Vraag

• zxcv
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01-12 17:54
Hallo,

Nu de spaarpot is aangevuld op naar het volgende project. Eerst een WP geïnstalleerd, dat moest omdat de 23-jarige CV gasketel op zijn einde was. Nu wil ik de begane grond voorzien van vloerverwarming.

Om rond de 60mtr uit te komen krijg ik minimaal 8 circuits. Voor de ideale plek voor de verdeler moeten er dan 16 buizen via een deuropening lopen naar de hal. En het lijkt het mij veel ruimteverlies voor de circuits in de ruimte.

Wat is wijsheid? De aan- en afvoer van de circuits via de kruipruimte laten lopen naar de verdeler? Of moet ik niet moeilijk doen en alles laten infrezen? Ik weet gewoon niet of het verlies aan ruimte in de kamer te verwaarlozen is, omdat ook aanvoerbuizen aan de verwarming bijdraagt.

Via de zoekfunctie kon ik geen hints vinden.

Groet,

P.S. excuses als dit de verkeerde plek is, ik neem namelijk aan dat hier meer expertise is over vvw dan bij bijv. klussen en bouwen.

Beste antwoord (via zxcv op 30-12-2023 09:51)

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 12:08
1 nadeel bij vloerverwarming aanvoer/retour die via de kruipruimte loopt is dat een luchtbel in je systeem kunt krijgen en je groep voor groep moet gaan ontluchten maar je woonkamer vloer is maximaal 15 centimeter dik dus dat krijg je er 9/10 keer wel op die werkwijze uit. en wel netjes buigelen is goed isoleren maar dat spreekt voor zich denk ik.
(ik ben hier geen voorstander van ivm de luchtproblemen/neem een microbellen ontluchter in je aanvoer van de warmte pomp op. en zorg voor goede ontluchting op de verdeler. maar compleet afschieten doe ik ook niet. ik kan me om divers redenen wel iets voorstellen bij jouw vragen)

2 opzich als je hal goed geisoleerd is is het invrezen van vloerverwarming geen probleem. maar het advies is wel de hal van een apparte groep voorzien je kan niet eerst door je hal heen slingeren/slakkehuispatroon menaderpatroon en dan nog een keertje 60 meter aan slang lengte erachteraan gooien en hopen dat het warm wordt. er immers afgifte. secondaire reden om de hal een apparte groep te geven is dat je indien nodig deze nog kunt knijpen. (stel je zet je verdeler halverwege de hal dan is een extra groepje wel fijn)

3 ik heb berekendt dat je vloerverwarmings in je hal deels hoh 5 centimeter komt te liggen om door een 90 centimer brede deur te kunnen. en dat is best nog wel een hoge afgifte. waardoor ik het resterende stukje
hal het liefste zou willen knijpen. het kan anders 'best' warm worden in de hal. zal 1 a 2 graden warmer zijn.

(praktijk ervaring bij mensen waar de vloerverdeler in de hal hing en eigenlijk geen ruimte meer was voor
een losse groep voor de hal het paste er gewoon niet meer in was nutteloos en dit was dus het resultaat)
de verdeler was hier aan het begin opgehangen zeg maar onder de kapstok, en de hal was daardoor 1 a 2 graden warmer dan de woonkamer, en de warmte trok deels het trapgat in. het was zeg maar comfortabele warmte. ik heb ze er eigenlijk nooit over horen klagen. maar je merkte wel dat de hal wat warmer was dan de woonkamer. dus ja daar lag het hoh 5 in de hal zonder enige naregeling. dat kon zeg maar niet anders.)

4 opzich is 8 groepen van 60 meter slanglengte. niet slecht. zeker voor een warmtepomp is dat prima/ je kan eventueel ook nog naar 7 x 70 mocht dat betere uitkomst bieden. dan hoeven er net 2 slangen minder door. zelfs 75 meter is ook nog prima. maar heelveel langer dan dat zou ik niet gaan bij een warmtepomp.
(omdat je bij 80/90 meter toch een iets hogere watertempetuur nodig hebt. wat eigenlijk gewoon 'zonde' is)

(ik kan je dus niet echt een goed advies geven wat te kiezen behalve praktijkvoorbeeld.)

editje de hoofdleidingen/voeding kunnen wel door de kruipruimte met een ontluchter, in aanvoer en retour.
diamter bijvoorkeur 20 mm en liever nog 26 mm. de leidingen van de criquits zelf liever niet.

[ Voor 4% gewijzigd door miciel op 29-12-2023 18:31 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 12:08
1 nadeel bij vloerverwarming aanvoer/retour die via de kruipruimte loopt is dat een luchtbel in je systeem kunt krijgen en je groep voor groep moet gaan ontluchten maar je woonkamer vloer is maximaal 15 centimeter dik dus dat krijg je er 9/10 keer wel op die werkwijze uit. en wel netjes buigelen is goed isoleren maar dat spreekt voor zich denk ik.
(ik ben hier geen voorstander van ivm de luchtproblemen/neem een microbellen ontluchter in je aanvoer van de warmte pomp op. en zorg voor goede ontluchting op de verdeler. maar compleet afschieten doe ik ook niet. ik kan me om divers redenen wel iets voorstellen bij jouw vragen)

2 opzich als je hal goed geisoleerd is is het invrezen van vloerverwarming geen probleem. maar het advies is wel de hal van een apparte groep voorzien je kan niet eerst door je hal heen slingeren/slakkehuispatroon menaderpatroon en dan nog een keertje 60 meter aan slang lengte erachteraan gooien en hopen dat het warm wordt. er immers afgifte. secondaire reden om de hal een apparte groep te geven is dat je indien nodig deze nog kunt knijpen. (stel je zet je verdeler halverwege de hal dan is een extra groepje wel fijn)

3 ik heb berekendt dat je vloerverwarmings in je hal deels hoh 5 centimeter komt te liggen om door een 90 centimer brede deur te kunnen. en dat is best nog wel een hoge afgifte. waardoor ik het resterende stukje
hal het liefste zou willen knijpen. het kan anders 'best' warm worden in de hal. zal 1 a 2 graden warmer zijn.

(praktijk ervaring bij mensen waar de vloerverdeler in de hal hing en eigenlijk geen ruimte meer was voor
een losse groep voor de hal het paste er gewoon niet meer in was nutteloos en dit was dus het resultaat)
de verdeler was hier aan het begin opgehangen zeg maar onder de kapstok, en de hal was daardoor 1 a 2 graden warmer dan de woonkamer, en de warmte trok deels het trapgat in. het was zeg maar comfortabele warmte. ik heb ze er eigenlijk nooit over horen klagen. maar je merkte wel dat de hal wat warmer was dan de woonkamer. dus ja daar lag het hoh 5 in de hal zonder enige naregeling. dat kon zeg maar niet anders.)

4 opzich is 8 groepen van 60 meter slanglengte. niet slecht. zeker voor een warmtepomp is dat prima/ je kan eventueel ook nog naar 7 x 70 mocht dat betere uitkomst bieden. dan hoeven er net 2 slangen minder door. zelfs 75 meter is ook nog prima. maar heelveel langer dan dat zou ik niet gaan bij een warmtepomp.
(omdat je bij 80/90 meter toch een iets hogere watertempetuur nodig hebt. wat eigenlijk gewoon 'zonde' is)

(ik kan je dus niet echt een goed advies geven wat te kiezen behalve praktijkvoorbeeld.)

editje de hoofdleidingen/voeding kunnen wel door de kruipruimte met een ontluchter, in aanvoer en retour.
diamter bijvoorkeur 20 mm en liever nog 26 mm. de leidingen van de criquits zelf liever niet.

[ Voor 4% gewijzigd door miciel op 29-12-2023 18:31 ]

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 18:41

Jan2023

KISS

Ik zie het nadeel niet als het in de hal warmer wordt.
Warmte stijgt op door het trapgat.
En je natte jas aan de kapstok moet ook drogen.

Hoe lang verblijf je in een hal ?
En een voordeur is ook niet altijd perfect geisoleerd.

[ Voor 13% gewijzigd door Jan2023 op 29-12-2023 17:49 ]

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 16:10
Is de kruipruimte een beetje toegankelijk?, dan zou ik de aanvoer van wp naar de verdeler uit één stuk door de kruipruimte aanleggen en deze 2 buizen zeer goed isoleren, ga je ook koelen met de wp? dan damp-dichte isolatie toepassen, hoe dikker hoe beter, je wil niet de kruipruimte verwarmen, of koeling verliezen.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Nu online
natural colour schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 18:21:
Is de kruipruimte een beetje toegankelijk?, dan zou ik de aanvoer van wp naar de verdeler uit één stuk door de kruipruimte aanleggen en deze 2 buizen zeer goed isoleren, ga je ook koelen met de wp? dan damp-dichte isolatie toepassen, hoe dikker hoe beter, je wil niet de kruipruimte verwarmen, of koeling verliezen.
Damp dichte isolatie is enkel noodzakelijk als je onder de dauwpunt temperatuur gaat koelen en dat zou ik nu niet aanraden met vloer'verwarming'.

VVW leidingen gewoon infrezen, aanvoer naar de verdeler kan wel prima door de kruipruimte, maar ik zou proberen te vermijden dat je alle lussen van je VVW ook nog door de kruipruimte aan het lussen bent.

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:18
Je zou evt ook voor iets langere groepen kunnen kiezen.
Ga je voor 80 dan kom je uit op 6 groepen. Dan heb je nog maar 12 buizen door de deuropening.

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 20:39
zxcv schreef op donderdag 28 december 2023 @ 16:10:
Voor de ideale plek voor de verdeler moeten er dan 16 buizen via een deuropening lopen naar de hal. En het lijkt het mij veel ruimteverlies voor de circuits in de ruimte.
De ideale plek is in de hal?

Waarom perse door deuropening? Dat wordt gedaan omdat het makkelijker/sneller is. 16 leidingen is echter teveel.

Boor een paar gaten door een muur en je kan de helft zo kwijt. Als de verdeler tegen de woonkamer muur komt kun je er zo onderdoor.

• zxcv
Dank voor de goede vragen en opmerkingen! Geeft mij de zet in de goede richting. Ik had nog niet gedacht aan de luchtbellen, dat is wel iets om in de gaten te houden. Omdat de leiding dus bijdraagt aan de ruimteopwarming in de hal, is een deel van mijn probleem weg. Daarom kan ik dus beter alles bovengronds proberen te houden, op misschien 1 of 2 zones na als ik er echt niet mee uitkom. Ik zal wat meer spelen met de lengte.

De reden om de hal te kiezen is dat het de enige praktische plek is en de deuropening 1 mtr is. De woonkamer heeft maar twee vrije zijmuren met meubels en levert niet veel lengtewinst op. De rest is of raam van boven tot onder of keuken. Er is dus ook geen manier om via een muur naar de hal te komen, zou wel makkelijk zijn. De aanvoer naar de verdeler gaat wel via de goed bereikbare kruipruimte met, goed geïsoleerde, 32mm meerlaags. Als de hal te warm zou worden, kan ik dat mogelijk opvangen door daar af te knijpen.

• zxcv
Ik vergeet nog te melden dat hal niet direct aan de voordeur grenst. Er is nog een halletje dat wel aan de voordeur grenst. En de deur tussen "koude" en "warme" hal sluit de kou goed af.

Verwijderd

zxcv schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 09:51:
De rest is of raam van boven tot onder of keuken.
Dat klinkt als grote raampartijen. Ik zou langs de ramen de buizen met een kleinere hoh laten plaatsen. Meer afgifte daar is niet verkeerd.

• zxcv
Verwijderd schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 11:56:
[...]
Dat klinkt als grote raampartijen. Ik zou langs de ramen de buizen met een kleinere hoh laten plaatsen. Meer afgifte daar is niet verkeerd.
Idd zijn hele grote ramen, gelukkig is dat sinds een jaar of 5 HR++ en dat scheelde enorm in comfort en warmteverlies. Tot hoever van het raam zou jij dichter op elkaar werken in zo'n scenario? 1 deel is 4 mtr en 1 deel 3mtr. Ik kan twee zones voor het raam maken. Op dit moment zitten er convectorputten voor die dus weggehaald worden.
Deze 40 jaar oude convectorputten geven net voldoende comfort op 37 graden met de WP en een aantal ventilatoren. Tot mijn eigen verrassing overigens, want die putten zijn de enige verwarming in de woonruimte van ±50m2, niet slecht voor een huis uit 1975. Ik bedoel hiermee te zeggen dat er al niet veel warmtecompensatie is voor de ramen en we de kou van de ramen niet merken.

Uit nieuwsgierigheid, hoe klein kan een hoh zijn als er gefreesd wordt in een cementlaag? Ik was al verbaasd dat 5cm kan. Uitgaande van 16mm vloerbuis.

Verwijderd

zxcv schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 12:23:
[...]

Idd zijn hele grote ramen, gelukkig is dat sinds een jaar of 5 HR++ en dat scheelde enorm in comfort en warmteverlies. Tot hoever van het raam zou jij dichter op elkaar werken in zo'n scenario? 1 deel is 4 mtr en 1 deel 3mtr. Ik kan twee zones voor het raam maken. Op dit moment zitten er convectorputten voor die dus weggehaald worden.
Deze 40 jaar oude convectorputten geven net voldoende comfort op 37 graden met de WP en een aantal ventilatoren. Tot mijn eigen verrassing overigens, want die putten zijn de enige verwarming in de woonruimte van ±50m2, niet slecht voor een huis uit 1975. Ik bedoel hiermee te zeggen dat er al niet veel warmtecompensatie is voor de ramen en we de kou van de ramen niet merken.

Uit nieuwsgierigheid, hoe klein kan een hoh zijn als er gefreesd wordt in een cementlaag? Ik was al verbaasd dat 5cm kan. Uitgaande van 16mm vloerbuis.
Wat ventilatoren helpen wel aardig om het vermogen op te krikken.

Ik heb zelf helaas niet de luxe gehad om vvw aan te leggen, dus heb er niet enorm veel in verdiept. Maar toen ik mij verdiepte in hoe een vvw in elkaar zit en hoe ik het kon optimaliseren met een WP, heb ik onthouden dat het een goed idee is om bij ramen een kleinere hoh te nemen. Ik zou zelf denken aan 5cm idd, maar tot hoever weet ik niet wat wijsheid is. Wij merken iig nu met het nog oude dubbelglas wel een koudeval een metertje of 2 verder.

• zxcv
Verwijderd schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 13:47:
[...]

Wij merken iig nu met het nog oude dubbelglas wel een koudeval een metertje of 2 verder.
Dank je dat je dit laat weten. De convectorput zal dus ook bij ons toch wat kou van het raam weghouden.Ik had al met een kleinere hoh gegoocheld en het komt zelfs mooi uit met de zones, nu heb ik 8 zones rond de 60mtr en de hal heeft dan ±30mtr. En dan met een kleine hoh bij de ramen. Zonder de kruipruimte te gebruiken. Nu nog overleggen met degene die zal frezen of het naar zijn idee ook kan, daar zal nog wel een paar weken overheen gaan voordat ik meer weet

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Mocht je wel via de kruipruimte gaan, zorg dat je leidingen dan bovenin vastgemaakt worden. Collega had een aannemer van type "doe maar wat", die had de lussen van de woonkamer (schuimbeton) door de vloer geboord naar de kruipruimte onder de keuken (nehobo vloer).
Collega vond het gasverbruik aan de hoge kant dus wilde de vloer van de keuken isoleren. Bleken de lussen over de bodem in het grondwater te liggen... subtropisch zwembadje onder de vloer.

Verwijderd

zxcv schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 21:29:
[...]

Dank je dat je dit laat weten. De convectorput zal dus ook bij ons toch wat kou van het raam weghouden.Ik had al met een kleinere hoh gegoocheld en het komt zelfs mooi uit met de zones, nu heb ik 8 zones rond de 60mtr en de hal heeft dan ±30mtr. En dan met een kleine hoh bij de ramen. Zonder de kruipruimte te gebruiken. Nu nog overleggen met degene die zal frezen of het naar zijn idee ook kan, daar zal nog wel een paar weken overheen gaan voordat ik meer weet
Mijn ervaring met vakmensen is wel dat ze nog wel eens liever de gemakkelijke weg willen nemen. Heb redelijk moeten pushen om binnenkort het glas bij ons vervangen te krijgen voor 44.2-15-6, waarvan de folies ook een akoestische folie is. Met zulke grote raampartijen zien glazenzetters het niet zo zitten om veel gewicht te moeten tillen.. Terwijl ik degelijke geluidsisolatie wil.

Dus als blijkt dat iets 'onmogelijk' zou zijn, hier updaten en kijken wat anderen er van vinden. ;)

• zxcv
Hallo,

Een bedrijf uit het oosten van het land heeft geen bezwaar tegen de kleinere HoH bij de ramen. Het kost alleen meer vanwege de extra meters. Dus daarmee is dat ook duidelijk geworden. Ergens in april/mei zal het het allemaal gaan gebeuren. Dank voor alle input, dat heeft enorm geholpen!

Groet

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-12 19:34
Ricko1 schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 20:59:
[...]

De ideale plek is in de hal?

Waarom perse door deuropening? Dat wordt gedaan omdat het makkelijker/sneller is. 16 leidingen is echter teveel.

Boor een paar gaten door een muur en je kan de helft zo kwijt. Als de verdeler tegen de woonkamer muur komt kun je er zo onderdoor.
Bij ons zijn er ook wat groepen door muren gegaan om een knelpunt bij de deuropening te voorkomen. Werkt goed!

Wel oppassen dat je vloer niet lokaal verhoogd wordt: gaten laag boren & goed uithakken voordat de slang erin gaat.

PVO

Pagina: 1