), maar als je er water van de zijkant tegen aan laat stromen vaak niet.
(dit is wel op te lossen met een speciale kit als het moet.)

ik vertel niet voor niks: zo plat mogenlijk. (ook vanwege minder ballast dus minder gewicht)
dus in het hoekje van het patte/schuine gedeelte, naar de dakrand, is dat 172cm of iets anders?
(de 3cm dikte van het paneel, die kunnen we negeren, dan is de rand maar te zien van uit het gangpad.
dit is dus eigenlijk niet vergunnings vrij, maar een beetje op de marge zitten heb ik niet veel problemen mee.)

(als je in de buurt van tilburg woont, dan kun je gewoon een keer komen kijken, heb nog wel wat panelen in de schuur staan. een keer vast houden kan veel helpen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet400
Het is inderdaad niet onbelangrijk dat het regenwater goed kan worden afgevoerd. dus daar zal ik zeker voor zorgen. Het hoekje naar de dakrand moet ik nog exact meten, maar de breedte van het dak is +/- 2 meter en het platte deel is 1.70, dus de opstaande randen zijn zo'n 15cm.

Kom helaas niet uit de buurt van Tilburg maar bedankt voor het aanbod!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet400
Stomme vraag, maar hoe kom ik erachter wat de ligging van mijn schuur is?
Bij het aanschaffen van een plat dak constructie moet ik bepalen of ik deze voor 15 of 30 graden wil hebben. Dat ligt een beetje aan de ligging van de schuur, maar weet niet hoe weet ik dat precies ?

Ook nog een andere vraag, het dak van mijn huis ligt erg ongunstig en is niet geschikt voor zonnepanelen. Dat heb ik vaker gehoord en wordt ook bevestigd door een site als zonatlas.nl. Als ik daar mijn postcode en huisnummer invul, dan krijg ik het bericht "Helaas uw dak is ongeschikt ".

Nu heb ik me recent op een site aangemeld, waarbij je van meerdere aanbieders een offerte krijgt toegestuurd. meestal na een telefonisch contact. Ze kijken dan mee naar de ligging van je dak, etc. en sturen daarna een offerte. Dit geld niet voor 1 bedrijf, maar alle aanbieders komen met een offerte en geen 1 zegt dat mijn dak niet geschikt is.

Ik snap dat men geld wil verdienen, maar valt me toch een beetje tegen. Of denken jullie dat het voor ieder dak interessant is om panelen op te leggen, ongeacht de ligging?

[ Voor 59% gewijzigd door Piet400 op 21-01-2024 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Piet400 schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 16:19:
Bij het aanschaffen van een plat dak constructie moet ik bepalen of ik deze voor 15 of 30 graden wil hebben. Dat ligt een beetje aan de ligging van de schuur, maar weet niet hoe weet ik dat precies ?
stom antwoord dan: je loopt de tuin in en kijkt naar de schuur. >:)

het echte antwoord is al meerdere keren gegeven.
1. wil je vergunnings vrij: dan heb je maar 170cm+15cm - dikte paneel - paneel lengte = rest voor hoek.
weet niet de precieze maten heb ik al 2x om gevraagd en niet gekregen, maar ik gok alles boven de 3-4 graden hoek is de max.
(onthoud de 45 graden hoek van je dakrand. ;) )

2. wil je de balken van het schuurtje niet te zwaar belasten. (je meld dat het maar dunne balkjes zijn. en dat is normaal voor schuurtjes)
dan wil je een zo klein mogelijke hoek.
hoe platter de panelen de minder wind ze vangen, de minder ballast ze nodig hebben.

3. je schuur is een laag gebouw in de omgeving.
hoeken van 20-45 graden, die doen het beter in de winter, maar laag gebouw heeft in de winter meer schaduw.
dus ik zou een zo klein mogelijke hoek nemen, voor optimalisatie in de zomer als je geen last hebt van schaduw, extra veel zomer opbrengst is beter als minder opbrengst in winter door schaduw.

(ik gaf je niet voor niks de optie om het plat te leggen (met misschien een extra stoeptegel voor een beetje schuin.),)
Ook nog een andere vraag, het dak van mijn huis ligt erg ongunstig en is niet geschikt voor zonnepanelen. Dat heb ik vaker gehoord en wordt ook bevestigd door een site als zonatlas.nl. Als ik daar mijn postcode en huisnummer invul, dan krijg ik het bericht "Helaas uw dak is ongeschikt ".
zonatlas is voor de simpele onder ons.
geeft een globaal beeld, maar is eigenlijk vrij zinloos.
(het is beter als niets, maar hang er niet te veel gewicht aan. ;) )
Nu heb ik me recent op een site aangemeld, waarbij je van meerdere aanbieders een offerte krijgt toegestuurd. meestal na een telefonisch contact. Ze kijken dan mee naar de ligging van je dak, etc. en sturen daarna een offerte. Dit geld niet voor 1 bedrijf, maar alle aanbieders komen met een offerte en geen 1 zegt dat mijn dak niet geschikt is.
noord daken zijn nog best leuk als je kijkt naar de opbrengst.
(ik haal op de schuur met noord nog steeds 60% van wat het zou moeten zijn.
alleen had ik per ongeluk 4 panelen over die al terug verdiend waren, dus ik leg 760Wp voor <150€ op dat dak dus <0,20€/Wp, tja met die prijs is elke hoek effectief.
is de kosten al laag genoeg als je het laat leggen of nieuw spul moet kopen? dat is een stuk lastiger als je prijs een stuk hoger is.)
Ik snap dat men geld wil verdienen, maar valt me toch een beetje tegen. Of denken jullie dat het voor ieder dak interessant is om panelen op te leggen, ongeacht de ligging?
jep verkopers willen verdienen, een niet verkochte set is 0€ winst.

noord daken kunnen best nog wat opleveren, maar dat eerder voor de zelf legger met koopjes als voor de dure laten legger die de volle mep betaald. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 22-01-2024 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
optie 1:

4x een paneel zoals deze:
https://www.winkelman-zon...eo-n-type-full-black.html
1762 x 1134 x 30mm
geeft 1762mm + 30mm = +/- 180cm , dat op het schuurdak geeft met de (semi) plat methode nog een marge van 5cm, dus je haalt de 45 graden-hoek-zicht-vrij voor vergunning vrij.
4x 1134 + 3x 20mm tussen klem = +/- 460cm dus onder de 510cm die je op geeft.
4x430Wp = 1720Wp.
(dit op een micro omvormer of een string omvormer, kijken we later na als je weet wat je wil.)

optie 2:
5x een paneel zoals deze:
https://www.winkelman-zon...-halve-cellen-full-b.html
1689 x 996 x 35mm
geeft 1689mm + 35mm = +/- 173cm
dat op het schuurdak geeft met de (semi) plat methode nog een marge van 13cm, dus je haalt de 45 graden-hoek-zicht-vrij voor vergunning vrij.
5x 996 + 4x 20mm tussen klem = +/- 508cm dus onder de 510cm die je op geeft. (erg krap, en eigenlijk zijn er ook nog eind klemmen van 5cm, maar die mogen over het schuine gedeelte hangen.)
5x330 = 1650Wp
(dit op een string omvormer denk ik, kijken we later na als je weet wat je wil.)

string omvormer heeft mijn voorkeur, gewoon omdat dat goedkoper is.
(maar soms micro omvormer ook leuk.)

edit:
de omvormer:
optie 1:
4x32Vmpp = 128Vmpp maar als panelen heet zijn dan zakt dit naar +/-110Vmpp.

optie 2:
5x 33Vmpp = 165Vmpp maar als panelen heet zijn dan zakt dit naar +/-142Vmpp

een string omvormer wil graag 200-400Vmpp, maar kan ook wel werken met 110Vmpp.
dus optie 2 met string helemaal niet zo gek.
optie 1 is wel een beetje de marge, dan worden micro omvormers toch wel een aanrader.
(dat is alleen wel duurder.)

deze 2 setjes met string of met micro omvormer, ze leveren marginaal grofweg de zelfde hoeveelheid kWh per jaar op.
lastig om met kleine setjes een winnaar aan te duiden. ;)

(je hebt eigenlijk niet een zwaardere omvormer nodig als 1000W voor deze 2 setjes.
maar als je een 1500W kiest, het boeit niet kan ook met kliene setjes.)

[ Voor 24% gewijzigd door migjes op 22-01-2024 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
optie 3:
vind hem niet mooi want je levert flink in in aantal Wp, maar is wel een heel simpele die je kunt doen.
2x https://www.winkelman-zon...-perc-zilver-frame-h.html
2x550Wp = 1100Wp. (een beetje weinig, maar dan ben je nog wel vergunnings vrij.)
deze kunnen wel met een hoek van 15 graden.
hier kun je dus een een standaard bevestiging set voor krijgen.
(weet uit het hoofd niet welke, maar ik heb deze ook al eens een keer gelegd dus ze zijn er wel.
het paneel is een beetje groot voor de standaard bevestiging setjes.)

en dan een DS3 (of een DS3-l?) micro omvormer gebruiken.
https://www.winkelman-zon...-omvormer/micro-omvormer/
(die is maar 730W, maar voldoende voor dit systeem)

dit is een stuk simpeler aan te leggen, met als inlevering een aantal WP.
en stiekem wel een stukje duurder door micro omvormer.
(je hebt ook een ECU nodig als je de garantie wil, kost allemaal flink extra.)

dit zou niet mijn optie zijn, maar maakt het voor een beginner wel een heel stuk simpeler. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Laatst online: 10:58

FreakNL

Well do ya punk?

Piet400 schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 16:19:

..
Bizar altijd.

Ik vraag weleens aan mensen hoe hun tuin ligt. 50% heeft geen idee. Dat is voor mij totaal onbegrijpelijk.. ook iemand die beweerde op het zuiden en toen ik daar op bezoek kwam bleek het pal noord….

Maar serieus antwoord; kijk gewoon op Google Maps….

Of loop nu naar buiten en kijk waar de zon staat… 8)7

[ Voor 10% gewijzigd door FreakNL op 22-01-2024 13:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piet400
migjes schreef op maandag 22 januari 2024 @ 11:21:
optie 1:

4x een paneel zoals deze:
https://www.winkelman-zon...eo-n-type-full-black.html
1762 x 1134 x 30mm
geeft 1762mm + 30mm = +/- 180cm , dat op het schuurdak geeft met de (semi) plat methode nog een marge van 5cm, dus je haalt de 45 graden-hoek-zicht-vrij voor vergunning vrij.
4x 1134 + 3x 20mm tussen klem = +/- 460cm dus onder de 510cm die je op geeft.
4x430Wp = 1720Wp.
(dit op een micro omvormer of een string omvormer, kijken we later na als je weet wat je wil.)
Nog bedankt voor al deze informatie. Ik ga voor optie 1. die spreekt me het meest aan.
Wil 4 Enphase micro omvormers kopen. maar ben nog op zoek naar wat ik qua spullen nodig heb om alles aan te sluiten en te kunnen monitoren. Dus qua panelen, constructie en omvormers ben ik er wel uit. Alleen nog uitzoeken welke andere zaken ik nog nodig heb.

[ Voor 66% gewijzigd door Piet400 op 28-01-2024 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@Piet400
(ben nog een beetje bij aan het bijkomen van een stevige griep, dus niet te ingewikkeld.)

tja de goedkoopste enphase die is 92€, die heb je 4 nodig.
(4x290VA)
en dan heb je ook nog 4 speciale verbinding kabels nodig ook.
(die zijn niet goedkoop)

verzus deze lijst van string omvormers:
https://www.winkelman-zon...%5D=725450&min=0&max=3000

voor minder geld heb je met string omvormer meer VA.
maar goed ik snap het, sommige mensen betalen graag meer geld voor minder product. :?
tja micro omvormers, kan soms leuk zijn, maar pas op de marketing van die merken is niet echt netjes. ;)

accu, met 4 panelen.
lol, zou ik niet aan denken.
je sluit je zonnepanelen aan achter de meter, dus als je opwek hebt gaat de stroom eerst naar een apparaat in huis, en als er dan nog over is pas langs de meter.
dus in jouw geval is er bijna niks op te slaan.
stel de wasmachine staat aan, dan kun je al niet genoeg stroom opwekken en is opslaan al zinloos.
(ik heb vorig jaar 33% van mijn eigen stroom opwek rechtstreeks gebruikt.
dit is dan met 33 panelen. met 4 panelen dan ga ik eerder naar de 50-75% rechtstreeks gebruik.)
wil je dan de accu in de schuur ?(pasop temperatuur van de accu, die kunnen slecht tegen vorst)
ik zou er in jouw geval niet over na denken, dat is de moeite niet waard.

waar je wel aan moet denken.
wil je 1000VA omvormer of wil je een 1500VA omvormer.
normaal zeg ik dat een 1000VA wel genoeg is, gezien je lokatie.
maar omdat je maar zo weinig panelen kunt ophangen, tja dan snap ik een 1500VA ook wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-07 19:52

DukeBox

loves wheat smoothies

Gebruik gewoon de kompas op je telefoon, dan weet je het vrijwel exact. Voor schuine daken is de leveler app ook erg handig.
Piet400 schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 14:00:
Wil 4 Enphase micro omvormers kopen. maar ben nog op zoek naar wat ik qua spullen nodig heb om alles aan te sluiten en te kunnen monitoren.
Waarom zo'n dure (naar verhouding door gateway, q-relay ) oplossing voor 4 panelen? Ik zou in dit geval hoymiles namen met een shelly, homewizard of eigen bouw voor monitoring. Anders een kleine string omvormer of heb je verschil met schaduw?

[ Voor 11% gewijzigd door DukeBox op 29-01-2024 15:09 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet400
Bedankt weer voor de informatie. Ik begrijp dat micro omvormers wellicht teveel van het goede is en proef eruit dat een string omvormer een betere of slimmere keus is.

Ik verwacht geen schaduw van deze 4 panelen. dat zou mogelijk wel het geval zijn als ik 2 rijen van 3 panelen in landscape zou plaatsen. als de achterste rij schaduw zou vangen van de voorste rij, is het dan beter om voor micro omvormers te kiezen?

@DukeBox Is dit de shelly die je bedoeld? https://www.robbshop.nl/s...0via%20de%20Shelly%20app.

[ Voor 18% gewijzigd door Piet400 op 29-01-2024 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-07 19:52

DukeBox

loves wheat smoothies

Bijvoorbeeld al zou ik het DIN model nemen en die netjes in je PV verdeler plaatsen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Piet400 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 20:11:
Bedankt weer voor de informatie. Ik begrijp dat micro omvormers wellicht teveel van het goede is en proef eruit dat een string omvormer een betere of slimmere keus is.
goedkopere keus.
niet beter of slechter.
niet slimmer of dommer.

dit is gewoon een probleem met maar 4 panelen, je bent al snel meer geld kwijt aan de omvormer als aan de panelen.
vergelijk dat met mijn 700€ omvormer voor 24 panelen.
Ik verwacht geen schaduw van deze 4 panelen. dat zou mogelijk wel het geval zijn als ik 2 rijen van 3 panelen in landscape zou plaatsen. als de achterste rij schaduw zou vangen van de voorste rij, is het dan beter om voor micro omvormers te kiezen?
nee, in panelen zitten ook nog diodes, en die zitten zo in de panelen dat ze in deze opstelling het probleem van schaduw ook oplossen.

waar micro's erg goed in zijn:
heb je meer als 3 richtingen die de panelen op kijken en elke richting minder als +/-6 stuks, dan is micro king.
of voor de woningbouw als er geen plaats is voor een omvormer binnen (of buiten de handen van een huurder wil houden.).
etc etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrainCrash
Piet400 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 20:11:
dat zou mogelijk wel het geval zijn als ik 2 rijen van 3 panelen in landscape zou plaatsen. als de achterste rij schaduw zou vangen van de voorste rij, is het dan beter om voor micro omvormers te kiezen?
Achterste rij???
Voorste rij???

Je wilt twee rijen panelen in landscape plaatsen op een dakje van 170cm diep??? Dat past nooit hè… Of wil je de panelen met 50% overlap in elkaar gaan schuiven of zo? :+

Serieuze tip:
Begin nu eens met gewoon een paar schematische tekeningetjes te maken op je PC… met een programma als Visio of Libreoffice Draw.
Maak daarin een dwarsdoorsnede met zijaanzicht van je schuur, en teken op schaal (dus met correcte afmetingen) alles er eens in. Kun je ook spelen met de hoeken, rand van het dak, montageconstructie enz.. Kun je ook wat zonnestralen erbij tekenen om de schaduw weer te geven.

Want als je nu na weken nog steeds constructies voorstelt als twee rijen op een dak van 170cm, dan gaat er toch wel iets mis in het ruimtelijk inzicht van de situatie lijkt me… :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet400
Bedankt voor de tip. Was al begonnen met tekenen, maar nog niet op schaal.
Overigens is het me wel duidelijk dat 2x 3 panelen niet haalbaar is. Ik blijf dus bij m'n plan om 4 panelen in portrait te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet400
Iemand ervaring met de volgende omvormer: APSystems QT2 Quad 3 Phase Micro

https://www.sellectzonnep...SEN-10-jaar-garantie.html

Deze kreeg ik aangeboden in een offerte, maar geen ervaring mee. Via een andere partij kreeg ik te horen dat een 3 fase omvormer voor 4 panelen niet wordt aangeboden, omdat de opstart spanning niet kan worden gehaald. klopt dat en heeft een 3 fase omvormer geen nut?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
Een drie-fase omvormer is inderdaad behoorlijk onzinnig voor een systeempje van 4 panelen.
Daarnaast is die APS wat mij betreft nog dubbel onzinniger, om voor zoiets nog een “micro” omvormer te gebruiken… Je moet voor minimaal de helft van de panelen extra verlengkabels gaan maken, want anders zijn die te kort. Die gelinkte is daarnaast niet geschikt voor 108 cells panelen, waarbij je het grootste deel van de huidige verkrijgbare panelen al uitsluit. Ook vraag ik me af of je zo’n apparaat rechtstreeks op het net kunt aansluiten, of dat je nog aanvullende apparatuur nodig hebt.

Daarnaast heb je nooit eerder iets genoemd over een 3-fase aansluiting. Je hebt alleen genoemd dat je schuurtje een losse eigen groep heeft. Ik ga er dus even voor het gemak vanuit dat die eigen groep geen 3-fase groep in je meterkast is… Dus dan heb je helemaal niks aan zo’n 3-fase omvormer, tenzij je een volledig nieuwe kabel naar je schuurtje gaat leggen, de meterkast ombouwt, en uiteraard ook wel al 3f in huis binnenkrijgt…

Pak gewoon een simpele 1fase string omvormer, zoiets als deze:

https://www.warmteservice...rmer-2000-Watt/p/07750615

Of de 1500W variant hiervan, kan ook, is ook voldoende voor 4 paneeltjes, en een paar tientjes goedkoper.
https://www.warmteservice...rmer-1500-Watt/p/07750610

Maar goed, dat is in de basis natuurlijk ook al een paar keer eerder genoemd in diverse bovenstaande reacties.

Pagina: 1