Versterker (toekomstproof) + compacte speakers

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eiknerf
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 02-01-2024
Hallo,

Tot voor kort had ik een soundbar + subwoofer (JBL SB450) om het geluid van mijn televisie te versterken. Voor films vond ik dat altijd een prima oplossing, maar muziek en spraak was ondermaats. Ik ben nu op zoek naar beter geluid.

De laatste weken heb ik mij proberen in te lezen waaronder hier op Tweakers. Conclusie die ik hieruit voor mezelf heb getrokken is dat ik graag een versterker met compacte passieve speakers aan wil schaffen. Vloerstaande speakers zijn geen optie voor mij(n vrouw).

Gisteren ben ik bij Hifi Klubben geweest om mij te laten informeren en te luisteren. Advies van hen was om als versterker te kiezen voor de Bluesound Powernode Edge N330 of N230 in combinatie met Dali Oberon 1 speakers. Ik heb ook de sub van Dali beluisterd, dat vond ik echt wel een meerwaarde maar ook weer een behoorlijke prijs dus dat zou voor de toekomst een optie zijn.

Ik zoek een?
Versterker waar ik een flink aantal jaren mee vooruit kan. Zoals ik er nu over denk zal ik niet zo snel andere speakers kopen maar ik wil de optie wel hebben. Streamen is voor mij belangrijk, dat moet makkelijk gaan en zonder verlies van kwaliteit. De app moet gebruikersvriendelijk zijn. De optie voor multiroom vind ik ook interessant. Ik wil de versterker via HDMI arc aansluiten op mijn televisie. Ook wil ik graag de optie hebben om de bass aan te kunnen passen, vooral voor een eventuele sub. Daarnaast zoek ik speakers die vooral het geluid van mijn televisie een flinke upgrade geven maar waar ook muziek goed door klinkt.

Wat is je budget?
In eerste instantie had ik een bedrag rond de €1000 in m'n hoofd maar voor de beste oplossing wil ik wel opschuiven naar zo'n €1400.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Met name televisie kijken maar ook muziek via Spotify, gamen via de Xbox One en het kijken van films, series via Netflix, Videoland en dergelijke.

Wat heb je zelf al gevonden?
Als versterker had ik zelf had ik de Sonos amp op het oog. Hifi Klubben adviseerde mij de Bluesound omdat die beter geluid zou geven en de app (voor onder andere multiroom) iets beter zou zijn. De luidsprekers van Dali vond ik erg goed klinken. Ik heb ook de Argon Fenris beluisterd en de B&W 607 maar dat was minder mijn smaak.

Welke vragen heb je hier nog over?
Ik ben er wel over uit dat de speakers van Dali een goede optie voor mij zijn. Ik twijfel echter over de versterker. Ik neig er naar om niet te gaan voor de Bluesound N230 omdat die minder vermogen heeft. De N330 is echter wel weer €200 duurder dan de Sonos amp waar ik veel goede dingen over lees. Wat zouden jullie mij aanbevelen gezien mijn wensen? Andere opties zijn natuurlijk ook welkom.

Hopelijk heb ik zo voldoende informatie gegeven. Anders hoor ik het graag.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Nu online
Ik ben met mijn vrouw gaan luisteren.
Oberon 1 zijn mooi, maar halen het echt niet bij zijn vloerstaander broertje de 5 of 7.
WAF had ook problemen met de vloerstaanders, maar was wel overtuigd van het mooie geluid.
Als compromis hebben we de "licht eiken" variant, zodat de vloerstaanders mooi kleuren bij de rest van de meubels :)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikkip
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-09 22:23
Wil je per se een compacte receiver? Sowieso goed om onderstaand lijstje van Jorgen nog eens na te lopen.

Jorgen schreef op zondag 24 december 2023 @ 03:34:
Hoe kies je een receiver/versterker/soundbar/etc: Jorgen in "Keuze tussen receivers"

Wellicht zijn er voordeligere opties en kun je wat meer geld aan je speakers besteden. Die bepalen voor het grootste gedeelte het geluid. Die Dali Oberon 1 is niets mis mee trouwens, maar de Oberon 3 klinkt vast weer wat beter. En nog luisteren naar merken als Kef, Monitor Audio e.d. zou ik zeker doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08:32

Mavamaarten

Omdat het kan!

Ik zou Sonos vermijden, het is een gesloten ecosysteem en laat nu net zoiets niet heel toekomstgericht zijn. Een "gewone" receiver met wat smarts lijkt me goedkoper en flexibeler. Ik heb zelf voor een Denon receiver (AVR-X1700H) gekozen, Spotify en SoundCloud werkt daar vlotjes op en ook HDMI 2.1. Stop, zoals hierboven gezegd, zo veel mogelijk geld in je speakers.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Ik heb zelf een setup met Oberon 5's, een Vokal center speaker (voor spraak wel echt meerwaarde) en een Denon AVR-S970 versterker. De hierboven genoemde AVR-X1700H is ook een prima versterker voor je beoogde doel. Beiden hebben Audyssey geluidscalibratie met bijgeleverde microfoon. Ik ben er zelf erg tevreden mee.

Mocht je bepaalde HDMI 2.1 features niet nodig hebben (met name VRR) dan is een goedkopere AVR-X1600H net zo goed qua geluid.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eiknerf
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 02-01-2024
Bedankt voor de snelle reacties!

Vloerstaanders klinken inderdaad nog beter maar zoals gezegd voor nu geen optie.

Advies is dus in ieder geval om minder geld aan een receiver te besteden en meer aan luidsprekers. Het gesloten systeem van Sonos is inderdaad een nadeel.

Ik heb een compacte receiver nodig zodat ik het in mijn tv meubel kwijt kan (maximaal zo'n 35 cm breed). De Denons die worden genoemd zijn voor mij te groot. Via de pricewatch vind ik dan weinig alternatieven naast de Bluesound. Of zie ik opties over het hoofd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Een Wiim zou de voordelige optie kunnen zijn. Voldoende vermogen en streaming opties. Alleen geen multiroom maar dat lijk je niet echt te zoeken.

https://www.wiimhome.com/wiimamp/overview

Het verschil in geluidskwaliteit tussen Bluesound, Sonos en Wiim (of versterkers in algemeen) is heel erg beperkt.

Betere speakers maken al het verschil. Een 1000 euro versterker op speakers van 400 euro is de wereld op z’n kop.

Ik zou zelf de Wiim kopen met de speakers die je in gedachten hebt. Of beter je budget voor speakers oprekken naar een setje Dali Menuet of Kef LS50.

[ Voor 90% gewijzigd door Sethro op 30-12-2023 14:41 ]

Pagina: 1