Ik ben op zoek naar de gouden tip voor mijn 2021 Samsung wasmachine die om de haverklap de foutmelding "Wasmiddelschuim verwijderen" aangeeft:

Helaas heeft Coolblue de vorige reparatieverzoeken dusdanig laten stagneren dat de wasmachine inmiddels uit de garantie gelopen is (wat een hele andere discussie is
) en ook Samsung geeft geen enkele aanstalten om het probleem op te lossen. Eerdere meldingen resulteerden in een telefoongesprek waarin de medewerker eerst een hele (was)lijst met mogelijke oplossingen door ging nemen en als bleek dat die allemaal al geprobeerd waren zonder resultaat werd er beloofd om een monteur in te plannen. Van de 7 meldingen die het afgelopen jaar ingeschoten zijn, is er exact 0 keer een monteur langsgekomen. 
Nu de wasmachine zogenaamd buiten de garantie valt en ze er ineens geld aan kunnen verdienen is het ineens mogelijk om overmorgen een monteur op de stoep te hebben; nadat ik uiteraard eerst even een voorschot op de verwachtte kosten betaal.
Goed, terug naar het issue:
Volgende handleiding van de wasmachine bestaat de foutmelding niet, maar volgens Google is de Samsung term voor deze foutmelding "Sud/SUdS". Zoeken op deze melding geeft voornamelijk wat algemene tips, die we ook allemaal al geprobeerd hebben:
- Doorspoelen van de wasmachine met een aantal liter kokend water
- Schoonmaken van zeepbakje
- Uitzetten van de autodosing functie
- Loshalen van het filter rechtsonder, schoonmaken en terugplaatsen
- Bij langs gaan van de rubbers en opening onderin het midden van de deurrubber
- Andere wasmiddelen gebruiken in verschillende hoeveelheden
- Meerdere lege 90 graden wassen gedraaid
- Meerdere trommelreiningcycles gedraaid
Wij gebruiken van die velletjes wasmiddel ipv poeder of vloeibaar wasmiddel en die vellen schuimen überhaupt niet. Maar ook toen we een tijdje overgestapt zijn op waspoeder (op aanraden van Samsung) bleef exact hetzelfde issue spelen.
Ik heb zelf zeer sterk het vermoeden dat er ergens een sensor smerig is geworden waardoor de wasmachine ten onrechte denkt dat er te veel schuim in de trommel zit, maar service manuals van andere Samsung wasmachines geven aan dat dit een "normal operation error" is die vanzelf over gaat als het schuim verwijderd is. Lastig, als er geen schuim is om te verwijderen.
Heeft iemand ook maar enig idee waar deze sensor zou kunnen zitten of op basis waarvan de wasmachine bepaald dat er te veel schuim in zou zitten? Aangezien Coolblue me toch al snoeihard heeft laten vallen geloof ik niet meer in de garantieafhandeling, dus open maken van de wasmachine zie ik niet als een issue.

Helaas heeft Coolblue de vorige reparatieverzoeken dusdanig laten stagneren dat de wasmachine inmiddels uit de garantie gelopen is (wat een hele andere discussie is

Nu de wasmachine zogenaamd buiten de garantie valt en ze er ineens geld aan kunnen verdienen is het ineens mogelijk om overmorgen een monteur op de stoep te hebben; nadat ik uiteraard eerst even een voorschot op de verwachtte kosten betaal.
Goed, terug naar het issue:
Volgende handleiding van de wasmachine bestaat de foutmelding niet, maar volgens Google is de Samsung term voor deze foutmelding "Sud/SUdS". Zoeken op deze melding geeft voornamelijk wat algemene tips, die we ook allemaal al geprobeerd hebben:
- Doorspoelen van de wasmachine met een aantal liter kokend water
- Schoonmaken van zeepbakje
- Uitzetten van de autodosing functie
- Loshalen van het filter rechtsonder, schoonmaken en terugplaatsen
- Bij langs gaan van de rubbers en opening onderin het midden van de deurrubber
- Andere wasmiddelen gebruiken in verschillende hoeveelheden
- Meerdere lege 90 graden wassen gedraaid
- Meerdere trommelreiningcycles gedraaid
Wij gebruiken van die velletjes wasmiddel ipv poeder of vloeibaar wasmiddel en die vellen schuimen überhaupt niet. Maar ook toen we een tijdje overgestapt zijn op waspoeder (op aanraden van Samsung) bleef exact hetzelfde issue spelen.
Ik heb zelf zeer sterk het vermoeden dat er ergens een sensor smerig is geworden waardoor de wasmachine ten onrechte denkt dat er te veel schuim in de trommel zit, maar service manuals van andere Samsung wasmachines geven aan dat dit een "normal operation error" is die vanzelf over gaat als het schuim verwijderd is. Lastig, als er geen schuim is om te verwijderen.

Heeft iemand ook maar enig idee waar deze sensor zou kunnen zitten of op basis waarvan de wasmachine bepaald dat er te veel schuim in zou zitten? Aangezien Coolblue me toch al snoeihard heeft laten vallen geloof ik niet meer in de garantieafhandeling, dus open maken van de wasmachine zie ik niet als een issue.
NZXT H7 Flow | AMD Ryzen 9 5900X | Gigabyte X570 Gaming X | Corsair Vengance LPX 64GB DDR4-3200 | Sapphire Nitro+ RX 6950 XT | FujiFilm X-S10 | Sigma 18-50mm F/2.8 | Sigma 30mm F/1.4 | Sigma 56mm F/1.4 | Viltrox 85mm AF II F/1.8 | Meike 50mm F/0.95