• K.evin_K
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 26-08 11:15
Beste mede-Tweakers,

Voor mijn sportvereniging ben ik op zoek naar wat advies betreft zonnepanelen.
We kunnen op ons te renoveren dak 2 of 3 rijen aan panelen kwijt, goed voor 42/44 of 63/66 panelen.

De voornaamste vraag is of het interessant is om (veel) meer op te wekken dan dat we nu gebruiken. Of ga ik hiermee problemen krijgen om een energieleverancier te vinden?
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8laG5B_FBmov7AXRSv6mwXNkFI8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/U0J1BQaUCxp6rBBlK4YqjIVt.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6g6qiBzk7BwwQ1rwgPbTcrthbS4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iqbDb7UU0qrbQmI42polBArQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fBtMC6v4qIopfJyDTCC9EvmNUSA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RJ8dD0bxXcF1vzKoBfri9YhP.jpg?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
25,5m x 6m onder een hoek van 18-19 graden

Het dak wordt eerst vernieuwd met sandwichpanelen, hierdoor komen ook de meeste dakdoorvoeren te vervallen. Op het rode dak gedeelte komen sowieso geen dakdoorvoeren meer.
Schaduw
Alleen 2 bomen, krijgen in het voorjaar weer een snoeibeurt.
Jaarverbruik
8000-9000 kWh, maar zal nog minder worden omdat de veldverlichting ook wordt vervangen voor led.

Mogelijk komt er in de toekomst nog wel een warmtepomp, om de gasverbruik te minderen.
Huidige elektriciteitsaansluiting
3x 63A
Budget en doel
Energiekosten te verlagen en waar mogelijk gasverbruik te minderen, om ook zo de energiekosten te verlagen.
Wie gaat het project uitvoeren
Dit zal door een installateur worden gedaan, waar mogelijk met wat hulp van vrijwilligers.
Bijhouden van data
Op dit moment wordt de P1 poort uitgelezen met HomeWizard. De wens is om ook een 3 fase kWh te plaatsen voor de zonnepanelen systeem.

Het monitoren per paneel geeft natuurlijk meerwaarde om zo snel te kunnen zien of alle panelen optimaal functioneren, ik verwacht dat je het niet zal opmerken als er 1 paneel achter blijft als je een groot aantal in een string hebt zitten.
Reeds verkregen offertes
Bedrijf A,
Offerte 1:
40x eigen merk panelen (AU430-27V-MHD) 430Wp 16BB TopCon (glas/glas)
Omvormer: SolarEdge SE16K inclusief 40x S440
Vermogen: 17.200 Wp
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Offerte 2:
60x eigen merk panelen (AU430-27V-MHD) 430Wp 16BB TopCon (glas/glas)
Omvormer: SolarEdge SE25K inclusief 30x S1000
Vermogen: 25.800 Wp
Members only:

Bedrijf B
Offerte 1:
42x Denim U N3 430 BTG 108 H 2.0mm (glas/glas)
Omvormer: SolarEdge SE16K inclusief 42x S440
Vermogen: 18.060 Wp
Members only:

Bedrijf C,
Offerte 1:
66x Sharp 420Wp Fullblack (glas/folie)
Omvormer: Enphase IQ8MC micro omvormer + 2x Enphase Q-Relais 3 fase
Vermogen: 27.720 Wp
Members only:

Offerte 2:
69x München Solar 400Wp Glas-Glas Bi-facial
Omvormer: Enphase IQ8MC micro omvormer + 3x Enphase Q-Relais 3 fase
Vermogen: 27.600 Wp
Members only:
Regio
Westland / Zuid-Holland

Mogelijk komt er in de toekomst een accu, dit omdat er voornamelijk in de avond gebruik wordt gemaakt van de accommodatie,

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18:17
Bedrijf 1 heeft mooie prijs.
Bedrijf 2 prima, ook onbekende paneel voor mij
Bedrijf 3 nergens microomvormers voor nodig.

• ppatrick
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:34
Waarom word hier gekozen voor solaradge heeft toch geen voordelen? Alleen maar erg duur.

• K.evin_K
99ruud99 schreef op donderdag 28 december 2023 @ 17:07:
Bedrijf 1 heeft mooie prijs.
Bedrijf 2 prima, ook onbekende paneel voor mij
Bedrijf 3 nergens microomvormers voor nodig.
Link naar website van de panelen van bedrijf 2 https://denimsolar.nl/nl/
Microomvormers lijkt mij hier ook inderdaad erg overbodig.
ppatrick schreef op donderdag 28 december 2023 @ 17:07:
Waarom word hier gekozen voor solaradge heeft toch geen voordelen? Alleen maar erg duur.
Het kost inderdaad meer dan een string omvormer, maar hoe kom je er achter als 1 paneel achterblijft als je 20 panelen in een string hebt zitten?

Het voordeel wat je met SolarEdge zou hebben is dat je monitoring per paneel hebt,

[ Voor 30% gewijzigd door K.evin_K op 28-12-2023 17:27 ]

• ppatrick
Hoeveel geld mag het extra kosten voor je? Gok dat het erg veel scheelt qua prijs. Zou denk wel voor hybride omvormer kiezen als je in de toekomst aan een accu wilt.

• K.evin_K
Ik ben mij ervan bewust dat je geld kan besparen met een stringomvormer.

Maar dan heb je geen safeDC en vlamboogdetectie, dus de vraag is ook wil je dat inleveren voor kostenbesparing.

Daarbij "krijgen" we als sportvereniging >50% subsidie.

• ppatrick
Dat is keuze die je zelf moet maken. Hier link naar wat zonnepanelen kosten kun je zelf beetje kijken en rekenen. https://www.groothandelso...5-wp-32x-zonnepanelen-set

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:15
@ppatrick Dit is geen gok forum... SE25K kost minder dan een GoodWe 25kW.
Het prijsverschil is dus precies die 20-30 optimizers, en daar koop je dan een objectief veiliger systeem voor.
Dit is geen huisje met 2 volwassenen, een baby van 3 maanden die de boel onder gekotst heeft en zijn oudere zus die op de bank springt. Verzekeringen willen voor deze situaties nog wel eens eisen stellen... Maar dat is aan @K.evin_K om na te gaan.

@K.evin_K Vlamboogdetectie zit ook op stringomvormers.
Wat SolarEdge extra biedt is connectortemperatuur monitoring.

SolarEdge klein commercieel heeft een nogal rare prijsbalans. >SE17K kost ineens minder dan de SE12,5K.

Vanaf SE20K kun je met 2:1 optimizers werken en daarmee net iets minder dan de helft van de kosten van de optimizers besparen.
Dat kan van 28-38 panelen in 1 string (technische beperking)
Van 42--55 panelen in 1 string 2:1 en 1 string 1:1 (Dus minder besparing per paneel)
En vanaf 56 panelen 2 strings 2:1.
(Dit heb ik allemaal even getoetst met SolarEdge designer)

De vraag is echter: Het verbruik zit denk ik voornamelijk in de avond? Dus als de zon niet schijnt.
Hoeveel kW en hoeveel kWh doet de (nieuwe LED) verlichting op een avond?

Is het niet handig om na te denken over Accu compatibiliteit, die ook van het net kan laden op momenten van laag tarief?

Accu's is een zeer zwak ding bij SolarEdge klein-commercieel.

GoodWe lijkt wel zware accu omvormers te hebben: https://www.solar-outlet....3-fase-hybride-omvormers/
Maar technisch weet ik er weinig van.

Het (met accu steun) terug kunnen brengen van de stroom aansluiting naar 35 of zelfs 25A scheelt jaarlijks ernstig veel centen (1000-2000 per jaar bij Stedin)

Dus wat mij betreft nog wat uitzoekwerk :-)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• ppatrick
Het woordje gok moet je niet te letterlijk nemen natuur, SolarEdge heeft optimizers om te werken dus die moet je meenemen in de prijs.

• K.evin_K
Ronald schreef op donderdag 28 december 2023 @ 19:37:
@ppatrick Dit is geen gok forum... SE25K kost minder dan een GoodWe 25kW.
Het prijsverschil is dus precies die 20-30 optimizers, en daar koop je dan een objectief veiliger systeem voor.
Dit is geen huisje met 2 volwassenen, een baby van 3 maanden die de boel onder gekotst heeft en zijn oudere zus die op de bank springt. Verzekeringen willen voor deze situaties nog wel eens eisen stellen... Maar dat is aan @K.evin_K om na te gaan.

@K.evin_K Vlamboogdetectie zit ook op stringomvormers.
Wat SolarEdge extra biedt is connectortemperatuur monitoring.

SolarEdge klein commercieel heeft een nogal rare prijsbalans. >SE17K kost ineens minder dan de SE12,5K.

Vanaf SE20K kun je met 2:1 optimizers werken en daarmee net iets minder dan de helft van de kosten van de optimizers besparen.
Dat kan van 28-38 panelen in 1 string (technische beperking)
Van 42--55 panelen in 1 string 2:1 en 1 string 1:1 (Dus minder besparing per paneel)
En vanaf 56 panelen 2 strings 2:1.
(Dit heb ik allemaal even getoetst met SolarEdge designer)

De vraag is echter: Het verbruik zit denk ik voornamelijk in de avond? Dus als de zon niet schijnt.

Is het niet handig om na te denken over Accu compatibiliteit, die ook van het net kan laden op momenten van laag tarief?

Accu's is een zeer zwak ding bij SolarEdge klein-commercieel.

GoodWe lijkt wel zware accu omvormers te hebben: https://www.solar-outlet....3-fase-hybride-omvormers/
Maar technisch weet ik er weinig van.

Het (met accu steun) terug kunnen brengen van de stroom aansluiting naar 35 of zelfs 25A scheelt jaarlijks ernstig veel centen (1000-2000 per jaar bij Stedin)

Dus wat mij betreft nog wat uitzoekwerk :-)
Nee dit is inderdaad een iets ander systeem/ installatie dan de meeste die hier op Tweakers voorbij komen. Maar ook weer een leuke uitdaging voor hier.

Betreft verzekering zijn we bezig om hier een nieuwe partij voor te zoeken, omdat de huidige gaat stoppen met ons te verzekeren (staat los van de zonnepanelen). Maar hier moeten we dus wel op gaan letten bij het uitzoeken van een nieuwe verzekeraar.

Weer wat geleerd betreft de vlamboogdetectie.
Ik begrijp alleen wel dat de connectortemperatuur monitoring alleen op de connectoren aan de optimizer werken, in geval van 2:1 systeem configuratie wordt de connector die de 2 panelen in serie koppelt niet gemonitord. Of dit erg is, is dan de vraag en je krijgt iets minder details omdat je 2 panelen als 1 groot paneel monitort.
Klopt, grootste verbruik zit in de avond. de nieuwe led verlichting betreft alleen voor het veld en deze wordt in de zomer niet tot amper gebruikt, alleen in de winter. De nieuwe lampen gaan 400-600W gebruiken, zeg in totaal 4 lampen en dan 6 uur per dag. Dus 2,4 kW en 14,4 kWh (worst case)

De verlichting in onze hal staat wel vaker aan (dit is het gebouw met licht grijze dak NW ten opzichte van het rode vlak). Dit is 2-3 kW dus nog eens 12 kWh, maar dit kan per dag van de week variëren.

Voor alsnog maken we gebruik van vaste energiecontracten, dit voornamelijk om weten wat de gasprijs is en blijft (we verbruiken ongeveer 1500 -1800m3 gas (slecht geïsoleerde hal). Dus we kunnen ook nog altijd salderen, blijft een accu dan nog steeds interessant?

In de handleiding van de SE20K had ik volgens mij gezien dat je al een accu kan aansluiten, dit betreft volgens mij alleen de laagspanning accu's en nog niet de hoogspanning varianten. De Wave of Hub van SolarEdge zijn er nog niet in de hoge vermogens.

Ik ben mij zeer bewust van de jaarlijkse bijdrage aan Stedin, echter hebben we ook een hal te verwarmen en dat willen we in de toekomst ook met een warmtepomp gaan doen, weet ik niet hoe ver we de aansluiting kunnen gaan verkleinen, dit zullen we dus gaan doen als alles uitgevoerd is, ik denk niet dat Stedin erg blij wordt om nu de aansluiting te verkleinen en over een jaar of 3-4 weer de aansluiting gaan verzwaren.

Stel dat we er voor kiezen om 20 KW terug te gaan leveren, wordt de aansluiting van 3x 25A ook erg krap.

Maar de andere vraag nog, hoe leuk vindt een energieleverancier het als we "slechts" 8.000 KWh afnemen en 25.000 KWh terug gaan leveren.

[ Voor 0% gewijzigd door K.evin_K op 28-12-2023 21:10 . Reden: Eenhedenspaghetti opgelost ]

• ppatrick
De SE20K "Let op: minimaal een 3x50ampere netaansluiting" wat voor aansluiting heb je nu?

• Ronald
Oh je haalt commentaren van een individuele Webshop, @ppatrick ?
spoiler:
StralendGroen heeft die tekst, en het slaat nergens op

En het antwoord staat in de topicstart... 3x63A Klein beetje oog voor detail mag wel hè?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Ronald
K.evin_K schreef op donderdag 28 december 2023 @ 20:18:
[...]

Klopt, grootste verbruik zit in de avond. de nieuwe led verlichting betreft alleen voor het veld en deze wordt in de zomer niet tot amper gebruikt, alleen in de winter. De nieuwe lampen gaan 400-600W gebruiken, zeg in totaal 4 lampen en dan 6 uur per dag. Dus 2,4 KWh en 14,4 KW (worst case)

De verlichting in onze hal staat wel vaker aan (dit is het gebouw met licht grijze dak NW ten opzichte van het rode vlak). Dit is 2-3 KWh dus nog eens 12 KW.
Eenhedenspaghetti...

Vermogen in kW, Hoeveelheid in kWh
Voor alsnog maken we gebruik van vaste energiecontracten, dit voornamelijk om weten wat de gasprijs is en blijft (we verbruiken ongeveer 1500 -1800m3 gas (slecht geïsoleerde hal). Dus we kunnen ook nog altijd salderen, blijft een accu dan nog steeds interessant?
Of je de accu nu plaatst is ander verhaal... het is iets om NU over na te denken.

Wat voor ketel en afgiftesysteem wordt er gebruikt?
Je eenhedenspaghetti maakt het lastig... maar met 10kW elektrisch kan een warmtepomp 30-50kW thermisch maken... Dat is veeeel.

3x25A is 17kW.
In de handleiding van de SE20K had ik volgens mij gezien dat je al een accu kan aansluiten, dit betreft volgens mij alleen de laagspanning accu's en nog niet de hoogspanning varianten. De Wave of Hub van SolarEdge zijn er nog niet in de hoge vermogens.
SE20K krijg ik geen accu optie in Designer. Dat gaat tot de SE10K-RWB48.
Of 3xSE6000H
Ik ben mij zeer bewust van de jaarlijkse bijdrage aan Stedin, echter hebben we ook een hal te verwarmen en dat willen we in de toekomst ook met een warmtepomp gaan doen, weet ik niet hoe ver we de aansluiting kunnen gaan verkleinen, dit zullen we dus gaan doen als alles uitgevoerd is, ik denk niet dat Stedin erg blij wordt om nu de aansluiting te verkleinen en over een jaar of 3-4 weer de aansluiting gaan verzwaren.

Stel dat we er voor kiezen om 20 KW terug te gaan leveren, wordt de aansluiting van 3x 25A ook erg krap.
Statisch of dynamisch te begrenzen op 17kW... (Niet dat 20kW een 25A zekering er uit gaat blazen, maar eens: daar ontwerp je niet op)
Maar de andere vraag nog, hoe leuk vindt een energieleverancier het als we "slechts" 8.000 KWh afnemen en 25.000 KWh terug gaan leveren.
Dat is glazen bol ;-)

• K.evin_K
Ronald schreef op donderdag 28 december 2023 @ 20:52:
[...]
Eenhedenspaghetti...

Vermogen in kW, Hoeveelheid in kWh
Als het goed is, staan de eenheden nu juist, heb de post aangepast.
[...]
Of je de accu nu plaatst is ander verhaal... het is iets om NU over na te denken.

Wat voor ketel en afgiftesysteem wordt er gebruikt?
Je eenhedenspaghetti maakt het lastig... maar met 10kW elektrisch kan een warmtepomp 30-50kW thermisch maken... Dat is veeeel.

3x25A is 17kW.
Ik denk dat je dan beter kan wachten op de nieuwe Wave of Hub van SolarEdge die 20 kW aankan, maar die is er pas over een jaar had ik begrepen van 1 van de installateurs, en deze dan vervangen. Is misschien zonde van de omvormer, maar nog een jaar op een omvormer wachten is ook kostbaar. In die tijd kan er ook nog het een en ander veranderen in de accuwereld.

Er hangen nu 2 direct gestookte lucht heaters, samen gebruiken ze 18m3/h aan gas, dit is voor de hal. De hal staat ook op de nominatie om opgeknapt te worden, daar zit nu totaal geen isolatie in.

Volgens de quickscan van WinterWarm hebben we 160 KW aan warmte nodig om de hal te kunnen verwarmen, als deze goed geïsoleerd zou zijn, dan zou dit nog "maar" 65 kW warmte zijn.
[...]
SE20K krijg ik geen accu optie in Designer. Dat gaat tot de SE10K-RWB48.
Of 3xSE6000H.
Ik zag hem ook niet erbij staan, maar dacht het in de handleiding gelezen te hebben, maar kan zijn dat dit de algemene handleiding was, voor de wat kleinere systemen :9
[...]
Statisch of dynamisch te begrenzen op 17kW... (Niet dat 20kW een 25A zekering er uit gaat blazen, maar eens: daar ontwerp je niet op)
Dat zou inderdaad zonde zijn.
[...]
Dat is glazen bol ;-)
Als je er nog 1 over hebt, gebruik ik deze graag!
Bij sommige energieleveranciers krijg je een melding dat je contact moet opnemen met de klantenservice, klinkt direct als veel gedoe en alsof ze het liever niet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.evin_K
Is scope 12 nog iets om rekening mee te houden, kan je daar beter van wegblijven of maakt dat niet zo heel veel uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Scope 12 gaat om veiligheid. Het kost alleen geld en waar precies op getoetst wordt is weinig publiek.
Verzekering zou er naar kunnen kijken/vragen/eisen.

Pagina: 1