Ontsteking fornuis stuk

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scheeringa
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 28-03 10:54
Niet alle pitten van onze Pelgrim NF940BANTA1E/P3 ontsteken nog middels de aangewezen knop. Wij vermoeden dat dit te maken heeft met het ontstekings mechanische achter de knop (kunnen ze wel aansteken met andere knop).

Wij vermoeden dat deze (zie foto) vervangen moeten worden maar we krijgen ze niet open. Iemand enig idee of ander advies?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S7nRN0dSyTL2grE-VUV5OA9i-fU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UJlrlKCoOvel2AKzGb27T1vr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:56
Ik ben onlangs ook bezig geweest met ons Pelgrim fornuis (waarschijnlijk een ander type).

Wat mij opviel is dat als je een pit ontsteekt die het wel doet, dat dan bij ALLE pitten vonken te zien zijn. Dus de workaround hier: draai gas open bij de gewenste pit en druk de knop in van de pit bij wie de ontsteking het wel doet - en de gewenste pit wordt ontstoken.

Ofwel, het is bij mij niet de vonkenmaker (bougie?) die weigert maar de schakelaar in de knop om de ontsteking in te schakelen.

Edit: heel suf de TS niet goed gelezen, “ kunnen ze wel aansteken met andere knop” gemist. Ja, precies hetzelfde als hier. Ben benieuwd hoe je het gerepareerd krijgt, zag er lastig bereikbaar uit.

[ Voor 17% gewijzigd door vanaalten op 29-12-2023 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scheeringa
vanaalten schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 14:18:
Ik ben onlangs ook bezig geweest met ons Pelgrim fornuis (waarschijnlijk een ander type).

Wat mij opviel is dat als je een pit ontsteekt die het wel doet, dat dan bij ALLE pitten vonken te zien zijn. Dus de workaround hier: draai gas open bij de gewenste pit en druk de knop in van de pit bij wie de ontsteking het wel doet - en de gewenste pit wordt ontstoken.

Ofwel, het is bij mij niet de vonkenmaker (bougie?) die weigert maar de schakelaar in de knop om de ontsteking in te schakelen.
Ja, dat is hoe we het nu al een tijdje doen. Maar eerst was het een, toen twee en nu doet de 3e het al niet meer. Wil niet wachten tot ze alles 6 het niet meer doen en ik een aansteker moet gebruiken.

Met die wetenschap concludeerde ik dus ook dat het achter de knop moet zitten (rode ding op de foto).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik zou even Sabaf zelf contacten, https://www.sabaf.it/en/p...es/micro-switch-harnesses

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BMW_Gizzmo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10-05 10:07
Dat lijkt heel erg hier op https://www.indesitersatz...00/product.pl?pid=2324128

En dat zijn switches die alleen ... eenmalig destructief te openen zijn helaas. Kan je bij conrad.nl niet een andere microswitch vinden die mechanisch ook past. Dat is volgens mij het grootste probleem. Alle switches zitten parallel aan elkaar aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:54

Yucon

*broem*

Plakken ze niet gewoon een beetje door vet en andere troep? Probeer eens wat wd40?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scheeringa
Yucon schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 14:35:
Plakken ze niet gewoon een beetje door vet en andere troep? Probeer eens wat wd40?
Dat zijn we nu aan het doen, alles even schoonmaken met contactspray, kijken of dat werkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:54

Yucon

*broem*

Scheeringa schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 14:59:
[...]

Dat zijn we nu aan het doen, alles even schoonmaken met contactspray, kijken of dat werkt.
Contactspray gaat om het contact. Ik heb wel eens gezien dat schakelaars niet goed werken omdat het plastic niet meer lekker glijdt. Een beetje opnieuw smeren wil dan ook wel helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elahkneh
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 23:17
Google maar op 04.0075.12. Wordt een nieuw setje via ali gok ik.
Verder weinig hits.

12 x 330WP | Oost/west

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Scheeringa
Yucon schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 15:20:
[...]

Contactspray gaat om het contact. Ik heb wel eens gezien dat schakelaars niet goed werken omdat het plastic niet meer lekker glijdt. Een beetje opnieuw smeren wil dan ook wel helpen.
Beide gedaan, eerst wat contactspray en goed met een wattenstaafje schoonmaken, vervolgens wat WD40 en hij werkt weer als een zonnetje!

Dank allen voor de reacties.
Pagina: 1