Apparaat werkt niet via switch

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikJan2
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-06 17:36
Naast mijn (KPN) router in de meterkast heb ik een nieuwe switch (2.5GbE), een van de kabels gaat naar de woonkamer waar ik een andere nieuwe switch (ook 2.5 GbE) nodig heb. Alle kabels zijn Cat7.
Alles werkt prima behalve een (Davis) weerstation console die ik gisteren wilde aansluiten in de woonkamer. De IP interface doet niets. Sluit ik (bijvoorbeeld) een laptop aan op diezelfde kabel dan is er geen probleem.
Breng ik de console naar de meterkast en sluit ik die direct aan op de router dan werkt de IP interface direct.

Ik begrijp niet hoe dit kan, en vraag me af wat ik hieraan zou kunnen doen (anders dan de twee open deuren: console in de meterkast plaatsen of een extra rechtstreekse kabel van de router naar woonkamer leggen, want dat kan of wil ik niet).

Iemand met een idee of suggestie?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ingmar89
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:47
Exact dezelfde poort op je switch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

RvV

Kan het niet zo zijn dat je weerstation alleen 100Mbit snapt en je switch minimaal 1Gbit doet?

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjong5
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:28

rjong5

?

Klinkt inderdaad alsof dat weerstation niet met de 2.5 Gbit interfaces overweg kan.
als ik het goed lees doet hij het direct achter je router wel, maar achter die 2.5GbE switches niet.

wat voor switch is het ( merk / type )
wellicht kan je de speed van een poort aanpassen ipv autosense.

maar wat zeggen de specificaties van je weerstation ? welke snelheden zou hij moeten ondersteunen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikJan2
Dank, switches zijn TPLink SG105-M2 en SG-108M2. Ik lees daarvoor in de manuals "Auto-negotiation for 100Mbps/1G/2.5G connections provide optimal performance".
De interface van het weerstation is behoorlijk oud, dit lees ik voor dat interface:

Network Interface . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10Base-T half duplex
Connector . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . RJ45
Communication Standards . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ARP, UDP, TCP, ICMP, TFTP, DHCP, HTTP
IP Address Configuration . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . DHCP/Manual Static IP Address Configuration

Ik weet het: er staat "static IP address configuration", maar dat heb ik nooit ingesteld zo vroeger en ook op mijn router werkt het direct, dus dat lijkt geen voorwaarde (maar ik kan het mis hebben).

De vraag over 'dezelfde poort op mijn switch" begrijp ik niet

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nickname55
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-09 20:53
Dat weerstation is dus 10 mbit als ik het goed begrijp? En dat ondersteunen je switchen toch niet?

Euhm... \n ...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rjong5

rjong5

?

de interface op je weerstation is 10Mbit, die zal inderdaad niet werken op je 2.5gbe switch.

waarschijnlijk ondersteund je router / modem nog wel 10mbit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rjong5

rjong5

?

je zou kunnen proberen om achter je tweede 2.5gbe switch een oude switch te plaatsen die wel 10mbit ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewoutw
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 17-09 08:11
ErikJan2 schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 15:42:
Dank, switches zijn TPLink SG105-M2 en SG-108M2. Ik lees daarvoor in de manuals "Auto-negotiation for 100Mbps/1G/2.5G connections provide optimal performance".
De interface van het weerstation is behoorlijk oud, dit lees ik voor dat interface:

Network Interface . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10Base-T half duplex
Connector . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . RJ45
Communication Standards . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ARP, UDP, TCP, ICMP, TFTP, DHCP, HTTP
IP Address Configuration . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . DHCP/Manual Static IP Address Configuration

Ik weet het: er staat "static IP address configuration", maar dat heb ik nooit ingesteld zo vroeger en ook op mijn router werkt het direct, dus dat lijkt geen voorwaarde (maar ik kan het mis hebben).

De vraag over 'dezelfde poort op mijn switch" begrijp ik niet
Dit is een lijstje met wat die kan. Hij kan overweg met DHCP en met statisch op adres. Maar wat meer opvalt is de beperinking van de snelheid. Alleen 10Mbps. Blijkbaar kan je switch daar niet (standaard) mee overweg. Is het een mananged switch? Kijk of je hem lager kan zetten. Maar je weerstation zal ook wel oud zijn (100mbps komt uit 1995).

[ Voor 0% gewijzigd door ewoutw op 29-12-2023 17:05 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikJan2
Ja, Davis is een heel goed merk weerstation maar de IT kant is behoorlijk antiek inderdaad. 10Mbps zal het probleem zijn, dank voor de diagnose. Ze hebben een nieuw interface maar dat kost meer dan 200... belachelijk.
Mijn switches zijn unmanaged.
Is er een oplossing te verzinnen? Wat bijvoorbeeld als ik een switch ervoor zet die wel 10Mbps kan? Of zijn er simpele converters? Ik lees op Internet dat dit vaker voorkomt maar vind nog geen oplossingen.

Zoiets misschien? Maar ook dat lijkt 'overkill': https://www.startech.com/en-us/networking-io/ies5102

[ Voor 10% gewijzigd door ErikJan2 op 29-12-2023 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
ErikJan2 schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 20:43:
Ja, Davis is een heel goed merk weerstation maar de IT kant is behoorlijk antiek inderdaad. 10Mbps zal het probleem zijn, dank voor de diagnose. Ze hebben een nieuw interface maar dat kost meer dan 200... belachelijk.
Mijn switches zijn unmanaged.
Is er een oplossing te verzinnen? Wat bijvoorbeeld als ik een switch ervoor zet die wel 10Mbps kan? Of zijn er simpele converters? Ik lees op Internet dat dit vaker voorkomt maar vind nog geen oplossingen.

Zoiets misschien? Maar ook dat lijkt 'overkill': https://www.startech.com/en-us/networking-io/ies5102
Antwoord was al gegeven, maar je hebt dus een extra switch nodig die nog 10mbit ondersteunt.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikJan2
Sorry, ja, zie het ook. Dus 'converters' zijn er niet begrijp ik? Nog suggesties voor de switch want ik zoek nog steeds maar kan niet echt veel vinden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redfoxert
  • Niet online
ErikJan2 schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 20:50:
Sorry, ja, zie het ook. Dus 'converters' zijn er niet begrijp ik? Nog suggesties voor de switch want ik zoek nog steeds maar kan niet echt veel vinden...
https://www.action.com/nl...k-desktop-switch-ls1005g/

ff langs de lokale Action :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
ErikJan2 schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 20:50:
Ik heb deze in gebruik, werkt prima. Koopje:
https://www.action.com/nl...k-desktop-switch-ls1005g/

@redfoxert twee zielen, 1 gedachte :)

[ Voor 5% gewijzigd door gerritjan op 29-12-2023 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMak
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 14:29
Misschien de switches verwisselen? Of anders een kennis of colega vragen of die een oude hub thuis heeft liggen en die er tussen plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikJan2
G e w e l d i g... De Action had ik nooit aan gedacht. Ga dat direct proberen morgen en laat het weten hier. Dank iedereen voor het meedenken en alle suggesties. (en iedereen een goed 2024 natuurlijk :-))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Niet online
TheMak schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 20:54:
Misschien de switches verwisselen? Of anders een kennis of colega vragen of die een oude hub thuis heeft liggen en die er tussen plaatsen.
Ze doen allebei geen 10mbit meer dus omwisselen gaat weinig helpen. Een hub wil je ook niet (meer) in je netwerk hebben. Voor een tientje heb je een 5 poort 10/100/1000 Mbps switch, goed zat voor dit doel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikJan2
Sterker nog... Ik heb nog eens in wat oude dozen gezocht en vond nog een SiteCom LN-120 switch. Ertussen gezet en het werkt. Dank nogmaals!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname55
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-09 20:53
ErikJan2 schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 20:56:
G e w e l d i g... De Action had ik nooit aan gedacht. Ga dat direct proberen morgen en laat het weten hier. Dank iedereen voor het meedenken en alle suggesties. (en iedereen een goed 2024 natuurlijk :-))
Dan heb je 2 switchen in de woonkamer staan. Heb je daar überhaupt 2,5 Gbit nodig? Want anders gooi je die 2,5 Gbit switch toch aan de kant en gebruik je gewoon een normale?

Euhm... \n ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikJan2
Wilde een beetje klaar zijn voor de toekomst ;-) Verder heeft mijn PC 2.5 GbE en binnenkort komt er ook een NAS die deze snelheden ondersteunt (en dit komt in de meterkast).
Toegegeven: nu nog allemaal niet relevant en nodig misschien, maar het kan er maar inzitten.
Pagina: 1