• Benedykt
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 28-04 00:45
Ik ben op zoek naar de gouden tip voor mijn 2021 Samsung wasmachine die om de haverklap de foutmelding "Wasmiddelschuim verwijderen" aangeeft:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/LGxOT4k.jpg

Helaas heeft Coolblue de vorige reparatieverzoeken dusdanig laten stagneren dat de wasmachine inmiddels uit de garantie gelopen is (wat een hele andere discussie is :/ ) en ook Samsung geeft geen enkele aanstalten om het probleem op te lossen. Eerdere meldingen resulteerden in een telefoongesprek waarin de medewerker eerst een hele (was)lijst met mogelijke oplossingen door ging nemen en als bleek dat die allemaal al geprobeerd waren zonder resultaat werd er beloofd om een monteur in te plannen. Van de 7 meldingen die het afgelopen jaar ingeschoten zijn, is er exact 0 keer een monteur langsgekomen. :-(

Nu de wasmachine zogenaamd buiten de garantie valt en ze er ineens geld aan kunnen verdienen is het ineens mogelijk om overmorgen een monteur op de stoep te hebben; nadat ik uiteraard eerst even een voorschot op de verwachtte kosten betaal.

Goed, terug naar het issue:

Volgende handleiding van de wasmachine bestaat de foutmelding niet, maar volgens Google is de Samsung term voor deze foutmelding "Sud/SUdS". Zoeken op deze melding geeft voornamelijk wat algemene tips, die we ook allemaal al geprobeerd hebben:

- Doorspoelen van de wasmachine met een aantal liter kokend water
- Schoonmaken van zeepbakje
- Uitzetten van de autodosing functie
- Loshalen van het filter rechtsonder, schoonmaken en terugplaatsen
- Bij langs gaan van de rubbers en opening onderin het midden van de deurrubber
- Andere wasmiddelen gebruiken in verschillende hoeveelheden
- Meerdere lege 90 graden wassen gedraaid
- Meerdere trommelreiningcycles gedraaid

Wij gebruiken van die velletjes wasmiddel ipv poeder of vloeibaar wasmiddel en die vellen schuimen überhaupt niet. Maar ook toen we een tijdje overgestapt zijn op waspoeder (op aanraden van Samsung) bleef exact hetzelfde issue spelen.

Ik heb zelf zeer sterk het vermoeden dat er ergens een sensor smerig is geworden waardoor de wasmachine ten onrechte denkt dat er te veel schuim in de trommel zit, maar service manuals van andere Samsung wasmachines geven aan dat dit een "normal operation error" is die vanzelf over gaat als het schuim verwijderd is. Lastig, als er geen schuim is om te verwijderen. :/

Heeft iemand ook maar enig idee waar deze sensor zou kunnen zitten of op basis waarvan de wasmachine bepaald dat er te veel schuim in zou zitten? Aangezien Coolblue me toch al snoeihard heeft laten vallen geloof ik niet meer in de garantieafhandeling, dus open maken van de wasmachine zie ik niet als een issue.

NZXT H7 Flow | AMD Ryzen 9 5900X | Gigabyte X570 Gaming X | Corsair Vengance LPX 64GB DDR4-3200 | Sapphire Nitro+ RX 6950 XT | FujiFilm X-S10 | Sigma 18-50mm F/2.8 | Sigma 30mm F/1.4 | Sigma 56mm F/1.4 | Viltrox 85mm AF II F/1.8 | Meike 50mm F/0.95

• Benedykt
Het schijnt dat een defecte pressostaat voor deze foutmelding kan zorgen; ding is 40 euro dus ik heb maar 1 besteld voor de zekerheid. Wisselen is nog geen 5 minuten werk, na morgen weet ik of dit de oplossing was! :)

NZXT H7 Flow | AMD Ryzen 9 5900X | Gigabyte X570 Gaming X | Corsair Vengance LPX 64GB DDR4-3200 | Sapphire Nitro+ RX 6950 XT | FujiFilm X-S10 | Sigma 18-50mm F/2.8 | Sigma 30mm F/1.4 | Sigma 56mm F/1.4 | Viltrox 85mm AF II F/1.8 | Meike 50mm F/0.95

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-05 15:10
Benedykt schreef op donderdag 28 december 2023 @ 17:12:
Het schijnt dat een defecte pressostaat voor deze foutmelding kan zorgen; ding is 40 euro dus ik heb maar 1 besteld voor de zekerheid. Wisselen is nog geen 5 minuten werk, na morgen weet ik of dit de oplossing was! :)
En?? Was het de oplossing?

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benedykt
Haha nou helaas bleek Fixpart incapabel te zijn om een betaling te verwerken, onderdeel op te sturen of zelfs een mailtje te beantwoorden. :') Heb pas vrijdag het vervangende onderdeel binnengekregen en sindsdien nog maar 1 was gedraaid, die in 1x doorliep. Zal eind deze week een update posten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:14

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Heb je een instructie voor vervanging van dat onderdeel?

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Benedykt
Chaoss schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 17:21:
Heb je een instructie voor vervanging van dat onderdeel?
Yes die heb ik! Kon ook niet veel eenvoudiger zijn trouwens :)

Ik heb dit onderdeel gekocht bij deze shop:
https://www.euromaxx.nu/p...-storing-code-sud-of-5ud/

Je moet voor je besteld even kijken welke versie van de sensor je hebt. Als je de twee schroeven van het bovenblad los maakt kan je het bovenblad naar achteren schuiven en omhoog tillen; de betreffende sensor zit dan rechtsvoor (blauw met een witte stekker en een zwart slangetje die naar de trommel gaat). Als je de stekker er af haalt kan je zien of je platte of ronde pinnetjes hebt. Dit is het verschil tussen de twee:

Afbeeldingslocatie: https://www.euromaxx.nu/wp-content/uploads/2020/09/2021-03-25-10.23.50-scaled.jpg

Als je de platte hebt moet je bij de bestelling even aangeven dat je model B nodig hebt, als je de ronde hebt model A.

Vervangen is super simpel: Stekkertje los, even de twee bevestigingsclipjes indrukken waarmee de sensor in het frame van de wasmachine zit, vervolgens de klem van het slangetje wat naar beneden schuiven en het slangetje loshalen.

Slangetje op de nieuwe sensor zetten, klemmetje er om, sensor op de plek terugklikken en stekker er weer in.

Hoewel de machine op dit filmpje een ander model is zat de sensor op nagenoeg dezelfde plek en is het wel een duidelijke instructie hoe te vervangen: YouTube: How To: Samsung Water Level Pressure Switch DC96-01703G

Ik durf inmiddels met zekerheid te zeggen dat het probleem verholpen is! De tijdsindicatie klopt ook ineens weer; de wasmachine doet geen 6 uur meer over een enkele was! *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tedje67
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 02-03-2024
Hi
Zelfde probleem.
Ik mag alleen niet zelf sleutelen ivm verlengde garantie.
Hij lust op 9 minuten bij centrifugeren.
Alles nagelopen alles ok en schoon.
Ik begin bijna te zingen.... waar is de zon..en hoe droog ik nu mn zoon zn outfit?
Zit met een lading zeiknatte handdoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Benedykt
Tedje67 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 17:36:
Hi
Zelfde probleem.
Ik mag alleen niet zelf sleutelen ivm verlengde garantie.
Hij lust op 9 minuten bij centrifugeren.
Alles nagelopen alles ok en schoon.
Ik begin bijna te zingen.... waar is de zon..en hoe droog ik nu mn zoon zn outfit?
Zit met een lading zeiknatte handdoeken.
Dan is het toch gewoon een garantiekwestie en moet de monteur de boel fixen toch? Bij mij heeft Coolblue er door stagneren voor gezorgd dat de wasmachine uit de garantie viel, maar als jij nog een lopende garantie hebt zou ik zeggen: Laat maar komen die monteur! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Benedykt schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 15:40:

Ik durf inmiddels met zekerheid te zeggen dat het probleem verholpen is! De tijdsindicatie klopt ook ineens weer; de wasmachine doet geen 6 uur meer over een enkele was! *O*
Nu nog steeds geen problemen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Benedykt
barrymossel schreef op donderdag 4 april 2024 @ 19:33:
[...]

Nu nog steeds geen problemen?
Nee het is echt compleet verholpen! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Benedykt schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 18:10:
[...]
Dan ga ik ook zo'n ding bestellen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:47

MsG

Forumzwerver

Benedykt schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 15:12:
[...]
Dan is het toch gewoon een garantiekwestie en moet de monteur de boel fixen toch? Bij mij heeft Coolblue er door stagneren voor gezorgd dat de wasmachine uit de garantie viel, maar als jij nog een lopende garantie hebt zou ik zeggen: Laat maar komen die monteur! :)
Sowieso is de garantie van een wasmachine zeker niet maar 2 jaar. Maar ik kan me voorstellen dat je ivm de geringe kosten er destijds voor gekozen hebt het maar zelf te repareren. In Nederland heeft een wasmachine een veel langere verwachte levensduur dan 2 jaar, en daarmee dus ook langere garantie.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benedykt
MsG schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 21:29:
[...]

Sowieso is de garantie van een wasmachine zeker niet maar 2 jaar. Maar ik kan me voorstellen dat je ivm de geringe kosten er destijds voor gekozen hebt het maar zelf te repareren. In Nederland heeft een wasmachine een veel langere verwachte levensduur dan 2 jaar, en daarmee dus ook langere garantie.
Dat klopt helemaal, maar dat is een juridische strijd die ik met Coolblue dan wel Samsung aan zou moeten gaan. En dat gezeik heb ik eigenlijk helemaal geen zin in..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isaaa201
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 06-03 11:36
Ik zit jammer genoeg met hetzelfde probleem.... Alle paraplu's worden getrokken ivm garantie ook al is hij nog maar 1 jaar oud. Spoelen, filter uitkuisen,... niets hielp.

Ik kwam jou postje dus tegen en hoop dat dit mij de oplossing kan bieden. Jammer genoeg werkt dit linkje niet meer ivm het onderdeel te kunnen bestellen. Hebt u toevallig enig idee waar ik dit nog kan vinden, is dit de pomp van het toestel?

Alvast bedankt!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isaaa201
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 06-03 11:36
Benedykt schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 18:10:
[...]
Ik zit jammer genoeg met hetzelfde probleem.... Alle paraplu's worden getrokken ivm garantie ook al is hij nog maar 1 jaar oud. Spoelen, filter uitkuisen,... niets hielp.

Ik kwam jou postje dus tegen en hoop dat dit mij de oplossing kan bieden. Jammer genoeg werkt dit linkje niet meer ivm het onderdeel te kunnen bestellen. Hebt u toevallig enig idee waar ik dit nog kan vinden, is dit de pomp van het toestel?

Alvast bedankt!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benedykt
Isaaa201 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 11:36:
[...]

Alvast bedankt!!!
Ik zie het inderdaad, blijkbaar levert Euromaxx het onderdeel niet meer. Het onderdeel zelf heet dus een pressostaat en is zeer eenvoudig te vervangen via het youtube linkje in dit topic. Moet alleen even opletten dus dat je juiste model besteld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Benedykt schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 15:12:
[...]
Oude reactie, ik weet het. Maar dit is/was onnodig. Je kon ze gewoon in gebreke stellen. Je gebt gedurende de verwachte levensduur immers recht op garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Isaaa201 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 11:36:
[...]

Alvast bedankt!!!
Non confomiteit dus en als winkel blijft weigeren, in gebreke stellen. Zij zijn verplicht garantie te geven. Al is Samsung als merk voor wasmachines ook gewoon ruk, helaas.

[ Voor 4% gewijzigd door CH4OS op 07-03-2025 00:58 ]

Pagina: 1