Vraag

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lambo LP670 SV
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20-05 09:29
Heb me domweg en uit onvervaring en goedgelovigheid laten oplichten op 2dehands.be bij de verkoop van een gloednieuwe iPhone 15 ProMax 1TB. Koper kwam op de 21ste dec af met een mooi verhaaltje qua kerstcadeau en nog snelle verzending. Wilde overschrijven en ging dit wel filmen als bewijs zodat ik dezelfde dag nog zou opsturen. Ben er gewoon ingegetrapt jammer genoeg want het geld staat uiteraard nog steeds niet op mijn rekening. Met een fake app liggen emuleren waarschijnlijk. Pakketje is met een track&trace wel netjes afgeleverd in Nederland vanuit België.

Mijn vraag is wat ik nu nog kan doen om de boel te redden of het hem toch moeilijk te maken.
Info dat ik heb is:
-IMEI nummer toestel
-Email vd koper
-Gsm nummer vd koper
-Naam (zal wel niet echt zijn)
-Leveradres in Nieuwkoop (exacte adres)

Wat ik al gedaan heb is een aangifte bij de Belgische politie met bovenstaande info, maar die vertelden dat ze sowieso nooit naar het aflever adres kunnen of mogen en raden ook niet aan om het zelf te doen.

Wilde ook een aangifte doen in Nederland, maar dat kan niet als belg? Heb geen DigiID of iets dergelijks uiteraard.

Offtopic: ben nog bezig een Macbook Pro (met 13de maand gekocht) te verkopen, is echt verschrikkelijk hoeveel scammers nu hetzelfde proberen met mooi Nerderlands en hele verhalen erond.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Nu online
Doe je macbook via vraag en aanbod en check de beoordelingen + activatie van het profiel/gebruiker.

Niet dat dit je helpt met de iPhone, maar ik ben via tweakers nog nooit bezeikt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
Ik ben benieuwd hoe je wil bewijzen of dit diefstal is? (ik heb mijn telefoon eigenhandig overgedragen en heb mijn geld niet gehad?), en dan ook nog eens op particulier gebied. Dit zal een lange lijdensweg worden vrees ik. Ik zou er niet veel van verwachten. Je telefoon is weg.

blijft me verbazen hoe oplichters verkopers zo ver krijgen om dit te laten doen.

[ Voor 33% gewijzigd door Farabi op 29-12-2023 10:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• delpit
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11:29
Duur leergeld. Aangifte is prima maar gaat je echt niets opleveren.

Belangrijkste vanaf nu is zorgvuldig vermijden van dergelijke sites, inclusief Facebook en marktplaats. Tweakers, zeker gebruikers met veel positieve recensies heb ik nooit problemen mee, marktplaats, facebook en vergelijkbaar zijn pure onvervalste bagger. Oplichters en/of tokkies, meer is daar helaas niet te vinden. Zelfs bij nieuwe spullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• graceful
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Had die dag even hulp gezocht hier, als je perse wilde zenden kon je namelijk een dummy Apple ID erop zetten. Dan kon je de telefoon nu nog bricken op afstand.

Apple werkt helaas niet mee als er geen Apple ID aan gekoppeld is, hoeveel informatie je ook bezit. Misschien staat de telefoon nog in find my op apple? Soms is dat bugged en blijven die krengen erin staan tot er nieuw account op staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lambo LP670 SV
LopendeVogel schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 10:46:
Doe je macbook via vraag en aanbod en check de beoordelingen + activatie van het profiel/gebruiker.

Niet dat dit je helpt met de iPhone, maar ik ben via tweakers nog nooit bezeikt.
Daar staat hij ook (en de stond de iPhone ook), maar weinig tot geen reactie op V&A voorlopig.
Farabi schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 10:46:
Ik ben benieuwd hoe je wil bewijzen of dit diefstal is? (ik heb mijn telefoon eigenhandig overgedragen en heb mijn geld niet gehad?), en dan ook nog eens op particulier gebied. Dit zal een lange lijdensweg worden vrees ik. Ik zou er niet veel van verwachten. Je telefoon is weg.

blijft me verbazen hoe oplichters verkopers zo ver krijgen om dit te laten doen.
Zijn profiel is ondertussen op 2dehands ook verwijderd als frauduleus en ik heb de track&trace + het filmpje op whatsapp van de valse betaling (rekening nummer klopte achteraf gezien ook niet), berichthistorie waar hij het eerst nog afschuift op trage verwerking door de feestdagen. Lijkt me toch genoeg om aan te tonen dat ik mijn geld niet heb gekregen (1815 euro, toch niet niets)?
graceful schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 10:52:
Had die dag even hulp gezocht hier, als je perse wilde zenden kon je namelijk een dummy Apple ID erop zetten. Dan kon je de telefoon nu nog bricken op afstand.

Apple werkt helaas niet mee als er geen Apple ID aan gekoppeld is, hoeveel informatie je ook bezit. Misschien staat de telefoon nog in find my op apple? Soms is dat bugged en blijven die krengen erin staan tot er nieuw account op staat.
Jammer dat Apple dus niet echt iets kan doen qua IMEI blokkering. Toestel is nog niet uit de verpakking geweest (zo verkocht ik het ook in die status) dus staat inderdaad niets op qua account om te kunnen bricken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
Lambo LP670 SV schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 11:07:

[...]

Zijn profiel is ondertussen op 2dehands ook verwijderd als frauduleus en ik heb de track&trace + het filmpje op whatsapp van de valse betaling (rekening nummer klopte achteraf gezien ook niet), berichthistorie waar hij het eerst nog afschuift op trage verwerking door de feestdagen. Lijkt me toch genoeg om aan te tonen dat ik mijn geld niet heb gekregen (1815 euro, toch niet niets)?

[...]
er zijn honderden, zo niet duizenden mensen voor u geweest die dachten dat dit genoeg was. zolang het niet gaat om een massale oplichtingspoging, dan kun je niks. er moeten meerdere gedupeerde zijn. en dan heb ik het over tientallen mensen op zn minst die in contact zijn gekomen met dezelfde oplichter voordat de politie er iets mee gaat doen. owja, en zie dan maar je geld of telefoon terug te krijgen. want die is al foetsie natuurlijk.

[ Voor 22% gewijzigd door Farabi op 29-12-2023 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 14:20
Ja heel vervelend om te horen, en zeer waarschijnlijk is dat adres ook niet het adres waar diegene woont maar van iemand die het pakketje ontvangt en daar geld voor krijgt..

Het is denk ik een dure (maar hele wijze) les dat je nooit iets moet opsturen voordat je het geld hebt of laten afhalen / brengen (dat doe ik zelfs ook soms nog wel eens als het in de buurt is). Genoeg mensen die ook hierbij denken, laat maar zitten want ook de andere kant op kun je opgelicht worden. Dus dan is het maar ophalen / brengen..

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lambo LP670 SV
Farabi schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 11:11:
[...]

er zijn honderden, zo niet duizenden mensen voor u geweest die dachten dat dit genoeg was. zolang het niet gaat om een massale oplichtingspoging, dan kun je niks. er moeten meerdere gedupeerde zijn. en dan heb ik het over tientallen mensen op zn minst.
Meerdere meldingen van 2dehandsgebruikers waardoor zijn profiel geblokkeerd is geraakt, maar weet natuurlijk niet hoeveel en of die ook allemaal aangifte gedaan hebben zoals ik, dus waarschijnlijk wordt dat niets.
SgtElPotato schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 11:12:
Ja heel vervelend om te horen, en zeer waarschijnlijk is dat adres ook niet het adres waar diegene woont maar van iemand die het pakketje ontvangt en daar geld voor krijgt..

Het is denk ik een dure (maar hele wijze) les dat je nooit iets moet opsturen voordat je het geld hebt of laten afhalen / brengen (dat doe ik zelfs ook soms nog wel eens als het in de buurt is). Genoeg mensen die ook hierbij denken, laat maar zitten want ook de andere kant op kun je opgelicht worden. Dus dan is het maar ophalen / brengen..
Ergens heb ik toch het gevoel dat het toch de moeite is voor de nederlandse politie om daar eens een kijkje te nemen. Vermoed dat de pakketjes daar en masse toekomen van opgelichte mensen.

En uiteraard, een dure les. Besef ik nu maar al te goed.
Overigens, zelfs bij afhalen kunnen ze nog ter plaatste overschrijven (met zoveel cash rondlopen vinden ze niet comfortabel, Payconiq dat we veel in België gebruiken hebben ze zogezegd niet of werkt niet, Paypal is teveel fee of hebben ze geen account, ... dus dan maar via overschrijving waarbij ze hun emulator app openen, zogezegd overschrijven en vertrekken met het pakje)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• graceful
  • Niet online
Lambo LP670 SV schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 11:07:

[...]

[...]

Jammer dat Apple dus niet echt iets kan doen qua IMEI blokkering. Toestel is nog niet uit de verpakking geweest (zo verkocht ik het ook in die status) dus staat inderdaad niets op qua account om te kunnen bricken.
De reden dat je oplichters aantrekt is ook omdat je het voor te hoog bedrag probeert te verkopen. Dat werkt erg in het voordeel voor ze; jij gaat alles op alles zetten om het voor die prijs weg te krijgen. Dus je gezonde verstand gaat even uit.

Als je iets verkoopt, kijk ook altijd even naar wat een gemiddeld genomen prijs is. Ik zou geen 1800 betalen voor een iPhone die ik voor 100 euro meer nieuw kan krijgen bij Apple. Een logica die, de groter het bedrag wordt, de meer toegepast wordt. Waarom 190k betalen voor een auto als de auto 200k nieuw is.

Anyway, goed dat je aangifte gedaan hebt, het is te bizar voor woorden dat dit zoveel blijft voorkomen. Maar het is een kip en ei verhaal altijd wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Christoxz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 12:45
Het is denk ik een dure (maar hele wijze) les dat je nooit iets moet opsturen voordat je het geld hebt of laten afhalen / brengen
Ook is het altijd slim om te situatie in te zien vanuit de koper. Zou je zelf 1800 euro overmaken naar het buitenland en dan maar hopen dat het toestel echt wordt verstuurd? Denk het niet, dus als een koper die risico al zou willen nemen, is er vaak wat mis.
Ik zou geen 1800 betalen voor een iPhone
En zeker niet op goede vertrouwen..
Ergens heb ik toch het gevoel dat het toch de moeite is voor de nederlandse politie om daar eens een kijkje te nemen. Vermoed dat de pakketjes daar en masse toekomen van opgelichte mensen.
Aangift eigenlijk altijd doen, alleen verwacht er niet veel van.. Maar het is goed voor de statistieken, en zeker of het adres al vaker is gebruikt,

T.Net Creality 3D Printer Discord

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 14:12
Lambo LP670 SV schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 10:40:
Offtopic: ben nog bezig een Macbook Pro (met 13de maand gekocht) te verkopen, is echt verschrikkelijk hoeveel scammers nu hetzelfde proberen met mooi Nerderlands en hele verhalen erond.
Had je hem dan beter gewoon niet kunnen kopen?

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lambo LP670 SV
Christoxz schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 11:21:
[...]

Ook is het altijd slim om te situatie in te zien vanuit de koper. Zou je zelf 1800 euro overmaken naar het buitenland en dan maar hopen dat het toestel echt wordt verstuurd? Denk het niet, dus als een koper die risico al zou willen nemen, is er vaak wat mis.

[...]

En zeker niet op goede vertrouwen..

[...]

Aangift eigenlijk altijd doen, alleen verwacht er niet veel van.. Maar het is goed voor de statistieken, en zeker of het adres al vaker is gebruikt,
Ik zou het zelf gaan ophalen in zijn situatie.
In zijn verhaal ging hij het normaal komen ophalen, maar iets tussengekomen uiteraard.. waardoor het plots via verzending dan maar moest, dus daarmee wekte hij vertrouwen en stop je zelf met kritisch nadenken zodat hij het nog optijd kan krijgen voor kerstmis..

Hoe doe ik de aangifte bij de Nerderlandse politie als niet nederlander?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-05 15:45

MrMonkE

★ EXTRA ★

Denk je aardig te zijn, wordt je genaaid.
Door deze hufters wordt de hele maatschappij bitter en argwanend.

Het zou 'mij nooit overkomen' want mijn vader handelde in 2e hands.
Die worden allemaal een keer gefopt en vanaf dan is het 'geen geld, geen produkt'.

@graceful
Ja, zo buiten ze ons uit. Goed dat je dat nog even benadrukt.
"Als het te mooi om waar lijkt te zijn"-tm

★ Lijkt joop.nl wel hier ★

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Politie in NL doet echt helemaal niks voor je.
Is in dit geval ook geen strafrecht (maar civiel) dus ze hebben hier heel weinig bevoegdheden.

Je kunt misschien wel een civiele zaak starten (als je weet wie de oplichter echt is) maar dat gaat je veel tijd en geld kosten.

Man has 2 testicles but only 1 heart...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
Als je trouwens een Mac hebt gekocht met je 13e maand, dan kan je het toch retourneren? De aankoop is dus vorige week geweest?

[ Voor 18% gewijzigd door Farabi op 29-12-2023 11:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SgtElPotato
Lambo LP670 SV schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 11:18:

En uiteraard, een dure les. Besef ik nu maar al te goed.
Overigens, zelfs bij afhalen kunnen ze nog ter plaatste overschrijven (met zoveel cash rondlopen vinden ze niet comfortabel, Payconiq dat we veel in België gebruiken hebben ze zogezegd niet of werkt niet, Paypal is teveel fee of hebben ze geen account, ... dus dan maar via overschrijving waarbij ze hun emulator app openen, zogezegd overschrijven en vertrekken met het pakje)
Je kunt het altijd proberen, ik acht de kans klein dat ze er iets mee gaan doen. Echter heb je wel een DigiD nodig anders moet je een fysieke afspraak maken om aangifte te doen..

Dat laatste zouden ze inderdaad kunnen doen, maar tegenwoordig is een overschrijving direct en geef ik geen pakketje mee voordat het geld letterlijk op mijn rekening staat. De smoesjes 'dat duurt even' of 'het staat in behandeling' zijn veel gebruikt maar slaan nergens op :)

Zucht...

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Wat ik dan niet snap, bij dit soort verhalen waarbij het om een fors bedrag gaat, je wacht toch gewoon totdat je ziet dat het bedrag binnen is op je eigen rekening? :?
Zonder uitzonderingen!

't Is idd mosterd na de maaltijd voor de TS, maar dit zijn toch onderhand wel algemeen bekende zaken?

Binnen het EURO/SEPA gebied vaak dezelfde dag nog.
https://www.snsbank.nl/pa...opese-overschrijving.html

een rekening in een ander Europees land werkdagen voor 14.00 uur zelfde werkdag
na 14.00 uur 1 werkdag na ontvangst van je opdracht
weekend en feestdagen 1 werkdag na ontvangst van je opdracht

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lambo LP670 SV
LordSinclair schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 11:24:
[...]

Had je hem dan beter gewoon niet kunnen kopen?
Farabi schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 11:28:
Als je trouwens een Mac hebt gekocht met je 13e maand, dan kan je het toch retourneren? De aankoop is dus vorige week geweest?
Om hier op in te gaan, maar offtopic, kan het zo goed als met mijn bruto 13de maand aankopen via een cafetariaplan van de werkgever. 13de maand wordt kapot belast in België dus dat is de incentive om het via deze manier te doen. Doe dit overigens al 4 jaar op rij en steeds goed gegaan, tot nu..

Retourneren gaat niet, dan zou het wel heel makkelijk maken qua belastingsoptimalisatie

[ Voor 0% gewijzigd door Lambo LP670 SV op 29-12-2023 11:42 . Reden: typefout ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Christoxz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 12:45
Lambo LP670 SV schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 11:25:
[...]

Hoe doe ik de aangifte bij de Nerderlandse politie als niet nederlander?
Geen idee, maar je kan eventueel bellen, situatie uitleggen en kijken wat zij aangeven.
https://www.politie.nl/in...et-buitenland-bellen.html

T.Net Creality 3D Printer Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lambo LP670 SV
SgtElPotato schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 11:30:
[...]

Je kunt het altijd proberen, ik acht de kans klein dat ze er iets mee gaan doen. Echter heb je wel een DigiD nodig anders moet je een fysieke afspraak maken om aangifte te doen..

Dat laatste zouden ze inderdaad kunnen doen, maar tegenwoordig is een overschrijving direct en geef ik geen pakketje mee voordat het geld letterlijk op mijn rekening staat. De smoesjes 'dat duurt even' of 'het staat in behandeling' zijn veel gebruikt maar slaan nergens op :)
Ok, overwegen of ik er tijd in wil stoppen om naar NL te rijden hiervoor.

Vervelende tussen NL en BE banken is dat volgens mij niet direct is, dus hoe doe je het dan als de persoon net heeft overgeschreven naar je, daar een dag wachten?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Lambo LP670 SV schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 11:37:
[...]
dus hoe doe je het dan als de persoon net heeft overgeschreven naar je, daar een dag wachten?
Ja!
Geen uitzonderingen!

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• graceful
  • Niet online
Lambo LP670 SV schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 11:34:
[...]

[...]

Om hier op in te gaan, maar offtopic, kan het zo goed als met mijn bruto 13de maand aankopen via een cafetariaplan van de werkgever. 13de maand wordt kapot belast in België dus dat is de incentive om het via deze manier te doen. Doe dit overigens al 4 jaar op rij en steeds goed gegaan, tot nu..

Retourneren gaat niet, dat zou het wel heel makkelijk maken qua belastingsoptimalisatie
Die belasting heb je nu dan alsnog betaald O-)
Christoxz schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 11:35:
[...]

Geen idee, maar je kan eventueel bellen, situatie uitleggen en kijken wat zij aangeven.
https://www.politie.nl/in...et-buitenland-bellen.html
Dan had hij de grens over moeten rijden, het in Nederland op de post moeten doen. Dan was het een Nederlandse zaak geweest. Deze zaak zal niet behandeld worden in Nederland.

Zou erg complex worden als we allemaal aangifte gaan doen in twee landen. Dat is iets voor de Belgische federale om in een samenwerking te regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
[...]

Vervelende tussen NL en BE banken is dat volgens mij niet direct is, dus hoe doe je het dan als de persoon net heeft overgeschreven naar je, daar een dag wachten?
Dat is een keuze. Dan vooraf betalen of cash overhandigen als een overschrijving te lang duurt. Iets opsturen zonder dat je het geld hebt is gewoon not done in het algemeen (uitzonderingen daar gelaten bij enkele V&A verkopers hier, maar ook dan zou ik het bij grote bedragen niet doen).

Zucht...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
[...]

Als ik via V&A handel tussen België en Nederland dan vertel ik er altijd gelijk bij dat de overschrijving 1 à 2 werkdagen duurt om aan te komen. Soms is het direct, meestal 1 werkdag en heel af en toe 2 werkdagen. Maar je moet altijd wachten tot het geld aankomt tenzij je bereid bent het risico te nemen voor een klein bedrag. Extra druk om snel te verzenden voor het geld aankomt is ook altijd verdacht.

In dit geval ben je simpelweg gelokt met een te mooie opbrengst (een hoge prijs voor je product) en heeft men de tijdscomponent gebruikt om je onder druk te zetten. Dan denk je minder helder na. Je moet nu handelen voor een mooie opbrengst of het gaat aan je neus voorbij. Een klassieke tactiek bij oplichters (en koopjes).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lambo LP670 SV
SgtElPotato schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 11:42:
[...]

Dat is een keuze. Dan vooraf betalen of cash overhandigen als een overschrijving te lang duurt. Iets opsturen zonder dat je het geld hebt is gewoon not done in het algemeen (uitzonderingen daar gelaten bij enkele V&A verkopers hier, maar ook dan zou ik het bij grote bedragen niet doen).
Dat heb ik begrepen ondertussen ;)

Gaat er me vooral nog om wat ik nu nog kan doen. Wel of niet via Politie NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Als je het imei nr hebt kan je deze via internet laten blokkeren. Dan is de telefoon verder niet bruikbaar meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
jhead22 schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 11:44:
Als je het imei nr hebt kan je deze via internet laten blokkeren. Dan is de telefoon verder niet bruikbaar meer.
Hoe zou je dat willen doen? De telefoon is opgestuurd door de verkoper ter goede trouw, ik weet niet hoe je zoiets bij Apple kunt bewijzen zodat ze hem blokkeren.

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lambo LP670 SV
jhead22 schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 11:44:
Let op, toestel heb ik niet uitgepakt gehad. Is nog niet aangeweest dus staat ook geen account op. IMEI heb ik wel, maar kan ik dan toch weinig mee of via welke website lukt dat wel?

[ Voor 0% gewijzigd door Lambo LP670 SV op 29-12-2023 11:46 . Reden: typefout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lambo LP670 SV
graceful schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 11:40:
[...]

Die belasting heb je nu dan alsnog betaald O-)

[...]

Dan had hij de grens over moeten rijden, het in Nederland op de post moeten doen. Dan was het een Nederlandse zaak geweest. Deze zaak zal niet behandeld worden in Nederland.

Zou erg complex worden als we allemaal aangifte gaan doen in twee landen. Dat is iets voor de Belgische federale om in een samenwerking te regelen.
Als het effectief zo is, heeft het voor mij geen nut om naar een NL politiekantoor te rijden uiteraard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• graceful
  • Niet online
Als ik in Nederland opgelicht zou zijn, zou ik ook naar Nederlandse politie moeten. Zo werkt het nou eenmaal. Belgische in jouw geval.

Wat je wel nog kan proberen is de Fraudehelpdesk. Die werken wel weer samen met de Nederlandse politie op de lange baan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lambo LP670 SV
graceful schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 11:51:
Als ik in Nederland opgelicht zou zijn, zou ik ook naar Nederlandse politie moeten. Zo werkt het nou eenmaal. Belgische in jouw geval.

Wat je wel nog kan proberen is de Fraudehelpdesk. Die werken wel weer samen met de Nederlandse politie op de lange baan.
Bedankt, heb dit net ingevuld bij Fraudehelpdesk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mandrake466
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17-05 17:34
Als je het imei nog hebt kan je het mischien laten blokkeren door Apple? Zeg maar dat het gestolen is.

Windows 11 Pro, I7-12700K, MSI MPG Z690 EDGE WIFI DDR4, MSI RTX 3090 TI Suprim X 24G, Noctua NH-D15 chromax black, Corsair Vengeance LPX 3200C16 128GB, Seasonic Prime TX-850, Samsung 980 Pro 2TB, Fractal Design Torrent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:55
Even terzijde; V&A is zeker niet waterdicht. Hier wel eens een defecte videokaart ontvangen (samen met nog een andere Tweaker) van een account die ±80 louter positieve reviews had. Waarschijnlijk inloggegevens buitgemaakt of iets dergelijk (was nog wel voor de 2FA denk ik).

Voor nu, zeker aangifte doen (ik zou denken in Nederland, maar lees hierboven België). Bij 3x aangifte wordt het gebruikte bankrekeningnummer gemeld als verdacht. Dit is nodig mocht je het via een rechtsbijstandverzekering willen proberen, hiervoor kunnen ze dan de NAW-gegevens opvragen bij desbetreffende bank. Echter kan dit alleen als het rekeningnummer een melding geeft op politie.nl (dacht ik, weet de site niet precies maar je kunt er verkopergegevens checken).

Edit: lijkt me dat de Belgische politie je in persoon wel verder kan helpen, waar je moet zijn of niet? Al is het maar zodat je eventueel gegevens kunt lospeuteren voor een civiele zaak.

[ Voor 12% gewijzigd door Dagion op 29-12-2023 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tmtx
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20-05 12:52
Je hebt het toch opgestuurd? Dan heb je ook zijn adres. Ik zou zelf even langsgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lambo LP670 SV
Dagion schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 13:18:
Even terzijde; V&A is zeker niet waterdicht. Hier wel eens een defecte videokaart ontvangen (samen met nog een andere Tweaker) van een account die ±80 louter positieve reviews had. Waarschijnlijk inloggegevens buitgemaakt of iets dergelijk (was nog wel voor de 2FA denk ik).

Voor nu, zeker aangifte doen (ik zou denken in Nederland, maar lees hierboven België). Bij 3x aangifte wordt het gebruikte bankrekeningnummer gemeld als verdacht. Dit is nodig mocht je het via een rechtsbijstandverzekering willen proberen, hiervoor kunnen ze dan de NAW-gegevens opvragen bij desbetreffende bank. Echter kan dit alleen als het rekeningnummer een melding geeft op politie.nl (dacht ik, weet de site niet precies maar je kunt er verkopergegevens checken).

Edit: lijkt me dat de Belgische politie je in persoon wel verder kan helpen, waar je moet zijn of niet? Al is het maar zodat je eventueel gegevens kunt lospeuteren voor een civiele zaak.
Als ik zijn bankrekeningnummer uit het filmpje ingeef in mijn bankapp om bijvoorbeeld 0.01 euro over te schrijven, geeft hij aan dat het een ongeldig nummer is. Zo gaan we dus niet aan NAW gegevens geraken. In België hebben ze mijn verhaal en info genoteerd en that's it in feite (voorlopig)
tmtx schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 13:19:
Je hebt het toch opgestuurd? Dan heb je ook zijn adres. Ik zou zelf even langsgaan.
Ik heb zeker het adres ja. Is 2 uur enkel rijden, bovendien lijkt me dat wel riskant.
Ga daar niet gezellig aanbellen op mijn eentje, even vragen waar huisnummer 1 is..

*knip*, dit is dus niet de bedoeling

[ Voor 10% gewijzigd door Perkouw op 30-12-2023 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-05 15:45

MrMonkE

★ EXTRA ★

Ja, meestal geen frisse gasten waar je bij uitkomt en die dit waarschijnlijk vaker aan de hand hebben gehad.
Dus qua ervaring sta je al 1-0 achter.

En je hebt ook kans dat die mensen van niets weten. Hebben we in een ander topic recent op ingegaan. Maar je klinkt als verstandig persoon dus je kunt al die scenario's zelf ook wel inbeelden denk ik dus ik zal me de moeite besparen die hier uiteen te zetten.

★ Lijkt joop.nl wel hier ★

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

tmtx schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 13:19:
En dan? Al zou het het echte woonadres zijn; degene die opendoet hoeft niets te maken te hebben met de zwendel? En/of je gaat ongenuanceerde beschuldigingen uiten op privé-terrein? Sowieso is er een gerede kans dat iemand die jou voor 2K oplicht, ook niet heel bang uitgevallen is als je voor de deur zou staan.

Eigen rechter spelen is nog steeds "not done" en dus lijkt langsgaan zonder voldoende bewijs en/of dossiervorming echt nutteloos.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bert2000
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19-05 16:55
MAX3400 schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 13:48:
[...]

En dan? Al zou het het echte woonadres zijn; degene die opendoet hoeft niets te maken te hebben met de zwendel? En/of je gaat ongenuanceerde beschuldigingen uiten op privé-terrein? Sowieso is er een gerede kans dat iemand die jou voor 2K oplicht, ook niet heel bang uitgevallen is als je voor de deur zou staan.

Eigen rechter spelen is nog steeds "not done" en dus lijkt langsgaan zonder voldoende bewijs en/of dossiervorming echt nutteloos.
Tja, de Nederlandse Politie heb je weinig aan helaas.

Een vriend van mij zijn winkel was ingebroken en volledig leeggeroofd, hij had duidelijke camerabeelden etc overhandigd aan de politie. De zaak werd geseponeerd vanwege gebrek aan prioriteit.

Ik snap het persoonlijk heel goed dat mensen langs willen gaan. Als ik met zekerheid kon stellen dat de telefoon bezorgd is aan het adres, dan zou ik zeker langsgaan als topicstarter.

Omdat we niet kunnen leunen op de overheid mbt ordehandhaving, betekent niet dat de burger helemaal niets kan doen. Zie verschillende buurtwachtinitiatieven etc.

Echter, de kans is groot, zoals door anderen al genoemd, dat de mensen die er wonen van niets weten. En het pakket door een bezorger al bevreemd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:15
Bert2000 schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 18:05:
[...]
.

Echter, de kans is groot, zoals door anderen al genoemd, dat de mensen die er wonen van niets weten. En het pakket door een bezorger al bevreemd is.
Wat bedoel je hier mee? Het woord bevreemd (bevremen betekent in NL: verwonderen) snap ik niet in deze context, of is dit Belgisch en heeft het woord daar een andere lading? Of bedoel je ontvreemd (ontvremen = wegnemen, stelen)? In dat geval: het lijkt mij toch echt zeer stug dat de bezorger van het pakket iets met deze scam te maken heeft. Het is in dit geval overduidelijk de ontvanger/koper die de boel opgelicht heeft.

[ Voor 8% gewijzigd door Valorian op 29-12-2023 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 361276

Je moet je niet laten gek maken door verhaaltjes, als iemand met spoed iets nodig heeft dan kunnen ze naar de winkel gaan en het direct ophalen, hebben ze het dezelfde dag nog, of tweedehands en direct ophalen in de buurt. Bij tweedehands handelen gaat er gewoon wat tijd tussen zitten, ik handel best wat af en het is gewoon altijd ik wil eerst mijn geld en dan stuur/geef ik product, kom je langs en je maakt het bedrag direct over en het staat niet op mijn rekening om wat voor reden dan ook dan gaat het product niet mee. Zelfs met verzenden zit er vertraging tussen soms komt het geld pas in de avond binnen kan je pas de volgende dag verzenden of PostNL heeft het druk (vooral rond de feestdagen) heb je zomaar een dagje vertraging. Dus haast en tweedehands nooit doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daveytje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08:40
Valorian schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 23:20:
[...]

Wat bedoel je hier mee? Het woord bevreemd (bevremen betekent in NL: verwonderen) snap ik niet in deze context, of is dit Belgisch en heeft het woord daar een andere lading? Of bedoel je ontvreemd (ontvremen = wegnemen, stelen)? In dat geval: het lijkt mij toch echt zeer stug dat de bezorger van het pakket iets met deze scam te maken heeft. Het is in dit geval overduidelijk de ontvanger/koper die de boel opgelicht heeft.
Zou het kunnen dat:
De persoon geeft een willekeurig adres in de buurt door, laat het met de bezorger bezorgen op zijn naam. Via de app kun je dan van dat pakket aanpassen dat het bij een pakketpunt komt. Diegene wijzigt het naar een pakketautomaat en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:15
daveytje schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 04:20:
[...]

Zou het kunnen dat:
De persoon geeft een willekeurig adres in de buurt door, laat het met de bezorger bezorgen op zijn naam. Via de app kun je dan van dat pakket aanpassen dat het bij een pakketpunt komt. Diegene wijzigt het naar een pakketautomaat en klaar.
Dat kan, maar dan heeft de bezorger nog steeds niets bevreemd of ontvreemd, zoals hier gesuggereerd werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lambo LP670 SV
Dan zou de track & Trace geschiedenis ook aangepast zijn. Afgeleverd bij een pakketpunt in plaats van mijn verzendadres. Weet trouwens niet of de Bpost wel pakketpunten heeft in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Om nog even een open deur in te trappen:
Een gewone bankoverschrijving staat direct op je rekening en dus kijk je of het geld binnen is op je rekening voordat je een pakketje verstuurt. (Ik weet dat de TS dit nu ook beseft, maar kan geen kwaad.)
Geen rare filmpjes of iemand wat laten zien.

Bij een pakketpunt bezorgd zegt mij dat het adres dat je hebt, niet de juiste is dus er heen rijden heeft geen zin ben ik bang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 217290

Betaling naar buitenland staat lang niet altijd dirext dezelfde dag op de rekening wel steeds meer maar vooral kleinere banken hebben dit vaak nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bert2000
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19-05 16:55
Valorian schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 23:20:
[...]

Correct, ik bedoelde ontvreemd, bedankt voor de correctie.

Ik ben in het verleden op een vergelijkbare manier opgelicht. Dat was jaren terug met Western Union. Zij hadden een systeem waarmee je als betalende partij het geld kon vrijgeven op het moment dat je het pakket binnen had.

Zonder mijn invloed was van de ene op de andere dag het geld vrijgegeven, en mijn pakket kwam uiteraard nooit meer binnen. Ging destijds om 250 euro, andere tijden maar toch. Daarom dat ik de gehele keten, wantrouw.

Maar aangifte doen is de enige hoop die je hebt, als de oplichter dit op grote schaal doet, en er komen genoeg aangiftes, dan duiken ze er wellicht op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fettel
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 01:41
ehtweak schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 11:34:
Binnen het EURO/SEPA gebied vaak dezelfde dag nog.
https://www.snsbank.nl/pa...opese-overschrijving.html

een rekening in een ander Europees land werkdagen voor 14.00 uur zelfde werkdag
na 14.00 uur 1 werkdag na ontvangst van je opdracht
weekend en feestdagen 1 werkdag na ontvangst van je opdracht
ABN AMRO, Bunq (en Revolut) zijn de enige Nederlandse banken die SEPA Instant Payments ondersteunen. Een buitenlandse flitsbetaling wordt enkel direct uitgevoerd als de ontvangende buitenlandse bank bij dezelfde transactieverwerker (hetzij EBA Clearing) is aangesloten:

https://www.ebaclearing.eu/services/rt1/participants/

Bij de andere banken staat het geld de dag zelf (zie SNS) of 1-2 dagen later pas op de rekening.

Yaha!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebastiaan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-05 22:50

Sebastiaan

....

Fettel schreef op zondag 31 december 2023 @ 08:04:
[...]

ABN AMRO, Bunq (en Revolut) zijn de enige Nederlandse banken die SEPA Instant Payments ondersteunen. Een buitenlandse flitsbetaling wordt enkel direct uitgevoerd als de ontvangende buitenlandse bank bij dezelfde transactieverwerker (hetzij EBA Clearing) is aangesloten:

https://www.ebaclearing.eu/services/rt1/participants/

Bij de andere banken staat het geld de dag zelf (zie SNS) of 1-2 dagen later pas op de rekening.
Andere banken doen ook gewoon mee, maar via een ander systeem, bijvoorbeeld Rabo heeft de volgende info: https://www.rabobank.nl/b...betaling/instant-payments en dan bij welke banken doen mee

Zie bijvoorbeeld ook https://www.betaalverenig...-banken-instant-payments/
Pagina: 1