Google Developer Account & afschermen BSN

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Hoi,

Ik wil voor het eerst een app maken en in de Google Play Store zetten.
Google vraagt bij het aanmaken van een developer account $25,- inschrijfgeld en geeft aan dat ze van mijn ID kaart de volgende informatie nodig hebben:
  • Developer name; can be different from your legal name
  • Legal name
  • Legal address
  • Contact email address
  • Contact phone number
  • Developer email address
  • Developer website
https://support.google.co...developer/answer/13628312

Los hiervan wordt na betaling ook om mijn geboortedatum gevraagd.

Ik moest een kopie van mijn ID (voor en achterkant) en een recente factuur van een Energie bedrijf (bankafschrift mocht ook) uploaden om deze gegevens te verstrekken.

Ik heb met de kopie-ID app mijn BSN en QR code en "echt genoot van ..." en geboorteplaats verwijderd en een watermerk toegevoegd.

De informatie is duidelijk leesbaar. De software kon mijn naam ook lezen uit de PDF en die komt overeen.

Mijn ID is nu afgewezen omdat er delen zijn afgeschermd. Ik kreeg een email waarin staat:
Door de overheid uitgegeven identiteitsbewijs met foto: een deel van het document is niet zichtbaar. Controleer of de vier hoeken van het ingediende document zichtbaar zijn en of alle tekst, handtekeningen en afbeeldingen te zien zijn.
...
Onvolledige of deels afgedekte documenten en donkere of onscherpe foto's worden niet geaccepteerd.
Hoe kan ik dit oplossen? Want Google mag voor zover ik weet niet mijn BSN verwerken voor dit doel. En Google geeft ook aan dat niet nodig te hebben, en tóch vereist Google een kopie waarop mijn BSN niet is afgedekt.

Tip zijn welkom. Hoe hebben jullie dit gedaan?
Ik heb maar een beperkt aantal pogingen op mijn ID te uploaden en er is geen menselijke communicatie mogelijkheid voorzover ik kan vinden om te vragen wat er precies mist / fout is met de upload.

[ Voor 7% gewijzigd door djwice op 29-12-2023 06:54 ]

Mijn LEGO MOC's met PDF bouwinstructies en stop-motion animaties vind je op https://rebrickable.com/users/BrickDesignerNL/mocs/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdn135
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik heb dit in het verleden ook bij AirBnB gehad. Ondanks rechterlijke uitspraken dat ze bepaalde gegevens niet mogen opvragen, bleven ze volhardend over een onbewerkt identiteitsbewijs. Zeker voor niet Nederlandse medewerkers was het lastig te begrijpen.

Wat dan helpt is met links er op wijzen dat ze het niet mogen hebben en gewoon een aantal keer opnieuw proberen. Wellicht weet iemand anders hoe je een zorgt dat een medewerker hier naar kijkt ipv machine. Jammer dat je maar beperkt mag uploaden.

[ Voor 15% gewijzigd door tdn135 op 29-12-2023 06:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ga je de app ook verkopen of is deze gratis voor verkoop zie ik wel een reden voor BSN.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skating_vince
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Frogmen schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 10:06:
Ga je de app ook verkopen of is deze gratis voor verkoop zie ik wel een reden voor BSN.
Leuk dat jij dat ziet, maar alsnog mag het niet. Echt irritant dat buitenlandse bedrijven maling aan onze wet hebben maar wel willen profiteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Skating_vince schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 10:12:
[...]

Leuk dat jij dat ziet, maar alsnog mag het niet. Echt irritant dat buitenlandse bedrijven maling aan onze wet hebben maar wel willen profiteren.
Als je je als developer aanmeld ben je geen particuliere klant meer maar doe je dit zakelijk. Zakelijk ligt een en ander echt anders tot voor kort hadden alle ZZP érs een BTW nummer bijna gelijk aan hun BSN nummer is nu verandert.
Als zijn opbrengsten uitkeren zijn ze misschien ook wel verplicht dit bij de belastingdienst te melden. Kortom soms iets verder kijken.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 1777010

Frogmen schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 10:17:
[...]

Als je je als developer aanmeld ben je geen particuliere klant meer maar doe je dit zakelijk. Zakelijk ligt een en ander echt anders tot voor kort hadden alle ZZP érs een BTW nummer bijna gelijk aan hun BSN nummer is nu verandert.
Als zijn opbrengsten uitkeren zijn ze misschien ook wel verplicht dit bij de belastingdienst te melden. Kortom soms iets verder kijken.
Maar dan mogen ze nog steeds je BSN niet verwerken. Kortom soms iets verder kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Denk dat je dat bij de belastingdienst moet vragen want je verkoopt een dienst via een tussenpartij en die kan dat wel eens als werknemer zien (want je hebt geen BTW nummer) en dan toch het BSN nodig hebben.
Als je als developer apps wilt verkopen moet je je gewoon inschrijven bij KvK en een BTW nummer aanvragen. Is mogelijk je probleem opgelost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Wellicht het contactformulier eens invullen.
https://support.google.co...android-developer/gethelp

Hopelijk krijg je zo wel menselijke interactie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:28

Qwerty-273

Meukposter

Het grootste probleem is natuurlijk dat je tegen een process aanloopt gericht op de wereld. Niet specifiek voor de Nederlandse wet. Ook zal de persoon die de melding geeft (als het geen AI is) waarschijnlijk ook geen kennis hebben van de Nederlandse of zelfs Europese wetten. Daar loopt het al stroef.

Wellicht zal je een onbewerkte foto moeten aanleveren (zodat het duidelijk is dat er niet geknipt en geplakt is) maar op het moment dat data gelezen wordt, er een mal overheen ligt waardoor een BSN niet wordt gezien. En deze informatie dus ook nergens wordt opgeslagen.
djwice schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 06:45:
Tip zijn welkom. Hoe hebben jullie dit gedaan?
Android / Google links laten liggen en op de iOS / Apple trein stappen?

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Skating_vince
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
[...]

Ik ben zelf ook ondernemer en daarom weet ik dat het alsnog niet mag. Dat is ook de reden dat het BSN uit het BTW nummer is gehaald. En als je ook nog denkt dat een app verkoper/ontwikkelaar daardoor een medewerker is van Google dan zijn we denk ik maar uitgepraat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
[...]

Google maakt expliciet onderscheid tussen Zakelijk en Personal.
Ik kies bewust voor personal omdat ik gewoon wat wil proberen en geen bedrijf heb, ook niet de intentie heb om geld te verdienen aan een app. Mijn websites zijn ook advertentieloos en je kunt er niets bestellen of kopen.

Uiteraard als ik denk dat ik een app bedenk die geld kan gaan verdienen ga ik een KvK regelen en een zakelijk Google Account nemen, dat lijkt me logisch. Als ik een bedrijf heb ben ik en niet Google verantwoordelijk voor belastingaangifte.

Maar ook als ik als individu geld verdien buiten loondienst om, ben ik volgens mij verantwoordelijk voor de belasting aangifte.

Maar goed, Google geeft zelf aan dat ze de BSN niet nodig hebben, zie link en de lijst met gegevens in mijn openingspost.

Mijn LEGO MOC's met PDF bouwinstructies en stop-motion animaties vind je op https://rebrickable.com/users/BrickDesignerNL/mocs/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kodak
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-05 17:08

kodak

FP ProMod
Zoals ik de uitleg van Google lees vereisen ze een kopie voor het verifiëren van de identiteit. Aangezien ze dat kennelijk niet doen als bedrijf dat bijzondere persoonsgegevens mag of moet verwerken (het is oa geen financieel account, je bent er geen werknemer mee en ze verlenen geen gezondheidszorg via het aanmelden, ze zijn geen overheid) horen ze een bsn niet eens te ontvangen.

Het blijven proberen dat ze een aangepast kopie accepteren is een manier. Maar het lijkt me hoe dan ook reden om contact op te nemen met het adres van hun data-protection-office bij google.com , met een klacht dat ze het onmogelijk maken je te identificeren zonder een bijzonder persoonsgegeven te verstrekken en ze ook geen duidelijke wettelijke grond geven dat wel te mogen verwerken.

Afhankelijk van hun reactie kun je ook een klacht bij de toezichthouder indienen. Het valt te verwachten dat als google van jou een bsn verwerkt ze dat dus ook al lange tijd voor anderen ontwikkelaars doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• graceful
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Been there done that, er is geen weg omheen. Er gaat niemand handmatig naar kijken en je krijgt allemaal gestandaardiseerde antwoorden volgens protocol.

Zijn ook zat bedrijven in Nederland die hier echt maling aan hebben en je bent gewoon machteloos. Zolang de grote hoeveelheid van de mensen het maar blijven doen, ga je er niks tegen kunnen doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1576590

Late reactie, sorry.

Wellicht helpt het om te verwijzen naar https://www.government.nl/topics/identity-fraud/question-and-answer/how-do-i-make-a-secure-copy-of-my-id-with-the-kopieid-app, waarin verwezen wordt naar https://play.google.com/store/apps/details?id=com%2Emilvum%2Ekopieid en daadwerkelijk die app gebruiken?

En nogmaals benadrukken dat een BSN uitsluitend verwerkt mag worden door de overheid en enkele geautoriseerde Nederlandse dienstverleners.

Helaas kon ik geen duidelijke Engelstalig overheidsdocument vinden dat dit duidelijk maakt: bijv. noch de PDF in https://www.government.nl/documents/leaflets/2023/06/28/protocol-guide-for-international-organisations, noch in deze pagina: https://www.government.nl/topics/personal-data/citizen-service-number-bsn maakt dat duidelijk.

(Niet dat ik een voorstander ben van het delen van kopietjes paspoort, want iedereen die dat kopietje in handen krijgt kan zich -helaas- voordoen als jou. Een eventueel watermerk wegretoucheren is niet heel moeilijk, en AI gaat dat alleen maar vereenvoudigen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
Anoniem: 1576590 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 22:27:
Late reactie, sorry.

Wellicht helpt het om te verwijzen naar https://www.government.nl/topics/identity-fraud/question-and-answer/how-do-i-make-a-secure-copy-of-my-id-with-the-kopieid-app, waarin verwezen wordt naar https://play.google.com/store/apps/details?id=com%2Emilvum%2Ekopieid en daadwerkelijk die app gebruiken?

En nogmaals benadrukken dat een BSN uitsluitend verwerkt mag worden door de overheid en enkele geautoriseerde Nederlandse dienstverleners.

Helaas kon ik geen duidelijke Engelstalig overheidsdocument vinden dat dit duidelijk maakt: bijv. noch de PDF in https://www.government.nl/documents/leaflets/2023/06/28/protocol-guide-for-international-organisations, noch in deze pagina: https://www.government.nl/topics/personal-data/citizen-service-number-bsn maakt dat duidelijk.

(Niet dat ik een voorstander ben van het delen van kopietjes paspoort, want iedereen die dat kopietje in handen krijgt kan zich -helaas- voordoen als jou. Een eventueel watermerk wegretoucheren is niet heel moeilijk, en AI gaat dat alleen maar vereenvoudigen).
Ik heb die app gebruikt, daar komt een pdf uit met overheid logo en links in het Engels en Nederlands naar die informatie, met watermerk met datum en dat ie voor dit doel is en toch werd hij afgekeurd, omdat ik de data die ze niet moeten hebbben (BSN, e.d.) afgeschermd is. Dat is het gekke.

In de pdf staat:
Dit is een kopie van een identiteitsbewijs, gemaakt met de KopieID-app.
Voor vragen of meer informatie kunt u terecht op https://rijksoverheid.nl/identiteitsfraude.

This is a copy of an identity document, made with the KopieID-app.
For questions and more information visit the website https://rijksoverheid.nl/identiteitsfraude.

[ Voor 9% gewijzigd door djwice op 05-01-2024 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:39

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Ik vraag mij af wat er zou gebeuren als je hem photo shopped met een random nummer (of beter nog, wat cijfers vervangen door letters).. als het goed is kunnen ze het nergens controleren of het BSN nummer juist is.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
DukeBox schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 23:08:
Ik vraag mij af wat er zou gebeuren als je hem photo shopped met een random nummer (of beter nog, wat cijfers vervangen door letters).. als het goed is kunnen ze het nergens controleren of het BSN nummer juist is.
Ja, maar is mijn primaire account en ID vervalsen is strafbaar, dus ik snap het idee, zeker met letters, maar durf het eigenlijk niet aan. Ben ik straks m'n account kwijt met alle toegang die er aan zit en wellicht ook nog een officier die met op laat draven.

[ Voor 5% gewijzigd door djwice op 05-01-2024 23:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

@DukeBox: in elk geval moet een BSN voldoen aan de 11-proef, maar zoals @djwice schrijft zou ik zeer terughoudend zijn met het opzettelijk vervalsen van gegevens op zo'n kopie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Het blijft een lastig iets, de app die het 'zwart' afdekt of er een random nummer overheen plaatsen... wat is dan het verschil daarin.

edit: als het niet meer voldoet aan de 11 proeft is het zelfs des te beter, heb je ook geen echte poging gedaan je BSN te vervalsen.

Ik snap dat dit balanceert op wat wel/niet mag (ok, waarschijnlijk meer naar niet) maar in dit geval vraagt google ook iets dat niet mag.

[ Voor 55% gewijzigd door DukeBox op 05-01-2024 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

DukeBox schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 23:19:
Het blijft een lastig iets, de app die het 'zwart' afdekt of er een random nummer overheen plaatsen... wat is dan het verschil daarin.
Misleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Desnoods zet je het er bij als opmerking.. grote kans dat ze dat niet een lezen, dan is het geen misleiding meer denk ik.

Misschien is in zijn geheel weghalen dan nog de beste optie, zolang er maar geen zwarte vlakken zijn. Ik kan mij voorstellen dat wanneer je niet bekent bent met de NL wetgeving een zwart vlak al snel een trigger is om iets af te keuren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
DukeBox schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 23:19:

edit: als het niet meer voldoet aan de 11 proeft is het zelfs des te beter, heb je ook geen echte poging gedaan je BSN te vervalsen.

Ik snap dat dit balanceert op wat wel/niet mag maar in dit geval vraagt google ook iets dat niet mag.
Het verschil is dat niemand de fake data achteloos als echt kan aannemen. Het moet duidelijk zijn dat er gegevens zijn afgeschermd. Vervangen door fake data kan de schijn wekken dat je wil doen alsof het echte data is.

We hebben rechters enzo. daarom vergelden we kwaad niet meer met kwaad. Dus als Google iets vraagt wat niet mag, mogen we niet zomaar de wet overtreden door identificatie documenten zo te bewerken dat het controle systeem het niet merkt.

Overigens kun je doormiddel van jpeg ruis heel goed zien welke delen zijn aangepast, dus zelfs als het voor de mens er goed uit ziet, haal je digitaal zo alle aangepaste delen uit de foto. Dus alleen bij gebruik van het ruwe beeld (.bmp zeg maar) direct van de camera heb je kans de boel te kunnen vervalsen/vervangen zonder detectie, maar dan ben je al bewust bad guy bezig zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

djwice schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 23:29:
Dus als Google iets vraagt wat niet mag, mogen we niet zomaar de wet overtreden door identificatie documenten zo te bewerken dat het controle systeem het niet merkt.
Ik ben bang dat het wel wat offtopic gaat maar ik vraag mij af of het wel daadwerkelijk een overtreding is.
Immers, volgens https://www.rijksoverheid...-kan-ik-mij-identificeren is 'een kopie of foto van uw identiteitsbewijs' ongeldig. Dus als je aanpassingen toebrengt op iets dat ongeldig is (volgens de wet) kan dan niet onwettig zijn?

Ik kan mij dan wel aansluiten bij misleiding zoals Erik al aangaf, vandaar het idee om het weg te shoppen.
Overigens kan je natuurlijk prima werken in iets anders dan jpeg voordat je het daar naar omzet. Daarnaast, de meeste telefoon camera's hebben al zoveel nabewerking dat daar ook ongebruikelijke ruis door kan worden gecreëerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

OffTopic:
DukeBox schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 23:41:[...]
Immers, volgens https://www.rijksoverheid...-kan-ik-mij-identificeren is 'een kopie of foto van uw identiteitsbewijs' ongeldig.
[...]
Direct daaroven staat dat "een verlopen identiteitsbewijs" ook niet gebruikt mag worden.

Uit https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/verkiezingen/vraag-en-antwoord/wat-heb-ik-nodig-om-te-stemmen:
Stemmen met een verlopen paspoort of ID-bewijs
Uw identiteitsbewijs mag maximaal 5 jaar verlopen zijn.
Informatie van de overheid is vaak verwarrend, inconsistent of ronduit fout. Sowieso is het doel van een identiteitsbewijs niet zozeer identificatie, maar authenticatie (ook wel legitimatie genoemd).

Identificatie is zeggen of schrijven wie je bent (zoals hoe je heet en waar je woont), wat Google vraagt is duidelijk authenticatie - maar zeer onbetrouwbaar. Alleen heel stomme cybercriminelen zullen een kopie van hun eigen identiteitsbewijs uploaden.
/OffTopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• isilher
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 10:56
Voor wie net als ik in de zoektocht op deze post stuit:

Ik kreeg onlangs de oproep om mijn developer account te verifiëren. Daarbij werd ook mijn kopie ID (Europese identiteitskaart) geweigerd. Ik had de kopie-id app gebruikt en daarbij een watermerk aangebracht als ook het BSN afgeschermd.

alvast de TLDR; probeer een ander document (rijbewijs of paspoort).

Dit is ongeveer hoe de coversatie verliep voor wie geïnteresseerd is:
Government Issued Photo ID: Part of the document was not visible. Make sure the 4 corners of the submitted document are visible and any text, signature or image is not hidden.
Dear Google Verification Team,

I am currently in the process of verifying my identity with Google, but my submissions have been rejected. In both cases, you stated: “Your identity could not be verified for the following reasons: Government Issued Photo ID: Part of the document was not visible. Make sure the 4 corners of the submitted document are visible and any text, signature or image is not hidden.”I assume the rejection may be due to my obscured BSN (Burger Service Number) on the identity card. Under Dutch privacy law, I am not required to share my BSN to protect my personal information from misuse. I have followed these legal guidelines by obscuring it in my submission.

Could you please confirm if the obscured BSN is the reason for the rejection? I am happy to provide further documentation or clarification as needed, but I request that my personal data be handled in accordance with privacy laws.

Thank you for your assistance.
As advised by our verification team, the document submitted was not completely visible. Please take a new picture that shows all four corners and all the features of the document clearly. Make sure the BSN is not obscured.
Thank you for your response. However, I would like to clarify that under Dutch privacy law, I am not required to share my BSN (Burger Service Number) on a copy of my identity card. To protect my personal data, I have intentionally obscured it, in line with privacy regulations. As far as I can see, there is no justifiable reason to warrant an exception to this requirement to verify my identity as a developer on the Google Play Store.

Given this, I am unable to submit a version of my ID where the BSN is fully visible. As an alternative, I am more than willing to verify my identity in person. I would be happy to do so either at my home address or at an office within the Netherlands, should that be a viable option for your verification process.

Please let me know if this is something we can arrange.

Thank you for your understanding.
Please submit a different document (for example Driving Licence). BSN number can be covered on a different ID type but the covered National ID cannot be accepted for the verification purposes.
Hierna heb ik met de kopie-id app een foto gemaakt van mijn paspoort, opnieuw met watermerk en afgedekt BSN. Deze werd bij uploaden onmiddellijk geaccepteerd en mijn account verification voltooid. Ik vermoed dus dat de software voor het valideren van een paspoort (en misschien ook rijbewijs) beter werkt dan die voor de identiteitskaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Een voordeel is dat op de voorkant van een rijbewijs geen bsn staat :)

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
Ik heb uiteindelijk een foto van het pasje van mijn werkgever ingestuurd. Dat werd wel geaccepteerd. Terwijl het officiële KopieID document niet werd geaccepteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
Boudewijn schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 14:08:
De achterkant wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 13:19
Boudewijn schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 14:08:
Ik heb mijn rijbewijs even niet bij de hand maar je BSN zit in de MRZ (machine readable zone) op de voorkant toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:49
Compuchip87 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 20:35:
[...]

Ik heb mijn rijbewijs even niet bij de hand maar je BSN zit in de MRZ (machine readable zone) op de voorkant toch?
Ja dat klopt daar zit je BSN nummer in.

https://bettyskitchen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilentLucidity
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 01-05 19:19
Ik ben uiteindelijk maar gezwicht en heb nu naast dat ik mijn ziel al verkocht had deze ook direct koppelbaar gemaakt aan mijn BSN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
SilentLucidity schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 22:10:
Ik ben uiteindelijk maar gezwicht en heb nu naast dat ik mijn ziel al verkocht had deze ook direct koppelbaar gemaakt aan mijn BSN.
De grap is dat Google nu je foto moet hebben verwijderd óf zelf de BSN heeft moeten verwijderen uit de foto, want ze mogen de BSN niet verwerken (staat in de wet).
Dus als jij nu al je data opvraagt ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kodak
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-05 17:08

kodak

FP ProMod
djwice schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 17:23:
Ik heb uiteindelijk een foto van het pasje van mijn werkgever ingestuurd. Dat werd wel geaccepteerd. Terwijl het officiële KopieID document niet werd geaccepteerd.
Tenzij je werkgever officiële nationale identiteitsbewijzen verstrekt lijkt dit me op verschillende manieren een probleem. Zeker wat betreft het afkeuren van legale vormen van identificatie en onwettige verwerkingen van wat ze aan persoonlijke gegevens selectief eisen of niet relevant vinden.

Hun werkwijze lijkt gericht op hun eigen selectieve processen met onduidelijke randvoorwaarden en zonder duidelijk wettelijke basis boven de wetgeving te stellen.

Des te meer reden je als gedupeerde zowel bij hun verantwoordelijke functionaris (adres in pricacy voorwaarden) als bij de toezichthouder een klacht in te dienen.

[ Voor 10% gewijzigd door kodak op 11-01-2025 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Als er nog meer wordt gecommuniceerd: je wilt niet het woord required gebruiken. Jij bent inderdaad niet verplicht (required) je BSN te geven, maar zij zijn niet verplicht je account te lasten bestaan ;) Je wilt aangeven: under Dutch law, Google is not allowed to process the BSN number.

Al vermoed ik dat deze discussie weinig zin heeft om te voeren met een random callcentermedewerker in een lagelonenland. Die ook twintig andere landen bediend waar weer andere wetten gelden en het misschien juist verplicht ipv verboden is. En gebruik maakt van een systeem waar het een verplicht invulveld is. Je hebt dan het geluk nodig dat je wordt toegewezen aan iemand met initiatief.
djwice schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 22:39:
[...]
De grap is dat Google nu je foto moet hebben verwijderd óf zelf de BSN heeft moeten verwijderen uit de foto, want ze mogen de BSN niet verwerken (staat in de wet).
Dus als jij nu al je data opvraagt ...
Ik zou stellen: integendeel. Als er een procedure is waarbij het na ontvangst wordt verwijderd, maar het wel verplicht is, is er een verwerking. Verwijderen is ook verwerken. Waar dan een grondslag voor moet zijn. Verplichten maar na ontvangst verwijderen, daar is een slechter verhaal bij dan verplichten en bewaren om bijv. misbruik te voorkomen. Maar natuurlijk: enige juiste lijkt me hier niet om vragen.

Misschien via https://support.google.co...tact/general_privacy_form expliciet vragen a) wat er met de BSN is gedaan, welke organisatieonderdelen het om welke reden verwerken en b) op basis van welke Nederlandse wettelijke grond ze dit doen.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:17

Yucon

*broem*

Zou het toverwoord niet 'compliance' kunnen zijn? Mogelijk triggered dat een algoritme waardoor je ineens in een ander bakje terecht komt waar er wel inhoudelijk naar gekeken wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
Ik heb een bericht gestuurd naar het KopieID team, wellicht kunnen die een versie van de app uitbrengen waar als het ware de inkt van de letters en cijfers wordt verwijderd in plaats van met zwart delen onleesbaar worden gemaakt.

[ Voor 12% gewijzigd door djwice op 11-01-2025 14:45 ]

Pagina: 1