Is de vervangende adapter veilig?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oimatewtf__
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 05-09 01:33
Goedendag allen,

Ik had een ledstripje gemonteerd, en een week later popt de adapter (ook aardlekschakelaar werd getript), de adapter in kwestie had al een leeftijd, dus ach geen probleem. Nu heb ik een vervangende adapter, alleen was mijn vraag of deze veilig is om te gebruiken aangezien de specificaties afwijken van de oude. De ledstrips werken wel gewoon op de nieuwe, alleen ik wil geen brand of andere gekke dingen veroorzaken. :)

Zie foto. Links is de oude, rechts de nieuwe.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cq3j9wX-h4HO57dcsn_MsCHZFwE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BIFxaN4dl1KzXF1u9dtXX44Z.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Links kon meer vermogen leveren... dus zonder te weten of je strip echt die 24V bij 1.5A trekt.. ( = 36W) zou ik het voor nu niet aanbevelen..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oimatewtf__
SMSfreakie schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 00:21:
Links kon meer vermogen leveren... dus zonder te weten of je strip echt die 24V bij 1.5A trekt.. ( = 36W) zou ik het voor nu niet aanbevelen..
Wat zou er in het ergste geval gebeuren als deze wel dat vermogen trekt? Aardlek eruit of ook serieus brandgevaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
in het beste geval zit er een (thermische) zekering in die er uit gaat... in het slechtste geval mag je de brandverzekering aanspreken.....

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Wat voor ledstrip heb je precies?

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oimatewtf__
@SMSfreakie @Dennis1812

De ledstrip betreft de volgende uitvoering: https://www.ledstripkonin...rip-complete-set-120-leds

Ik heb even mijn factuur erbij gepakt. De strip is 1,5 meter lang (was 2 meter), uitgevoerd in 12 volt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

26.8W op 2meter dus. Je adapter levert meer.

Zou ik persoonlijk niet doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
in 12V lijkt me sterk? je oude voeding is al een 24V model :?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oimatewtf__
SMSfreakie schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 00:34:
in 12V lijkt me sterk? je oude voeding is al een 24V model :?
Klopt. Deze ledstrip vervangt een andere ledstrip die ik 2 jaar geleden heb aangeschaft die volgens mijn factuur wel 24 volt was. Ik heb geen adapter meegeleverd gekregen bij deze dus heb de oude dus gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oimatewtf__
Dennis1812 schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 00:34:
26.8W op 2meter dus. Je adapter levert meer.

Zou ik persoonlijk niet doen.
Ik ga dan wel een nieuwe kopen. Welke specs raad jij aan? Gewoon een willekeurige 24 volt, of met meer specifiekere specificaties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

1A op 24V dus 24W. Specs zoals je oude had.

Zorgen dat je niet meer stroom erin gaat jagen dan je strip nodig hebt.
Als je nu 24V koopt met 2A jaag je dubbel zoveel stroom erin. Dat gaat niet lang goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:54
Ik zou er geen 24V adapter op zetten, zal het inderdaad wel doen, maar verkort de levensduur wel aanzienlijk van de LEDS.
Is duidelijk uitgevoerd in 12V volgens de specs.

Voor en nieuwe adapter 12V en minimaal 20,1W. (1,5 x 13,4 volgens de ledstripkoning specs)
Iets er overheen: 12V 24W
https://www.ledstripkonin...a-adapter-voor-led-strips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Dennis1812 schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 01:00:

Als je nu 24V koopt met 2A jaag je dubbel zoveel stroom erin. Dat gaat niet lang goed.
Excuus. Ik zag 24V staan op de website
Maar jij hebt een 12V model.

Dus een 12V adapter nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Zowel oude als nieuwe adapter is niet geschikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oimatewtf__
Dieks77 schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 01:01:
Ik zou er geen 24V adapter op zetten, zal het inderdaad wel doen, maar verkort de levensduur wel aanzienlijk van de LEDS.
Is duidelijk uitgevoerd in 12V volgens de specs.

Voor en nieuwe adapter 12V en minimaal 20,1W. (1,5 x 13,4 volgens de ledstripkoning specs)
Iets er overheen: 12V 24W
https://www.ledstripkonin...a-adapter-voor-led-strips.
Dan is in dit geval 2A wel geschikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oimatewtf__
Dennis1812 schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 01:02:
[...]

Excuus. Ik zag 24V staan op de website
Maar jij hebt een 12V model.

Dus een 12V adapter nodig.
Dus 12V 24W 2A

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• ThePsycho
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 13:24

ThePsycho

Biertje?

Even los van de 12V ipv 24V is het zo dat een voeding met een hoger amperage over het algemeen juist aan te raden is. Deze gaat er niet meer stroom doorheen jagen omdat het voltage gelijk is. Het is in het geval van een voeding gewoon wat extra capaciteit.

ID.3 Pro 58 kWh | Ede | 5740 Wp | PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePsycho
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 13:24

ThePsycho

Biertje?

12V 2A is helemaal prima!

ID.3 Pro 58 kWh | Ede | 5740 Wp | PVOutput

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18:20

DataGhost

iPL dev

Haal je niet wat dingen door elkaar? Ik mag toch hopen dat zo'n strip begrensd is op stroom. Dus al kan een adapter 50A leveren hoort dat geen probleem te zijn, want dat wordt nooit afgenomen door de strip. Alleen de spanning moet correct zijn (dus 12V) en de stroom moet voldoende zijn, dus 2A+ op 12V om veilig te zitten voor 13.4W/m * 1.5m = ~20W = 12V * ~1.7A.

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-09 17:41

Jesus. Praat geen onzin als je er geen verstand van hebt. Een adapter die meer vermogen kan leveren 'jaagt' er niet meer stroom doorheen.

Zolang het voltage klopt en de nieuwe adapter hetzelfde of meer vermogen kan leveren, gaat het goed. Maar pas in het algemeen wel op met Alipoep dingen op het lichtnet, want vooral lichtnetadapters daar hoeven aan heel andere eisen te voldoen. De kans op brand of electrocutie is een stuk groter dan met een adapter die je gewoon hier in een winkel hebt gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oimatewtf__
DataGhost schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 01:13:
[...]

Haal je niet wat dingen door elkaar? Ik mag toch hopen dat zo'n strip begrensd is op stroom. Dus al kan een adapter 50A leveren hoort dat geen probleem te zijn, want dat wordt nooit afgenomen door de strip. Alleen de spanning moet correct zijn (dus 12V) en de stroom moet voldoende zijn, dus 2A+ op 12V om veilig te zitten voor 13.4W/m * 1.5m = ~20W = 12V * ~1.7A.
Dus als je 24 volt op een 12 volt zet is dat sowieso geen goed idee of alleen wanneer je er 2.0a op zet ipv 1.0a. beetje gek dat ledstrip koning een 24 volt adapter meelevert op een strip die 12 volt moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:54
Oimatewtf__ schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 01:20:
[...]

Dus als je 24 volt op een 12 volt zet is dat sowieso geen goed idee of alleen wanneer je er 2.0a op zet ipv 1.0a. beetje gek dat ledstrip koning een 24 volt adapter meelevert op een strip die 12 volt moet zijn.
Dubbelcheck de boel dan even, volgens de specs heeft de 12V om de 5cm een knippunt en de 24V om de 10cm.
En als je het helemaal zeker wilt weten contact dan de Ledstripkoning zelf even, better safe than sorry.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oimatewtf__
Ik zie hier toevallig de oude strips waar die zwarte bij zat. Dit is overigens een RGBW set en geen RGB die ik eerst had.

https://www.ledstripkonin...omplete-set-basic-72-leds

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:33
als je zeker weet dat je nu de juiste factuur hebt, pak gewoon de 12V voeding.

even voor goede orde:
Spanning moet kloppen (V) .
Stroomsterkte mag hoger zijn dan nodig (A), maakt niet zoveel uit

Te hoge stroomsterkte doet niets
Te lage stroomsterkte: de lampjes branden doffer, of gaan niet eens aan.

Dus , volgende keer, kijk naar de V, niet naar de W of de A. Die twee getallen zijn pas later van toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oimatewtf__
Dieks77 schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 01:26:
[...]

Dubbelcheck de boel dan even, volgens de specs heeft de 12V om de 5cm een knippunt en de 24V om de 10cm.
En als je het helemaal zeker wilt weten contact dan de Ledstripkoning zelf even, better safe than sorry.
Nu heeft mijn vrouw op haar bureau toevallig de oude strips nog. Aangezien de factuur zei 24 volt heb ik dit ook kunnen bevestigen met de strip. Elke 10cm zie ik een gouden randje. Dus heb gewoon de verkeerde gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oimatewtf__
99ruud99 schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 02:08:
als je zeker weet dat je nu de juiste factuur hebt, pak gewoon de 12V voeding.

even voor goede orde:
Spanning moet kloppen (V) .
Stroomsterkte mag hoger zijn dan nodig (A), maakt niet zoveel uit

Te hoge stroomsterkte doet niets
Te lage stroomsterkte: de lampjes branden doffer, of gaan niet eens aan.

Dus , volgende keer, kijk naar de V, niet naar de W of de A. Die twee getallen zijn pas later van toepassing.
Ik heb hier toevallig nog een adapter.

Input 100-240VAC, 50/60hz, 1.2A max
Output: 12Volt, 4.0A

Dat is dan gewoon prima toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazvv
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16-09 00:44
12x4=48w

De ledstrip gebruikt per meter 13.4w dus de adapter kan meer dan voldoende vermogen leveren is geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oimatewtf__
Bazvv schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 02:52:
12x4=48w

De ledstrip gebruikt per meter 13.4w dus de adapter kan meer dan voldoende vermogen leveren is geen probleem.
Wat ik dan niet snap is waarom bij sommige adapters de input zo'n hoge range heeft. Ik heb hier een range van 100-240 en een van 220-240. Wat is daarmee dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:23
Oimatewtf__ schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 03:20:
[...]

Wat ik dan niet snap is waarom bij sommige adapters de input zo'n hoge range heeft. Ik heb hier een range van 100-240 en een van 220-240. Wat is daarmee dan?
De eerste kun je ook in bijvoorbeeld de USA gebruiken, de tweede niet.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oimatewtf__
Xander schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 03:22:
[...]

De eerste kun je ook in bijvoorbeeld de USA gebruiken, de tweede niet.
OOOOOO that makes sense! Dus mijn 12v 4A is gewoon goed. Ga ik die er gewoon tussen knallen. Toch wel blij dat ik om hulp gevraagd heb. Ben niet zo'n ster met elektra. :)

[ Voor 10% gewijzigd door Oimatewtf__ op 29-12-2023 03:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Oimatewtf__ schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 03:35:
[...]

OOOOOO that makes sense! Dus mijn 12v 4A is gewoon goed. Ga ik die er gewoon tussen knallen. Toch wel blij dat ik om hulp gevraagd heb. Ben niet zo'n ster met elektra. :)
De specs die je laat zien zijn goed ja.

Of de rest ook klopt (zoals de polariteit van de plug) en of het een goede betrouwbare adapter is kunnen we natuurlijk niet ruiken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oimatewtf__
Xander schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 03:51:
[...]

De specs die je laat zien zijn goed ja.

Of de rest ook klopt (zoals de polariteit van de plug) en of het een goede betrouwbare adapter is kunnen we natuurlijk niet ruiken. ;)
De polariteit is vast iets dat ik niet kan af kan lezen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 23:38
Oimatewtf__ schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 04:00:
[...]

De polariteit is vast iets dat ik niet kan af kan lezen :)
Jawel hoor. Als het een goedgekeurde adapter is voor gebruik in Nederland kun je de polariteit prima aflezen.

Een adapter waarvan je de polariteit niet kan aflezen, hoort in de prullenbak thuis.

Het tekentje wat op de zwarte adapter boven de tekst "made in china" staat, geeft de polariteit weer.

[ Voor 11% gewijzigd door Ivow85 op 29-12-2023 07:19 ]

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Laatst online: 05-09 23:31
Kijk voor je eigen plezier eens naar wat filmpjes van bijvoorbeeld "Bigclive" op youtube. Dan zie je meteen dat heel veel adapters rotzooi zijn en er ook met de specificaties en uitvoering van andere electronica flink gerommeld wordt in o.a. chinese webshops. Dus ik pak nooit meer "zomaar" een voedings adapter voor wat dan ook. Met name de fake Apple en Samsung laders zijn soms echt erg. Maar die bij goedkope electronica geleverd worden mogen er ook zijn....

Wat kan er mis mee zijn denk je dan: spanning en aardebanen op de print onvoldoende afstand van elkaar, onvoldoende isolatie, schroeven door spanning voerende delen geschroefd, of vlak er naast aangebracht met overslag risico, ontbrekende beveiligingen tegen overbelasting of overspanning, ontbrekende trekonlasting van de kabels (die trek je zo van de print en kunnen dan kortsluiting maken) en dan nog maar te zwijgen van voedingen die wisselen in spanning/voltage, die pulsen afgeven die te hoog zijn etc.

En veel mensen vinden 230 volt problemen erg, maar ook met 12 volt en een redelijk amperage kan je behoorlijke kortsluitingen veroorzaken met eventueeel brand tot gevolg.

Mijn advies: als je niet veel van electronica weet verdiep je er dan eerst verder in voor je gaat experimenteren of koop een kant en klare oplossing van een bekender merk.

[ Voor 35% gewijzigd door ucsdcom op 29-12-2023 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Ivow85 schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 07:18:
[...]

Jawel hoor. Als het een goedgekeurde adapter is voor gebruik in Nederland kun je de polariteit prima aflezen.

Een adapter waarvan je de polariteit niet kan aflezen, hoort in de prullenbak thuis.

Het tekentje wat op de zwarte adapter boven de tekst "made in china" staat, geeft de polariteit weer.
Een beetje offtopic, maar waarom is polariteit belangrijk? Het is toch altijd plus min?

Wellicht een noobvraag, maar ik leer graag bij en kan het zo snel niet zelf online vinden ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
sOid schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 09:34:
[...]

Een beetje offtopic, maar waarom is polariteit belangrijk? Het is toch altijd plus min?

Wellicht een noobvraag, maar ik leer graag bij en kan het zo snel niet zelf online vinden ;)
Omdat het DC (gelijkspanning) is. Dan moet de plus en min goed zitten.

Bij AC (wisselspanning) heb je fase en nul en daar maakt het niet uit hoe je ze aansluit. (Je kunt een stekker tenslotte op 2 manieren in een stopcontact doen en dat maakt geen verschil)

[ Voor 9% gewijzigd door Navi op 29-12-2023 09:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
sOid schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 09:34:
[...]

Omdat die niet altijd op dezelfde plek in de connector zitten.

Plus binnen zie je het meeste maar het bestaat dus ook met de plus buiten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sgi_GBUVxWePZJFXT989ejOciV0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/AZUt1tY5hzdco4nwvNh7nwYZ.jpg?f=user_large

Veel elektronica zal een vorm van reverse polarity protection hebben (zoals LEDs, wat ook gewoon diodes zijn) maar het is ook niet ondenkbaar dat je spullen sloopt met de verkeerde polariteit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:08
Xander schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 09:47:
[...]Veel elektronica zal een vorm van reverse polarity protection hebben (zoals LEDs, wat ook gewoon diodes zijn) maar het is ook niet ondenkbaar dat je spullen sloopt met de verkeerde polariteit.
Let op, de meeste LED´s kunnen maar een erg lage spanning invers aan (vaak 5V, dus gaat snel mis). Je kan daar niet op vertrouwen.

En qua kwaliteit:
- maak je geen illusie, 99.999% van de adapters die je hier in de winkel koopt komen uit het verre oosten. Een leek kan nauwelijks beoordelen welke goed of niet goed is.
- ik ben al jaren IPC-A-610 gecertificeerd (op mijn werk herstel ik extreem betrouwbare electronica), de eisen voor consumentenelektronica komen er op neer dat het net nog moet werken als het uit de winkel komt. Eisen voor betrouwbare electronica zijn belachelijk veel strenger. Dus zelfs als het aan de normen voldoet, moet je gewoon geluk hebben.
- Je huis brand niet zomaar af, we zijn niet in Piekepolder. Als je aardlek, aarding en zekeringen in orde zijn ben je tegen heel veel beveiligd. Als iets defect gaat heb je mss een knal, maar dan grijpt de zekering in.

Dus @Oimatewtf__ , gebruik een adapter met juiste spanning, juiste (liefst iets hogere) stroom, zorg dat je + en - correct aansluit, en het komt goed.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

naftebakje schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 10:08:
[...]

- Je huis brand niet zomaar af, we zijn niet in Piekepolder. Als je aardlek, aarding en zekeringen in orde zijn ben je tegen heel veel beveiligd. Als iets defect gaat heb je mss een knal, maar dan grijpt de zekering in.
Kanttekening dat als je een adapter hebt die maximaal berekend is (of zou moeten zijn) op X belasting maar wel meer "kan" leveren en daar niet tegen beveiligd is, zullen je aardlek, aarding en zekeringen niets merken van een belasting van 100W waar de warmteafvoer (bijv. heatsink) maar berekend is op 50W. Dan kan bijv. de behuizing smelten of zelfs in brand vliegen. Niet heel chill als je die adapter dan net onder de kerstboom hebt liggen voor je lampjes, dan kan het snel gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
naftebakje schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 10:08:
[...]
Let op, de meeste LED´s kunnen maar een erg lage spanning invers aan (vaak 5V, dus gaat snel mis). Je kan daar niet op vertrouwen.

En qua kwaliteit:
- maak je geen illusie, 99.999% van de adapters die je hier in de winkel koopt komen uit het verre oosten. Een leek kan nauwelijks beoordelen welke goed of niet goed is.
- ik ben al jaren IPC-A-610 gecertificeerd (op mijn werk herstel ik extreem betrouwbare electronica), de eisen voor consumentenelektronica komen er op neer dat het net nog moet werken als het uit de winkel komt. Eisen voor betrouwbare electronica zijn belachelijk veel strenger. Dus zelfs als het aan de normen voldoet, moet je gewoon geluk hebben.

Dus @Oimatewtf__ , gebruik een adapter met juiste spanning, juiste (liefst iets hogere) stroom, zorg dat je + en - correct aansluit, en het komt goed.
Zo extreem betrouwbaar is die elektronica niet als jij een baan hebt in het herstellen ervan :+

Flauw :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
@Navi @Xander Ahh, het heeft met gelijkspanning te maken! Vandaar mijn verwarring. Staat er op het apparaat dan ook wat er nodig is? Of is dat bij verkochte apparatuur in NL altijd de plus binnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltweako
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16-09 09:21
Ten overvloede, als een ledstrip 1A dan kun je zonder problemen een 2A-adapter gebruiken.
Is de strip 12V dan moet het inderdaad een 12V adapter zijn.

Enige antwoord wat nog ontbreekt in dit topic is: Hoezo klapt je aardlek er uit?
Bij kortsluiting krijg je overbelasting van je groep en klapt de zekering er uit.
Als stroom wegvloeit, en er dus een onbalans ontstaat tussen de stroom die een groep in gaat en wat er terugkomt, dan heb je lekspanning en klapt je aardlek er uit.

Het feit dat je aardlek er uit springt, vind ik wel zorgwekkend, want dat bekend dus dat je ledstrip ergens stroom verliest.

Iemand hier haalde al terecht het filmpje van bigclive aan, die heeft vaker laten zien dat veel adapters "capacitive droppers" gebruiken waarbij je ledstrip in feite onder netspanning (230v) staan.
Gebruik je de ledstrip buiten en is deze daar wel voor geschikt?
Want als ik dit alles zo bij elkaar optel, vermoed ik dat je ledstrip stroom lekt naar aarde en dus onder spanning staat waardoor je aadlek er uit springt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oimatewtf__
eltweako schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 10:45:
Ten overvloede, als een ledstrip 1A dan kun je zonder problemen een 2A-adapter gebruiken.
Is de strip 12V dan moet het inderdaad een 12V adapter zijn.

Enige antwoord wat nog ontbreekt in dit topic is: Hoezo klapt je aardlek er uit?
Bij kortsluiting krijg je overbelasting van je groep en klapt de zekering er uit.
Als stroom wegvloeit, en er dus een onbalans ontstaat tussen de stroom die een groep in gaat en wat er terugkomt, dan heb je lekspanning en klapt je aardlek er uit.

Het feit dat je aardlek er uit springt, vind ik wel zorgwekkend, want dat bekend dus dat je ledstrip ergens stroom verliest.

Iemand hier haalde al terecht het filmpje van bigclive aan, die heeft vaker laten zien dat veel adapters "capacitive droppers" gebruiken waarbij je ledstrip in feite onder netspanning (230v) staan.
Gebruik je de ledstrip buiten en is deze daar wel voor geschikt?
Want als ik dit alles zo bij elkaar optel, vermoed ik dat je ledstrip stroom lekt naar aarde en dus onder spanning staat waardoor je aadlek er uit springt.
Ik denk dat het daar aan lag hoor. Zoals ik aangaf ben ik een gigantische noob wat stroom betreft. De groep waar de led strip aan het stopcontact zit lag eruit, die voor de klap nog functioneerde. Na het inschakelen van de groep schakelaar functioneerde alles behalve de ledstrip, na het aansluiten van een andere adapter werkte de ledstrip weer. Dus het is een vermoeden dat ik heb. De ledstrip is binnen aangesloten en zit achter mijn bureau dus wordt niet buiten gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltweako
Goed, het kan als je adapter catastrofaal faalt voorkomen dat je aardlek er uit springt, maar normaliter met zo'n klein adaptertje zou dat niet snel voorkomen.

Aangezien je hem binnen gebruikt is de kans op lekspanning wat kleiner, wel schandalig dat je zo'n slechte adapter bij je ledstrip gekregen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oimatewtf__
eltweako schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 11:16:
Goed, het kan als je adapter catastrofaal faalt voorkomen dat je aardlek er uit springt, maar normaliter met zo'n klein adaptertje zou dat niet snel voorkomen.

Aangezien je hem binnen gebruikt is de kans op lekspanning wat kleiner, wel schandalig dat je zo'n slechte adapter bij je ledstrip gekregen hebt.
De adapter was een 24 volt, en de ledstrip is 12 volt, dan zou je eerder verwachten dat de ledstrip zou falen, en niet de adapter. De oude ledstrip was wel 24 volt, maar goed. In het ergste geval zou ik de ledstrips moeten doorbranden zou ik zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

eltweako schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 11:16:

De kans dat het daadwerkelijk de aardlek was acht ik minimaal. TS weet niet zoveel van elektronica dus het verschil tussen een aardlekautomaat en een zekeringautomaat zal ook onbekend zijn. Het feit dat het over "de groep" gaat duidt extra op de zekeringautomaat en dat klopt qua symptomen verder ook met een adapter die "popt". Die is gewoon doorgefikt en heeft kortsluiting gemaakt dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oimatewtf__
DataGhost schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 11:56:
[...]

De kans dat het daadwerkelijk de aardlek was acht ik minimaal. TS weet niet zoveel van elektronica dus het verschil tussen een aardlekautomaat en een zekeringautomaat zal ook onbekend zijn. Het feit dat het over "de groep" gaat duidt extra op de zekeringautomaat en dat klopt qua symptomen verder ook met een adapter die "popt". Die is gewoon doorgefikt en heeft kortsluiting gemaakt dus.
Klopt inderdaad, heb denk ik de aardlekschakelaar verward met de groep schakelaar. Aangezien het hele huis niet zonder stroom zat was het gewoon de groep die eruit lag. Maar de oorzaak is dan wel de adapter ga ik vanuit :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltweako
Oké dan is het duidelijk, wou het wel even gezegd hebben voordat iemand straks een opdonder krijgt.
In dit geval lijkt er niet meer aan de hand te zijn dan een kapotte adapter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:42
Ik ken personen die nooit kijken of de adapter de juiste is maar gewoon eerst de aansluiting/stekker proberen, past het dan gaat de stekker in het stopcontact.
Werkt het dan is het goed, werkt het niet dan proberen een volgende adapter.

Dat die nog geen externe HDD's gesloopt heeft snap ik nog steeds niet.

Ik riskeer het in ieder geval nooit en het moet overeenkomen en anders zoek ik door tot ik de juiste gevonden heb.
Stroom daar heb ik teveel respect voor en veel te weinig verstand.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oimatewtf__
Ad de Jong schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 12:07:
Ik riskeer het in ieder geval nooit en het moet overeenkomen en anders zoek ik door tot ik de juiste gevonden heb. Stroom daar heb ik teveel respect voor en veel te weinig verstand.
Zo voel ik me ook. En vandaar ook het topic. Als je geen verstand van zaken hebt, schaam je niet en zoek gewoon advies. Better safe than sorry.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:08
Navi schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 10:32:
[...]Zo extreem betrouwbaar is die elektronica niet als jij een baan hebt in het herstellen ervan :+

Flauw :P
Nee hoor, niet flauw. De testen die alles moet ondergaan zijn net wat extremer dan in een consumenten-productie. Denk je dat je laptop opstart op -50°C? En blijft ie vlot doorwerken op 65°C op volle belasting. Sommige toestellen werken op 12V, de netadapters daarvoor draaien jarenlang dagelijks harde thermische cycli.
Als iets oververhit of overbelast wordt is het weinig spectaculair, het is zelden dat we onherstelbare brandplekken zien. Een FET verbrand en blaast de zekering erdoor (een koperbaantje werkt desnoods ook als zekering), een spoel desoldeert zichzelf, diodes blijven meestal open als ze sneuvelen. En goedkope condensatoren verzwakken zodat je in hickup-mode gaat, dan zie je de LED knipperen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1