Wandschakelaars en Ikea Tradfri

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Bombaclat
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Hallo,

Ik heb een vrij basic smart home die enkel bestaat uit Ikea Tradfri producten:
  • Lampen
  • Stopcontacten
  • Afstandsbedieningen, dimmers en snelkoppelknoppen om bovenstaande te besturen
Ik gebruik dit met Apple Homekit.

Ik wil graag het (waarschijnlijk veelvoorkomende) probleem met de normale wandschakelaars oplossen. Als ze uitstaan, werkt je smart home niet meer. Ik wil dat de wandschakelaars er niet voor kunnen zorgen dat mijn smart home niet meer werkt, zodat iedere bewoner en gast "dom" gebruik kan maken van het huis zonder iets te "slopen".

Zelf heb ik altijd gedacht dat je je schakelaars moet afdekken o.i.d. om te voorkomen dat ze worden gebruikt, maar ik hoor steeds vaker geluiden dat dit beter op te lossen is. Ik ben zelf vrij onervaren op smart home gebied en ik weet zelf niet zo goed waar ik mijn informatie hierover vandaan moet halen. Dus mijn vraag is hoe ik dit probleem kan oplossen en of het inderdaad mogelijk is om iets handigs te doen met de bestaande schakelaars. Ik sta open voor alle soorten oplossingen. Ik heb de voorkeur dat het zo simpel mogelijk is en geen hoge kosten met zich meebrengt. Ik woon in een huurhuis, dus ik kan zelf niet heel veel meer doen dan de bestaande schakelaars in de wand openmaken.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21-05 21:55
Als je de schakelaar buiten werking wil stellen maar de afdekplaatjes niet wil vervangen: de draden loshalen en doorlussen. Standaard zou dit zijn : Blauw (minpool = neutraal) aan elkaar knopen en bruin met zwart aan elkaar knopen (pluspool = live).

Of een Zigbee-schakelaar erachter zien te stoppen, dan kan je de lamp nog met de schakelaar bedienen.
filmpje:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bombaclat
  • Niet online
bvdbos schreef op donderdag 28 december 2023 @ 19:00:
Als je de schakelaar buiten werking wil stellen maar de afdekplaatjes niet wil vervangen: de draden loshalen en doorlussen. Standaard zou dit zijn : Blauw (minpool = neutraal) aan elkaar knopen en bruin met zwart aan elkaar knopen (pluspool = live).

Of een Zigbee-schakelaar erachter zien te stoppen, dan kan je de lamp nog met de schakelaar bedienen.
filmpje:
[YouTube: Hoe installeer je de Zigbee Hue inbouwdimmer NN (zonder nuldraad) - Home2Link]
Bedankt voor je reactie! Ik ben wel geïnteresseerd in het plaatsen van Zigbee schakelaars achter mijn wandschakelaars. Ik vraag me wel af hoe dit precies werkt in de volgende setup:
  • Zigbee schakelaar zit achter een wandschakelaar
  • De lamp die verbonden is met die schakelaar is een Tradfri dimbare lamp
  • De Tradfri dimbare lamp is gekoppeld aan een Ikea afstandsbediening
Afhankelijk van hoe het werkt, ben ik benieuwd of zo'n setup wel handig is.
Ik kan me 2 werkingen bedenken:
  1. De Zigbee schakelaar schakelt de stroom aan/uit voor de lamp
  2. De Zigbee schakelaar werkt als "tweede afstandsbediening" voor de lamp
In scenario 1 wordt de Ikea afstandsbediening nutteloos. Dat is voor mij ongewenst, want ik wil het liefst nog wel kunnen dimmen met de afstandbediening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21-05 21:55
Goed bedacht :)

Ik bedoelde ook geen dimmer erachter te zetten maar dat was het filmje nu eenmaal. Als je een zigbee dimmer gaat gebruiken moet je er een domme dimbare lamp achter zetten. Als je een schakelaar gaat gebruiken dan kan je wel gewoon je Tradfi-lampen gebruiken.

Zelf gebruik is het nog simpeler : gewoon de tradfi-lampen op de zwart/blauw aansluiten. Aan/Uit werkt gewoon via de schakelaar en de lampen kunnen gedimd worden als ze aan staan. Als de lamp aan staat kan je 'm met de remote of bijvoorbeeld Homey uitzetten. Als de lamp is eenmaal is uitgezet met de remote (maar volgens de wandschakelaar dus nog aan staat) dan kan je 'm altijd weer met de wandschakelaar aanzetten (door 'm eerst uit te zetten en vervolgens weer aan...). Kost je éénmaal extra de schakelaar omzetten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bombaclat
  • Niet online
Ik ben juist op zoek naar een oplossing waar het gebruiken van een wandschakelaar en een Ikea afstandsbediening voor dezelfde lamp probleemloos met elkaar werkt. Elke aan/uit druk (zowel wandschakelaar als afstandsbediening) zou dan direct moeten leiden tot het aan/uitzetten van de lamp.

Weet je of het mogelijk is om een Zigbee schakelaar in de muur te verwerken, waarbij de spanning altijd op de lamp blijft, maar dat het schakelen wel zorgt dat de lamp aan/uit gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KernelPanic
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:17
Het makkelijkst is een afdekplaatje bestellen die je over je schakelaar kan plaatsen, je hebt generieke of versies waar je de afstandsbediening van hue of tradfri dan weer kan opplaatsen.

Een simpel plakbandje doorzichtig op de schakelaar werkt ook prima.

Als je echt een module wilt inbouwen kom je uit bij shelly producten, maar dan heb je niet veel meer aan je ikea spul.

Bijvoorbeeld
https://amzn.eu/d/3tMquaJ

[ Voor 5% gewijzigd door KernelPanic op 31-12-2023 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BMW_Gizzmo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21-05 18:46
Overstappen op philips hue. Daar kan dit gewoon met de originele schakelaars en de hue modules erachter.
Weet dat dit een paar stappen verder is maar die heb ik ook ooit eens gemaakt. Hele huis hangt nu vol met hue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bombaclat
  • Niet online
Ik heb wat zitten kijken naar de afdekplaatjes, maar ze zijn helaas niet beschikbaar voor de Styrbar afstandsbediening. Ik heb zowel de oude Tradfri afstandbediening als de Styrbar. Ik kan natuurlijk ook afdekplaatjes halen bij de bouwmarkt en dan daarop de mounts van de afstandsbedieningen plakken, dan heb ik een vergelijkbare oplossing. Echter zou ik het toch het mooist vinden als ik een wandschakelaar-systeem kan behouden, dat is naar mijn mening toch het meest gebruiksvriendelijk voor medebewoners en gasten.

Volgens mij kan ik mijn doel bereiken a.d.h.v. draadloze (niet-inbouw) Zigbee schakelaars. Wat ik alleen niet zeker weet is of je die kan "chainen" met Ikea afstandsbedieningen, zoals je die ook met elkaar kan koppelen, om met meerdere afstandsbedieningen de zelfde lamp(en) te bedienen. Weet iemand of dit mogelijk is?
De eerste dingen die ik kon vinden vind ik vrij prijzig (ca €40) en het zou handig zijn als deze gemakkelijk te plaatsen zijn in of ter vervanging van de huidige afdekramen (ik heb bijv. een 2-voudig afdekraam). Tips voor knoppen zijn welkom!

[ Voor 0% gewijzigd door Bombaclat op 02-01-2024 15:50 . Reden: Typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:02
goedkoopste optie blijft dan toch om het gewoon te laten.. Heb ik hier ook. Mijn ouders/bezoek kunnen alles via fysieke schakelaars aan en uit zetten en zelf doen wij het via de app. Ja, er is een kans dat iets fysiek uitgeschakeld is, maar afhankelijk van hoe vaak dat dat gebeurt kan je je afvragen of het de investeringen allemaal waard is. Ik kwam ieg tot de conclusie van niet.

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twixie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-05 12:36
Bombaclat schreef op zondag 31 december 2023 @ 17:51:
Ik ben juist op zoek naar een oplossing waar het gebruiken van een wandschakelaar en een Ikea afstandsbediening voor dezelfde lamp probleemloos met elkaar werkt. Elke aan/uit druk (zowel wandschakelaar als afstandsbediening) zou dan direct moeten leiden tot het aan/uitzetten van de lamp.

Weet je of het mogelijk is om een Zigbee schakelaar in de muur te verwerken, waarbij de spanning altijd op de lamp blijft, maar dat het schakelen wel zorgt dat de lamp aan/uit gaat?
Een beetje laat hier (was eigenlijk zelf op zoek naar Tradfri topics om iets te posten en kwam toevallig hier terecht :D), maar wat je hier wil heb ik hier al ruim een jaar draaien. Ik gebruik hiervoor Sonoff ZBMini modules. Je blijft hierbij je oude schakelaars gebruiken, maar binnenin overbrug je de schakelaar zodat de lampen altijd onder spanning staan, en de schakelaar koppel je aan die module. Met Home Assistant zorg ik er dan voor dat de lampen software-matig aan of uit gaan via de domme schakelaar, terwijl ik dan via app of remote wat geavanceerder bediening kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THxZ0NE
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-05 22:21
BMW_Gizzmo schreef op zondag 31 december 2023 @ 18:06:
Overstappen op philips hue. Daar kan dit gewoon met de originele schakelaars en de hue modules erachter.
Weet dat dit een paar stappen verder is maar die heb ik ook ooit eens gemaakt. Hele huis hangt nu vol met hue.
Wat bedoel je hier precies mee? Naar mijn weten reageren HUE lampen gelijk aan Ikea of Lidl lampen, zodra je de spanning eraf haalt met de schakelaar is de lamp niet meer bereikbaar via Zigbee en als je de schakelaar omzet is de lamp gereset naar de fabrieksinstelling (felste stand).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bombaclat
  • Niet online
Twixie schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 18:46:
[...]

Een beetje laat hier (was eigenlijk zelf op zoek naar Tradfri topics om iets te posten en kwam toevallig hier terecht :D), maar wat je hier wil heb ik hier al ruim een jaar draaien. Ik gebruik hiervoor Sonoff ZBMini modules. Je blijft hierbij je oude schakelaars gebruiken, maar binnenin overbrug je de schakelaar zodat de lampen altijd onder spanning staan, en de schakelaar koppel je aan die module. Met Home Assistant zorg ik er dan voor dat de lampen software-matig aan of uit gaan via de domme schakelaar, terwijl ik dan via app of remote wat geavanceerder bediening kan doen.
Bedankt, ik ga hier eens naar kijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BMW_Gizzmo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21-05 18:46
En precies datzelfde kan je dus ook rechtstreeks binnen HUE doen met de philips wandschakelaar modules, deze: https://www.philips-hue.c...witch-module/046677571160

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheFlyingTiger
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 19-12-2024
Wederom een late reactie voor wie het nog leest.

De wandschakelaar kun je vervangen voor een wandschakelaar van het type “Pulsschakelaar” (ook wel “Impulsdrukker” genoemd). Er zijn versies met maakcontact, verbreekcontact of beide. Verbreekcontact is wat je hier nodig hebt.

Dit is een drukschakelaar die altijd aan staat en alleen even onderbreekt als je de schakelaar indrukt. Ze zijn o.a. verkijgbaar bij de bekende oranje bouwmarkt. Kosten ca. 5 tot 9 Euro per stuk.

Beschikbaar in vele merken en mocht je hetzelfde merk vinden als al in gebruik is, dan past mogelijk het afdekraam en de knop van de oude inbouwschakelaar ook op de nieuwe pulsdrukker.

In de power-on settings van de Ikea hub moeten de lampen ingesteld worden op “Use the light switch”. Met deze instelling kun je de lamp aan of uit zetten door de stroom even te onderbreken met de druk schakelaar.
Persoon icoon > System settings > click op “our place” > power-on settings

[ Voor 37% gewijzigd door TheFlyingTiger op 25-11-2024 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gizzy1
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 18-05 08:13
TheFlyingTiger schreef op zondag 24 november 2024 @ 22:40:
Wederom een late reactie voor wie het nog leest.

De wandschakelaar kun je vervangen voor een wandschakelaar van het type “Pulsschakelaar” (ook wel “Impulsdrukker” genoemd). Er zijn versies met maakcontact, verbreekcontact of beide. Verbreekcontact is wat je hier nodig hebt.

Dit is een drukschakelaar die altijd aan staat en alleen even onderbreekt als je de schakelaar indrukt. Ze zijn o.a. verkijgbaar bij de bekende oranje bouwmarkt. Kosten ca. 5 tot 9 Euro per stuk.

Beschikbaar in vele merken en mocht je hetzelfde merk vinden als al in gebruik is, dan past mogelijk het afdekraam en de knop van de oude inbouwschakelaar ook op de nieuwe pulsdrukker.

In de power-on settings van de Ikea hub moeten de lampen ingesteld worden op “Use the light switch”. Met deze instelling kun je de lamp aan of uit zetten door de stroom even te onderbreken met de druk schakelaar.
Persoon icoon > System settings > click op “our place” > power-on settings
Dit is echt precies de oplossing die ik zocht! Ik zet mijn lampen aan en uit met mijn originele wandschakelaar en dim ze met de app of slimme afstandsbediening.

Ik ben alleen wel zo gierig geweest om niet naar de bouwmarkt te gaan om mijn normale wandschakelaars te vervangen door pulsschakelaars. In plaats daarvan heb ik 5 pennen opgeofferd voor de veertjes die erin zitten, en daarmee mijn aan/uit-schakelaar omgebouwd naar een pulsschakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
persoonlijk ben ik niet zo'n voorstander van doorlussen van lampen zelf heb ik er ook overna gedacht (vooral ook omdat de wandschakelaars toch al niet heel handig hingen (en ik de dimmerschakelaars juist op een overzichtelijkere (en beter berijkbare) plek heb opgehangen, maaaaar. ik gebruik de schakelaars ook als een soort safety-schakelaar bij het verwisselen van een bol (bijvoorbeeld spots) om de stroom van de lamp af te houden, immers, je trafri of hue lamp kan dan wel uit staan maar er staat nog wel gewoon 230v op, dat is bij het vervangen van een bol gewoon niet fijn.
Pagina: 1