Laptop toetenbord werkt niet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• 123Donkey
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22-05 23:32
Zoals de titel al omschrijft, werkt de toetsenbord van mijn laptop ineens niet meer nadat de laptop in een soort van bootloop terecht kwam en Windows opnieuw had geinstalleerd. Het toetsenbord lijkt enkel in Windows niet te werken. Je zou dan denken dat er een sturingsprogramma mist. In de Bios van de Lenovo laptop kan ik het toetsenbord namelijk prima gebruiken.

In Windows heb ik onder apparaatbeheer het toetsenbord al verwijderd, maar ook dit helpt niet. Opnieuw Windows installeren helpt ook niet. Ik had Bitlocker aan en ik kon wel in het herstelmenu de code van Bitlocker invoeren. Wanneer ik de installatie van Windows doe, dan doet het toetsenbord het al niet in het installatiemenu.
Ik kan er niet achterkomen wat het is of wat ik moet doen. Zijn er nog opties die ik kan uitproberen?

Alle reacties

• Diederik
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Sommige Lenovo laptops hebben de mogelijkheid om het keyboard te 'locken' dat doe je dan met Fn+F11.

[ Voor 3% gewijzigd door Diederik op 28-12-2023 19:46 ]

Invoegen doe je zo!

• 123Donkey
Diederik schreef op donderdag 28 december 2023 @ 19:45:
Sommige Lenovo laptops hebben de mogelijkheid om het keyboard te 'locken' dat doe je dan met Fn+F11.
Dank voor je antwoord! Helaas is dit niet het geval, het toetsenbord werkt helemaal niet. In het aanmeldscherm van Windows kan ik enkel de helderheid aanpassen van het scherm met de FN toets F5 en F6. Enkel wanneer deze hotkeys op enabled staan in de bios. Verder kan ik er helemaal niets mee.

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:01

DarkSide

theres no place like ::1

Welke lenovo laptop? Mogelijk bekend issue? En welke windows versie.

Al bij lenovo alle drivers up to date gebracht?

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• 123Donkey
DarkSide schreef op donderdag 28 december 2023 @ 20:18:
Welke lenovo laptop? Mogelijk bekend issue? En welke windows versie.

Al bij lenovo alle drivers up to date gebracht?
De laptop is een Lenovo Ideapad 5 14ARE05.
Betreft Windows 11. Verder alle Lenovo drivers up to date. Geen bekende issue wat mij betreft. Maar zoals ik al zei, tijdens Windows setup werkt het toetsenbord al niet. Zowel bij Windows 11 als bij Windows 10 getest. Een Usb toetsenbord werkt wel.

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:01

DarkSide

theres no place like ::1

bij mijn surface laptop 2 moet ik eerst ook de firmware bijwerken na een herinstallatie anders doet het keyboard niets.

https://pcsupport.lenovo....eyboard-keys-may-not-work

hier de drivers vandaan gehaald ipv windows laten zoeken?

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• 123Donkey
DarkSide schreef op donderdag 28 december 2023 @ 20:41:
bij mijn surface laptop 2 moet ik eerst ook de firmware bijwerken na een herinstallatie anders doet het keyboard niets.

https://pcsupport.lenovo....eyboard-keys-may-not-work

hier de drivers vandaan gehaald ipv windows laten zoeken?
Ik heb alle stappen al genomen in die trouble shoot. Lenovo heeft verder geen speciale drivers op hun website, enkel voor de Fn toetsen.

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Nogal vaak voorkomend probleem blijkbaar?
De oplossing?
Lenovo Forums: Keyboard works in BIOS but not in windows
alfanoTV: How to fix Lenovo keyboard not Working
Re:Keyboard works in BIOS but not in windows
To answer my own question. In this post we want to share with you the solution to the problem of a locked keyboard on a Lenovo laptop.
Although the source of the problem cannot be determined exactly, the solution is well known.
Just do the following:
Turn off your laptop and unplug it from the power. Next, hold down the Fn + S + V keys for a few seconds. Then release them. Press the power button for 1 minute. This will reset the keyboard to its default settings. Reconnect your laptop to power and turn it on. Try the keyboard. This should already work correctly. Note: on some Lenovo models, step 2 will require pressing the AltGr + S + V keys for 15 seconds.

• 123Donkey
Ik heb zojuist Windows 10 erop gezet. Na een herstart lijkt het te werken! Ik zal even kijken als ik een upgrade doe naar Windows 11, het toetsenbord blijft werken.

• 123Donkey
123Donkey schreef op donderdag 28 december 2023 @ 21:14:
Ik heb zojuist Windows 10 erop gezet. Na een herstart lijkt het te werken! Ik zal even kijken als ik een upgrade doe naar Windows 11, het toetsenbord blijft werken.
Oké dit was van korte duur. Na een nieuwe herstart werkt het niet meer. Blijft toch wel erg vreemd.

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
123Donkey schreef op donderdag 28 december 2023 @ 21:16:
[...]

Oké dit was van korte duur. Na een nieuwe herstart werkt het niet meer. Blijft toch wel erg vreemd.
Heb je de nieuwste Lenovo firmware? Ik heb dit ook gehad bij twee verschillende Lenovo laptops, beide keren opgelost met een firmware update (Lenovo Vantage downloadt die geloof ik voor je)

Try SCE to Aux

• 123Donkey
Dit lijkt te helpen, echter maar eenmalig. Na herstart is het weer als vanouds.

• The_Doman
  • Nu online
123Donkey schreef op donderdag 28 december 2023 @ 21:29:
Dit lijkt te helpen, echter maar eenmalig. Na herstart is het weer als vanouds.
Wow, wel een heel aparte issue dit :?

Ook bij optionele Windows driver updates gekeken?
Windows Update / Geavanceerde Opties / Extra Opties / Optionele updates / drivers.

Je kan eens nagaan met welke instellingen het wel of niet blijft werken?
Vanuit sleep/standby?
Vanuit sluimerstand/hibernate mode?
Afsluiten met of zonder de optie snel opstarten (fast startup) ingeschakeld?
How To Geek: Shutting Down Doesn’t Fully Shut Down Windows 10 (But Restarting Does)

• 123Donkey
ImNotnoa schreef op donderdag 28 december 2023 @ 21:25:
[...]

Heb je de nieuwste Lenovo firmware? Ik heb dit ook gehad bij twee verschillende Lenovo laptops, beide keren opgelost met een firmware update (Lenovo Vantage downloadt die geloof ik voor je)
Zojuist ook de bios update gedaan via Lenovo Vantage. Daarna werkte het alsnog niet. Weer de knoppen combo bedaan Fn+S+V en daarna uit aan knop en dan werkt het weer. Vorige keer werkte het ook en dan na een tijdje in Windows te hebben gezeten, houdt het toetsenbord er weer mee op.
Op dit moment typ ik op het toetsenbord nadat ik de knoppencombo opnieuw heb gedaan. Ik laat het weten hoe lang het blijft werken.

• 123Donkey
The_Doman schreef op donderdag 28 december 2023 @ 21:47:
[...]

Wow, wel een heel aparte issue dit :?

Ook bij optionele Windows driver updates gekeken?
Windows Update / Geavanceerde Opties / Extra Opties / Optionele updates / drivers.

Je kan eens nagaan met welke instellingen het wel of niet blijft werken?
Vanuit sleep/standby?
Vanuit sluimerstand/hibernate mode?
Afsluiten met of zonder de optie snel opstarten (fast startup) ingeschakeld?
How To Geek: Shutting Down Doesn’t Fully Shut Down Windows 10 (But Restarting Does)
Ik denk dat de optionele updates niet het probleem zijn. Ik heb al Windows 10 en 11 geinstalleerd en heb hetzelfde probleem. Enkel dat ie bij Windows 10 het dus soms even doet.

Fast reboot nu uitgeschakeld. Verder herstart ik de laptop gewoon met de optie herstarten in Windows. Schakel de laptop altijd helemaal uit. Geen hibernate oid.

• The_Doman
  • Nu online
123Donkey schreef op donderdag 28 december 2023 @ 22:02:
Fast reboot nu uitgeschakeld. Verder herstart ik de laptop gewoon met de optie herstarten in Windows. Schakel de laptop altijd helemaal uit. Geen hibernate oid.
Alleen dus om eens te testen of het gebruik van die opties nog uitmaakt bij het al/dan niet blijven functioneren van het toetsenbord?

• 123Donkey
The_Doman schreef op donderdag 28 december 2023 @ 22:08:
[...]

Alleen dus om eens te testen of het gebruik van die opties nog uitmaakt bij het al/dan niet blijven functioneren van het toetsenbord?
Ja, maar het is voor mij nu al willekeurig wanneer het wel of niet werkt. De knoppencombo lijkt te werken. Maar wellicht werkt het ook willekeurig af en toe wel als ik op start.
Als het werkt, werkt het met herstart in ieder geval niet.
Met de slaapstand blijft het werken.

[ Voor 4% gewijzigd door 123Donkey op 28-12-2023 22:12 ]

• 123Donkey
Zo ver mijn conclusie en stappen die zijn ondernomen:
  • Knoppencombo met Fn+S+V en daarna uitknop inhouden reset het toetsenbord. Daarna werkt het in Windows.
  • Na herstarten of afsluiten en weer op starten, werkt het niet meer.
  • Bij slaapstand blijft het toetsenbord werken.
  • BIOS update heeft niets uitgehaald.
  • Windows 10 of 11 maakt geen verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 123Donkey
Ik denk dat het toch iets hardwarematig moet zijn. De knoppencombi is een shipmode zodat er nergens meer stroom op staat, dit lijkt het dan even te resetten.Na de knoppencombo werkt het voor een bepaalde tijd. Ik moet dan niet herstarten en na een tijd te werken in Windows stopt het toetsenbord ook weer met functioneren.

Het vreemde voor mij is dat het toetsenbord het wel blijft doen in de BIOS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Nu online
123Donkey schreef op donderdag 28 december 2023 @ 20:34:
Maar zoals ik al zei, tijdens Windows setup werkt het toetsenbord al niet. Zowel bij Windows 11 als bij Windows 10 getest. Een Usb toetsenbord werkt wel.
Is dit al direct tijdens de initiële Windows setup vanaf USB stick dat het toetsenbord niet werkt?
Of pas later tijdens de Setup nadat er misschien automatisch online drivers worden ginstalleerd?
Ik zou dan eens een volledige offline installatie proberen om te zien of het dan wel blijft werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 123Donkey
The_Doman schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 15:46:
[...]

Is dit al direct tijdens de initiële Windows setup vanaf USB stick dat het toetsenbord niet werkt?
Of pas later tijdens de Setup nadat er misschien automatisch online drivers worden ginstalleerd?
Ik zou dan eens een volledige offline installatie proberen om te zien of het dan wel blijft werken.
Tijdens de setup werkte het al niet. Juist net toen Windows 10 was geinstalleerd, werkte het even. Toen een herstart en het was voorbij. Bij het aanmeldscherm kan ik nog wel altijd de helderheid van het beeldscherm aanpasssen, maar na inloggen ook niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:41
Installeer Lenovo Vantage en installeer daarmee alle aanbevolen updates en drivers. En boot eens een Linux USB om te kijken of daarmee hetzelfde gebeurt, want zo niet dan is het een Windows issue.

[ Voor 40% gewijzigd door pennywiser op 29-12-2023 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 123Donkey
pennywiser schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 16:19:
Installeer Lenovo Vantage en installeer daarmee alle aanbevolen updates en drivers. En boot eens een Linux USB om te kijken of daarmee hetzelfde gebeurt, want zo niet dan is het een Windows issue.
Zoals aangegeven heb ik Vantage al uitgevoerd, hielp niet. Linux zou ik nog keer kunnen proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
123Donkey schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 16:38:
[...]

Zoals aangegeven heb ik Vantage al uitgevoerd, hielp niet. Linux zou ik nog keer kunnen proberen.
Daar kwam alleen een bios mee binnen en geen drivers verder? Op de Lenovo website kan je je laptop laten herkennen en daar dan ook drivers vandaan pakken, daar staan er dan vaak nog meer dan in Vantage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 123Donkey
pennywiser schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 18:19:
[...]

Daar kwam alleen een bios mee binnen en geen drivers verder? Op de Lenovo website kan je je laptop laten herkennen en daar dan ook drivers vandaan pakken, daar staan er dan vaak nog meer dan in Vantage.
Snap ik, heb beide opties gedaan. Maakt geen verschil. Zou ook raar vinden als het een driver fout is, omdat ie wel tijdelijk werkt wanneer het stroom eraf is geweest. Dit toont eerder aan dat het wellicht toch iets anders is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
123Donkey schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 19:41:
[...]

Snap ik, heb beide opties gedaan. Maakt geen verschil. Zou ook raar vinden als het een driver fout is, omdat ie wel tijdelijk werkt wanneer het stroom eraf is geweest. Dit toont eerder aan dat het wellicht toch iets anders is.
Het gebeurde ineens nadat je Windows opnieuw had geïnstalleerd? 100% Windows of driver fout. Zijn al je hardware shortkeys voorzien van een driver? In apparaatbeheer ook geen onbekende apparaten over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 123Donkey
pennywiser schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 19:49:
[...]

Het gebeurde ineens nadat je Windows opnieuw had geïnstalleerd? 100% Windows of driver fout. Zijn al je hardware shortkeys voorzien van een driver? In apparaatbeheer ook geen onbekende apparaten over?
Nee de hele zooi liep vast en daarna bootloop. Opnieuw geïnstalleerd en geen toetsenbord meer. Je geeft aan driver fout. Maar alles is up te date en niets raar open in apparaatbeheer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• awarnach
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 02-06 11:40

awarnach

2.02m tall Dutch guy

Hier eenzelfde probleem met de laptop van mijn schoonmoeder, een Ideapad 5 Flex met Win11. Garantie net een jaartje verlopen.

Alles wat hierboven staat gedaan: nieuwste drivers, etc.
Extern keyboard werkt wel. In BIOS en in Linux doet laptopkeyboard het ook niet.

Heeft topic starter het probleem al weten op te lossen?

Awarnach | event photographer

Pagina: 1