Drivers nieuwe videokaart

Pagina: 1
Acties:

• anothergenius
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 25-09 14:51
Hallo,

Na 1 nier, een goudvis en een halve maand zonder warme maaltijden heb ik eindelijk een nieuwe videokaart gekocht (Asus Rog Strix RTX 4080).

Na dat ik deze in mijn moederbord heb geprikt en het systeem wil opstarten duurt dit een goede 5 minuten.
Eenmaal opgestart is het systeem heel sloom en loopt het meerdere malen vast.

Ik vermoed dat ik de drivers van de kaart moet updaten en dan het probleem verholpen is?

Maar hoe doe ik dit als het systeem hele tijd vast loopt met opstarten?

Als ik mijn oude videokaart (MSI Gaming X Trio RTX 3070) weer terug plaatst loopt het hele systeem weer optimaal.

Is dit een gevalletje drivers updaten van de nieuwe kaart en gaan?

Het is best lastig om steeds PC onderdelen te verwisselen aangezien ik een watergekoeld systeem heb.

PC specs:

Moederbord : MSI MPG B550 Gaming plus
CPU: AMD Ryzen 7 3800X
Geheugen: 32GB Corsair DDR4 Vengeance RGB Pro
Voeding: MSI MPG A850G PCIE5

Ik sluit beide kaarten aan met de 12VHPWR connector, op de connector staat ook 600W zal genoeg moeten zijn om de RTX 4080 aan te slingeren neem ik aan? CPU wil ik nog upgraden maar dat zal het probleem niet wezen neem ik aan?

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Heb je de BIOS al een update gegeven ?

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:24
600W is te weinig voor een RTX4080, je gaat risico lopen op schade, en vastlopers kan een oorzaak zijn.
Het minimum is 750W maar zolang je niet gaat gamen zou dat niet het vastloop probleem moeten zijn.

De TDP van een RTX3070 is minder 220W, terwijl dat bij een RTX4080 320W is.
Edit: geleden dat hij een 600W voeding had, blijkt 850W te zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door mr_evil08 op 28-12-2023 12:08 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• PilatuS
  • Niet online
mr_evil08 schreef op donderdag 28 december 2023 @ 12:05:
600W is te weinig voor een RTX4080, je gaat risico lopen op schade.
Het minimum is 750W maar zolang je niet gaat gamen zou dat niet het vastloop probleem moeten zijn.

Hij heeft een 850W voeding hoor :)

• anothergenius
PilatuS schreef op donderdag 28 december 2023 @ 12:01:
Heb je de BIOS al een update gegeven ?
Nee, nog niet gedaan.
Laatste keer dat ik die geüpdatet heb is ook alweer 6 maanden geleden.

Ik zal dit even doen!

• anothergenius
Net even gekeken, schijnbaar was mijn BIOS al up-to-date.

Bios version: E7C56AMS.1FO
Bios Build Date: 10/11/2023

Ik heb toch maar voor de zekerheid de meest recente BIOS update gedraaid, maar versie en build date blijven het zelfde.
Release date van de meest recente update is 2023-10-12.

En Geforce Game Ready Driver is ook up-to-date.
Versie 546.33 Releasedatum 12/12/2023

[ Voor 13% gewijzigd door anothergenius op 28-12-2023 12:45 ]

• PilatuS
  • Niet online
Al met Display Driver Uninstaller (DDU) geprobeerd om eerst helemaal kaal te booten zonder GPU drivers ? Dus via safemode met DDU eerst alles verwijderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anothergenius
PilatuS schreef op donderdag 28 december 2023 @ 12:49:
Al met Display Driver Uninstaller (DDU) geprobeerd om eerst helemaal kaal te booten zonder GPU drivers ? Dus via safemode met DDU eerst alles verwijderen.
Dat wilde ik zojuist gaan doen, net een filmpje op YouTube erover gevonden

• FrankoNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 25-09 23:07
mr_evil08 schreef op donderdag 28 december 2023 @ 12:05:
600W is te weinig voor een RTX4080, je gaat risico lopen op schade, en vastlopers kan een oorzaak zijn.

Edit: geleden dat hij een 600W voeding had, blijkt 850W te zijn.
Een traag systeem / traag opstartend systeem wordt sowieso niet veroorzaakt door een kapotte of te zwakke voeding. Dan is het of geen beeld, of hij valt uit / start zelf opnieuw op en hier en daar misschien een hang.

• anothergenius
Ben al sinds 13:00 bezig met de drivers verwijderen en opnieuw installeren, geen geluk helaas.

Met de oude kaart DDU en de nieuwste drivers van Nvidia gedownload.

Mijn PC in veilige modus op gestart, daarna DDU laten draaien en vervolgens de nieuwe kaart erin gedaan en de nieuwe drivers geinstalleerd op 75% kreeg ik zwart scherm, even gewacht.
Na 10 min nog steeds zwart scherm.

Vervolgens de oude kaart er in gedaan en alles deed het weer, nu met de nieuwe kaart heb ik alleen maar zwart scherm.

Als ik op het moederbord na de EZ Debug LED kijk zie ik wel dat de videokaart gezien word led licht keurig op en daarna ook het ledje voor op te starten, alleen geen beeld met de nieuwe kaart.

Ik voel de kaart wel warm worden.

Met de oude kaart doet alles het perfect, helaas krijg ik geen beeld met de nieuwe anders kon ik NVIDIA GPU UEFI Firmware Update Tool v1.2 laten draaien dit zou volgens Nvidia het moeten oplossen.

• PilatuS
  • Niet online
Misschien is de kaart gewoon defect. Als je een andere machine hebt kan je de kaart prima even laten booten tot aan Windows zonder water er in. Het waterblok heeft wel genoeg koper om wat warmte op te vangen. Er mee gamen zal zeker niet gaan, maar even booten mag geen probleem zijn.

Er is nu wel zodanig vreemd gedrag dat ik de kaart ergens anders zou willen testen.

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 26-09 22:20
Welke voedingkabel gebruik je exact? Ik merkte op dat je noemt zowel de 3070 als de 4080 met de 12VHPWR aan te sluiten.

De 12VHPWR to 2xPCIe 6+2pin is alleen bedoeld voor PSU->PCIe 2+6(x2), NIET andersom
Voor de 4080 mét een 12VHPWR pak je de 16pin - 12VHPWR cable.
Kan niet vinden dát het problemen geeft maar wellicht daardoor niet voldoende power.
https://www.msi.com/faq/8679

• anothergenius
Ik heb nu beide videokaarten aangesloten, de RTX 4080 op DP en de RTX 3070 op HDMI.

Geen beeld op de RTX 4080, schakel ik over naar HDMI heb ik wel beeld op de RTX 3070.

Ik gebruik de originele kabels die geleverd zijn bij mijn MSI voeding.
Heb nu de RTX 4080 op de 12VHPWR, en de RTX 3070 nu op PCIe.

Nu ik beide aangesloten heb ga ik kijken als ik de stappen die ik voorheen niet kon uitvoeren nu wel kan uitvoeren.

EDIT:

De RTX 4080 deed het voor even, meteen in veilige modus opgestart en DDU gestart en opnieuw opgestart in veilige modus, vervolgens Nvidia drivers geüpdatet en NVIDIA GPU UEFI Firmware Update Tool v1.2 l laten draaien, update was succesvol en de kaart werd ook herkend.

Vervolgens weer opnieuw opgestart dit keer niet in veilige modus en meteen weer problemen, na de boot had ik voor 1 min beeld en viel meteen weer weg, sindsdien weer zwart scherm en kaart word wederom niet gevonden. :?

De BIOS is geupdate naar versie 7C56v1F dit is de nieuwste update.
Nvidia drivers zijn ook geüpdate naar versie 546.33.

Ik weet niet wat ik nu nog kan proberen.
Ben al een halve dag videokaarten aan het wisselen de oude doet het perfect, en de nieuwe wilt niet aan de praat komen.

De RTX 4080 is mijn 4de videokaart, voorheen met andere kaarten was het videokaart erin en de drivers via Geforce Expierence downloaden en klaar.

[ Voor 52% gewijzigd door anothergenius op 28-12-2023 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JappieR
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 14:49
Misschien moet je het even helemaal over een andere boeg gooien. Het is heel ver gezocht maar wellicht het proberen waard.

Ik zie dat je Corsair geheugen gebruikt in combinatie met een AMD cpu. Wat gebeurd er als je XMP uit zet en dus je geheugen snelheid op waarschijnlijk 2133MHz zet?
Het lange opstarten klinkt alsof je moederbord je geheugen modules aan het trainen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anothergenius
PilatuS schreef op donderdag 28 december 2023 @ 18:17:
Misschien is de kaart gewoon defect. Als je een andere machine hebt kan je de kaart prima even laten booten tot aan Windows zonder water er in. Het waterblok heeft wel genoeg koper om wat warmte op te vangen. Er mee gamen zal zeker niet gaan, maar even booten mag geen probleem zijn.

Er is nu wel zodanig vreemd gedrag dat ik de kaart ergens anders zou willen testen.
Ik heb helaas geen andere pc om te testen.
JappieR schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 08:35:
Misschien moet je het even helemaal over een andere boeg gooien. Het is heel ver gezocht maar wellicht het proberen waard.

Ik zie dat je Corsair geheugen gebruikt in combinatie met een AMD cpu. Wat gebeurd er als je XMP uit zet en dus je geheugen snelheid op waarschijnlijk 2133MHz zet?
Het lange opstarten klinkt alsof je moederbord je geheugen modules aan het trainen is.
JappieR schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 08:35:

Als ik op het moederbord kijk slaat die het geheugen over omdat die al “getrained” is.

Met de oude kaart ook geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
anothergenius schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 13:54:
[...]
Ik heb helaas geen andere pc om te testen.
Ik snap dat je geen andere machine hebt, maar er moet wel een moment komen dat de kaart ergens anders wordt getest. Ik denk dat de kaart gewoon niet goed is met alles dat je hebt getest. Misschien nog een kans dat het moederbord gewoon niet met deze kaart wil of iets dergelijks. Persoonlijk zou ik de kaart terug sturen zodat ie bij de verkoper getest kan worden. Het zou alleen jammer zijn als het toch niet de kaart is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anothergenius
Ik heb op het internet rond gekeken, mijn moederbord zou met deze kaart moeten kunnen.

Ook zie ik veel problemen met de 12VHPWR kabels, er zou 1 signaal kabel in zitten die meet of er 450 of 600 watt doorheen moet, deze maakt vaker geen goed contact waardoor de kaart niet aangestuurd wordt.

Helaas ben ik de enige met een "game" pc in mijn vriendenkring de rest speelt via console.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Het moederbord moet ook gewoon werken hoor. Maar alleen door de kaart in een andere PC te testen sluit je zulk soort rare dingen uit. Misschien ligt het niet aan de kaart, maar is het moederbord het probleem. Dat denk ik niet, maar je weet het nooit zonder te testen. Als testen niet mogelijk is zou ik de kaart terug sturen als defect. Mocht ie dan daar toch werken zal je wel iets van onderzoekskosten moeten betalen, maar ik zie ook geen andere manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anothergenius
Heb de kaart voor nu aan de praat gekregen.

Ik heb een back up gemaakt van mijn bestanden en Windows opnieuw geïnstalleerd.
Dit allemaal met de oude kaart.

Vervolgens de nieuwe kaart erin gedaan en opgestart, dit ging moeizaam maar eenmaal ingelogd heb ik de software van Nvidia weer laten draaien voor de SBios en daarna de drivers geüpdatet.

Tot nu toe loopt alles stabiel, ik zie de videokaart nu ook terug in Computerbeheer -> Beeldscherm adapters.

Het enige rare vind ik als ik MSI Afterburner open ziet het programma de kaart weer niet.

Ik ga morgen na het werk even stress testen en andere testen uitvoeren om te kijken als het wel allemaal stabiel blijft.
Daarna ga ik alles weer uit de originele koelers halen en in mijn watergekoelde setup bouwen.

Ik zal morgen na alles een update plaatsen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Hopen dat ie blijft werken dan. Als ie eerst helemaal geen beeld wou geven voor je ook maar bij Windows booten kwam, daarvan dacht ik dat er toch wel iets heel erg mis mas. Zou fijn zijn als ie nu blijft werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anothergenius
Helaas, de kaart blijft niet stabiel draaien.

Ik vermoed dat het met de 12VHPWR kabel te maken heeft, ik zie ook dat alle connectors wat speling hebben in de plastic behuizing.
Als ik wat heen en weer beweeg dan wilt de kaart het weer doen, denk dat de signaal draad ook niet stevig contact maakt waardoor de kaart uitvalt. RGB en fans werken wel gewoon krijg alleen vaak geen beeld.
Als ik beeld krijg dan kan ik alleen de cursor in beeld bewegen maar niets aanklikken, of er zit heel veel lag in.

Had ook nog met 2 geheugen sticks geprobeerd, en XMP uit en de kaarten op 2133mhz laten draaien.
Ook had ik nog geprobeerd om via de BIOS de boot van UEFI naar CSM te zetten, dit heeft helaas ook niet geholpen

Voor nu geef ik het even op en blijf ik gebruik maken van mijn oude vertrouwde 3070.
Deze doet tenminste zijn werk goed, en kan er ook gewoon mee blijven gamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anothergenius
Heb gister toch weer de hele dag geprobeerd.

Kaart erin gedaan en opgestart, ging goed maar na 1 minuut weer zwart scherm.
Vervolgens oude kaart erin en naar de Asus website gegaan daar heb ik de VBIOS tool gedownload en Nvidia driver 546.29.

BIOS Boot van UEFI naar Legacy/CSM gezet.

De RTX 4080 erin gedaan en de VBIOS tool gedraaid, kreeg de volgende melding "BIOS Version is null, Please try to restart OS!"

Daarna de NVIDIA GPU UEFI Firmware Update Tool v1.2 nog eens gedraaid, hier kwam uit dat alles al de nieuwste update had.

Vervolgens de Nvidia driver terug gezet van 546.33 naar 546.29 wat op de Asus website stond.

Na deze aanpassingen opnieuw opgestart.

In systeembeheer een foutmelding op de RTX4080, code 43.
Resolutie van de monitor was ook maximaal 1024 x 768, terwijl ik gebruik maak van een 1440 monitor.

Via windows update naar updates gezocht, waren 2 updates gevonden en uitgevoerd.
PC wederom opnieuw opgestart na de updates.

Nog steeds een foutmelding in systeembeheer nu code 18, nu de meest recente drivers van Nvidia erop gezet 546,33, vervolgens krijg ik de hele tijd geen beeld meer.

In veilige modus draait alles wel gewoon goed, maar zodra ik OS normaal opstart krijg ik problemen.

Ik zal deze denk ik toch terug moeten brengen of heeft iemand nog een suggestie die ik kan uitvoeren.

Even een overview van wat ik al heb gedaan.

- Schone installatie via DDU.
- Bios boot van UEFI naar Legacy/CSM.
- NVIDIA GPU UEFI Firmware Update Tool v1.2 gedraaid.
- Nvidia drivers van 546.33 naar 546.29.
- Clean install van Windows.
- 12VHPWR kabel van MSI voeding gebruikt.
- 12VHPWR splitter van Nvidia gebruikt.
- BIOS moederbord draait op meest recente versie.
- BIOS mode van RTX 4080 in Quiet en Performance mode geprobeerd.
- RTX 4080 met DP en HDMI kabel geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:41
Gewoon de kaart terugsturen onder wet koop op afstand, wel ff melden wat voor problemen je er mee hebt gehad.

Dan zou ik de "super" kaarten afwachten.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majestici
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11:18
Is dit wellicht hetzelfde probleem dat Der8auer had met zijn kaart? Waar die 12pin slecht contact maakte, ondanks fully seated te zijn, en bij wiebelen je de powerled aan en uit zag gaan.

YouTube: 12VHPWR is just Garbage and will Remain a Problem!!

Is timestamped.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anothergenius
haarbal schreef op zondag 7 januari 2024 @ 14:36:
Gewoon de kaart terugsturen onder wet koop op afstand, wel ff melden wat voor problemen je er mee hebt gehad.

Dan zou ik de "super" kaarten afwachten.
Ik denk dat het ook het beste is om deze terug te sturen helaas.
Majestici schreef op zondag 7 januari 2024 @ 14:52:
Is dit wellicht hetzelfde probleem dat Der8auer had met zijn kaart? Waar die 12pin slecht contact maakte, ondanks fully seated te zijn, en bij wiebelen je de powerled aan en uit zag gaan.

YouTube: 12VHPWR is just Garbage and will Remain a Problem!!

Is timestamped.
Ik heb inderdaad als ik de Nvidia splitter gebruik dat het rode ledje meteen brand, als ik de pc opstart is het rode ledje uit.

Met de 12VHPWR kabel van MSI heb ik geen rood ledje branden.

Nu twijfel ik alleen is het probleem mijn connectors of de connector op de kaart? Als het mijn kabels zijn zal ik dit probleem ook hebben met een andere kaart hebben.

Ik heb mijn kabels ook gemeten met de piepstand met mijn multimeter dat was allemaal goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Zelfs al zou het de connector zijn, dan nog zou ik de kaart terug sturen. Moet je straks 2 uur bezig zijn om de boel weer te laten draaien als je even tegen je bureau stoot ?

De kaart zou gewoon moeten werken vanuit de doos door puur de kaart in de PC te stoppen en de voeding er op aan te sluiten. De hoeveelheid gezeik die je nu tegenkomt is extreem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anothergenius
Heb je ook helemaal gelijk in.

Ik ga volgende week de kaart afzender retour sturen.

Ik twijfel nog om deze te ruilen voor een nieuwe of geld terug. Heb ik nog even de tijd voor om over na te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majestici
Zit er wel een ledje naast? Staat het ook in het boekje dat die moet branden?
Omdat je het hier over twee verschillende videokaarten hebt.
PilatuS schreef op zondag 7 januari 2024 @ 17:36:
Zelfs al zou het de connector zijn, dan nog zou ik de kaart terug sturen. Moet je straks 2 uur bezig zijn om de boel weer te laten draaien als je even tegen je bureau stoot ?

De kaart zou gewoon moeten werken vanuit de doos door puur de kaart in de PC te stoppen en de voeding er op aan te sluiten. De hoeveelheid gezeik die je nu tegenkomt is extreem.
Maar dit probleem kun je op elke videokaart met die connector hebben.
anothergenius schreef op zondag 7 januari 2024 @ 18:01:
Heb je ook helemaal gelijk in.

Ik ga volgende week de kaart afzender retour sturen.

Ik twijfel nog om deze te ruilen voor een nieuwe of geld terug. Heb ik nog even de tijd voor om over na te denken.
Tjah, voor 600 euro minder heb je dezelfde rasterization performance met een 7900 xtx. Het is maar wat die paar raytracing effects je waard zijn.

[ Voor 78% gewijzigd door Majestici op 07-01-2024 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Majestici schreef op zondag 7 januari 2024 @ 18:31:
Maar dit probleem kun je op elke videokaart met die connector hebben.
Ik denk dat dit probleem wel wat verder gaat dan de standaard connector die bij iedere kaart in 1 keer zonder problemen werkt. Als het al de connector is dan moet er iets mis mee zijn. Ik ken het flimpje dat je post en die connector is eigenlijk een ramp, maar hier moet wel iets meer aan de hand zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majestici
PilatuS schreef op zondag 7 januari 2024 @ 18:40:
[...]

Ik denk dat dit probleem wel wat verder gaat dan de standaard connector die bij iedere kaart in 1 keer zonder problemen werkt. Als het al de connector is dan moet er iets mis mee zijn. Ik ken het flimpje dat je post en die connector is eigenlijk een ramp, maar hier moet wel iets meer aan de hand zijn.
Zonder problemen werkt? Zou Der8auer een video maken met die titel als dat het geval was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Majestici schreef op zondag 7 januari 2024 @ 18:46:
[...]

Zonder problemen werkt? Zou Der8auer een video maken met die titel als dat het geval was?
Vrijwel iedereen die een kaart koopt met die connector heeft het in 1 keer goed werken. Sowieso is het de 4090 waar de problemen echt groot worden en niet de 4080. Ik zeg toch dat ik de video ken en de problemen ken waarbij ik aangeef dat die connector ruk is. Dat betekend niet dat de connector hier nu het probleem moet zijn. En als het wel zo is dan is er een productiefout die andere kaarten niet hebben. Er worden misschien wel miljoenen 4080's gebruikt door mensen die 1 keer de connector er in doen en het werkt prima. Dat de 4080 ook niet de problemen geeft die de 4090 wel geeft wordt ook heel duidelijk in de video verteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 15:12
die 4080 is toch een stuk minder vermogen nodig als een 4090,dus ik kijk er niet van op dat het bij de 4080 minde raan de orde is.Maar ook bij die kaart komt het voor.

Het is gewoon een slechte connector,zeker door die fragiele contactpunten en ook de de passing als ze in elkaar zit slecht is en voor zoveel weesrtand kan zorgen dat die connector zo heet word en smelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Als het al aan de connector ligt dan hebben we het over deze kaart die de TS heeft en niet over de connector in het algemeen. Als je kijkt wat de TS allemaal heeft gedaan dan moet het bijna wel aan de kaart liggen. Ik had het ding op dag 2 van proberen al terug gestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
wat gebeurd er als je de stekker wat beweegt als de pc aanstaat.

Die spin die er bij zit is trouwens waardeloos, er komt veel kracht te staan op de connector,zeker als die kabel veel gebogen moet worden en bijna of tegen het zijpaneel aan zit.

in een te scherpe bocht de kabel word sowieso afgeraden ook door nvidia zelf

[ Voor 17% gewijzigd door freaky35 op 07-01-2024 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anothergenius
Majestici schreef op zondag 7 januari 2024 @ 18:31:
Zit er wel een ledje naast? Staat het ook in het boekje dat die moet branden?
Omdat je het hier over twee verschillende videokaarten hebt.
Led zou branden als er iets met de stroomtoevoer is. Hier staat niets over in de handleiding.

Heb dit via Reddit gevonden.
"
That’s weird. It’s supposed to be there on ASUS cards. You can turn it off by disabling “power detect” with gpu tweak (only use for it lol).

Red light= “no power”

Flashing red = “low/inconsistent power off”

Off = “full/normal power”

I only see a solid red light when the PC is powered off.

Light turns off when I boot.
"
PilatuS schreef op zondag 7 januari 2024 @ 19:43:
Als het al aan de connector ligt dan hebben we het over deze kaart die de TS heeft en niet over de connector in het algemeen. Als je kijkt wat de TS allemaal heeft gedaan dan moet het bijna wel aan de kaart liggen. Ik had het ding op dag 2 van proberen al terug gestuurd.
Ben ook klaar met deze kaart, en gaat retour.
freaky35 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 19:47:
wat gebeurd er als je de stekker wat beweegt als de pc aanstaat.

Die spin die er bij zit is trouwens waardeloos, er komt veel kracht te staan op de connector,zeker als die kabel veel gebogen moet worden en bijna of tegen het zijpaneel aan zit.

in een te scherpe bocht de kabel word sowieso afgeraden ook door nvidia zelf
Geen verschil bij mij. ook als OS al opgestart is en beeld valt weg.

Ik heb side panel eraf (Lian Li O11D EVO) en de kabel heeft geen knik.

Hopelijk als ik een nieuwe 4080 heb kan ik deze probleemloos gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 25-09 23:07
anothergenius schreef op maandag 8 januari 2024 @ 00:51:
[...]

Led zou branden als er iets met de stroomtoevoer is. Hier staat niets over in de handleiding.

Heb dit via Reddit gevonden.
"
That’s weird. It’s supposed to be there on ASUS cards. You can turn it off by disabling “power detect” with gpu tweak (only use for it lol).

Red light= “no power”

Flashing red = “low/inconsistent power off”

Off = “full/normal power”

I only see a solid red light when the PC is powered off.

Light turns off when I boot.
"

[...]

Ben ook klaar met deze kaart, en gaat retour.

[...]

Geen verschil bij mij. ook als OS al opgestart is en beeld valt weg.

Ik heb side panel eraf (Lian Li O11D EVO) en de kabel heeft geen knik.

Hopelijk als ik een nieuwe 4080 heb kan ik deze probleemloos gebruiken.
Als je bij een schone windowsinstallatie met nieuwe drivers hebt dat het beeld op zwart gaat bij intialisatie van die driver, is je kaart 99 procent zeker dood.

Terugsturen en klaar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anothergenius
Pakketje is zojuist terug gestuurd, heb voor nu geld terug gekozen.

Als ik een nieuwe 4080 koop zal ik wel een update plaatsen.

Voor nu wil ik iedereen bedanken die mij geholpen heeft!
Sta er nog steeds van te kijken dat een nieuwe kaart uit de doos niet werkt, dacht altijd dat elke kaart wel een flinke test had gehad voor dat deze naar de consument gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
anothergenius schreef op maandag 8 januari 2024 @ 12:42:
Sta er nog steeds van te kijken dat een nieuwe kaart uit de doos niet werkt, dacht altijd dat elke kaart wel een flinke test had gehad voor dat deze naar de consument gaat.
In de fabriek worden alle kaarten goed getest. Alleen vanaf de fabriek tot in jouw PC kan er van alles gebeuren. DOA's komen gewoon soms voor, ook al wordt alles goed getest. Een GPU is enorm complex en een klein detail zoals een enkele soldeerverbinding kan er voor zorgen dat een kaart niet meer werkt. Een flinke schok of een groot verschil in temperatuur kan bij een GPU die eerst geen problemen had al het verschil zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anothergenius
Ja, dat is waar!
Ik hou jullie op de hoogte als ik een nieuwe 4080 heb!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• anothergenius
Even een update.

Na dat ik mijn "defecte" kaart terug gestuurd heb heb ik afgelopen week een nieuwe besteld, deze kreeg ik gister binnen.

Maar met de nieuwe kaart kreeg ik meteen de zelfde problemen als voorheen!
Ik was zo verbaast dat ik alles uit elkaar heb gehaald, moederbord uit de case en alle onderdelen gedemonteerd.

Alles schoongemaakt en opnieuw erin gezet, nu enkel alleen aangesloten was nodig is om op te starten.
24 pin en CPU kabel geen RGB usb of audio kabels aangesloten.

Nu liep de PC goed, meteen een paar stres testen gedraaid en een paar games opgestart.
Alles ging goed, uiteindelijk de PCB van videokaart in de waterblock gezet en nu ook alle stekkers en kabels aangesloten.

De PC loopt nog steeds goed, en met 3DMark heb ik volgens mij ook een prima scoren gehaald.
Uiteindelijk weet ik niet wat het probleem nu was, maar na alles uit elkaar gehaald te hebben en in elkaar is het probleem verholpen?

Ik durf alleen de glasplaat niet terug te plaatsen, bang dat de 12VHPWR kabel een te strakke knik maakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/knBVrPmTq-aj2SOrZKC_QFCfbJ0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/J2rrDMzeR9eZCidLCtf10UJd.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Goed dat het nu werkt, maar wel een heel raar probleem. Misschien toch iets vreemds als het moederbord dat ergens niet goed contact heeft gemaakt met de kaart. Of iets als een CPU pin voor de PCI-E lanes die net geen goed contact had. Sowieso iets vreemds wat het dus net niet goed deed en na hermonteren wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
anothergenius schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 10:59:
Even een update.

Na dat ik mijn "defecte" kaart terug gestuurd heb heb ik afgelopen week een nieuwe besteld, deze kreeg ik gister binnen.

Maar met de nieuwe kaart kreeg ik meteen de zelfde problemen als voorheen!
Ik was zo verbaast dat ik alles uit elkaar heb gehaald, moederbord uit de case en alle onderdelen gedemonteerd.

Alles schoongemaakt en opnieuw erin gezet, nu enkel alleen aangesloten was nodig is om op te starten.
24 pin en CPU kabel geen RGB usb of audio kabels aangesloten.

Nu liep de PC goed, meteen een paar stres testen gedraaid en een paar games opgestart.
Alles ging goed, uiteindelijk de PCB van videokaart in de waterblock gezet en nu ook alle stekkers en kabels aangesloten.

De PC loopt nog steeds goed, en met 3DMark heb ik volgens mij ook een prima scoren gehaald.
Uiteindelijk weet ik niet wat het probleem nu was, maar na alles uit elkaar gehaald te hebben en in elkaar is het probleem verholpen?

Ik durf alleen de glasplaat niet terug te plaatsen, bang dat de 12VHPWR kabel een te strakke knik maakt.

[Afbeelding]
heb je een foto van hoe dicht die dan komt te zitten tegen de glasplaat?de gpu power kabel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anothergenius
PilatuS schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 13:45:
Goed dat het nu werkt, maar wel een heel raar probleem. Misschien toch iets vreemds als het moederbord dat ergens niet goed contact heeft gemaakt met de kaart. Of iets als een CPU pin voor de PCI-E lanes die net geen goed contact had. Sowieso iets vreemds wat het dus net niet goed deed en na hermonteren wel.
Ja, inderdaad! Ik ben allang blij dat het nu wel allemaal werkt!
freaky35 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 13:53:
[...]

heb je een foto van hoe dicht die dan komt te zitten tegen de glasplaat?de gpu power kabel
Glasplaat drukt flink tegen de kabel aan, daarbij heb ik ook nog 2 koelbuizen van de waterkoeling lopen waar ik de kabel omheen moet leiden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fLeHXqLSZ_vTA337fM-fohE6JWw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZWerTsblL29t9ADVKiPPlFim.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uPvTVoiLRyu8rfllqW0frIA_1lA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jvkjkd5CTjSvmSCjBM5VOLd4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Ik denk dat ie wel netjes dicht kan hoor. Als je de kabel vanuit de onderkant wat meer ruimte geeft moet het wel voldoende zijn en maakt ie een nette bocht. Door de kabel meer ruimte te geven gaat ie vanuit de connector vrijwel helemaal recht om pas later de bocht te maken. Het is ook een 4080 en geen 4090, wat het minder gevoelig maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
als die kabel achter die buis langs moet dan heb je inderdaad wel een probleem,die knip word dan veel te scherp.

En die buis die er net boven zit,die zit in de weg als je de kabel de andere kant op wilt begeleiden,dus bovenlangs in plaats van onderlangs..

enisgte optie lijkt toch dat die buizen anders moeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
PilatuS schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 14:12:
Ik denk dat ie wel netjes dicht kan hoor. Als je de kabel vanuit de onderkant wat meer ruimte geeft moet het wel voldoende zijn en maakt ie een nette bocht. Door de kabel meer ruimte te geven gaat ie vanuit de connector vrijwel helemaal recht om pas later de bocht te maken. Het is ook een 4080 en geen 4090, wat het minder gevoelig maakt.
de kabel mag officieel pas bij ongeveer 3.5 cm vaaf de stekker een bocht maken,dat ga je in de huidige situatie niet redden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Als je er geen vertrouwen in hebt om de bocht te maken kan je zo'n 90 graden ding kopen. Daar waren wel problemen mee, maar misschien hebben ze nu een goede op de markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anothergenius
Voor nu laat ik het even zo.
Ben het wachten op de Lian li O11 EVO RGB, van daar uit ga ik even kijken hoe ik de buizen bij de GPU het beste kan buigen.

En anders koop ik een 90 graden adapter, zag ook dat Corsair die heeft, in ieder geval die van Cablemod waren niet goed las ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
anothergenius schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 14:16:
Voor nu laat ik het even zo.
Ben het wachten op de Lian li O11 EVO RGB, van daar uit ga ik even kijken hoe ik de buizen bij de GPU het beste kan buigen.

En anders koop ik een 90 graden adapter, zag ook dat Corsair die heeft, in ieder geval die van Cablemod waren niet goed las ik.
ahha ok :) ,dan zou ik het ook voor nu zo laten
Pagina: 1