Toon posts:

hoe werkt installatie kabelmodem

Pagina: 1
Acties:
  • 296 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Mensen,

Vraagje betreft installatie kabelmodem.

Bij ons komt de HOOFDcoaxleiding binnen in de meterkast, vandaar gaat er 1 kabel naar een 4 poorts versterker (ook in meterkast), vervolgens gaan we vanaf de versterker naar de 4 coax afmonteerpunten in het huis. Ik wil dus kabelmodem, maar ik zit op zolder. Daar zit een afmonteerpunt van coax voor tv kijken. Als die monteur komt, die zet er een kastje bij naast. Maar zet ie dat kastje naast het Hoofdcoaxpunt in de meterkast, of nast het afmonteerpunt op m'n zolder?

snapt iedereen het nog? :?

• TeeDee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-08 13:14

TeeDee

CQB 241

nee, maar ik kan je wel het volgende vertellen:

je kabelmodem moet vanaf het punt waar ie binnen komt rechtstreeks aangesloten zitten. Dus er mag niks anders tussen zitten

/edit:
punt van binnenkomst:splitter:kabelmodem

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Niet teveel uitleggen, das makkelijker.
En ja, wordt op het hoofd aanesloten, komt een splitter op, waarop jij dan jouw splitter en je kabelmodem moet drukken.

Verwijderd

Topicstarter
dus in de meterkast komt een extra kastje voor kabel internet, en niet in de desbetreffende kamer waar de computer staat?

• sll
  • Laatst online: 11:47

sll

Ja, in de meterkast, direct na de kabelversterker.

Verwijderd

Topicstarter
dus als ze naar de zolder willen, zullen er dus 2 coax kabel naar boven lopen, 1 voor tv, en andere voor kabelmodem? snap ik dit goed?

• Enforcer
  • Niet online
Nee... (althans niet in alle regio's is dat zo)...
ze leggen utp kabel vanaf de meterkast naar je zolder waar de pc staat...
Ook weer ligt het eraan in welke regio je zit.. maar de monteurs in regio rotterdam proberen er alles aan te doen om die kabel zo netjes mogelijk via een pijp te laten lopen (als dit enigzins mogelijk is) ... dus check ff altijd van te voren of die pijp breed genoeg is om er nog een trekveer doorheem te jassen (of als je er zelf 1 hebt ... doe het zelf dan even .. zijn die monteurs harstikke blij mee) ..
En zoniet .. boor dan zelf allerlei gaatjes ... die monteurs zijn er nl. niet voor om een complete huis te gaan verbouwen om alleen maar een utp kabel van je meterkast naar je zolder te laten lopen ...

• roelof.zijlstra
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-03 18:48

roelof.zijlstra

Oooohhhh... Caffeine drip

Als je voldoende ruimte over hebt in de kabelpijpjes die vanuit je meterkast naar zolder lopen, laat dan gewoon de kabel tot aan zolder doortrekken. Coax is wat dat betreft beter en je hebt dan ook voordeel van het feit dat je kabelmodem naast je pc staat en je dus meteen middels de verschillende LEDs kunt zien wat er met dat ding gebeurt.
:)

Nooit gedacht.... toch eens doen.

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Sorry hoor, maar dat is BS.
Coax is VEEL slechter ivm met ruis en signaalverlies.
Daarom gebruiken de ISP's dus ook UTPkabels om vanuit de meterkast verder het huis in te gaan.

Voordat je weer zulke onzin uitkraamt, ff je mening wel baseren op feiten...straks zit iemand met een erg slecht Kabelmodemverbinding door jouw kromme advies.

Niet als flame bedoeld, was gewoon een dom antwoord

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Op vrijdag 07 september 2001 12:19 schreef arjo_kamp het volgende:
dus als ze naar de zolder willen, zullen er dus 2 coax kabel naar boven lopen, 1 voor tv, en andere voor kabelmodem? snap ik dit goed?
Dus dan komt er 1 kabel voor coax (ligt er al) en 1 voor UTP.
Doen ze dat niet, spreek ze er dan op aan, veel chello-monteurs hebben al op hun sodemieter gehad door dingen slecht aan te leggen.

• Kris2904
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-05 17:04

Kris2904

found his match in SoaD

Wij hebben thuis een redelijk gelijke opstelling, maar bij de montage (doe-het-zelf), bleek dat het pijpje naar mijn kamer vol zat. We hebben de opstelling als volgt veranderd: Op de hoofdcoaxleiding zit een coaxsplitter. Hiervandaan lopen 2 coaxkabels: Eén naar de versterker en één naar mijn kamer. Mijn coax kabel zit dus direct op de hoofdcoaxleiding en de 'internet'splitter komt op mijn kamer. Het nadeel wat we toen ondervonden is dat op de andere tv's kriebels door het beeld liepen en vrij heftig ook.. Bleek dat het aan het ontbreken van een splitter lag! (De kriebels liepen synchroon met mijn downloaden) Godzijdank was Gelrevision toen nog lang niet door UPC overgenomen en hadden we dus nog prima support: De extra splitter werd GRATIS toegestuurd! *D Deze zit nu tussen de coaxsplitter en de versterker. Everybody happy :)

Was getekend, enz. | specs

• Kris2904

Kris2904

found his match in SoaD

Coax is VEEL slechter ivm met ruis en signaalverlies.
Vreemd, volgens mij heb ik anders geleerd.. Kun je dit iets verder onderbouwen?

• FireFlash
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22-08 22:22

FireFlash

need a light?

Erm.. Coax kabel schermt beter af tegen interference van buitenaf dan UTP kabel. Dat heb ik tenminste ook geleerd. Daarom heb je ook STP kabel voor plaatsen waar veel interference is. STP schermt wel beter af dan coax ja, door de dubbele werking.

If builders built buildings the way programmers wrote programs, then the first woodpecker would destroy civilization.

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Coax heeft veel hoger signaalverlies als UTP, als je coax aftapt verlies je al veel signaal, waarom denk je dat je thuis bij meerdere tv's beter een signaalversterker kunt gebruiken?

En helemaal die huis tuin en keuken coax die zan bij je neerleggen.

ff quote van Cisco:

CATV coaxial cable quality can vary dramatically at each installation site. Poor insulation, improperly installed additional outlets, the condition and length of the cable's center conductor, and the quality of the cable can negatively affect the connectivity and performance of the Cisco uBR904 cable modem for digital data transmission. Coaxial cable tolerances for the transmission of two-way digital data are much lower than the tolerances for the transmission of downstream-only video. Coaxial cable used to carry two-way digital data must be of very high quality

Vooral voor afstanden van 10+ kun je beter utp nemen ipv van die TV-COAX (we hebben het niet over netwerk coax he, dat is idd beter afgeschermd). Bij Kabelmodem zijn de frequenties heel belangrijk en ook signaalsterkte

• Kris2904

Kris2904

found his match in SoaD

Ok, maar dan ligt het dus aan de splitters en niet aan de kabel zelf.. Alhoewel, die el cheapo coax kun je idd beter vermijden, daar noemen ze 4 gevlochten draadjes al een mantel :(

Verwijderd

Topicstarter
ik heb er zelf al een utp kabel liggen (2 zelfs voor ook 1 voor mn netwerk, gaan ze daar trouwens over zeiken? er hangt een switch in de meterkast), dan mogen ze m'n telefoonlijn daarvoor wel gebruiken ( heb ik gelukkig cat5e voor gebruikt), want het is wel intens ver naar de zolder, en omdat ons huis net nieuw is mag er niet geboord worden, en een trekveer door een buis van 30 meterdrukken, terwijl er al een eeen extra dikke coax kabel inligt (dit is ivm ruisloos tv kijken), wordt dat supermoeilijk...

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-08 10:58

Bergen

Spellingscontroleur

Wat die versterker betreft: die mag er best tussen zitten *MITS* de versterker geschikt is voor retour-signalen. Anders kun je 't wel shaken. Maareh die monteurs van UPC horen inderdaad het modem bij je WCD neer te zetten en dan een kabel naar je pc te trekken. De eerste 15 meter UTP kabel krijg je van joepiesie, daarboven moet je alles zelf betalen.

• PolarBear
  • Niet online
Op vrijdag 07 september 2001 15:01 schreef GerbenW het volgende:
Wat die versterker betreft: die mag er best tussen zitten *MITS* de versterker geschikt is voor retour-signalen.
En die zijn *DUUR*.

Verwijderd

De modem hoort officieel idd op de plek waar de kabel het huis binnenkomt gemonteerd te worden...

De chello monteur wordt gewoon betaald om gaten te boren en kabels te trekken.

Als er echter geen mogelijkheid is voor de monteur om de utp kabel naar de computer te trekken dient de klant dit zelf te doen.

Dus als er geen gaten geboort mogen worden heb jij als klant een probleem. Maar chello monteurs zijn vaak erg creatief ( desnoods door de tuin ! :) )

een ex-chello monteur

• Enforcer
  • Niet online
[regio rotterdam]
Hoe je het ook went of keert....
Het kabelmodem wordt zowiezo in de meterkast geplaatst door de monteur omdat daar de hoofdaansluiting van je kabelverbinding is .... daar wordt een splitsing gemaakt naar het kabelmodem toe... vanaf de splitter tot aan het kabelmodem mag de max lengte van de coax kabel 10m zijn!
(dit is berekent door techneuten van upc omdat coax kabel niet eindeloos 'verliesloos' kan zijn en omdat je ook nog eens demping hebt van je 1ste splitsing).
Vanaf het kabelmodem gaat er dan een utp kabel naar je computer toe (deze kan max. 100m zijn (c) 3com nic andleiding).
Dus hoe je het ook went of keert... het kabelmodem komt in de meterkast, vandaar moet er utp lopen naar de desbetreffende computer. Als er geen mogelijkheid voor de monteur is om die utp kabel te leggen (teveel draden in 1buis waardoor er geen ruimte meer is, buis moet niet langer dan 20m zijn (omdat ze alleen maar 20m trekveren hebben), of je bent zelf gewoon te lui geweest om iets te verzinnen), dan breken ze of de installatie af (zodat je nog steeds niet kan internetten), of ze laten de utp los lopen (via de trap) zodat je hem zelf op een 'nette' manier kan wegwerken.
Als er al utp kabel loopt (cat5) en die monteur mag hem van jouw daarop aansluiten dan is alles toch geregelt? :)

• Enforcer
  • Niet online
Dit geldt voor alle regio's zo (als het goed is), maar bij bv. casema/wanadoo moet de klant zelf de utp leggen en plaatst de monteur alleen maar het kabelmodem op het 1ste aansluitpunt en test deze op verbindings kwaliteit (gemeten in db)...
Dus het is altijd handig als je ook even zegt waar je zelf zit (welke regio) en hoe de installatie in elkaar steekt of als de installatie nog gedaan moet worden ..

• marshal
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 03-04 16:08

marshal

Reality beats fiction by far

hmm.. vandaag is hier de installateur geweest en die heeft op de plaats waar de coax binenkomt een ander stekkerdoosje geplaats en van daar uit een kabeltje naar de meterkast. In de meterkast staat het kabelmodem en alle andere aansluitpunten voor radio en tv. dus ik zit niet rechtstreeks op de eerste doos en het werkt wel.
En van daaruit gaat een stp kabel naar boven (wordt overigens niet als stp gebruikt, omdat de connectoren vervangen zijn).

Hij had dit overigens ook nog nooit eerder gedaan dus hij moest het wel ff proberen.

Het wordt overigens aangeraden om het kabelmodem direct bij het punt van binnenkomst neer te zetten en dan utp naar de computer.

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-08 18:44

LauPro

Prof Mierenneuke®

Op vrijdag 07 september 2001 19:47 schreef marshal het volgende:
hmm.. vandaag is hier de installateur geweest en die heeft op de plaats waar de coax binenkomt een ander stekkerdoosje geplaats en van daar uit een kabeltje naar de meterkast. In de meterkast staat het kabelmodem en alle andere aansluitpunten voor radio en tv. dus ik zit niet rechtstreeks op de eerste doos en het werkt wel.
En van daaruit gaat een stp kabel naar boven (wordt overigens niet als stp gebruikt, omdat de connectoren vervangen zijn).

Hij had dit overigens ook nog nooit eerder gedaan dus hij moest het wel ff proberen.

Het wordt overigens aangeraden om het kabelmodem direct bij het punt van binnenkomst neer te zetten en dan utp naar de computer.
stp kabel???? :? :? :?

Die ken ik niet! Je zal wel utp bedoelen. Er was trouwens ook iemand die een dikke coax kabel in een buis had lopen, dan moet je er glasvezel naastleggen! (Wel *** duur)

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Verwijderd

shielded utp bedoelt ie denk ik..

en glasvezel ??? was dat voor onzin ?

• marshal
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 03-04 16:08

marshal

Reality beats fiction by far

Op vrijdag 07 september 2001 20:29 schreef laupro het volgende:

[..]

stp kabel???? :? :? :?

Die ken ik niet! Je zal wel utp bedoelen. Er was trouwens ook iemand die een dikke coax kabel in een buis had lopen, dan moet je er glasvezel naastleggen! (Wel *** duur)
eigenlijk was het ftp kabel (die ken je zeker ook niet ;) )

je hebt er nl. 3 utp, stp en ftp
utp = unshielded twisted pair
stp = shielded twisted pair
ftp = foiled twisted pair

het verschil zit hem in de afscherming. bij utp is het alleen de twist in de kabel, bij ftp zit er om de 4 paren een laagje afscherming (aluminium folie ofzo) en bij stp is nog eens ieder aderpaar ingepakt in de folie. tenminste als ik het nog goed onthouden heb van cisco kan het even nazoeken eventueel.

Afbeeldingslocatie: http://members.brabant.chello.nl/~f-leenders/stp.jpg
Afbeeldingslocatie: http://members.brabant.chello.nl/~f-leenders/ftp.jpg
scftp is ook bekend als ftp was het commentaar bij het plaatje overigens.
(edit: plaatjes)
Pagina: 1