Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Optimaal gebruik zonne-energie: WP op minder vermogen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• mcdevries
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 29-01 20:39
In het kader van meer zelf gebruik zonne-energie (zelfvoorziening):

Als mijn warmtepomp draait om het buffervat boilervat van 200 liter te verwarmen naar 40 graden, heeft-ie meer energie nodig dan mijn zonnepanelen op dit moment (bewolkte winterdag) leveren. Kan ik mijn warmtepomp vragen om langzamer aan te doen zodat de stroompieken wat lager worden en minder energie van het net nodig is (en meer gebruik zonnepanelen)?

Met andere woorden: is het slim om mijn warmtepomp op lager vermogen te laten draaien als er weinig zon is? Dan is-ie langer bezig met verwarmen van het buffervat boilervat, maar dan doet-ie dat wel (meer) op zonne-energie.

- Nefit warmtepomp
- Aan te sturen met Home Assistant (via BBQKees)
- Neem aan dat eea aan te sturen is door een van deze te verlagen:

heat limit compressor: 6kW
heat limit dhw: 9kW
heat limit heating: 9kW

- Zonnepanelen: 13x400Wp en 16x300Wp

Alle reacties

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

mcdevries schreef op donderdag 28 december 2023 @ 12:47:
Met andere woorden: is het slim om mijn warmtepomp op lager vermogen te laten draaien als er weinig zon is? Dan is-ie langer bezig met verwarmen van het buffervat, maar dan doet-ie dat wel (meer) op zonne-energie.
nee, je hele denkwijze is verkeerd. je moet met een WP uitsuitend de warmte opwekken die je op dat moment nodig hebt en niet meer. dat resulteert in de meeste efficientie en laagste stroomverbruik.

het idee van warmte "opslaan" werkt niet, je verbruik en kosten zijn altijd hoger dan waneer je je energie (ha!) steekt in het verhogen van de efficeintie. dus zorgen dat je aanvoertemperatuur zo laag mogelijk is.

niet vergeten dat de warmtepomp alleen draait in de winter en je panelen toch niks doen op dat moment.

de einigste manier waarop je enigsinds te doen is als je een thuisaccu neemt en je WP aan de EPS uitgang aansluit maar zolang salderen bestaat is dat ook zonde van het geld.

[ Voor 9% gewijzigd door flippy op 28-12-2023 13:22 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@mcdevries Voor het bereiden van warm water (zomers & winters) kan dit zinvol zijn
maar alleen dan als de salderingsregeling afgebouwd wordt en niet eerder.

Een nadeel kan zijn dat je tijdens het langere opwarmen van het warme water met minder vermogen
in de stookperiode jouw woning natuurlijk sterker afkoelt (comfortklachten?)

Voor cv zou ik dit, zoals @flippy hierboven waarschijnlijk bedoelt, sowieso niet toepassen.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• flippy
  • Niet online

flippy

dunklefaser schreef op donderdag 28 december 2023 @ 14:05:
@mcdevries Voor het bereiden van warm water (zomers & winters) kan dit zinvol zijn
maar alleen dan als de salderingsregeling afgebouwd wordt en niet eerder.

Een nadeel kan zijn dat je tijdens het langere opwarmen van het warme water met minder vermogen
in de stookperiode jouw woning natuurlijk sterker afkoelt (comfortklachten?)
Voor cv zou ik dit, zoals @flippy hierboven schrijft, sowieso niet toepassen.
SWW maken moet je zoizo tussen 12 en 6 doen als het op zijn warmt is buiten en je al enkele uren warmte in de toko hebt gebracht in CV bedrijf. als je zonnepanelen dan iets kunnen doen in dit geweldige klimaat is dat automatisch. hoef je dus niks voor te doen behalve een schemaatje instellen.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Nu online
Volgens mij gebruikt TS de term buffervat foutief en bedoelt hij het sanitair warm water.

• mcdevries
Kanoet schreef op donderdag 28 december 2023 @ 14:59:
Volgens mij gebruikt TS de term buffervat foutief en bedoelt hij het sanitair warm water.
Ik heb het inderdaad over het boilervat voor sanitair warm water (en niet over verwarming). Via Home Assistant heb ik ingesteld dat de dhw-mode geactiveerd wordt op het moment dat er genoeg zonne-energie is.

Als er (net) niet genoeg zonne-energie is, dan gaat-ie om 15 uur alsnog aan zodat we ‘s avonds alsnog kunnen douchen :-). Het liefst zou ik de WP op bewolkte dagen op lager vermogen langer willen draaien - als het doel maar bereikt wordt (200 liter uiteindelijk op 40 graden). Ik denk dat ik gewoon eens ga testen. Hoe minder van het net / hoe meer direct van de panelen hoe mooier toch. Inderdaad maakt het voor de portemonnee nu nog niet uit (salderen).

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:45

de Peer

under peer review

En dan dus waarschijnlijk de legionellarun ook uitvoeren als er veel zon is? en anders (ook als er geen zon is) minimaal 1 x per week naar 60 graden verwarmen (legionella-run).

• mcdevries
de Peer schreef op donderdag 28 december 2023 @ 18:12:
En dan dus waarschijnlijk de legionellarun ook uitvoeren als er veel zon is? en anders (ook als er geen zon is) minimaal 1 x per week naar 60 graden verwarmen (legionella-run).
Klopt! Sowieso elke week. Ik laat Home Assistant de zonnigste weekenddag hiervoor kiezen.

• mcdevries
flippy schreef op donderdag 28 december 2023 @ 13:21:
[...]

nee, je hele denkwijze is verkeerd. je moet met een WP uitsuitend de warmte opwekken die je op dat moment nodig hebt en niet meer. dat resulteert in de meeste efficientie en laagste stroomverbruik.

het idee van warmte "opslaan" werkt niet, je verbruik en kosten zijn altijd hoger dan waneer je je energie (ha!) steekt in het verhogen van de efficeintie. dus zorgen dat je aanvoertemperatuur zo laag mogelijk is.

niet vergeten dat de warmtepomp alleen draait in de winter en je panelen toch niks doen op dat moment.

de einigste manier waarop je enigsinds te doen is als je een thuisaccu neemt en je WP aan de EPS uitgang aansluit maar zolang salderen bestaat is dat ook zonde van het geld.
De WP werkt toch niet zo snel dat je direct kunt douchen? Mijn vraag gaat over het boilervat voor sanitair warm water en dat werkt m.i. wel degelijk als opslag van energie (warmte). Het boilervat wordt altijd overdag opgewarmd, zoveel mogelijk met icm (warmere) buitenlucht en op zonne-energie.

• mcdevries
flippy schreef op donderdag 28 december 2023 @ 14:07:
[...]

SWW maken moet je zoizo tussen 12 en 6 doen als het op zijn warmt is buiten en je al enkele uren warmte in de toko hebt gebracht in CV bedrijf. als je zonnepanelen dan iets kunnen doen in dit geweldige klimaat is dat automatisch. hoef je dus niks voor te doen behalve een schemaatje instellen.
Precies, dat doe ik al. Wilde alleen nog een stapje verder: op lager vermogen laten draaien zodat dit meer gelijk loopt met opwek van de panelen...

• flippy
  • Niet online

flippy

als het puur gaat om SWW moet je gewoon starten rond een uur of 12 simddags en klaar ermee. dan heb je piek zon (voor zover dat bestaat in nederland) en pak je al alles mee. en niet meer opwarmen dan je nodig hebt. alle stroom die "over" is trap je gewoon terug in het net. het heeft totaal geen meewaarde om stroom te verbrassen voor letterlijk negatieve waarde.

en nee, de machine moet optimaal draaien wilt die zo efficient mogelijk zijn. mee laten lopen met de panelen is gewoon te onrustig en verlaagt je efficientie. resultaat: het kost meer.

[ Voor 44% gewijzigd door flippy op 28-12-2023 20:27 ]

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Nu online
@mcdevries de beste manier is het zelf te meten. Je lijkt met de dhw limit(domestic hot water) de juiste parameter gevonden te hebben?
Pagina: 1