Vraag

• J P
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 06-07-2024
Hallo allemaal,

Recentelijk heb ik voor mijn Asus vivobook S14 S430FA-EB008T een 2.5 inch SSD gehaald.
Deze SSD zou via een 10 pin FFC verbinding aan de laptop verbonden moeten kunnen worden.
Dit probeerde ik dan ook alleen kwam de SSD helaas niet te voorschijn in Disk management.

Enig idee wat ik verkeerd doe?

Zowel de SSD als de FFC zijn nieuw gekocht en ik heb de SSD getest op een andere pc dus die werkt in ieder geval.

Zover ik weet heb ik de FFC juist verbonden namelijk, met de pins omlaag en plastic omhoog (zie afbeeldingen)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eTVcGs5BnREcpXWFEU6Im0xklck=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vI8n6WvvuPtXqEElW3ELjMDj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eYcInG43DawOzcap2FIOPn1k-RU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RTbtP3TF9W2fy97pXb8kFeik.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BiCC9ZG7IGCra_owWadN28q_R9s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7RcMlefm0CrE2XQ3hWvxxY4q.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Umw5W37vu9iWgsKuXey0Z_32BVU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O6Y2An8WXvtYlgur0wAJaoie.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 03-05 15:03
Wellicht moet je in de bios nog wat inschakelen.
Vind over HDD/SSD vervangen helemaal niets voor deze laptop, dus is nog maar de vraag of de betreffende aansluiting uberhaupt wel functioneel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J P
Dieks77 schreef op donderdag 28 december 2023 @ 21:47:
Wellicht moet je in de bios nog wat inschakelen.
Vind over HDD/SSD vervangen helemaal niets voor deze laptop, dus is nog maar de vraag of de betreffende aansluiting uberhaupt wel functioneel is.
zover ik kon zien is de SSD ook niet zichtbaar in de BIOS.
Wat compatibiliteit betreft weet ik dat er ook uitgaves van dit model zijn die in plaats van een M.2 SSD zoals ik al geïnstalleerd heb, standaard een HDD hebben op de locatie waar ik nu een 2.5 inch SSD probeer te plaatsen, in theorie betekend dit dat de aansluiting functioneel zou moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Dat die configuratie ook verkocht wordt wil helaas niet zeggen dat het zeker weten werkt met het juiste kabeltje. Het kan namelijk zo zijn dat configuraties met een harde schijf nog een aparte instelling hebben in het BIOS die niet zichtbaar is voor configuraties zonder harde schijf. Of er zit een white list in waarbij enkel bepaalde modellen werken. Fabrikanten zijn soms creatief in het moeilijk maken van zelf een upgrade te doen waar zij liever het geld zelf ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 03-05 15:03
Voor de verschillende versies van dit model wordt er zéér waarschijnlijk gewoon hetzelfde mobo gebruikt en waar nodig de functies in/uit geschakeld. Dat gebeurt typisch via de BIOS.

Dat er een aansluiting voorzien is betekend niet automatisch dat het ook actief is, en/óf in deze BIOS versie aanwezig is.
Ik zou het eens proberen zoeken bij de Advanced Bios, Sata settings, als het daar ook niet kan houd het op denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J P
bedankt beide, ik heb in de bios gezocht (en deze tegelijkertijd ook even naar de laatste versie geüpdatet) maar zowel bij de sata settings als bij de flash utility komt de SSD niet naar voren (zie afbeeldingen). verder heb ik nergens een optie gevonden waar ik de aansluiting kon uit of aan schakelen (al ben ik zeker geen expert hierin).

zou het nog waard zijn om deze bij de reparateur te laten checken op hardware problemen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4W5XnqvRsiKwU1I4Bb0KbRzcxXE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6RVYKTTM7yAWx6GBgerlbdgP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PfHg0rtYQUtDYgimMGK6LdEc0vA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e0PbTsuuvUzSn0bEeAMnUVVJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:35
Aangenomen dat je de juiste kabel hebt en ook correct is aangesloten:

Het kan een incompatibiliteit zijn met de SSD/moederbord.
Bios instelling al eens veranderd naar standaard SATA/AHCI, dus niet RST?
Je zou kunnen testen met een andere 2,5 HDD/SSD disk als je die beschikbaar hebt?
Een 2,5" HDD is mooi daarvoor om te zien/luisteren of deze in ieder geval ook start/opspint.
Proberen zonder de (zelf ingebouwde?) M2 SSD?

Dat de functie in bios echt is uitgeschakeld lijkt mij zelf niet waarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J P
The_Doman schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 15:10:
Aangenomen dat je de juiste kabel hebt en ook correct is aangesloten:

Het kan een incompatibiliteit zijn met de SSD/moederbord.
Bios instelling al eens veranderd naar standaard SATA/AHCI, dus niet RST?
Je zou kunnen testen met een andere 2,5 HDD/SSD disk als je die beschikbaar hebt?
Een 2,5" HDD is mooi daarvoor om te zien/luisteren of deze in ieder geval ook start/opspint.
Proberen zonder de (zelf ingebouwde?) M2 SSD?

Dat de functie in bios echt is uitgeschakeld lijkt mij zelf niet waarschijnlijk.
goeie, ik zal eens kijken of ik nog ergens een HDD heb liggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:08
Ik zie op de SSD een hele rij pinnen op de interface niet aangesloten zitten.
Krijgt de SSD wel voeding zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:21
Lijkt erop dat de ffc bij de ssd zelf kapot is getrokken.
Zo'n bocht kan flatcable niet maken. Die moet je vouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:08
Sowieso moet op de aansluiting van de SSD elke pin zijn aangesloten.
De connectoe bestaat uit een smal en een breed deel: in het smalle deel behoort een SATA-plug te zitten en in het brede deel een SATA-Power plug. Als dat niet zo is, gaat het met deze SSD niet werken.
En ik weet niet of je SSD nu defect is als je het zo aansluit ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Renault schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 14:10:
Ik zie op de SSD een hele rij pinnen op de interface niet aangesloten zitten.
Krijgt de SSD wel voeding zo?
Er zit een connector over de gehele breedte van de aansluiting in de SSD, dus dat lijkt sowieso niet het probleem? Wat er aan contacten uitsteekt lijkt een onderdeel van de connector te zijn, niet van de SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:29

nelizmastr

Goed wies kapot

Lijkt me sterk dat de plastic borging bij de moederbordconnector naar boven moet staan, dat is bij vrijwel elke laptop de open stand en dan worden de contacten helemaal niet doorverbonden.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:16
jeroen3 schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 14:28:
Lijkt erop dat de ffc bij de ssd zelf kapot is getrokken.
Zo'n bocht kan flatcable niet maken. Die moet je vouwen.
Je hebt gelijk, de kabel lijkt op de tweede foto kapot te zijn @J P

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J P
Puch-Maxi schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 15:28:
[...]

Je hebt gelijk, de kabel lijkt op de tweede foto kapot te zijn @J P
ik snap de aanname maar de foto is een beetje misleidend. op de foto zie je namelijk niet de aansluiting van de kabel maar de onderkant. in de onderstaande foto is te zien dat de aansluiting bij de SSD goed is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J6MAxNeNbizoT-4XC1aqodt55EQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/efKgfO2Ehnf44GEoMDfcsi1j.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1