Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PigRush
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 02-10 20:32
Mijn vraag
Op het moment ben ik op zoek naar een mooie OLED tv (77 inch). Mijn reden om OLED te nemen is zodat ik het beste beeld krijg voor series als Game of Thrones of House of the Dragon. In deze series worden veel donkere scenes gebruikt, en OLED lijkt mij het beste om dat af te spelen.

Ik ben me de laatste tijd veel aan het inlezen over verschillende OLED tv's. Het verschil in helderheid tussen de tv's schijnt een discussiepunt te zijn.

Ik kijk nooit overdag tv. Daarnaast wordt de woonkamer nooit fel verlicht met lampen, maar hangt er meestal een donkere (warm licht) sfeer. Heeft het voor mij überhaupt voordeel om een duurdere OLED tv te nemen met meer helderheid aangezien de tv in een ruimte staat met weinig licht? Of heeft een betere helderheid meer positieve consequenties?

Beste antwoord (via PigRush op 29-12-2023 16:08)

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ja en nee. Je zal waarschijnlijk de "volledige" helderheid nooit gebruiken gezien jouw kijkgedrag. Laten we aannemen dat adaptive brightness of een vaste waarde van 48% aanvaardbaar is. Echter, de perceptie van helderheid bij sommige panelen is wel anders; bijvoorbeeld de LG G3 heeft een MLA-paneel/laag en daardoor straalt elke pixel "meer licht" naar de kijker waarbij de LG C3 dit minder doet. Zou je beide pixels op 48% zetten, dan is de C3 minder helder echter.

Een ander punt is dat de mogelijke helderheid van een paneel effect heeft op de kijkhoek; ook in dit voorbeeld is de C3 tot wel 30% minder helder dan de G3 als je een kijkhoek van meer dan 60 graden bereikt. Natuurlijk is dit niet lineair en zal je bij kijkhoeken van ongeveer 30 graden het amper merken en/of met enkele procenten kunnen instellen in je settings.

Als laatste is helderheid ook op een 100% "weergave" belangrijk; het aantal cd/m2 bepaalt effectief hoe mooi je iets eruit vindt zien. Zeg maar het hele plaatjes. En ook hier, in dit voorbeeld, is de G3 gewoon wat mooier, ook ingegeven door de MLA-coating eroverheen.

That said, wil je bij lagere helderheid en donkerder kleuren een fantastische beeldweergave, dan zal je even je budget moeten heroverwegen want dat verwijs ik je gewoon direct naar uitvoering: Sony Bravia XR-77A95L Zwart

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Ja en nee. Je zal waarschijnlijk de "volledige" helderheid nooit gebruiken gezien jouw kijkgedrag. Laten we aannemen dat adaptive brightness of een vaste waarde van 48% aanvaardbaar is. Echter, de perceptie van helderheid bij sommige panelen is wel anders; bijvoorbeeld de LG G3 heeft een MLA-paneel/laag en daardoor straalt elke pixel "meer licht" naar de kijker waarbij de LG C3 dit minder doet. Zou je beide pixels op 48% zetten, dan is de C3 minder helder echter.

Een ander punt is dat de mogelijke helderheid van een paneel effect heeft op de kijkhoek; ook in dit voorbeeld is de C3 tot wel 30% minder helder dan de G3 als je een kijkhoek van meer dan 60 graden bereikt. Natuurlijk is dit niet lineair en zal je bij kijkhoeken van ongeveer 30 graden het amper merken en/of met enkele procenten kunnen instellen in je settings.

Als laatste is helderheid ook op een 100% "weergave" belangrijk; het aantal cd/m2 bepaalt effectief hoe mooi je iets eruit vindt zien. Zeg maar het hele plaatjes. En ook hier, in dit voorbeeld, is de G3 gewoon wat mooier, ook ingegeven door de MLA-coating eroverheen.

That said, wil je bij lagere helderheid en donkerder kleuren een fantastische beeldweergave, dan zal je even je budget moeten heroverwegen want dat verwijs ik je gewoon direct naar uitvoering: Sony Bravia XR-77A95L Zwart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PigRush
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 02-10 20:32
MAX3400 schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 15:24:

Bedankt voor je ''heldere'' uitleg ;)

Wat betreft die Sony Bravia XR-77A95L Zwart, dat is iets boven mijn budget. Misschien als de prijzen in 2024 gaan dalen, dat ik deze tv dan overweeg. Graag was ik voor de LG G3 gegaan, maar het is zo beroerd dat deze tv niet met een standaard meekomt. Ik heb net 1.5 jaar mooi behang op de muur zitten, en geen zin om een kabelgoot in de muur te frezen. Ik heb de tv het liefst gewoon op de tv meubel staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

PigRush schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 16:11:
[...]

Wat betreft die Sony Bravia XR-77A95L Zwart, dat is iets boven mijn budget. Misschien als de prijzen in 2024 gaan dalen, dat ik deze tv dan overweeg. Graag was ik voor de LG G3 gegaan, maar het is zo beroerd dat deze tv niet met een standaard meekomt. Ik heb net 1.5 jaar mooi behang op de muur zitten, en geen zin om een kabelgoot in de muur te frezen. Ik heb de tv het liefst gewoon op de tv meubel staan.
Er is een losse standaard voor de G3 te krijgen; deze is ogneveer 160 Euro echter verschillende foto's / artikelen laten zien dat het hele scherm dan enkele graden achterover helt. Als je handig/slim bent, kan je dat natuurlijk corrigeren met een wig maar mooi is anders.

Alternatief is dat je naar een staander/monitorsteun op zoek gaat echter dat is bulky, doet af aan het platte karakter, etc van een G3. Ik weet niet precies hoe jouw opstelling is maar

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bj3D4o1_TyRKHj1oI6fvxKaLA1E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XU3DtjTClKY0A38QfyJPzThH.jpg?f=fotoalbum_large
Dit is het "bundeltje" van 3x HDMI, 1x UTP en 1x 220V onderaan een 65G3. Ja, ik heb slechts egaal wit behang dus zelfs met een papieren wikkel zou ik het al kunnen wegwerken. Mooi is anders echter ik kies voor functie > esthetisch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belmonde
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16:47
Nee een duurdere oled heeft geen zin.. Het verschil is gewoon zo weinig dat het te gek is om over te spreken..
Het gaat meer over welke settings je ingesteld hebt. En meestal is de film modus of andere realistische modus helemaal prima.
Ook een lcd tv is helemaal prima. Zeker als het een wat beter uitgevoerde is. Zoek het meer in andere eigenschappen/uitvoeringen van de tv buiten het beeld..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:51
Ik heb een LG C3 en die is fel zat. Hoe je beschrijft dat je tv kijkt doen wij ook en nog nooit het idee gehad dat de tv niet fel genoeg is. Mijn vriendin kijkt overdag soms naar kitchen 24 en ook dan komen de kleuren zeer goed over. Wel hebben we ervoor gezorgd dat er geen direct zonlicht op de tv valt.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit zijn van die onderwerpen die zich haast oneindig blijven herhalen, net zoals de veelal nietszeggende antwoorden erin….

Voor jouw omgeving zijn alle tv’s gewoon prima bruikbaar.

Wat je met een duurdere oled uit bijvoorbeeld de LG G3 serie opschiet is niet zozeer de grotere lichtopbrengst maar vooral de hogere PIEK helderheid bij HDR weergave. Veel antwoorden hier missen dat kernpunt waar het echt om draait. En dat is gewoon wel duidelijk zichtbaar.

In SDR is de helderheid gewoon standaard en helder genoeg bij ook de “goedkopere” oleds.

En als je streamt zijn die donkere scenes op een goede tv juist niet waar je ‘m voor hebt. Door de mega compressie van de streamers zie je dan juist geen mooie zwarte overgangen maar vooral compressie artefacts.

En dat duurdere is ook relatief natuurlijk, zoveel meer is het niet voor de schermen met de hogere PIEK helderheid.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2023 08:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:38
Heb zelf onlangs de LG G2 gekocht. De 55 inch versie en dat is de helft goedkoper dan een 77 inch (1180 euro voor mij toen). Verder dezelfde gebruikssituatie als jij hebt.

Het is met name de HDR, zoals @Verwijderd aangeeft. Als je een scene ziet met een zon of fel licht-effect. Of je kijkt vanuit een grot naar buiten, of je bent onder water en er is lichtschittering. Of andersom als het een donkere scene is, met zwakke licht-effecten. Je ziet dan veel meer details en het is qua effect realistischer. Het is qua beeld een stuk realistischer met het diepe zwart en het contrast en ook het potentiëel felle licht.

Je kunt de helderheid aanpassen naar wens. Die staat bij mij nu op 60% en dan is het nog vrij fel. Bespaart energie, beeld is alsnog geweldig.

Je hebt bij 77 inch hetzelfde aantal pixels. De meerprijs vind ik teveel. Mijn woonkamer is aan de kleine kant en ik vind 55 inch acceptabel. Dat kun je nog meenemen in je zoektocht. Kleiner scherm geeft ook een minder groot oppervlak aan licht. Beeld is net zo mooi, zelfs scherper per inch. Maar ik snap verder dat een groter scherm wel mooier is en dat het afhangt van de kamer en de stijl.
Pagina: 1