Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanGXR
  • Registratie: December 2023
  • Niet online
Beste leden, ik heb een vraag omtrent reiskosten en wat de werkgever wel/niet kan/mag doen.

Ik werk al een poosje in de Beveiligingssector. Mijn werk ligt niet naast de deur, en ik merk dat de kostenpost voor benzine als maar groter wordt met deze prijzen. Ik zit er daarom aan te denken om mijn werkgever te vragen of ik dichterbij op een locatie te werk kan komen. Momenteel moet ik ongeveer 80KM enkele reis rijden naar mijn werkplek. (Het helpt ook niet dat de reiskosten nog op 18cent/KM staan.)

Een werkplek dichterbij kan dan natuurlijk een uitkomst bieden, alleen vroeg ik me af of ik kan overleggen met mijn werkgever dat ze mij reiskosten blijven betalen voor mijn oude werkplek? Ik weet niet of dit wettelijk wel kan/mag.

Ik heb gelukkig goede banden met mijn werkgever en ik zet ook het stapje extra, vandaar dat ik dit "durf" te overleggen, alleen wil ik van te voren graag eerst weten of dit wel kan. Het lijkt mij van wel aangezien als ik verder weg ga wonen hun extra reiskosten kunnen weigeren?

Groeten,
Johan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:52
@JohanGXR Lijkt me sterk dat dit wettelijk mag en kan. Daarnaast, waarom zou een werkgever dat doen? Dan kun je beter loonsverhoging vragen in mijn ogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 30-05 17:09
De werkgever mag onbelast 23ct per kilometer vergoeden (2024), kom je daar in de nieuwe situatie boven moet er (inkomens)belasting over worden afgedragen.

[ Voor 6% gewijzigd door LordSinclair op 29-12-2023 07:49 ]

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanGXR
  • Niet online
Arunia schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 07:46:
@JohanGXR Lijkt me sterk dat dit wettelijk mag en kan. Daarnaast, waarom zou een werkgever dat doen? Dan kun je beter loonsverhoging vragen in mijn ogen.
Mijn vraag is idd over het wettelijke gedeelte. Waarom mijn werkgever dit wel of niet zou doen kan ik natuurlijk niet beantwoorden. Ik heb goede banden met mijn werkgever, en technisch gezien maken ze geen "verlies" op mij als ze dit wel zouden doen, en aangezien ik altijd een stapje extra zet (erkend door werkgever) dacht ik dat het een redelijk verzoek was, indien wettelijk mogelijk :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• T_knoop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:31
Welke sector werk je precies? De particuliere beveiliging kent een cao. Daarin staat dat je voor de eerste 40km woon/werk reisafstand 18ct krijgt, maar voor alles daarboven nog eens 16ct er bovenop. Zoals @LordSinclair aangeeft moet er wel belasting betaald worden over alles boven de 23ct.
Zo'n cao is bindend, dus ik kan me voorstellen dat je ook terugwerkend recht zou hebben op een hogere reiskostenvergoeding. Misschien dat een gesprek met je werkgever die kant op kan gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanGXR
  • Niet online
T_knoop schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 07:58:
Welke sector werk je precies? De particuliere beveiliging kent een cao. Daarin staat dat je voor de eerste 40km woon/werk reisafstand 18ct krijgt, maar voor alles daarboven nog eens 16ct er bovenop. Zoals @LordSinclair aangeeft moet er wel belasting betaald worden over alles boven de 23ct.
Zo'n cao is bindend, dus ik kan me voorstellen dat je ook terugwerkend recht zou hebben op een hogere reiskostenvergoeding. Misschien dat een gesprek met je werkgever die kant op kan gaan?
Ja klopt, CAO Particuliere beveiliging is van toepassing. Die 16 cent boven op de 18 cent is bruto zo ver ik weet, en wordt dus niet eerst gezamenlijk opgeteld tot 21 cent, en alles boven 21 cent dan bruto. Maar ik moet ook heel eerlijk bekennen dat ik geen idee heb hoe die constructie werkt, de info die ik heb komt grotendeels van collega's.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• T_knoop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:31
Als het goed is kun je op je loonstrookje terugvinden hoe die bruto/netto berekening van je reiskosten gedaan wordt. De brancheorganisatie heeft ook een tooltje om te kijken hoeveel (bruto) reiskosten je zou moeten ontvangen. Dat is op deze pagina te vinden: https://www.beveiligingsbranche.nl/reiskosten-berekenen/
Terugkomend op je vraag, volgens mij komt het er op neer dat je meer geld wil voor wat je doet. Dat is een gesprek wat je met je werkgever kan voeren. Je zou nog kunnen overwegen dat dichter bij huis werken je best een hoop vrije tijd extra oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Nu online
Heb even gekeken en het lijkt er op dat de 18ct en 16ct bij elkaar op 1 hoop gegooid worden.
Dus 18ct x 80km plus 16ct x 40km is totaal €20,80.
Dat is gemiddeld dan 26ct per km.
Daarvan zou dan 21ct belastingvrij moeten zijn en 5ct waar wel belasting over betaald moet worden.

[ Voor 192% gewijzigd door Philip Ross op 29-12-2023 08:39 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik zou dit helemaal loskoppelen van je reiskostenvergoeding. Ga het gesprek aan met je werkgever en geef aan dat je graag dichterbij wil werken. Benoem hierbij niet de kosten maar noem werk/privebalans oid als reden. En ga daarnaast in op jouw ‘bovengemiddelde functioneren’ en dat je die waardering graag terugziet in een salarisverhoging.

Dat is een betere route voor eventuele overstap naar een andere werkgever, maar ook voor opbouw van je pensioen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
Reiskostenvergoeding mag alleen op werkelijke gemaakte kilometers worden vergoedt. Een werkgever moet daar ook een administratie voor bijhouden voor de fiscus. WIj kregen in het verleden gewoon een vast bedrag per maand (op basis van 5 dagen in de week) ongeacht of we naar kantoor kwamen. Met de nieuwe wet (die is ingevoerd als gevolg van thuiswerken na corona) mag dat niet meer. Nu moeten wij een verklaring tekenen waarin we zeggen hoe vaak we gemiddeld naar kantoor komen. Dat is geaccepteerd door de belastingdienst. Het hoeft dus kennelijk niet op de kilometer nauwkeurig maar moet wel realistisch. De belastingdienst zal ook wel het recht hebben om audits te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gede
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 28-05 15:53
*knip* Belastingfraude is niet toegestaan.

[ Voor 92% gewijzigd door Zr40 op 29-12-2023 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moonspring
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 30-05 20:59
Edit: Fraude suggestie is al weg

[ Voor 97% gewijzigd door Moonspring op 29-12-2023 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanGXR
  • Niet online
Gede schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 09:03:
[mbr]*knip* Belastingfraude is niet toegestaan.[/]
Edit: knip knip

[ Voor 13% gewijzigd door JohanGXR op 29-12-2023 09:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Fraude is geen “maas in de wet”. Als HR zou je ook horen te weten dat fiscaal recht niet tot je expertise behoort. Vraag mij af of accountants, controllers en belastinginspecteurs dit standpunt delen. Verder is aanmoedigen tot fraude ook niet ethisch of in lijn met de richtlijnen van dit forum.

Natuurlijk is de kans groot dat je ermee weg komt en heb je als bedrijf nog veel meer mogelijkheden om belasting te ontduiken. Als er echter eenmaal zicht op is dat die pakketjes helemaal niet aantoonbaar zijn dan kan z’n truukje nog wel eens een flinke staart krijgen. Vervolgens wordt namelijk de gehele kilometervergoeding blootgesteld.

[ Voor 25% gewijzigd door Zr40 op 29-12-2023 09:23 . Reden: quote weg ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11:30
Gooi het niet op reiskosten, die zijn vast door je CAO. Dus eventueel vragen of er een opslag te geven is voor je prestaties. Al staat men daar vaak ook niet om te springen, hoe goed je het ook doet.

Erger nog: de praktijk leert dat jij het vermoedelijk niet zal kunnen krijgen. Als jij vertrekt zal een sollicitant die dit zelfde eist bij het in dienst komen dan opeens wel krijgen. De extra investering voor inwerken etc en scholing wordt vaak dan niet eens meegerekend in de totaal kosten.

Wie weet is jouw werkgever niet pennywise-pound foolish.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:11
Mocht dichterbij werken geen optie zijn, dan kan het natuurlijk ook lonen om die benzine-auto te verruilen voor een diesel of LPG (al dan niet in te bouwen in je huidige auto). Met 160km woon-werk verkeer per dag (uitgaande van 5 dagen werken) zit je op 40.000+ km per jaar. Waarom rij je überhaupt in een benzine-auto met die hoeveelheid km's?

[ Voor 9% gewijzigd door Valorian op 29-12-2023 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:55
Wat ik niet begrijp is, als je dichterbij gaat werken, hou je toch al meer over? Immers minder kilometers rijden betekent minder kosten voor jou. (Benzine/afschrijving/etc)
Wil je meer verdienen, ga daar het gesprek over aan, via reiskosten is een beetje vreemd.

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanGXR
  • Niet online
Martinusz schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 09:40:
Wat ik niet begrijp is, als je dichterbij gaat werken, hou je toch al meer over? Immers minder kilometers rijden betekent minder kosten voor jou. (Benzine/afschrijving/etc)
Wil je meer verdienen, ga daar het gesprek over aan, via reiskosten is een beetje vreemd.
Minder KM is natuurlijk ook minder vergoeding, vandaar de vraag. Eerder kon ik winst maken op de vergoeding, maar tegenwoordig niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanGXR
  • Niet online
Valorian schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 09:37:
Mocht dichterbij werken geen optie zijn, dan kan het natuurlijk ook lonen om die benzine-auto te verruilen voor een diesel of LPG (al dan niet in te bouwen in je huidige auto). Met 160km woon-werk verkeer per dag (uitgaande van 5 dagen werken) zit je op 40.000+ km per jaar. Waarom rij je überhaupt in een benzine-auto met die hoeveelheid km's?
Omdat ik een auto heb waar ik veel waarde aan hecht. Tevens vertrouw ik de toekomst van Diesel niet, en voor LPG gaan we in 2024 fors meer voor betalen met o.a. de belasting aangezien de G3 / R115 certificatie niet meer helpt daarvoor.

LPG houd ik nog wel als reele optie over, maar het zou leuk zijn als het niet hoeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matadores
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 30-05 20:49
Krijg je je km vergoeding over je daadwerkelijk gemaakte kilometers of zit er een maximum aan per enkele reis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:30

FreakNL

Well do ya punk?

Frame164 schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 08:57:
Reiskostenvergoeding mag alleen op werkelijke gemaakte kilometers worden vergoedt. Een werkgever moet daar ook een administratie voor bijhouden voor de fiscus. WIj kregen in het verleden gewoon een vast bedrag per maand (op basis van 5 dagen in de week) ongeacht of we naar kantoor kwamen. Met de nieuwe wet (die is ingevoerd als gevolg van thuiswerken na corona) mag dat niet meer. Nu moeten wij een verklaring tekenen waarin we zeggen hoe vaak we gemiddeld naar kantoor komen. Dat is geaccepteerd door de belastingdienst. Het hoeft dus kennelijk niet op de kilometer nauwkeurig maar moet wel realistisch. De belastingdienst zal ook wel het recht hebben om audits te doen.
Bij ons is tijdens corona de reiskostenvergoeding eraf gegaan en werd alles op declaratie-basis. Daar hebben we ook gewoon een prima tool voor binnen het bedrijf.

Nu is het weer terug op reiskostenvergoeding op basis van een verklaring hoe vaak je op kantoor bent. Ik heb nu tig collega’s die op basis van 4 dagen een reiskostenvergoeding krijgen maar daadwerkelijk 1 dag in de week op kantoor zijn. Waarom ze het niet gewoon op declaratiebasis gehouden hebben is mij een raadsel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanGXR
  • Niet online
Matadores schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 10:17:
Krijg je je km vergoeding over je daadwerkelijk gemaakte kilometers of zit er een maximum aan per enkele reis?
Ik krijg standaard een berekening van mijn postcode naar mijn werk's postcode. Ik kan geen kilometers declareren oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matadores
JohanGXR schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 10:21:
[...]

Ik krijg standaard een berekening van mijn postcode naar mijn werk's postcode. Ik kan geen kilometers declareren oid.
Dus je krijgt niet 160km x € 0,18 = €28,80 per dag aan vergoeding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14:16
Ls ze je volledige vergoeding geven voor niet gemaakte kms dan frauderen ze. Levert en bedrijf een boete op en jou een vordering.

Je kan vragen of je een bedrijfswagen mag (max 500 km prive per jaar), dan kost het je niets.
Alternatief, dichterbij scheelt ook reistijd, dus kan je (uitgaande van gemiddeld 80 km/u met files en niet continue op snelweg) ongeveer 2 uur langer werken per dag.... Levert misschien minstens zoveel op als je km vergoeding.

Of is tijd met je gezin je niets waard? Dan zoek een 2e baan erbij, en besteed die 10 uur aan je 2e baan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanGXR
  • Niet online
99ruud99 schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 10:28:
Ls ze je volledige vergoeding geven voor niet gemaakte kms dan frauderen ze. Levert en bedrijf een boete op en jou een vordering.

Je kan vragen of je een bedrijfswagen mag (max 500 km prive per jaar), dan kost het je niets.
Alternatief, dichterbij scheelt ook reistijd, dus kan je (uitgaande van gemiddeld 80 km/u met files en niet continue op snelweg) ongeveer 2 uur langer werken per dag.... Levert misschien minstens zoveel op als je km vergoeding.

Of is tijd met je gezin je niets waard? Dan zoek een 2e baan erbij, en besteed die 10 uur aan je 2e baan.
Niet iedereen heeft een gezin ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanGXR
  • Niet online
Matadores schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 10:28:
[...]

Dus je krijgt niet 160km x € 0,18 = €28,80 per dag aan vergoeding?
De reiskosten in de beveiligings cao liggen wat anders.

Enkele reis eerste 40km = idd x0.18
daarna alles boven de 40km + 0.16cent/km bruto boven op regel 1.

Wordt per enkele reis berekend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:55
JohanGXR schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 09:46:
[...]

Minder KM is natuurlijk ook minder vergoeding, vandaar de vraag. Eerder kon ik winst maken op de vergoeding, maar tegenwoordig niet meer.
Winst maken lijkt mij sterk, tenzij je heel veel kosten weglaat en jezelf rijk rekent. Met 18 cent de kilometer zou ik het knap vinden om al je kosten (inclusief afschrijving etc) eruit te halen.
Daarom loont het als het goed is dus ook om dichterbij huis te werken, omdat er meer kosten dan alleen benzine minder worden.

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:45

Qwerty-273

Meukposter

JohanGXR schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 08:03:
de info die ik heb komt grotendeels van collega's.
Niets ten nadele van jouw collega's, en dat kan ook een goede bron zijn voor de eerste informatie, maar zoek het zelf wel goed uit in de details. Niets is zo gevaarlijk als ontbrekende details die in het "roddelcircuit" er uitgelaten zijn. Een beetje ala de verhalen dat het vakantiegeld, overwerk of een dertiende maand zwaarder belast worden dan het reguliere loon.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matadores
JohanGXR schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 10:34:
[...]

De reiskosten in de beveiligings cao liggen wat anders.

Enkele reis eerste 40km = idd x0.18
daarna alles boven de 40km + 0.16cent/km bruto boven op regel 1.

Wordt per enkele reis berekend.
Veel CAO’s hanteren een max vergoeding per dag per enkele reis woon-werk, bijvoorbeeld 25 km enkele reis (€ 0,21 per km).
In jou geval krijg je je volledige km vergoeding over je daadwerkelijk gemaakte kilometers. Weliswaar een lagere vergoeding per kilometer, maar toch ruim 500 euro per maand.
Een niet te zware, zuinige auto op LPG zal je met deze vergoeding wel kunnen rijden.

Ik heb de afgelopen 12 jaar dagelijks 75km enkele reis woon-werk gereden, met een max vergoeding van 25km enkele reis.
11 jaar heb ik dit in een diesel gedaan, maar dat werdt zelfs mij te gortig, dus ruim een jaar terug heb ik onze 2e auto (Suzuki Alto) waar nog een hele lage km stand op stond voorzien van een LPG G3 installatie, waardoor ik qua kosten flink omlaag ging en in het jaar de investering van deze LPG installatie ook al heb terugverdiend.

Desalniettemin heb ik besloten om dichterbij huis te gaan werken en zal volgende week nog maar 15km van huis hoeven te rijden en kan dit zelfs op de fiets gaan doen 😋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanGXR
  • Niet online
Matadores schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 10:54:
[...]

Veel CAO’s hanteren een max vergoeding per dag per enkele reis woon-werk, bijvoorbeeld 25 km enkele reis (€ 0,21 per km).
In jou geval krijg je je volledige km vergoeding over je daadwerkelijk gemaakte kilometers. Weliswaar een lagere vergoeding per kilometer, maar toch ruim 500 euro per maand.
Een niet te zware, zuinige auto op LPG zal je met deze vergoeding wel kunnen rijden.

Ik heb de afgelopen 12 jaar dagelijks 75km enkele reis woon-werk gereden, met een max vergoeding van 25km enkele reis.
11 jaar heb ik dit in een diesel gedaan, maar dat werdt zelfs mij te gortig, dus ruim een jaar terug heb ik onze 2e auto (Suzuki Alto) waar nog een hele lage km stand op stond voorzien van een LPG G3 installatie, waardoor ik qua kosten flink omlaag ging en in het jaar de investering van deze LPG installatie ook al heb terugverdiend.

Desalniettemin heb ik besloten om dichterbij huis te gaan werken en zal volgende week nog maar 15km van huis hoeven te rijden en kan dit zelfs op de fiets gaan doen 😋
LPG kan voor mij makkelijk uit, alleen probeer ik in 1e instantie iets (leuks) dichter bij huis te zoeken en was benieuwd wat er geregeld kon worden omtrent de reiskosten :) maar thanks voor je info!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 30-05 16:54
Ik denk dat dichterbij kunnen werken al veel meer qua waarde zich verhoudt tot een paar euro per maand ( winst ) dan elke dag 2x80KM te moeten rijden voor werk ( ik rijd er nu ook 2x75KM 3x per week ) en zou daar dus voor gaan in eerste instantie. Daarnaast zou je ook om een kleine verhoging in loon kunnen vragen wat correspondeert met de extra vergoeding die je kwijt raakt.

Als ze je echt waarderen dan is er vaak wel iets te regelen

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 30-05 20:48

Theo

moederbord

Reiskostenvergoeding en belasting zijn helaas goede vrienden. Zomaar meer reiskosten vragen gaat niet zomaar volgens de fiscus.

In de basis moet je over elke cent inkomensbelasting (en premies) betalen, dus ook over alle reiskosten die je ontvangt. Echer, wanneer de werkgever hard kan maken dat je de 'uitbetaalde' kilometers ook voor minimaal 60% daadwerkelijk hebt gereden op jaarbasis dan is dit, tot 23 ct/km, belastingvrij.

Wanneer de werkgever niet de kilometers kan bewijzen door een vaste werkplekverklaring ( "werknemer woont 30 km van de werkplaats af, en rijdt 200 maal per jaar heen en weer, en kan niet thuiswerken" is al voldoende bewijs), of door een declaratie van de werknemer moet de werkgever alsnog belasting afdragen.

Om die reden kun je niet zomaar meer reiskosten vragen, bijv 80 km rijden en 130 km declareren, simpelweg omdat dit fiscaal niet mag. De werkgever mag wel 23 ct/km uitbetalen ipv 18 ct. Zelfs een euro per km zou de werkgever gerust mogen uitbetalen, al wordt alles boven de 23 ct/km als (verkapt) loon gezien, en mag je dus premies afdragen...

Je opties zijn dus:
- vragen of de werkgever van 18 naar 23 ct'/km wil gaan
- Controleren of je (wat andere ook al benoemde) die aanvullende 16 ct/km ontvangt.
- Vragen om een stukje looncompensatie (loonsverhoging) ter compensatie van de kilometers.
- Vragen of je een uurtje per dag van je reistijd kan boeken/rekenen als werktijd.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DedSec85
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 28-05 08:05
Allereerst, een CAO is niet bindend. Een werkgever kan er altijd voor kiezen om meer kilometervergoeding te geven. Je hebt niet alleen te maken met je benzine maar ook met afschrijving van je auto en onderhoud zoals banden, remblokken, olie etc. Aangezien alles duurder wordt is je huidige bedrag niet dekkend.

Is er nog iets te doen met het type reis dat je declareert? Ik ken bedrijven die gewoon woon-werkverkeer kennen maar ook nog iets als een dienstreis, wat meer oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
DedSec85 schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 17:56:
...Is er nog iets te doen met het type reis dat je declareert? Ik ken bedrijven die gewoon woon-werkverkeer kennen maar ook nog iets als een dienstreis, wat meer oplevert.
Die laatste is toch van je vestiging naar bijvoorbeeld een klant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:11
Ik snap de hele vraagstelling niet. Op de zeer beperkte km-vergoeding die je in NL krijgt maak je over het algemeen verlies, als je alles meerekent (onderhoud, afschrijving, verzekering, brandstof, banden, pechhulp-abo, wasbeurten) dan kan je zelden voor die 18-23ct/km rijden*. Als je dichterbij gaat werken dan maak je dus minder verlies en zou jenoer saldo meer over moeten houden van je loon, ook al krijg je minder op je rekening gestort. Daarbij komt dan nog de gewonnen tijd, die voor de meeste mensen (zoals hier door velen hier al geboemd) normaliter een veel hogere waarde heeft dan die paar centen. Kortom, als je vraagt of je dichterbij mag je werken en je krijgt een “ja” dan win in door de vmband genomen tijd én heb je meer besteedbaar inkomen. Ik zie niet waarom je daar dan in deze context nog iets extra uit zou kunnen slepen omdat je er op achteruit zou gaan, dat is simpelweg niet het geval.

*ja, er zijn vast mensen die voor 10 of 15ct /km kunnen rijden omdat ze die ene lichtr auto rijden die nooit wat heeft en nauwelijks afschrijft en ze zelf hun onderhoud doen en 85% no claim hebben opgebouwd et cetera. Die mensen maken winst op hun km-vergoeding. Maar gemiddeld genomen kan die km-vergoeding simpelweg niet uit.

[ Voor 3% gewijzigd door Valorian op 29-12-2023 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-05 22:36
DedSec85 schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 17:56:
Allereerst, een CAO is niet bindend. Een werkgever kan er altijd voor kiezen om meer kilometervergoeding te geven. Je hebt niet alleen te maken met je benzine maar ook met afschrijving van je auto en onderhoud zoals banden, remblokken, olie etc. Aangezien alles duurder wordt is je huidige bedrag niet dekkend.
Afwijken van de cao kan niet altijd, hoor; niet als het een standaard-cao is. De cao van TS is ogenschijnlijk een een minimum-cao (met een aantal standaard-artikelen) - in dit geval lijkt er wél te kunnen worden afgeweken (in het voordeel van TS). Zie voor de verschillen https://www.fnv.nl/getmed...ndaard-en-minimum-cao.pdf.
Pagina: 1