Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Zonnepanelen advies extra bijleggen | Alphen ad Rijn

Pagina: 1
Acties:

• fmdvries
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 10-08 08:58
Beste mede Tweakers,

Ik ben al een tijdje aan het kijken naar het plaatsen van extra zonnepanelen naast mijn 'vanuit de bouw geleverde in-dak systeem van 2x3 panelen op het oosten'.

De voornaamste vragen die ik heb zijn:
  1. Welke aanbieding van de beschikbare offertes lijkt het handigst in mijn situatie?
  2. Zijn de prijzen reeel of moet ik nog verder onderhandelen?
  3. Is het handig om het hele dak vol te leggen, of beter een kleinere installatie omdat mijn energie afname redelijk beperkt is?
  4. Is het handig om de punt op het Westen te gebruiken in combinatie met de panelen op het Oosten?
Toekomst kan brengen:
  • Electrische auto - niet op korte termijn, we rijden huidige auto op, maar je weet het nooit
  • Warmtepomp - net nieuwe ketel, dus mogelijk hybride warmtepomp, maar nog geen concrete plannen
Bijgaand een aantal foto's:
  • Schematisch vanuit het ZuidOosten, de uitbouw op begane grond en tuin ligt op het Zuiden. De 2x3 panelen die erop staan zijn al aanwezig. De overige panelen die zijn ingetekend, zijn mogelijk extra te leggen
  • Overzicht, met daarop mogelijke plaatsen voor panelen ingetekend, op de uitbouw lijkt te krap, maar hoor graag jullie mening
  • Detailfoto van de punt op het Westen, inschatting is dat daar 2 (misschien 3) panelen zouden kunnen liggen, wat wellicht een mooie aanvulling is op de panelen op het Oosten
Dank voor jullie suggesties en hulp.

Groet, Michiel.
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SxR4Ao0wqIifNN7cSJLtkN3sa1o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NLLqGt0EHfRrMlQM1G5oNPlm.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f8YGzE5bpuHpVCzDV0HGcitKELs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/dFo6q2MUfM0uILmeloksR8Io.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FwTMcr5mHmFr05VeWlpx_pxqays=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SyWPFn1a77Arr8ip7JyFjRQO.jpg?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
Zoals in de foto's al schematisch ingetekend, lijkt er ruimte te zijn voor 5 panelen op het dakje dat naar het Zuiden gericht is. Dan nog 5 a 6 op het 'Oostelijk dak aan de Zuidelijke kant'. En dan nog 2 (misschien 3) op de punt op het Westen, zie foto's.
Schaduw
Er zijn geen bomen of andere gebouwen in de buurt die een significante rol spelen. In de Winter is het huis ten Zuiden mogelijk een schaduwbron, maar het voornaamste is de ligging van mijn huis zelf, waarbij de zon wegdraait naar het Westen en daarmee de bestaande panelen vanaf 13 a 14 uur niet meer bereikt.

Het dakje op het Zuiden ligt vanaf die tijd ook gedeeltelijk in de schaduw van de 'Zuidelijke punt'. Het dakje op het Westen komt dan juist in de zon te liggen, maar is veel kleiner.
Jaarverbruik
Ik verbruik ongeveer 2400 kWh van het net. De bestaande panelen leveren tussen de 700 (dit jaar) en 850 (vorig jaar) terug aan het net. Dit jaar heb ik van de bestaande panelen ook nog ~530 direct gebruikt. totale productie dit jaar van de bestaande panelen is ~1230.

Dus qua saldering heb ik ~1550 a 1700 te salderen rekening houdend met de bestaande panelen die er al zijn.
Huidige elektriciteitsaansluiting
Ik weet het niet zeker of ik al 3 fase heb, maar ik vermoed van wel. Bij deze een foto van de meterkast.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XEkdHims9Km8XnUUMtKb7cgqUcY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/swCEm6EyHRSREdWeyFGYbXeu.jpg?f=fotoalbum_large
Budget en doel
Doel is om zoveel mogelijk zelfvoorzienend te zijn en natuurlijk de kosten van leven zo laag mogelijk te maken.
Gegeven mijn vraag over wat wijsheid is qua volleggen, hoop ik ook jullie advies te krijgen.

Puur cashen op korte termijn met salderen is natuurlijk leuk, maar op de langere termijn zullen we allemaal meer dingen electrisch gaan doen, dus daarop voorbereid zijn met extra capaciteit lijkt een goed idee.

Echter zonder salderen of een serieus accusysteem, zou mijn dak weleens niet zo heel 'zelfvoorzienend' kunnen zijn.
Wie gaat het project uitvoeren
Ik heb niet voldoende kennis en tijd om dit zelf te doen, dus ben volledig afhankelijk van leveranciers.
Bijhouden van data
Ik heb een redelijke Home Assistant setup en zou mijn nieuwe zonnepanelen daar graag op aansluiten. De bestaande omvormer is van Zeversolar en geeft me 'the bare minimum' aan informatie. Dat is wat ik verder ook wil, alles daarboven is leuk meegenomen.
Reeds verkregen offertes
Ik heb een aantal offertes opgevraagd in de afgelopen maanden, bij deze een overzichtje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DhxKcnyMuWppXj9Z-pOO-ayZFBc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/s4on1DhwVkBFAagpirQvDhfl.png?f=fotoalbum_large

Ik heb ze gesorteerd op terugverdientijd op basis van hun eigen prognose qua opbrengst, 1600 kWh salderen en de rest terugleveren met een prijs van 5 cent / kWh.

Maar zoals je ziet zijn er nogal wat verschillen in de prijzen en de opzet van de offertes.
Regio
Dit alles speelt zich af in Alphen aan den Rijn.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:29

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Voor solaredge zit je erg krap qua panelen/optimizer spanning (en met s440 optimizers heb je simpelweg tekort per kant). Ik zou het in de micro omvormers zoeken in dit geval.

Wise enough to play the fool

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08:39
Enphase of hoymiles is logisch
Prijs 1 eur p wp met amerk panelen met 25 jaar garantie
Kijk eens bij solar outlet

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• fmdvries
OK, dat geeft richting. En de logica is dan dus dat er teveel schaduw/veranderingen in de opbrengst is waardoor het gebruik van micro omvormers een goede keuze is dan, toch?

En vwb Solar Outlet, monteren die ook? Of is er een andere manier om tot een prijs van 1 euro / wp te komen. Of reken ik daar onterecht de montage in mee?

En wat is wijsheid dan? Toch helemaal volleggen? Of een deel doen, bijv. alleen het stuk op het Zuiden?

(voor de duidelijkheid die 2x3 panelen die liggen er dus al, die andere die op plaatje 1 zijn ingetekend, is de mogelijke uitbreiding)

• BarryH
Yep

Solar outlet monteert ook, maar is vooral voor de prijs indicatie

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• fmdvries
Ok zal offerte bij Solar Outlet aanvragen. Bij twee van de andere aanbieders had ik al aardig doorgepushed (dacht ik), maar die wilden niet meer bewegen.

Is 1 euro per wp echt reeel voor een micro omvormer systeem?

• fmdvries
OK, dus offerte van Solar Outlet gekregen, nog niet gesproken over details, geen inzicht in legplan en te verwachten opbrengst.

11 panelen: JA Solar JA Solar 430 Wp Zwart-Zwart Glas-Glas zonnepaneel.
Enphase Enphase IQ8MC Micro-omvormer

Inclusief montage: 5360, dus 1,13 per wp.

@BarryH , @teacher is dit dan dus de 'way to go'? Is wel by far de beste aanbieding. Ietsje mindere google review.

Of zijn er nog andere overwegingen?

• teacher

teacher

Dysgaf!

Ja en nee. Wat je moet bedenken is dat de iq8mc max 330W kan verwerken.
Dus op zijn best zal dit systeem pieken op 3630W.

Nu is overdimensioneren niet per se onverstandig (want hoe vaak per jaar haal je je absolute piek van je panelen), maar het is wel iets om scherp te hebben.

Prijs voor micro omvormer systeem is scherp, mits ook het relay en de metered gateway erbij zit.

[ Voor 15% gewijzigd door teacher op 04-01-2024 21:57 ]

• BarryH
Het kan wel goedkoper, bv a merk panelen en installateur van marktplaats en bv Hoymiles ipv enohase.
Maar dan neem je wel wat meer risico, vooral als je zelf het werk niet goed kan controleren

• BarryH
Ps. Denk dat je je geen buil valt aan solar-outlet

• fmdvries
Dank beiden. Ik zal nog even checken over die relay en metered gateway.

Verder qua piek. Het gaat om een combinatie van daken op oost, zuid en een beetje west (als ze dat meegenomen hebben), dus die piek haal ik toch sowieso nooit?

Geen idee wat ik dan wel zo kunnen halen overigens, is dat te berekenen?

En wat zou de logische vervanging zijn van de enphase om de piek wel op te vangen?

Vwb montage, ik vind het wel prima als zij het doen, ik kan het niet zelf en weet er te weinig van. Dus zelf een legger via marktplaats fixen en dan gedeelde verantwoordelijkheid hebben lijkt me niet handig. Dus goed te weten dat solar outlet wel ok is.

Vwb enohae VS hoymiles, denk ik dat ik idealiter ook voor de (voor mij) bekendere naam ga.

Nogmaals dank voor alle hulp en hoor graag jullie (wellicht laatste) suggesties. Dan ga ik daarna de knoop doorhakken.

• teacher

teacher

Dysgaf!

Het is een piek per paneel; je hebt immers micro omvormers. Je zou eens een snelle simulatie via pv calc https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/ of pvgis https://re.jrc.ec.europa.eu/pvg_tools/en/ kunnen doen wat panelen per richting doen.

Kijk even op https://enphase.com/nl-nl/store/microinverters of er een zwaardere omvormer is.

• fmdvries
Thanks, ga ik doen.

Vwb de metered gateway en relay, ik zie hem er niet bij staan. Maar misschien kijk ik niet goed.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LpZGRamL14hNc9yHVq8D8W8z5a8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/c08GZkYC60yrry9ZrVpXp5qp.png?f=fotoalbum_large

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10:55
1.13 per WP voor microomvormers, op een "moeilijk" dak, is niet gek :)
als je meerekent dat in zomer er deel wegvalt (maarja, dan is stroom ook minder waard), dan is het nog steeds 1.46 per WP, met eigenlijk enkel aftopping in de hoge opbrengstperiode (wanneer je dus niet thuis bent / wanneer stroom goedkoop is).

[ Voor 63% gewijzigd door 99ruud99 op 06-01-2024 23:14 ]

Pagina: 1