• nils_vdg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 03-09 08:56
Ik heb een nieuwe PC samengesteld.
Ik heb nu het probleem dat het moederboard de videokaart niet herkend in slot 1 of slot 3.
Deze werkt op dit moment alleen in slot 4.

Het probleem wat dan opspeelt is dat mijn videokaart dan praktisch bovenop mijn voeding ligt. De fans hebben max 0,5 mm speling. Ze draaien wel vrij, maar krijgen zo geen lucht (en de videokaart krijgt alle warmte van de voeding te verduren).

Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen? Zijn dit settings in de bios? Of is er wellicht iets mis met de PCIe lanes van het moederboard?

Moederboard: Asrock X670E Phantom Gaming
https://tweakers.net/pric...k-x670e-pg-lightning.html

CPU: AMD Ryzen 5 7500F (zonder interne GPU)

Ik gebruik hierbij nog mijn oude GPU, een GTX 1660
https://tweakers.net/pric...e-gtx-1660-gaming-6g.html
Deze heeft nog de PCIe 3.0 indeling, maar wel gewoon op 16 lanes.

Dit is mijn moederboard layout
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cGAYdmklvfRM3tYYzzERGN2EKPU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tAjjUB5mRw8tjGJN6vuKXDqJ.jpg?f=fotoalbum_large

En dit staat er nog in de manual
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KDwKHBRSV9Hjq6hoU0Xb8nQZvUY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lUwT6olwTsoQG4dlTpGwYVvH.jpg?f=user_large

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22-09 18:21
Kan je in de bios de instellingen van het bovenste pci slot wijzigen naar 3.0?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:20

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Eh, het moederbord wat je noemt is een videokaart van ASRock en je linkt naar de PG Lightning moederbord. ;)

Heb je het BIOS bijgewerkt naar de laatste versie toen je het systeem ging installeren? Momenteel is de laatste versie 2.02.

Heb je ook nog een ouder systeem beschikbaar waar je de videokaart BIOS kan bijwerken? Misschien heeft de vBIOS een issue waardoor het niet mee wil werken. NVidia zou een tool beschikbaar moeten hebben hiervoor om deze bij te kunnen werken. Is wellicht meer microcode dan volledige BIOS. Is het proberen waard iig.

Het is jammer dat je een CPU zonder iGPU hebt genomen, juist voor dit soort situaties, want dan had je in apparaatbeheer kunnen nakijken of de videokaart überhaupt gedetecteerd wordt of niet. Dat gaat nu dus niet.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nils_vdg
D-dark schreef op donderdag 28 december 2023 @ 18:10:
Kan je in de bios de instellingen van het bovenste pci slot wijzigen naar 3.0?
Die mogelijkheid is er niet.
Hero of Time schreef op donderdag 28 december 2023 @ 20:09:
[...]

Eh, het moederbord wat je noemt is een videokaart van ASRock en je linkt naar de PG Lightning moederbord. ;)

Heb je het BIOS bijgewerkt naar de laatste versie toen je het systeem ging installeren? Momenteel is de laatste versie 2.02.

Heb je ook nog een ouder systeem beschikbaar waar je de videokaart BIOS kan bijwerken? Misschien heeft de vBIOS een issue waardoor het niet mee wil werken. NVidia zou een tool beschikbaar moeten hebben hiervoor om deze bij te kunnen werken. Is wellicht meer microcode dan volledige BIOS. Is het proberen waard iig.

Het is jammer dat je een CPU zonder iGPU hebt genomen, juist voor dit soort situaties, want dan had je in apparaatbeheer kunnen nakijken of de videokaart überhaupt gedetecteerd wordt of niet. Dat gaat nu dus niet.
"Even" overstappen naar het AM5 platform is al duur zat, dus bewust gekozen voor de "instapper" CPU.
Dan kan ik later altijd nog upgraden.

De 7400F is 50 euro goedkoper dan de 7600, maar qua prestaties juist gelijk aan de 7600x. Dus gek genoeg beter dan de 7600, maar dan zonder GPU.
En met een lagere TDP dan de 7600X ook nog eens heel veilig en makkelijk over te klokken tot snelheden van de Ryzen 7 7800.

Maar het is uiteindelijk gelukt.
Eerst heb ik W11 geïnstalleerd met de GPU in lane 4.
Daarna een bios flash uitgevoerd naar 2.02.
En toen de GPU gewisseld naar lane 2. En dat werkt nu.

• nils_vdg
Het is toch nog niet helemaal in orde. Nog steeds heb ik geen beeld in de MoBo bios met de GPU op slot 2.
Beeld komt dus pas wanneer Windows helemaal opgestart is tot het inlog scherm.

GPU/vBios flash ook niet gevonden helaas.
Via de website van nvidia kan dit btw niet (die verwijst je naar de website van de fabrikant).

Gigabyte heeft voor mijn kaart geen bios updates.
Toch maar snel een nieuwe video kaart aanschaffen dan..

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Heb je op de Nvidia site gekeken. Soms kan je daar gewoon basic drivers downloaden.

Ps, waarom zo'n duur bord gekozen? Een b650 bord had deze cpu en gpu makkelijk getrokken.

• nils_vdg
Board heb ik nieuw gekocht voor 130 euro via Marktplaats.
Was een retour na een defect, nieuw in doos, met garantie van Megekko. Dus geen slechte deal :-)
Daarnaast wilde ik reserve ruimte om in de toekomst ook nog verder te kunnen upgraden, en nu zo goedkoop mogelijk naar het AM5 platform te kunnen. Dus denk dat dat aardig gelukt is tot zo ver.

Drivers staan er wel op bij nvidia. Maar het gaat nu niet om de drivers, maar om de firmware/bios (dus het flashen van de hardware zelf).

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Die €50 had je anders nu wat kopzorgen kunnen voorkomen omdat je dan gewoon een extra video output had om zaken uit te sluiten. AMD zag dit ook in dat het wel verrekte handig is. Intel heeft het al járen, met ook een F-sku zonder igpu en normaal gesproken ook niet zo'n issue. Behalve dan voor nu even.

Maar de kaart werkt dus wel op PICe3? Heb je alsnog niet heel veel aan, gezien het maar x4 lanes heeft voor data. Je wilt het liefst de kaart in PCIe1.

Trouwens wel gek dat jij niet de PCIe gen kan instellen voor het slot. Dat kan ik met de X670E Pro RS wel. Ga eens wat beter kijken in het BIOS, want het zou er wel moeten zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:37

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Advanced > AMD Common Platform module > PCIe/GFX Lane Configuration
Bron: https://download.asrock.c...Setup%20Guide_English.pdf

Maar pcie 1 is rechtstreeks met de cpu verbonden. Dat is een raar probleem.

[ Voor 63% gewijzigd door Damic op 28-12-2023 22:39 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• nils_vdg
Thanks, zal daar morgen is kijken in het bios.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:42
Maakt het nog iets uit of je HDMI of DP gebruikt? Of zie je met beiden de BIOS niet maar Windows wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Wat voor koeler gebruik je? Mogelijk heb je die net iets te hard aangeschroefd en dan krijg je ook dit soort dingen als pcie slots die half/niet werken en geheugenslots die niet gedecteerd worden of xmp niet halen.

Op te lossen door de schroeven een slagje losser te draaien.

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nils_vdg
Dagion schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 01:45:
Maakt het nog iets uit of je HDMI of DP gebruikt? Of zie je met beiden de BIOS niet maar Windows wel?
Nee, toevallig ook nog geprobeerd, maar geen verschil.

De fans van de GPU draaien gewoon, en er staat ook spanning over de HDMI kabel.. het beeldscherm reageert namelijk wel als je de HDMI kabel er in steekt, maar komt vervolgens met de melding dat er geen signaal is.

Ook een cmos clear geeft geen verschil.
spone schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 02:08:
Wat voor koeler gebruik je? Mogelijk heb je die net iets te hard aangeschroefd en dan krijg je ook dit soort dingen als pcie slots die half/niet werken en geheugenslots die niet gedecteerd worden of xmp niet halen.

Op te lossen door de schroeven een slagje losser te draaien.
Ik gebruik een Noctua NH-U12S. Die zit echt lichtjes handvast bevestigd, en geschroefd aan de originele back plate van het moederboard (dus geen gekken vreemde beugels waarmee je het moederboard kan kromtrekken oid). En ik denk dat als dat aan de orde was geweest, dat hij het ook niet had gedaan onder Windows. Probleem zit echt alleen met opstarten (en geen bios).

Ik was van plan om eerst mijn oude systeem compleet met video kaart te verkopen, maar nu besloten toch eerst een nieuwe GPU te kopen. Dus hoop volgende week even te kunnen testen met de nieuwe GPU.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:42
nils_vdg schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 08:24:
[...]

Nee, toevallig ook nog geprobeerd, maar geen verschil.

De fans van de GPU draaien gewoon, en er staat ook spanning over de HDMI kabel.. het beeldscherm reageert namelijk wel als je de HDMI kabel er in steekt, maar komt vervolgens met de melding dat er geen signaal is.

Ook een cmos clear geeft geen verschil.
Klinkt haast als een probleem dat er wel eens was met UEFI/Legacy (wel of geen CSM aan in BIOS, sommige kaarten die geen UEFI ondersteunden). Maar zou vreemd zijn met een 1660 lijkt me, zeker als het in de oude PC prima werkte. Laatste vraag; als je vanuit Windows reboot naar je BIOS, gebeurt het dan ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:55
volgens mij is die gpu wel een update nodig voor ondersteuning van uefi,daaar kan je zeker nog even naar kijken of die beschikbaar is voor je 1660.

Weet dit niet zeker,dus vandaar wat twijfel

[ Voor 14% gewijzigd door freaky35 op 29-12-2023 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• star-saber
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-09 12:42

star-saber

Ryzen

Soortgelijk issue heb ik ook gehad maar dan op een asus bord.Bij bootup logo stond er de optie Force Bios of Keep Current. Keep Current verhielp bij mij het probleem.
Misschien helpt dit iets ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

nils_vdg schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 08:24:
Dat het scherm reageert op de aanwezigheid van de HDMI kabel zegt niks. Het ziet een verschil in weerstand en wordt wakker, dat is 't. Gebeurt ook als de pc uit staat en je de video kabel erin doet. Of eruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nils_vdg
Allen bedankt voor het meedenken, maar het probleem is opgelost... of eigenlijk beter gezegd.. omzeild.

Toch maar eerder dan gepland mn nieuwe GPU aangeschaft.
En die doet het direct zoals je zou verachten, en gewoon in de bovenste PICe 5.0 lane.
.
De oude GPU doet het ook prima in mn oude PC, dus hoewel ik geen firmware/bios voor de GPU zelf meer heb gevonden, laat ik het er ook bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Eerste hit bij zoeken op 'nvidia uefi updater': https://nvidia.custhelp.c...uefi-firmware-update-tool
Het zegt dat het voor de 4090 en 4080 is, maar het probleem komt bij alle kaarten voor. De omschrijving noemt ook precies jouw probleem met je 1660:
Without the update, graphics cards in certain motherboards that are in UEFI mode could experience blank screens on boot until the OS loads. This update should only be applied if blank screens are occurring on boot.

Pagina: 1