Vraag

• HyperH
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 06-01 15:22
Mijn Nokia 8.1 telefoon heeft een sim-only van KPN. Mobiele data werkt vaker niet dan wel.

Het probleem is dat de verbinding erg traag wordt en er geen webpaginas meer geladen worden. Ik krijg timeouts en meldingen dat ik geen internet heb. Ook WhatsApp krijgt dan geen of veel later berichten door.
De internet verbinding herstelt niet uit zichzelf.

Als ik een uitgaand telefoontje pleeg dan heb ik daarna weer snel werkend internet. Enkele minuten later dan komt het probleem terug.
Alleen door een uitgaand telefoontje of het herstarten van de telefoon functioneert de mobiele data een korte periode voordat het probleem zich manifesteert.

Ik heb roaming en mobiele data aanstaan. Andere mensen met hetzelfde KPN abonnement ervaren op een andere telefoon geen problemen.

Telefoon: Nokia 8.1
Provider: KPN sim-only

Wat zou er aan de hand kunnen zijn?
Is het een hardware probleem in mijn telefoon?
Zou het een foutieve Android instelling kunnen zijn?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:29
Allereerst, is het overal dat dit voorkomt, of alleen op plaatsen dat je ook een wifi verbinding hebt? Want dan kan een netwerk instellingen reset helpen.

Zo niet. Het kan hardware of software zijn van jou telefoon als je met deze simkaart in een andere telefoon niet hetzelfde probleem hebt. Anders kan het aan de simkaart of een instelling van je abonnement liggen bij de provider. Aangezien je schrijft dat anderen met een soortgelijk abonnement dit niet hebben zou ik dat als eerste uitsluiten.

Ben je zeker dat het aan je telefoon ligt, zorg allereerst voor een goede backup, dat als er iets mis gaat je niets kwijt bent.

Vervolgens zorg dat alles geupdate is, van de Google Play Store, maar ook de telefoon eigen updates en die van de Play System updates.

Heb je dan nog een probleem, probeer een fabrieksinstellingen reset. Als je dan zonder backup terug te zetten dit probleem niet meer hebt zat het in de software.

Lost dat het ook niet op, is de hardware het probleem en zou ik naar vervanging gaan zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperH
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 06-01 15:22
De fabrieksreset heeft niet geholpen. Ik heb helaas geen ander Android toestel die ik zou kunnen proberen. Er viel mij wel iets op tijdens het experimenten de afgelopen dagen.

Het probleem doet zich voornamelijk voor wanneer er sprake is van roaming. Dus in het buitenland of in gebieden waar ik naar een ander netwerk schakel dan dat van KPN. Als ik dan weer terugkom op het KPN netwerk herstelt de data-verbinding niet meer.

Misschien wordt het dan toch eindelijk tijd voor die nieuwe telefoon. De huidige is aan vervanging toe. Achteraf weet ik dan ook of deze telefoon het probleem veroorzaakte of niet. :+