DP1.2 naar HDMI2.0 en 4K60

Pagina: 1
Acties:

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Nu online
Beste Tweakers,

Ik heb hier een mini pctje met met uitsluitend Displayport en DVI welke ik zo nu dan gebruiki.c.m. een niet al te lang geleden aangeschafte 4K tv.

Met de oude - 1080P - TV deed ik dit altijd met een kabel met aan één kant een DVI connector en aan de andere kant HDMI wat prima werkte. Nu wil ik graag de overstap naar 4K gaan maken wat betekend dat ik richting een Displayport > HDMI kabel moet.

Logischerwijs zou ik in eerste instantie zeggen dat zowel DP1.2 als HDMI 2.0 beide geschikt zijn om 4K60 aan te kunnen qua bandbreedte en dus elke adapter of kabel zou moeten werken. Kijk ik dan naar kabels met aan één kant een HDMI aansluiting en aan de andere kant een Displayport of zelfs de meeste adapters dan worden ze 9 van de 10 keer geadverteerd als 4K30.

Nu zijn er wel actieve adapters welke 4K60 adverteren die je ook voor een euro of 25 hebt, dus dat is ook prima te doen allemaal, maar vind gewoon een kabel met de twee aansluitingen wel wat praktischer als dat ook gewoon werkt.

Ik vraag ik me dan ook vooral af waarom iets actiefs nodig zou zijn als beide standaarden per definitie al 4K60 ondersteunen, er zal immers toch wel een rede zijn waarom vrijwel alle kabels en passieve adapters 4K30 als maximum opgeven :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12:20
Met DP1.2 heb je sws een actieve adapter nodig als je naar HDMI2.0 4K60 wilt. DP1.4 kan dat passief.

[ Voor 12% gewijzigd door Uszka op 28-12-2023 19:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Ik kreeg het niet voor elkaar met enkel een passieve kabel icm een DP1.2. Daarom gekozen voor een actieve adapter en daarmee was het direct opgelost.

Testing, one, two ...

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Nu online
Duidelijk verhaal, dan wordt het toch een actieve adapter welke expliciet 4K60 opgeeft :)