Lekkende Uponor RTM koppeling?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 07-05 18:45

Managelorian

“This is the workflow.”

Topicstarter
Ik heb een paar weken geleden een aantal Uponor RTM koppelingen voor mijn waterleiding gebruikt. Ik heb bij alle koppelingen de leiding goed haaks afgekort met een geschikte kniptang en overal de Uponor calibratiedoorn gebruikt. Ook zijn alle leidingen spanningsloos gemonteerd. Echter, eén van deze koppelingen blijkt nu te zweten in het bovenste gedeelte:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YiAiPNTn5N7c1bjkDGMXk1QX-O4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NNLcykruHaQYywEt9xIVSZ70.jpg?f=fotoalbum_large

De buis en koppeling lijken verder niet te lekken (dus ook niet tussen buis en witte plastic kraag). Vervangen van de koppeling is niet makkelijk, maar wel mogelijk. Aangezien ik verwacht daar een dagdeel mee bezig te zijn wil ik liever niet vervangen als het niet nodig is.

Iemand advies?

[ Voor 3% gewijzigd door Managelorian op 28-12-2023 19:53 ]

• MaxDamage
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-05 22:18
Is dit niet gewoon lucht in de leiding?

• Managelorian

Managelorian

“This is the workflow.”

Topicstarter
Nee, het zijn echt waterdruppeltjes. Achter het doorzichtige plastic hoort het droog te zijn.

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:54
Condens? Wat zijn de temperaturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Managelorian

Managelorian

“This is the workflow.”

Topicstarter
20 graden in huis en deze koppeling betreft de koudwaterleiding waar de afgelopen week niet van getapt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:54
Ik vermoed speling in de leiding bij de rode pijl. Kan je eens wrikken/beetje heen en weren? Kijken of het meer wordt? Het hoort in iejder geval niet dus zou het vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rusky
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01:39
Haal een andere koppeling en vervang deze ff… niet heel moeilijk toch?

mijn pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Managelorian

Managelorian

“This is the workflow.”

Topicstarter
Rusky schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 07:53:
Haal een andere koppeling en vervang deze ff… niet heel moeilijk toch?
Zoals ik in de OP schrijf is dit juist wel lastig. Het zit op een plek waarbij er meer los moet om erbij te kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Managelorian

Managelorian

“This is the workflow.”

Topicstarter
FitTiv schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 07:53:
Ik vermoed speling in de leiding bij de rode pijl. Kan je eens wrikken/beetje heen en weren? Kijken of het meer wordt? Het hoort in iejder geval niet dus zou het vervangen.
Als ik door het doorzichtige stuk kijk dan zie ik dat de leiding wel diep genoeg in de koppeling zit. Desalniettemin zojuist een beetje geprobeerd te wrikken en het wordt niet erger.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BBB-Nick
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 01-05 07:52
Als het weg gewerkt wordt dan zou ik het risico niet eens durven lopen en hem preventief vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Managelorian

Managelorian

“This is the workflow.”

Topicstarter
De desbetreffende koppeling zit achter een (service)luik, specifiek bedoeld voor inspectie en/of reparatie. Het is min of meer bereikbaar en dat zal de komende jaren niet beter of slechter worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bytebandit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 07-05 16:33
@Managelorian heb je hier ooit nog wat mee gedaan? Ik heb toevallig een soort gelijk probleem (Bytebandit in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6"). Bij mij lijkt het echter iets minder erg te zijn. Kwam dit draadje toevallig tegen en werd nieuwsgierig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Managelorian

Managelorian

“This is the workflow.”

Topicstarter
@Bytebandit : Op advies van de fabrikant heb ik het eerst even aangekeken. In de loop van de weken is het vocht langzaam weggetrokken en niet meer teruggekeerd, ook niet toen ik de leiding voorzichtig wat heen en weer wrikte.

Het is nu ruim drie maanden droog dus op zich heb ik wel vertrouwen dat het in orde is. Aangezien de toegankelijkheid van deze koppeling de komende jaren niet zal veranderen durfde ik het wel aan. Als 'ie echter ergens weggewerkt zou zijn of anderszins slecht bereikbaar was dan had ik 'm waarschijnlijk wel preventief vervangen.

[ Voor 27% gewijzigd door Managelorian op 18-04-2024 12:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bytebandit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 07-05 16:33
Managelorian schreef op donderdag 18 april 2024 @ 12:46:
@Bytebandit : Op advies van de fabrikant heb ik het eerst even aangekeken. In de loop van de weken is het vocht langzaam weggetrokken en niet meer teruggekeerd, ook niet toen ik de leiding voorzichtig wat heen en weer wrikte.

Het is nu ruim drie maanden droog dus op zich heb ik wel vertrouwen dat het in orde is. Aangezien de toegankelijkheid van deze koppeling de komende jaren niet zal veranderen durfde ik het wel aan. Als 'ie echter ergens weggewerkt zou zijn of anderszins slecht bereikbaar was dan had ik 'm waarschijnlijk wel preventief vervangen.
Ik was zelf vanochtend even langs Warmteservice gereden en zij hadden weer contact opgenomen met Uponor met daarbij mijn foto's. Ik kreeg daar hetzelfde advies dat ik het even moest aankijken. Zo op het oog leek er niks aan de hand te zijn. Dus maar even fingers crossed dat het voor mij ook zo uitpakt.
Pagina: 1