Wel of niet nu investeren in verduurzaming 12 jaar oud huis?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNThomas
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 23:32
We hebben ons eerste huis gekocht en vinden het lastig om in te schatten wat slim is om te doen m.b.t. verduurzamen en energie. De situatie is als volgt:
  • Huis is 12 jaar oud (twee-onder-één-kap)
  • Energielabel A
  • Volledig geïsoleerd en HR++ glas
  • CV-ketel ook 12 jaar oud
  • WTW-installatie aanwezig
  • Vloerverwarming beneden, radiatoren boven
  • Gaskookplaat
  • Geen zonnepanelen
Wat zouden jullie in deze situatie aanraden om wel of juist niet te doen? Zijn er bijvoorbeeld zaken waarvan jullie aanraden er meteen mee aan de slag te gaan of juist uit te stellen?

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Wat is het budget en wat is je doel?

Over het algemeen:
1 Zonnepanelen plaatsen
2 Inductiekookplaat plaatsen
3 (indien niet aanwezig) wtw voor douche plaatsen bij verbouwing
4 Warmtepomp plaatsen
5 Gascontract weg en geld besparen

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:00
Pv panelen leveren vrij snel geld op, maar hangen sterk af van je dak.

Cv ketel vervangen zou ik doen zodra deze op is, als je erop voorziet met pv panelen leggen dat je elektrisch gaat kan je inderdaad dawizzas stappenplan doen.

Wat is je budget?
Stap 1 kan relatief snel, pv panelen hebben lage prijs door ingestorte markt.
Stap 2 doe je enkel als je gasfornuis aan vervanging toe is / je elektrisch wilt koken / zodra je gasketel vervangen wordt.
Let op, inductie heeft nieuwe pannen nodig, en ze moeten magnetisch zijn! (Pannen die op gas hebben gestaan trekken iets krom)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01:16

Barrycade

Through the...

Als je budget over hebt en er zit geen vloerverwarming in, dat laten aanleggen. Met all electric warmtepomp in het achterhoofd.

Dat is echt een klus dat je niet wil doen als je er al woont.

En dus zonnepanelen, zo veel als je kwijt kan zowel qua ruimte als financieel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:07

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik zou nog even niet zoveel doen , cv ketel, badkamer (wtw) etc gaan nog zeker 8 jaar mee. Vroegtijdig vervangen is ook niet duurzaam ;)

Pv panelen kun je wel nog doen als je een goede deal krijgt (<1 euro per wp).

Kortom je hebt qua duurzaamheid al een prima woning vind ik :). En qua terugverdientijd loopt het ook op bij jou vanwege een laag verbruik (gok ik) en het aflopen van salderen.

[ Voor 24% gewijzigd door Sport_Life op 29-12-2023 10:29 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarcomorbato
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 24-11-2024
Zonnepanelen max inderdaad + Airco en rustig afwachten tot het aantal warmtepomp topics op tweakers onder de 10 komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:15

Aardedraadje

Met kabelschoen

Maak inderdaad je vloerverwarming beneden geschikt voor warmtepomp. Zorg er dus voor dat leidingdiameter naar/van verdelers voldoende is, check of de verdeler pomploos kan en check even wat de hartafstand is tussen de leidingen in de vloer.

Boven ook vvw aanleggen die geschikt is voor warmtepomp.

Dan hoef je dat in te toekomst niet meer te doen en kun je meteen over zodra je wilt.

Verder zou ik zelf weinig doen aan een dergelijke woning behalve zonnepanelen inderdaad.

[ Voor 3% gewijzigd door Aardedraadje op 29-12-2023 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDudez
  • Laatst online: 25-07 10:43

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Vloer isolatie indien het mogelijk is. Zeker bij vloerverwarming. Ik zou lekker wachten met een warmtepomp eerst kijken hoeveel je nou echt werkelijk gebruikt en dan pas een beslissing nemen.

En zoals iedereen all aangeeft zonnepanelen.

En als dingen op geknapt moeten worden dan kan je echt iets overwegen om gelijk mee te nemen maar anders zou ik het niet doen. Zonde van het geld.

[ Voor 34% gewijzigd door TheDudez op 29-12-2023 10:38 ]

Usenet handleidingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 24-07 18:19
Aardedraadje schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 10:30:
Maak inderdaad je vloerverwarming beneden geschikt voor warmtepomp. Zorg er dus voor dat leidingdiameter naar/van verdelers voldoende is, check of de verdeler pomploos kan en check even wat de hartafstand is tussen de leidingen in de vloer.

Boven ook vvw aanleggen die geschikt is voor warmtepomp.
[...]
Vloerverwarming boven is vaak niet nodig. Zelfs zonder verwarming is 't vaak maar een paar graden koeler boven, in een modern huis. Als dat genoeg is voor jullie persoonlijke voorkeur, dan hoef je daar verder ook niet in te investeren.

Verder: of je in een warmtepomp wil investeren, is nu persoonlijke voorkeur. Laten doen door in installateur is nu gruwelijk duur, en zal betaalbaarder worden als de markt volwassener wordt. Zelf doen is wel goed te doen, maar 't blijft een duur product. Als je het ziet als investering in het huis, kan het gauw uit. Je gaat immers toch gauw een paar energielabels omhoog. Maar de vraag is of je nu zin hebt in zo'n investering in het huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

De eerste twee stappen van @DaWizza zijn no-brainers. Zonnepanelen zijn binnen een dag geplaatst, een inductiekookplaat scheelt je veel qua luchtkwaliteit in huis (want je bent geen gas meer aan het verfikken binnenshuis).

Alle overige stappen zou ik afwegen tegen hoelang je hier wil wonen. Airco's vind ik persoonlijk bijzonder onprettig qua soort warmte, en een warmtepomp moet je ergens kwijt kunnen qua geluidsoverlast. Douche-WTW is fijn als je de douche toch al van plan was te verbouwen.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:25
TheDudez schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 10:33:
Vloer isolatie indien het mogelijk is. Zeker bij vloerverwarming. Ik zou lekker wachten met een warmtepomp eerst kijken hoeveel je nou echt werkelijk gebruikt en dan pas een beslissing nemen.

En zoals iedereen all aangeeft zonnepanelen.

En als dingen op geknapt moeten worden dan kan je echt iets overwegen om gelijk mee te nemen maar anders zou ik het niet doen. Zonde van het geld.
Gezien het bouwjaar zou de vloer reeds afdoende geïsoleerd behoren te zijn. Dak kan eerder een punt van aandacht zijn, gezien warmte nog altijd opstijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 00:04
Dit is de reden dat ik geen recent (<15jaar jong) huis hebt gekocht. Het loont veel minder om te tweaken ;)

Puntje WTW: heb je gecontroleerd of en hoe je WTW ventilatiesysteem functioneert? Vaak loopt het systeem op standaardinstellingen te draaien en zijn de ventielen nooit correct afgesteld of inmiddels na een schilderbeurt verkeerd gemonteerd.

Ook na afstelling door een kundige partij loont het om zelf met een CO2 meter aan de slag te gaan en per ruimte een paar dagen te meten.

Een eventuele 'jaarlijkse onderhoudsbeurt' is te vaak enkel gericht op onderhoud van de filters oid en zegt totaal niets over het functioneren van het hele systeem. Ik heb appartementen gezien waar ventielen verkeerd om waren gemonteerd met schimmel in de badkamer terwijl het systeem op standaard instellingen voor een heel huis stond te draaien.

[ Voor 9% gewijzigd door Kanoet op 29-12-2023 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Een huis van 12 jaar oud zal redelijk in orde zijn, ik zou gewoon kijken wat je wilt ipv verduurzamen om het verduurzamen. Als je inductie fijner vind dan gooi je de gasplaat er uit, als je meer electriciteit wilt compenseren neem je zonnepanelen etc.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hnq
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 20:25

hnq

Voor mij zou dit het uitgelezen moment zijn om gasloos te gaan. Als je zelf een beetje handig bent kun je een monoblock makkelijk aansluiten, evt. icm een Warmtepompboiler.
Verduurzaming (dus vermindering CO2 uitstoot) is wat mij betreft trouwens een uitstekende reden om te verduurzamen.

Gasloos sinds 10-2019, Panasonic mono 5j dhz, Atlantic Calypso WPB, betaalbaargasloos.nl

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Sarcomorbato schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 10:29:
Zonnepanelen max inderdaad + Airco en rustig afwachten tot het aantal warmtepomp topics op tweakers onder de 10 komt.
En dan net als ik na 4 jaar spijt krijgen dat je voor verwarmen gelijk beter qua comfort een L/W had kunnen plaatsen? :N Koelen top met L/L, verwarmen een heel stuk minder. Zeker als je VV hebt gelijk over naar een L/W.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 24-07 23:03
Zonnepanelen en inductiekoken, mbt CV zou ik nog even wachten tot de storm gaat liggen, het is niet altijd rendabel om over te stappen naar een warmtepomp.

[ Voor 27% gewijzigd door mr_evil08 op 29-12-2023 12:51 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Volledig gasloos kost je op termijn niets. Eerste huis dus je gaat nog wel een stap maken schat ik in. Dan zie je al die investeringen makkelijk terug bij verkoop. A labels zijn helemaal de bom met de alsmaar stijgende energieprijzen. Gas wordt nooit meer goedkoop. Groningen is en blijft dicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Zijn huis is al energie label A.

Ik zit met het zelfde problemen. Waar andere met allerlei subsidies leuk hun huis aan het verbouwen zijn is er voor mensen met een vrij nieuwe woning weinig mogelijk.

Enige wat ik je kan aanraden is het plaatsen van zonnepanelen. Maar of je ze nog terug verdient is wel de vraag gezien lage teruglever vergoeding en afbouw salderen per 2025 naar 63%.

Wat is je huidige gas en stroom verbruik?
Ik gok dat je al een gasverbruik hebt van nog maar 200 a 300m3 per jaar?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2023 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

MotorBeast schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 12:49:
[...]

En dan net als ik na 4 jaar spijt krijgen dat je voor verwarmen gelijk beter qua comfort een L/W had kunnen plaatsen? :N Koelen top met L/L, verwarmen een heel stuk minder. Zeker als je VV hebt gelijk over naar een L/W.
Je iriteert je aan de luchtstroom?

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
MotorBeast schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 12:53:
Volledig gasloos kost je op termijn niets. Eerste huis dus je gaat nog wel een stap maken schat ik in. Dan zie je al die investeringen makkelijk terug bij verkoop. A labels zijn helemaal de bom met de alsmaar stijgende energieprijzen. Gas wordt nooit meer goedkoop. Groningen is en blijft dicht.
De gasprijs zelf is wel goedkoop maar onze overheid zorgt ervoor dat het nooit meer goedkoop gaat worden ivm belastingen erop.

@Marzman Koudevloer ook als het goed geisoleerd is, is een eigenschap van airco verwarming als je maar één wandunit ophangt in een kamer, je kan vloerunit,s neerzetten maar dan ben je net zoveel kwijt als een grote warmtepomp voor je huis.
(Als bijverwarming en op die manier gasbesparen wil wel, en koelen uiteraard een pluspunt).

[ Voor 22% gewijzigd door mr_evil08 op 29-12-2023 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
mr_evil08 schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 13:02:
[...]

De gasprijs zelf is wel goedkoop maar onze overheid zorgt ervoor dat het nooit meer goedkoop gaat worden ivm belastingen erop.

@Marzman Koudevloer ook als het goed geisoleerd is, is een eigenschap van airco verwarming als je maar één wandunit ophangt in een kamer, je kan vloerunit,s neerzetten maar dan ben je net zoveel kwijt als een grote warmtepomp voor je huis.
Gasprijs goedkoop? 8)7 LNG komt met schepen van de andere kant van de wereld. Vraag van China stijgt nog steeds, dus stijgende prijs, Tekort aan LNG schepen ook nog. We moeten terminals bijbouwen en LNG is standaard niet geschikt voor onze gasketels dus mengen maar. En ja dan doet de overheid nog gretig mee.

Met een L/W haal je nog atlijd x4 gemiddeld gratis warmte uit de lucht en die blijft altijd gratis. Of komt er BTW op buitenlucht? :+

Eruit die gasketel....en snel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Marzman schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 12:59:
[...]

Je iriteert je aan de luchtstroom?
Lees mijn kritische noten maar in het L/L topic. Achteraf zonde van het geld met 3 units a €5500,- voor 3 verdiepingen. In ieder geval voor verwarmen. Ben er nog wel heel blij mee voor koelen want ik word gek van die snikhete zomers.

Niet voor niets stappen veel langjarige gebruikers van L/L alsnog nu over op L/W.

[ Voor 9% gewijzigd door MotorBeast op 29-12-2023 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 12:58:

Een twee onder één kap woning met zo een laag verbruik?
Denk dat het minmaal x3 gaat hoor.

Ik zelf heb een appartement uit 2020 en zit al op zo een 230 a 250m3 inc douchen en dan kook ik op inductie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Zonnepanelen en op inductie koken is altijd een goed plan.

Misschien kan je met je huidige vloerverwarming en radiatoren al op een warmtepomp.
Desnoods vervang je een aantal radiatoren voor een T22 of hoger en kan je die met gemak verwarmen met de warmtepomp.
Denk alleen dat je je vloerverwarming verdeler moet vervangen

Qua isolatie kijk je vloer en vooral het dak na.
Denk dat als je je dak opnieuw isoleert je nog wel een hoop kan winnen.
Volgens mij was de goede norm momenteel 25cm glaswol

[ Voor 21% gewijzigd door NicoHF op 29-12-2023 13:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:06
TNThomas schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 09:54:
We hebben ons eerste huis gekocht en vinden het lastig om in te schatten wat slim is om te doen m.b.t. verduurzamen en energie. De situatie is als volgt:
  • Huis is 12 jaar oud (twee-onder-één-kap)
  • Energielabel A
  • Volledig geïsoleerd en HR++ glas
  • CV-ketel ook 12 jaar oud
  • WTW-installatie aanwezig
  • Vloerverwarming beneden, radiatoren boven
  • Gaskookplaat
  • Geen zonnepanelen
Wat zouden jullie in deze situatie aanraden om wel of juist niet te doen? Zijn er bijvoorbeeld zaken waarvan jullie aanraden er meteen mee aan de slag te gaan of juist uit te stellen?
Ik zou het heel rustig aandoen en een stappenplan gaan maken om gasloos te gaan.
Dus kookplaat naar inductie, kijken waar je een voorraadvat kwijt kunt voor warm water, je gasverbruik goed loggen zodat je een warmtepomp met het juiste vermogen kunt kiezen, inventariseren wat er eventueel nog aan het afgiftesysteem verbeterd moet worden. Kijken waar een warmtepomp het beste kan staan.
Rondkijken of je een betrouwbare installateur kan vinden of dat je het misschien wel zelf wilt doen, financieel plan maken.
Zonnepanelen staan er eigenlijk helemaal los van, of ik zou het proberen los te zien.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

mr_evil08 schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 12:50:
Zonnepanelen en inductiekoken, mbt CV zou ik nog even wachten tot de storm gaat liggen, het is niet altijd rendabel om over te stappen naar een warmtepomp.
Juist nu je nog kan salderen kan je de combinatie zonnepanelen + warmtepomp heel snel terugverdienen.

Reken maar uit: een kuub gas kost je ongeveer € 1,20 a € 1,30.
Voor elke kuub gas die je verstookt zal een warmtepomp ongeveer 2 kWh nodig hebben om die te vervangen. Zonder zonnepanelen kost dat je ongeveer 70 cent. Zolang je kan salderen kost die 70 cent nog maar 14 cent (de misgelopen terugleververgoeding). Ja, het is wel zaak genoeg panelen neer te leggen ;)

Ik voorzie dat we in 2025 en 2026 nog kunnen salderen. Tegen die tijd is mijn L/W WP installatie al terugverdiend (dit jaar geïnstalleerd :+ ). En als je nu je energiecontract nog voor vele jaren vast zet, dan heb je ook geen last van stijgende vaste kosten die veel aanbieders nu stiekem introduceren.
ASW1 schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 13:44:
[...]

Ik zou het heel rustig aandoen en een stappenplan gaan maken om gasloos te gaan.
Zoals 98% van Nederland doet. Van 'heel rustig aan doen' en geen risico's nemen is nog nooit iemand rijk geworden. Juist nu valt er nog wat geld te verdienen. Hoe langer je wacht.. des te duurder het op de lange termijn gaat worden.

[ Voor 17% gewijzigd door Glashelder op 29-12-2023 13:58 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 16-07 09:59

Jan2023

KISS

Ik zou zonnepanelen leggen op de meest rendable plek zonder dat het te veel ontsierend wordt voor je huis.
Vervolgens een inductie kookplaat , beter voor het milieu in huis !
En dan even een jaar op gas verwarmen om te kunnen inschatten wat je aan vermogen nodig hebt voor je warmtepomp.
En als je nog ergens kan uitbreiden met vvw zou ik dat ook gelijk doen , dat is in de toekomst de beste combi met een WP.

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Jan2023 schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 14:12:
Ik zou zonnepanelen leggen op de meest rendable plek zonder dat het te veel ontsierend wordt voor je huis.
En dan even een jaar op gas verwarmen om te kunnen inschatten wat je aan vermogen nodig hebt voor je warmtepomp.
En als je nog ergens kan uitbreiden met vvw zou ik dat ook gelijk doen , dat is in de toekomst de beste combi met een WP.
Opzich kan je een redelijke inschatting maken qua verbruik en hij kan misschien ook wel de data opvragen van de vorige bewoner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNThomas
Wow, zo veel behulpzame reacties had ik niet verwacht. Bedankt daarvoor!

Na alle reacties te lezen hebben we voor nu het doel als eerste naar zonnepanelen en een inductiekookplaat te kijken. Verdere zaken lijken duurder, minder rendabel en/of ingrijpender. Wel gaan we met die ‘lastigere’ zaken eens rekenen en kijken hoe het binnen ons budget/doel past. Mogelijk zijn bepaalde veranderingen makkelijk(er) te combineren met verbouwingsplannen in de toekomst.

Nogmaals bedankt voor de reacties, erg fijn! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 24-07 23:27
MotorBeast schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 13:10:
Met een L/W haal je nog atlijd x4 gemiddeld gratis warmte uit de lucht en die blijft altijd gratis. Of komt er BTW op buitenlucht? :+
8)7

Dat proces kost ook energie, en die energie moet je ook betalen. Zeker op die koude grijze winterdag.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
LordSinclair schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 15:16:
[...]

8)7

Dat proces kost ook energie, en die energie moet je ook betalen. Zeker op die koude grijze winterdag.
We zijn toch kosten gas met stroom aan het vergelijken? Iets van rekenen op basisschool niveau. ;) 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
TNThomas schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 15:03:
Wow, zo veel behulpzame reacties had ik niet verwacht. Bedankt daarvoor!

Na alle reacties te lezen hebben we voor nu het doel als eerste naar zonnepanelen en een inductiekookplaat te kijken. Verdere zaken lijken duurder, minder rendabel en/of ingrijpender. Wel gaan we met die ‘lastigere’ zaken eens rekenen en kijken hoe het binnen ons budget/doel past. Mogelijk zijn bepaalde veranderingen makkelijk(er) te combineren met verbouwingsplannen in de toekomst.

Nogmaals bedankt voor de reacties, erg fijn! :)
Verbruik van gas voor koken is minimaal. Zal niet meer dan 100m3 zijn. Maar goed begin. d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Jan2023 schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 14:12:
Hij heeft toch beneden VV? Boven niet noodzakelijk. Zonde van het geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Verwijderd schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 12:58:

Ik zit met het zelfde problemen. Waar andere met allerlei subsidies leuk hun huis aan het verbouwen zijn is er voor mensen met een vrij nieuwe woning weinig mogelijk.

Enige wat ik je kan aanraden is het plaatsen van zonnepanelen. Maar of je ze nog terug verdient is wel de vraag gezien lage teruglever vergoeding en afbouw salderen per 2025 naar 63%.

Maar geen A+++.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:31
Eerste stap is zonnepanelen. Gratis stroom levert het meeste op, ook als je met een paar jaar niet meer kunt salderen en in de winter je stroom weer moet inkopen. Zit er in een dag op en hoeft niet veel te kosten.

Verder heb je nu al vloerverwarming. Je huis is van 2011, toen was het bouwbesluit Rc=2.5 voor voer, dak en gevel. In april 2012 is dat Rc=3.5 geworden. Ik zou kijken of je onder je vloer kunt komen en daar extra isoleren. Rc=2.5 is niks voor een vloer met vloerverwarming.

Inductiekookplaat en DWTW zijn dingen die je meeneemt bij een keuken of badkamer verbouwing. Zolang je gasketel nog hangt gaat de inductiekookplaat niks besparen. DWTW bespaart je zo'n 60% energie met douchen, maar heeft vooral als voordeel dat je toekomstige warmtepompboiler een slag minder groot kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
_JGC_ schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 16:41:

Verder heb je nu al vloerverwarming. Je huis is van 2011, toen was het bouwbesluit Rc=2.5 voor voer, dak en gevel. In april 2012 is dat Rc=3.5 geworden. Ik zou kijken of je onder je vloer kunt komen en daar extra isoleren. Rc=2.5 is niks voor een vloer met vloerverwarming.
Er zijn wel betere plekken te verzinnen om te isoleren in dit geval.

Afbeeldingslocatie: http://www.hollands-ontwerp.nl/wp-content/uploads/2014/09/Grafiek03_bewerkt_1000px.jpg
http://www.hollands-ontwe...van-hoge-isolatiewaardes/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

MotorBeast schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 15:29:
[...]

Hij heeft toch beneden VV? Boven niet noodzakelijk. Zonde van het geld.
Als er boven een paar T21 radiatoren zitten heb je er helemaal niets aan met een WP
En dan heb ik het nog niet over het leidingwerk , 15 mm.?

Dus of dat zonde is van het geld lijkt mij wat voorbarig om dat zo te stellen.
En comfort mag best wat kosten toch?

[ Voor 4% gewijzigd door Jan2023 op 29-12-2023 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Wolly schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 16:48:
[...]

[Afbeelding]
Woning uit je grafiekje is een tussenwoning. Heeft die woning vloerverwarming?
Juist bij vloerverwarming gaat een groot deel van je warmte naar de kruipruimte. Die warmte houd je liever in je vloer. Zonder vloerverwarming geef ik je helemaal gelijk, ik heb hier ook 10cm EPS onder de vloer, verder isoleren heeft geen zin in mijn geval.

Verder is het leuk om het dak extra te isoleren, maar als daar al Rc=2.5 of Rc=3.5 aanwezig is mag het hele dak eraf, aangezien je van buiten moet isoleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Jan2023 schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 16:51:
[...]

Als er boven een paar T21 radiatoren zitten heb je er helemaal niets aan met een WP

Die heb ik boven ook en houdt met gemak van slaapkamers warm daarmee met vorst ....in een nageisoleerde woning uit 78. Dan moet hij dat zeker kunnen. Ja niet als je het 21 graden wil hebben boven. 18/19 graden geen probleem.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TheDudez

TheDudez

Usenet stofzuiger!

MotorBeast schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 13:10:
[...]

Gasprijs goedkoop? 8)7 LNG komt met schepen van de andere kant van de wereld. Vraag van China stijgt nog steeds, dus stijgende prijs, Tekort aan LNG schepen ook nog. We moeten terminals bijbouwen en LNG is standaard niet geschikt voor onze gasketels dus mengen maar. En ja dan doet de overheid nog gretig mee.

Eruit die gasketel....en snel.
Dit is bangmakerij! Het ligt helemaal aan het gasgebruik als je weinig gebruikt is het geen eens verplicht om overtegaan op een warmtepomp. Je moet heb namelijk terugverdienen binnen 7 jaar. En als je onder de 1200kub zit kan je hem niet terug verdienen binnen 7 jaar. Tenzij de gas prijs opeens flink omhoog gaat. Daarom gewoon eerst 1 jaar afwachten en kijken wat het gebruik is. En dan pas kijken. Overhaast een warmtepomp nemen is echt zonde van het geld.

Usenet handleidingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
TheDudez schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 16:58:
[...]

Dit is bangmakerij! Het ligt helemaal aan het gasgebruik als je weinig gebruikt is het geen eens verplicht om overtegaan op een warmtepomp. Je moet heb namelijk terugverdienen binnen 7 jaar. En als je onder de 1200kub zit kan je hem niet terug verdienen binnen 7 jaar. Tenzij de gas prijs opeens flink omhoog gaat. Daarom gewoon eerst 1 jaar afwachten en kijken wat het gebruik is. En dan pas kijken. Overhaast een warmtepomp nemen is echt zonde van het geld.
Ik stop deze discussie maar. Ik stook al 30 jaar en heb de gasprijs echt niet goedkoper zien worden. Een WP was 10 jaar geleden al goedkoper met stoken dan gas. Ik spreek je over 10 jaar wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Jan2023 schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 16:51:
[...]

Ik heb hier op de bovenverdieping T20 en T21 radiatoren. Ketel stookt tot max 45 graden. Ik heb die dingen stuk voor stuk geknepen op 1000W 75/65/20 (zijn radiatoren van 1500-2000W), alleen de bovenkant wordt warm en toch staat het zweet op je neus als de thermostaatkraan opengaat.

Dus of je er niks aan hebt met een warmtepomp in de toekomst... nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDudez

TheDudez

Usenet stofzuiger!

MotorBeast schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 17:01:
[...]

Ik stop deze discussie maar. Ik stook al 30 jaar en heb de gasprijs echt niet goedkoper zien worden. Een WP was 10 jaar geleden al goedkoper met stoken dan gas. Ik spreek je over 10 jaar wel.
Dat wil nog steeds niet zeggen dat het voor elke situatie zo is. Omdat het bij jou wel zo is. Daarom 1 jaar wachten en dan tot de conclusie komen. Meten is weten. Iedereen maar een warmtepomp aanpraten vind ik zo slecht.

Usenet handleidingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Glashelder schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 13:56:
[...]

Juist nu je nog kan salderen kan je de combinatie zonnepanelen + warmtepomp heel snel terugverdienen.

Reken maar uit: een kuub gas kost je ongeveer € 1,20 a € 1,30.
Voor elke kuub gas die je verstookt zal een warmtepomp ongeveer 2 kWh nodig hebben om die te vervangen. Zonder zonnepanelen kost dat je ongeveer 70 cent. Zolang je kan salderen kost die 70 cent nog maar 14 cent (de misgelopen terugleververgoeding). Ja, het is wel zaak genoeg panelen neer te leggen ;)

Ik voorzie dat we in 2025 en 2026 nog kunnen salderen. Tegen die tijd is mijn L/W WP installatie al terugverdiend (dit jaar geïnstalleerd :+ ). En als je nu je energiecontract nog voor vele jaren vast zet, dan heb je ook geen last van stijgende vaste kosten die veel aanbieders nu stiekem introduceren.
Weet er alles van(zonnepanelen en airco), daarom ook veel verwarmen met de airco, de enige motivatie om dat nog te doen, de tvt gaat snel.

De zonnepanelen "boete" heb je nu al trouwens, je kan de welkomskorting op je buik schrijven, maar het blijft rendabel om panelen te nemen dat klopt.

Ben wel aan kijken voor l/w wp voor comfort zoals koelen en verwarmen door het hele huis, het is nu alleen beneden.

[ Voor 11% gewijzigd door mr_evil08 op 29-12-2023 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

MotorBeast schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 16:58:
[...]

Die heb ik boven ook en houdt met gemak van slaapkamers warm daarmee met vorst ....in een nageisoleerde woning uit 78. Dan moet hij dat zeker kunnen. Ja niet als je het 21 graden wil hebben boven. 18/19 graden geen probleem.
Maar dan ga je uit van je gasketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

_JGC_ schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 17:01:
[...]

Ik heb hier op de bovenverdieping T20 en T21 radiatoren. Ketel stookt tot max 45 graden. Ik heb die dingen stuk voor stuk geknepen op 1000W 75/65/20 (zijn radiatoren van 1500-2000W), alleen de bovenkant wordt warm en toch staat het zweet op je neus als de thermostaatkraan opengaat.

Dus of je er niks aan hebt met een warmtepomp in de toekomst... nee.
Met een warmtepomp op 30 graden wordt het toch een heel ander verhaal .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Jan2023 schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 17:28:
[...]

Met een warmtepomp op 30 graden wordt het toch een heel ander verhaal .
Ketel op 25% vastgezet, die begint 's morgens met 18 graden water aanvoeren en doet er een uur over voor het water boven de 30 graden komt. En toch warmt het in een uur tijd 1,5 graad op. Met radiatoren... wel met heatboosters overigens (beneden, niet boven). Slaapkamer met de T21 radiator doet dan ook al redelijk wat, de slaapkamers met T20 doen idd geen ruk. Hang daar ook T21 of T22 op en dat is opgelost.

Maargoed, meeste warmte boven komt toch van de benedenverdieping. Met een warmtepomp houd je liefst 24/7 een vaste temperatuur aan of doe je beperkt nachtverlaging, die warmte blijft altijd doorlekken naar de bovenverdieping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skubba
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 11-06 17:04
Bij mijn moeder een soorgelijke vraag in een soortgelijk huis.

Gasvebruik ligt op ongeveer 700m3 per jaar en elektra op 2500kwh. Daar hebben we er ook voor gekozen om alleen zonnepanelen te leggen en de cv installatie goed in te regelen. Daarnaast, toevallig vandaag, de vloerverwarmingspomp vervangen voor een zuiniger exemplaar (bespaart +/- 250kWh op jaarbasis). Tip, check marktplaats, er worden redelijk wat van dit soort pompjes aangeboden ivm overstap op WP.

Een warmtepomp wordt pas overwogen als de CV-ketel echt aan vervanging toe is. De business is niet dermate doorslaggevend om het eerder te overwegen (met dit lage verbruik). Inductie hetzelfde verhaal al verwacht ik dat daar de overstap eerder gemaakt wordt. Estetiek, schoonmaakgemak, luchtkwaliteit inhuis, etc. speelt daar eigenlijk een grotere rol dan energie besparen.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

Skubba schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 17:54:
Bij mijn moeder een soorgelijke vraag in een soortgelijk huis.

Gasvebruik ligt op ongeveer 700m3 per jaar en elektra op 2500kwh. Daar hebben we er ook voor gekozen om alleen zonnepanelen te leggen en de cv installatie goed in te regelen. Daarnaast, toevallig vandaag, de vloerverwarmingspomp vervangen voor een zuiniger exemplaar (bespaart +/- 250kWh op jaarbasis). Tip, check marktplaats, er worden redelijk wat van dit soort pompjes aangeboden ivm overstap op WP.

Een warmtepomp wordt pas overwogen als de CV-ketel echt aan vervanging toe is. De business is niet dermate doorslaggevend om het eerder te overwegen (met dit lage verbruik). Inductie hetzelfde verhaal al verwacht ik dat daar de overstap eerder gemaakt wordt. Estetiek, schoonmaakgemak, luchtkwaliteit inhuis, etc. speelt daar eigenlijk een grotere rol dan energie besparen.

Succes!
Lijkt mij een verstandige keuze bij dat gasverbruik.
Wellicht valt er nog wat aan de beglazing te verbeteren dat geeft gelijk een merkbaar effect in comfort.
En je kan overwegen om voor een dynamisch energie kontrakt te gaan .
Met alle windenergie geeft dat regelmatig lage stroomprijzen waar je op kan inspelen , wasje doen op dat moment , auto laden , dat soort dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Jan2023 schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 17:26:
[...]

Maar dan ga je uit van je gasketel.
Die stond op max 45 graden en heb boven thermostatische kranen. Verder had mijn huis geen A label toen ik nog stookte met de ketel, dus slechtere isolatie. Dit stookseizoen heb ik 2x boven iets verwarmd. Ik heb in mijn badkamer nog niet 1x keer verwarming aangehad. Waarom zou ik daar dure vloerverwarming leggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
_JGC_ schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 17:33:
[...]

Ketel op 25% vastgezet, die begint 's morgens met 18 graden water aanvoeren en doet er een uur over voor het water boven de 30 graden komt. En toch warmt het in een uur tijd 1,5 graad op. Met radiatoren... wel met heatboosters overigens (beneden, niet boven). Slaapkamer met de T21 radiator doet dan ook al redelijk wat, de slaapkamers met T20 doen idd geen ruk. Hang daar ook T21 of T22 op en dat is opgelost.

Maargoed, meeste warmte boven komt toch van de benedenverdieping. Met een warmtepomp houd je liefst 24/7 een vaste temperatuur aan of doe je beperkt nachtverlaging, die warmte blijft altijd doorlekken naar de bovenverdieping.
Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
TheDudez schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 17:10:
[...]
Dat wil nog steeds niet zeggen dat het voor elke situatie zo is. Omdat het bij jou wel zo is. Daarom 1 jaar wachten en dan tot de conclusie komen. Meten is weten. Iedereen maar een warmtepomp aanpraten vind ik zo slecht.
Het is altijd goedkoper stoken. Altijd. :Y Nogmaals, simpele rekensom. Alleen het duurt bij de een langer dat je break-even speelt tov investeren nieuwe ketel dan bij de ander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zit hier met een gasverbruik van 100m3 per jaar. Levensduur van een warmtepomp is max 20 jaar.
Nu kan nog 100% salderen, op 2025 wordt het salderen al afgebouwd naar 63% en wordt stroom voor de zonnepanelen bezitters in de winter al stuk duurder.

Als je de investering niet mee rekent is een warmtepomp goedkoper. Maar inclusief de investering kan met zo laag verbruik niet uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
@Verwijderd Ja, logisch. Kan je beter helemaal gas eruit slopen en met Cop1 gaan stoken. NB: 2025 is nog niet door de eerste Kamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Verwijderd schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 20:43:
Ik zit hier met een gasverbruik van 100m3 per jaar. Levensduur van een warmtepomp is max 20 jaar.
Nu kan nog 100% salderen, op 2025 wordt het salderen al afgebouwd naar 63% en wordt stroom voor de zonnepanelen bezitters in de winter al stuk duurder.

Als je de investering niet mee rekent is een warmtepomp goedkoper. Maar inclusief de investering kan met zo laag verbruik niet uit.
Wat heeft dat precies met TS te maken die een 2 kapper heeft van 12 jaar oud?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNThomas
Na nogmaals alle comments te lezen, heb ik toch nog een vraag. Ik lees dat mijn huis waarschijnlijk Rc = 2.5 heeft (voor vloer, gevel en dak), gezien het bouwjaar.

Is het het waard om meer te investeren in isolatie of zal dit nooit voldoende opleveren om de kosten te rechtvaardigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:13
Sport_Life schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 10:28:
Ik zou nog even niet zoveel doen , cv ketel, badkamer (wtw) etc gaan nog zeker 8 jaar mee. Vroegtijdig vervangen is ook niet duurzaam ;)

Kortom je hebt qua duurzaamheid al een prima woning vind ik :). En qua terugverdientijd loopt het ook op bij jou vanwege een laag verbruik (gok ik) en het aflopen van salderen.
Niet helemaal mee eens. Als je doel is co2-reductie en minder fossiele brandstoffen gebruiken dan juist zsm die gasketel wegdoen en een warmtepomp met R32 of nog beter R290 neerzetten. Het overgrote deel van de uitstoot zit hem bij deze dingen in de gebruiksperiode, die CV ketel is toch al gemaakt en de belangrijkste onderdelen (koper etc) worden gerecycled.

Simpelweg stellen dat 'vervangen niet duurzaam is' gaat veel te kort door de bocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

TNThomas schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 19:10:
Na nogmaals alle comments te lezen, heb ik toch nog een vraag. Ik lees dat mijn huis waarschijnlijk Rc = 2.5 heeft (voor vloer, gevel en dak), gezien het bouwjaar.

Is het het waard om meer te investeren in isolatie of zal dit nooit voldoende opleveren om de kosten te rechtvaardigen?
Zie dit figuur
Wolly schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 16:48:
[...]

[Afbeelding]
Dak heeft veel zin, muren nauwelijks en vloer alleen bij vloerverwarming.

Mijn huis is van bouwjaar 2000 en (ook) RC2,5 behalve het dak dat is RC6 en de warmte wordt heel lang vastgehouden, niet merkwaardig korter dan bij onze vorige woning die nieuwbouw was. Precies dus wat bovenstaand schema zegt. En ideaal voor een warmtepomp. :P

Vandaar mijn eerdere reactie, je hebt qua duurzaamheid al een prima woning. Extra isoleren levert naar verhouding weinig op, de meeste winst zit in de eerste 2,5RC en die heb jij al :).

[ Voor 20% gewijzigd door Sport_Life op 30-12-2023 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:11
Sport_Life schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 10:28:

Ik twijfel; voor je er gaat wonen is wel de optimale tijd om te investeren in je installaties. De cv kan prima heel duurzaam op marktplaats (daar heeft de mijne van 5 jaar oud ook een prima duurzaam vervolg gekregen). Het lastigste is wat mij betreft dat je nog geen cijfermatige ervaring hebt, dus ik zou zelf denk ik ook 1 of 2 jaar wachten met de warmtepomp. Maar ikzou wel alvast alle afgifte op ltv instellen; eventueel radiatoren al vervangen, kijken of leidingwerk cv anders kan, alvast plek voor boilervat bedenken en Indien nodig daar ook al leidingwerk voorbereiden.

Dus in elk geval alles wat later breekwerk nodig heeft, alvast slim nu doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:42

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
TNThomas schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 19:10:

Isoleren is opzich zelf al lastig terug te verdienen (vandaar alle subsidies) na-isoleren is nog moeilijker en als je al op 2,5 zit nagenoeg onmogelijk.. dus nee zet niet heel je huis op zijn kop. wat je wel kan doen: ramen deuren etc nalopen op goed sluiten, dakramen dakkapelen overgang van dak naar muur etc nakijken op lucht lekkage's en gaten in de isolatie. En mocht je iets aanpakken (bv glas) kies dan voor de betere versie (als het past) om daar de isolatie te verbeteren. over het algemeen is 2011 gewoon een prima huis.
  • zelf zou ik zonnepanelen doen
  • eventueel brievenbus laten vervallen of zoon geioleerde versie plaatsen
  • alle kieren etc nalopen
  • bouwknopen (vooral in het dak) nalopen
  • en dan aan een airco gaan denken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:42

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Sport_Life schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 19:21:
[...]

Zie dit figuur

[...]

Dak heeft veel zin, muren nauwelijks en vloer alleen bij vloerverwarming.

Mijn huis is van bouwjaar 2000 en (ook) RC2,5 behalve het dak dat is RC6 en de warmte wordt heel lang vastgehouden, niet merkwaardig korter dan bij onze vorige woning die nieuwbouw was. Precies dus wat bovenstaand schema zegt.

Vandaar mijn eerdere reactie, je hebt qua duurzaamheid al een prima woning..
let wel op dat plaatje is vertekend in dit geval. Een tussenwoning heeft veel minder muuroppervlak in verhouding tot een 2 onder 1 kap. en het dak is doorgaans dan ook een kleiner aandeel in het totaal verlies. Het mooiste is om in dit soort situaties de boel even simpel in ubakus oid te zetten en de berekening uit te voeren ipv je beslissing nemen op basis van een net iets te algemeen plaatje.

edit: waarschijnlijk is de warmteverlies berekening ook nog wel te vinden.

[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 30-12-2023 19:45 ]

Pagina: 1