Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Keuze omvormer voor uitbreiding huidige systeem zonnepanelen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• axg
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 05-06 16:01
Beste mede-tweakers

Is een Solis 3K S6 AFCI met 2 MPPT's (link) geschikt voor uitbreiding van mijn huidige systeem. Of kan ik beter voor bv een Solis 2.5K S6 kiezen? Kennen mensen nog alternatieven?

Ik heb momenteel 5 panelen a 265Wp (Sunerg X-Style) met een Goodwe 1500XS omvormer (link) (voltage bereik 40-450V).

Nu wil ik deze set uitbreiden met 5-7 panelen, ergens in de range van 400-435Wp. Die 2 extra tov de 5 zijn geen must, want die liggen dan weer op een rijtje hoger naast een dakraam..

Oude en nieuwe panelen op het zuid-oosten geörienteerd zonder schaduw.

Als ik me voldoende ingelezen heb, kunnen de huidige panelen niet samen met de nieuwe panelen, omdat de specificaties daarvan anders zijn (andere spanning). Eens?

Dus ik dacht, ik ga opzoek naar een omvormer met 2 MPPT's zodat ik 2 stringen kan maken. Echter heeft de Solis 3K een voltagebereik van 90V-520V (per string) waardoor ik bang ben dat mijn huidige panelen een stuk minder rendement op gaan leveren omdat die hoeveelheid stroom pas bij een stuk meer zon opgewekt gaan worden. Hoe zien jullie dit?

Een Solis 2.5K heeft een lager voltage bereik per string (50-450V), maar die heeft weer een lager vermogen, waardoor ik juist in de piek weer rendement verlies denk ik.

Dan nog even de, 'waarom doe ik zo moeilijk' om de omvormer te vervangen?
- Nieuwe kabels moeten dan gelegd worden voor een 2e omvormer.
- Ik heb al 3 aardlekschakelaars en 12 groepen gevuld, dus zou dan de meterkast moeten uitbreiden (weet ook niet zo goed hoe dat zelf moet)
- Extra kosten voor een grotere omvormer lijken beter dan bovenstaande 2.

Beste antwoord (via axg op 28-12-2023 14:46)

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13:11
Je panelen staan in serie, met 5 panelen heb je in dit geval pak 'm beet 5 * 30 V = 150 V, dat is meer dan genoeg voor de Solis zolang je niet veel last van schaduw hebt.

Oftewel je kunt gewoon de Solis hangen, oude set klik je in de ene MPPT, nieuwe set in de andere.

Alle reacties

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Tazzios

..

Waarom maak je je het niet makkelijk, vervang je die 5 paneeltjes?

Acties:
  • Beste antwoord

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13:11
Je panelen staan in serie, met 5 panelen heb je in dit geval pak 'm beet 5 * 30 V = 150 V, dat is meer dan genoeg voor de Solis zolang je niet veel last van schaduw hebt.

Oftewel je kunt gewoon de Solis hangen, oude set klik je in de ene MPPT, nieuwe set in de andere.

• axg
Tazzios schreef op donderdag 28 december 2023 @ 14:29:
Waarom maak je je het niet makkelijk, vervang je die 5 paneeltjes?
Eerste reactie is:
1. Meer kapitaal vernietiging
2. stel je legt 10x435Wp, dan heb je een omvormer nodig die ofwel 3-fase is, ofwel meer dan 16A levert, welke ik beide ook niet op die ene groep kwijt kan. Is ook extra werk denk ik.

[ Voor 28% gewijzigd door axg op 28-12-2023 14:32 ]

• axg
Oilman schreef op donderdag 28 december 2023 @ 14:30:

Dank! Ik heb geen schaduw. Panelen zijn allemaal zuid-oost georienteerd (iets meer ochtendzon).
Checkvraag: heb ik altijd 30x5? Stel ik heb weinig zon, is de spanning dan altijd hetzelfde?

[ Voor 8% gewijzigd door axg op 28-12-2023 14:33 ]