2e hands auto, gemiddeld 4000 euro budget.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LegendForSure
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 02-08-2024
Hoi iedereen.

Ik ben op zoek naar een wat kleinere auto na het inleveren van me lease.
Overigens is me budget niet heel groot.
Daarnaast wil ik een wat kleinere auto. zoals een Twingo bijvoorbeeld.

Nu is me kennis kwa Kilometer tellers en in het algemeen auto's best slecht. zo vind ik veel twingo's met bouw jaar 2011-2013 met 100k tot 130k op de teller.

Nu heb ik ook een wat mooier uitziende Fiat Punto Evo 3 deurs gevonden.
1.4 buisness.

Nu is het zo dat hij wel bijna 180k kilometers op de teller heeft bouw jaar is ook 2013.

Is dit nu veel / heel veel of gewoon prima?

De ene persoon zegt dat het normaal is, de andere zegt dat het wel weer heel veel is.

Wat zijn dingen waar ik op moet letten / voelen bij test rit en is het inderdaad al heel veel ?

Groetjes !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wokkelz
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08-08 16:35
Staar je niet blind op gelopen kilometers maar verdiep je ook in de zwakke punten van de auto’s die je op het oog hebt en natuurlijk het onderhoud wat de auto gehad heeft. Ik heb liever een iets hogere kilometerstand waar aantoonbaar onderhoud gedaan is dan lager en geen aantoonbaar onderhoud. Zoek ook uit wat de onderhoudsinterval zou moeten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• storeman
  • Laatst online: 21:54
Kilometerstand is maar een deel van het verhaal natuurlijk. Ik vind zelf 150k niet zo heel veel. Meer KM's is meer slijtage (vuistregel), maar het andere deel van het verhaal is onderhoud en omgang met de auto. Met een koude motor altijd vol gas rijden hakt veel harder in op de staat van de motor.

Eerlijk, ik vind het altijd lastig om een auto te kopen. Je weet toch nooit precies wat je koopt. Wil je zekerheid, zoek dan naar een auto met garantie. De meeste autohandelaren kennen de auto ook niet, dus zullen je van alles vertellen, maar de belangrijkste dingen weten ze zelf ook niet. Ze kijken pas goed naar de auto bij verkoop.

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18:26

Fanta

FordPerformance™️

Kijk eens naar een Toyota Aygo. Lekker zuinig, goedkoop in onderhoud, betrouwbaar, ziet er hip uit en rijdt prima.

Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wokkelz
  • Laatst online: 08-08 16:35

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Het ligt er ook aan hoe de auto onderhouden is en wat voor KM's en hoe veel KM's je zelf wilt rijden.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:30

Onbekend

...

Kijk naar het gemiddelde aantal kilometers wat een auto per jaar heeft gereden.
Minder dan 10.000? Dan is hij waarschijnlijk hoofdzakelijk voor korte ritjes gebruikt wat doorgaans minder goed is voor de motor.
Meer dan 20.000? Dan is hij waarschijnlijk grotendeels lease en/of zakelijk gebruikt.
De onderhoudshistorie geeft al veel aan, en daar kan je ook al het e.e.a uit concluderen.

En kijk ook eens onder de motorkap hoe schoon het van binnen eruit ziet.
Ik heb doorgaans liever een auto van 8 jaar oud waar 160.000 km is gereden dan een auto van 8 jaar oud waar maar 50.000 km in is gereden.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:57

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Onbekend schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 13:14:
Iets met kilometers en glimmend motorblok...
Ik denk dat we gevoeglijk mogen aannemen dat een gemiddelde lease-auto ook niet altijd netjes behandeld is (zoals lekker naar werk scheuren met koude motor) of dat daar ook nog wel eens marginaal onderhoud (enkel het noodzakelijke want elke Euro is er eentje) uitgevoerd is. En andersom zijn er zat prive-stadsautootjes die wel binnengestaan hebben en dus weinig kilometers maar gehoorzaam elk jaar een beurt & APK gehad hebben.

@LegendForSure wil je eens vertellen hoeveel kilometers je gaat rijden per jaar (dat heeft invloed op je brandstofkeuze en je wegenbelasting)? Verder is "veel kilometers" echt relatief; zeker met modernere auto's of specifieke motorblokken, is het zeker niet gek om (binnen jouw budget) pas te zoeken vanaf 120K kilometers zonder dat daar hele gekke dingen mee gebeurd zijn. Zeker een Mitsubishi MIVEC blokje of een Ford Duratec (zoals in een Ka) zijn hele fijne motoren die juist erop gebouwd zijn om zuinig en langdurig mee te gaan. Echter, dit zijn voorbeelden van eigen ervaring; ongetwijfeld zijn er andere Tweakers die met andere blokken betere/slechtere resultaten kennen.

Een auto behoort in ieder geval roestvrij te zijn (kijk ook even goed onder de auto); alle bouten/schroeven van scharnieren horen dezelfde kleur te zijn als de carrosserie; als die anders zijn, is er kans dat er schade/vervanging is geweest. Bij aankomst (en zeker als je een proefrit wil) voel eerst of het motorblok ijskoud is; pas dan kan je een goede koude start maken en even kijken (en ruiken) of er geen rare/verkleurde uitlaatgassen komen. En neem vooral de tijd om alle knopjes te testen: airco voluit (moet snel ijskoud voelen); eletrische zaken (ramen, stoelen, etc) allemaal testen. En til ook even de matten en/of zittingen op en ruik of het niet muf/vochtig is.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LegendForSure
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 02-08-2024
@LegendForSure wil je eens vertellen hoeveel kilometers je gaat rijden per jaar (dat heeft invloed op je brandstofkeuze en je wegenbelasting)? Verder is "veel kilometers" echt relatief; zeker met modernere auto's of specifieke motorblokken, is het zeker niet gek om (binnen jouw budget) pas te zoeken vanaf 120K kilometers zonder dat daar hele gekke dingen mee gebeurd zijn. Zeker een Mitsubishi MIVEC blokje of een Ford Duratec (zoals in een Ka) zijn hele fijne motoren die juist erop gebouwd zijn om zuinig en langdurig mee te gaan. Echter, dit zijn voorbeelden van eigen ervaring; ongetwijfeld zijn er andere Tweakers die met andere blokken betere/slechtere resultaten kennen.

Ik zelf zal hier gemiddeld 10k tot 15k in rijden. zal vaak alleen naar werk zijn dat is heen en terug samen 20 KM en daarnaast soms naar een stad in t weekend in de buurt. ook gemiddeld 25 km of naar een bos in de buurt. om lekker lang te lopen.

en dan soms een keer wat langer.

Maar niet meer dan dat.

Erna kwa het voelen is zeker een fijn advies. ook of die zeker koud is etc.
Bedankt voor deze tip en kwa bouten zal ik ook veel op kleur letten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acid Vendetta
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:50
Het kan zinvol zijn om de Euro NCAP van oudere auto's te checken voor de veiligheid. Vooral de Fiat Punto van je topicstart.. die krijgt 0 sterren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Acid Vendetta schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 14:07:
Het kan zinvol zijn om de Euro NCAP van oudere auto's te checken voor de veiligheid. Vooral de Fiat Punto van je topicstart.. die krijgt 0 sterren.
Die 0 sterren is natuurlijk flauw want hij kreeg er 5 toen hij uit kwam in 2006.

Alle auto's die in 2006 zijn getest en 5 sterren kregen krijgen er nu 0 vanwege alle nieuwe regels en elektronische hulp systemen.

Dus als je gaat kijken naar die NCAP, kijk dan wel de juiste van toen de auto nieuw uit kwam ;)

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acid Vendetta
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:50
Je omschrijft het precies zoals ik bedoel. De Punto van toen scoort 0 sterren met de huidige maatstaven. Je kunt niet in het verleden auto rijden. Het is niet zo dat je in 2005 minder letsel dan nu zou hebben bij een frontale botsing.

Vind ik vrij belangrijk. Misschien TS ook wel. Of niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:57

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Acid Vendetta schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 14:58:
Je omschrijft het precies zoals ik bedoel. De Punto van toen scoort 0 sterren met de huidige maatstaven.
Ik snap wat je zegt maar dit is precies de discussie over "vroegah kon iets wel en nu is het fout". <insert stikstof, co2, volksfeesten, pfas, etc> Wil toch niet zeggen dat het bestaande produkt ineens verandert? Een koe kakt ook niet minder sinds de overheid regels invoert?

Zoals @Humma Kavula ook beargumenteert: als je iets hertest maar de grens verlegt, is het resultaat altijd anders; zie Wikipedia: Fiat Punto (safety)

/edit: mega-nuance: als de NCAP-maatstaven veranderen / veranderd zijn, is niet alleen de Punto onveilig maar dus ook elke oldtimer (want geen gordels, wel vrijstelling), maar dus ook nog misschien wel honderden anderen modellen die sinds hun release geen update / aanpassing / revisie gekregen en gecrasht hebben.

[ Voor 18% gewijzigd door MAX3400 op 29-12-2023 15:07 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Penait1
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 16:21
Bij de Twingo (2007-2012) uit eigen ervaring opletten op:

- Werkt de claxon nog (draadje van de stuurkolomschakelaar breekt door design fout)
- Vocht in de rechterkoplamp
- Meeknipperende alarm lampjes in het dashboard bij aanhebben knipperlicht (aardfout oid)
- Kachelventilator is een bekender probleem, wil het nog wel eens begeven

Verder wel een fijne auto, maar deze punten zijn bij mij allemaal stuk gegaan en komen niet terug in het ocassion adviezen online, maar als je erop gaat googelen kom je opeens een hoop lotgenoten tegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20:48
Wat ik zou doen met eerste auto: ga naar garage die je vertrouwd en later je apk bij gaat doen.
Vraag hun naar fatsoenlijke auto, als ze je fatsoenlijk behandelen en fijne auto geven heb je een garage voor het leven. (En zij een klant voor het leven). Als het een miskoop is weet je hoe de garage dealer je behandelt (mogelijk dat als er na half jaar dingen mis blijken ze je toch helpen, dat geeft goede ervaring).

Zelf met een onbekende garage voor mij in zee gegaan, Suzuki Swift gekocht.
Geweldige auto, maar als ik had geweten dat er zoiets bestond als onderhoudsboekje vervalsen dan had ik beter gecontroleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:35
Kia picanto niet iets?
@Opzouten heeft nog een mooie te koop ;)

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opzouten
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 19-02 21:45
laurens0619 schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 15:53:
Kia picanto niet iets?
@Opzouten heeft nog een mooie te koop ;)
Klopt en een hele mooie, bomvol, dealer onderhouden uit 2016:) geen gebreken en alles werkt en ziet er top uit. PM me voor de advertentie;)

[ Voor 14% gewijzigd door Opzouten op 29-12-2023 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:35

-tom-562

Oliesjeik

Acid Vendetta schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 14:58:
Je omschrijft het precies zoals ik bedoel. De Punto van toen scoort 0 sterren met de huidige maatstaven. Je kunt niet in het verleden auto rijden. Het is niet zo dat je in 2005 minder letsel dan nu zou hebben bij een frontale botsing.

Vind ik vrij belangrijk. Misschien TS ook wel. Of niet.
Tegenwoordig krijgen ze al meerdere sterren voor actieve rijhulpsystemen (ook al zijn ze in sommige gevallen gewoon gevaarlijk). Of dat nou zou eerlijk is.. liever een auto die goed scoort op passieve veiligheid dan een auto die zijn puntjes bij elkaar sprokkelt door wat actieve systemen (of b.v. extra punten krijgt voor voetgangers veiligheid...).

Voor 4k zou ik voor een 'veilige' optie gaan; een Toyota Yaris of Auris o.i.d.

Vaak bu'j te bang!

Pagina: 1