Koelkast op stopcontact zonder randaarde, wel of niet doen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• TheFrames
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 18-05 21:19
Ik wil mijn koelkast verplaatsen naar een andere plek, maar ik heb daar geen WCD met randaarde. Wel zitten de groepen op een aardlekschakelaar.

Verhuurder geeft aan dat dit prima is en geen kwaad kan.

Leverancier van koelkast geeft wel aan dat ik er verstandig aan doe om een stopcontact met randaarde te gebruiken voor mijn veiligheid.

Internet geeft aan dat het onverstandig is om voor eenkoelast een stopcontact zonder randaarde te gebruiken.

Ik ben aan het overwegen om de WCD te vervangen met een WCD met randaarde, alleen er is geen aardedraad aanwezig, wat betekent dat er ook nog een aardedraad aangelegd moet worden.

Wel of geen goed idee?

Bijzaak: Ik heb mijn PC, televisie en overige randapparatuur ook op stopcontacten aangesloten zonder randaarde.

Update: Ik denk dat ik voor nu wel een verlengsnoer aanschaf met voldoende draagkracht en dikke kabel. Dankje voor de hulp! :)

[ Voor 7% gewijzigd door TheFrames op 28-12-2023 15:25 ]

Beste antwoord (via TheFrames op 28-12-2023 15:25)

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:54

Onbekend

...

Als je een stopcontact vervangt door eentje met een randaarde, dan moet deze ook volledig aangesloten zijn. Als je daar geen randaarde hebt, is dat daar dus geen optie.

Aangezien een koelkast vrijwel altijd metaal aan de buitenkant heeft dat je aan kunt raken, adviseer ik ook om de koelkast altijd aan te sluiten op een geaard stopcontact.
Bij hoge uitzondering raad ik in dit geval dan aan om deze op een verlengsnoer (zo'n ding van 10 meter) aan te sluiten, zodat je koelkast gewoon geaard is.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:29

MsG

Forumzwerver

Mag je dat soort aanpassingen zelfstandig maken in een huurhuis? Zonder randaarde klapt de aardlekschakelaar er pas uit, als jij zelf het onder stroom staande apparaat aanraakt, bij een defect. Dus in potentie een risico al staan dergelijke apparaten ook niet zomaar onder stroom.

Heb zelf wel een vriezer op die manier in een schuurtje waar ook geen randaarde is.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:08
Gewoon doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Apparatuur die voorzien is van een stekker met randaarde moet aangesloten worden op een wcd met randaarde. Helaas hebben we in NL van die debiele wcd's zonder randaarde waar gewoon een stekker met randaarde in past.

Kortom, aardedraad trekken en doe dat dan ook gelijk voor je pc etc.

Die verhuurder staat niet onder stroom als een apparaat stuk gaat. Jij wel.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:52

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Grote apparaten met metalen behuizingen zoals koelkasten bouwen statische elektriciteit op door wrijving die normaal via de aardedraad afgevoerd wordt. Naast een hoger gevaar op elektrocutie kan het ook nog eens oncomfortabel zijn.

Kortom, het werkt wel. Verstandig is het niet.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

Als je een stopcontact vervangt door eentje met een randaarde, dan moet deze ook volledig aangesloten zijn. Als je daar geen randaarde hebt, is dat daar dus geen optie.

Aangezien een koelkast vrijwel altijd metaal aan de buitenkant heeft dat je aan kunt raken, adviseer ik ook om de koelkast altijd aan te sluiten op een geaard stopcontact.
Bij hoge uitzondering raad ik in dit geval dan aan om deze op een verlengsnoer (zo'n ding van 10 meter) aan te sluiten, zodat je koelkast gewoon geaard is.

• TheFrames
MsG schreef op donderdag 28 december 2023 @ 11:47:
Mag je dat soort aanpassingen zelfstandig maken in een huurhuis? Zonder randaarde klapt de aardlekschakelaar er pas uit, als jij zelf het onder stroom staande apparaat aanraakt, bij een defect. Dus in potentie een risico al staan dergelijke apparaten ook niet zomaar onder stroom.

Heb zelf wel een vriezer op die manier in een schuurtje waar ook geen randaarde is.
Volgens mij valt dat onder klein onderhoud en mag dat. Dan zijn de kosten wel voor de huurder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• x86dev
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17-05 15:48
TheFrames schreef op donderdag 28 december 2023 @ 12:09:
[...]

Volgens mij valt dat onder klein onderhoud en mag dat. Dan zijn de kosten wel voor de huurder.
Denk dat het CZ eigen risico hoger is dan zelf een aardedraad trekken.

• TheFrames
Onbekend schreef op donderdag 28 december 2023 @ 12:09:

Dan bedoel je toch een aardedraad? Ik ben er oprecht bewust van dat er geen aardedraad aanwezig is voor de meeste stopcontacten, behalve voor die in de keuken.

Verlengsnoer mag weer niet, omdat deze mogelijk in brand kan vliegen volgens de leverancier.

• TheFrames
x86dev schreef op donderdag 28 december 2023 @ 12:12:
[...]

Denk dat het CZ eigen risico hoger is dan zelf een aardedraad trekken.
Ik bedoel dat ik geen elektricien ben en dat zelf niet ga doen. Daar moet ik een professioneel bedrijf voor inschakelen.

• TheFrames
-

[ Voor 100% gewijzigd door TheFrames op 28-12-2023 12:21 . Reden: Onnodige quote, foutje van mijn kant. ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

TheFrames schreef op donderdag 28 december 2023 @ 12:14:
[...]

Dan bedoel je toch een aardedraad? Ik ben er oprecht bewust van dat er geen aardedraad aanwezig is voor de meeste stopcontacten, behalve voor die in de keuken.

Verlengsnoer mag weer niet, omdat deze mogelijk in brand kan vliegen volgens de leverancier.
Nee, ik bedoel echt een verlengsnoer. (Let op, geen verdeelblokje!)

Je hebt alleen een geaard stopcontact in de keuken, dus in principe kan je gewoon een verlengsnoer daarvan leggen naar de nieuwe plaats van de koelkast.

Het is niet de bedoeling om allemaal verlengsnoeren en verdeelblokjes aan elkaar te koppelen, en daar zware apparaten op aan te sluiten. (Dat is waar de leverancier op hint.)
Maar een koelkast van 200W zal geen problemen geven op een verlengsnoer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

* RaZ is het eens met @Onbekend

Voor 9 euro ongeveer haal je bij de Blokker een 10 meter verlengsnoer. Dat werkt gewoon dikke prima. Geschikt voor 10A (2.300 watt) en is ruim voldoende voor een koelkast cq. koel/vries-combi :P

Een electricien zal een stuk duurder zijn :Y

• TheFrames
Dan bedoelen jullie geen stekkerblok, maar wel dit: https://www.allekabels.nl.../schuko-verlengsnoer.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Yuppers :Y

Wel duur voor 1,5 meter trouwens :P

• TheFrames
Onbekend schreef op donderdag 28 december 2023 @ 12:58:
[...]

Je hebt alleen een geaard stopcontact in de keuken, dus in principe kan je gewoon een verlengsnoer daarvan leggen naar de nieuwe plaats van de koelkast.

Het is niet de bedoeling om allemaal verlengsnoeren en verdeelblokjes aan elkaar te koppelen, en daar zware apparaten op aan te sluiten. (Dat is waar de leverancier op hint.)
Het is een tafelmodel met een aansluitwaarde van 80W.

• TheFrames
Onbekend schreef op donderdag 28 december 2023 @ 12:58:
[...]

Ze hadden het voornamelijk over het feit dat er voortdurend hogespanning door de verlengsnoer liep en daardoor de draad mogelijk kan oververhitten en in de brand kan vliegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-05 15:45

MrMonkE

★ EXTRA ★

Ik heb een tussenstekker met randaarde.
Dan zit de aardlek automaat gewoon daarin.

★ Lijkt joop.nl wel hier ★

• TheFrames
MrMonkE schreef op donderdag 28 december 2023 @ 13:49:
Ik heb een tussenstekker met randaarde.
Dan zit de aardlek automaat gewoon daarin.
Huh? Maar dat betekent dan toch gewoon dat je een WCD hebt met randaarde? Meestal heb je een aardedraad nodig.

Ik heb ook stekkerblokken voor mijn woonkamer apparatuur en deze hebben ook een randaarde, maar als je dit op een WCD aansluit zonder randaarde, dan heeft het apparaat geen pad om de stroom af te voeren bij mogelijke problemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-05 15:45

MrMonkE

★ EXTRA ★

Nee een aardlek automaat 'meet het verschil' wat e rin en uit gaat.
Als er een te grote lekstroom is (Stroom die niet door de stekker terugkeert maar door je koelkastwanrvloerplafondwhatever) zal hij uitschakelen.

zo iets: https://www.bol.com/nl/nl...ar-plug/9200000042774486/

edit: Schijnt niet te voldoen.
Ik was in de veronderstelling dat deze stekker automaten zelf konden zien als er er tussen de bedrading en de behuizing contact is. Mea culpa

[ Voor 38% gewijzigd door MrMonkE op 28-12-2023 14:27 ]

★ Lijkt joop.nl wel hier ★

• TheFrames
MrMonkE schreef op donderdag 28 december 2023 @ 14:00:
Als er een te grote lekstroom is (Stroom die niet door de stekker terugkeert maar door je koelkastwanrvloerplafondwhatever) zal hij uitschakelen.

Zoiets zou perfect zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:55

franssie

Save the albatross

MrMonkE schreef op donderdag 28 december 2023 @ 14:00:

Ja en die lekstroom kan je dus ook zelf zijn. Dus deze stekker vervangt niet de randaarde.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 08:42
franssie schreef op donderdag 28 december 2023 @ 14:12:
[...]

Ja en die lekstroom kan je dus ook zelf zijn. Dus deze stekker vervangt niet de randaarde.
Daarnaast is een aardlek al aanwezig in de meterkast en wordt deze stekker door de fabrikant afgeraden voor producten als koelkasten en diepvriezen.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 00:35
Heb je een oude stoppenkast met smeltzekeringen? Heb je natte groepen in dezelfde stoppenkast? Op zich is een aardedraad trekken geen probleem, mits je een groepenverklaring en tekening hebt. Als je dit niet hebt (zoals wij, wordt het flink uitzoeken).

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

• TheFrames
Monkeydancer schreef op donderdag 28 december 2023 @ 14:19:
Heb je een oude stoppenkast met smeltzekeringen? Heb je natte groepen in dezelfde stoppenkast? Op zich is een aardedraad trekken geen probleem, mits je een groepenverklaring en tekening hebt. Als je dit niet hebt (zoals wij, wordt het flink uitzoeken).
Oude stoppenkast met een 1 fasen aansluiting en 3 groepen. Ik heb een groep apart voor de wasmachine die niet via de aardlekschakelaar loopt, maar wel weer via een geaarde trekschakelaar in de badkamer (voor de wasmachine). Verder heeft heb ik twee groepen, waarvaan één voor de keuken, badkamer en gedeelte woonkamer en deze heeft een aardedraad. De laatste groep weet ik niet zeker. Ik mag zelf niet aan de meterkast klussen volgens mij (gelezen en logisch, ik ben geen elektricien!). Alleen WCD's, kleine herstellingen, etc.

Edit: Ik heb een sketch van welke stoppen voor welke groep dienen en ook voor welke ruimte elke groep bedoeld is.

[ Voor 5% gewijzigd door TheFrames op 28-12-2023 14:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Christoxz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 19-05 14:01
TheFrames schreef op donderdag 28 december 2023 @ 13:46:
[...]

Ze hadden het voornamelijk over het feit dat er voortdurend hogespanning door de verlengsnoer liep en daardoor de draad mogelijk kan oververhitten en in de brand kan vliegen.
Kwestie van een kwalitatieve verlengsnoer gebruiken die een normale dikte aders hebben.
De kabel die je eerder had gevonden op Allekabels heeft een ader dikte van 1.5mm2, wat prima 3000+Watt kan trekken op korte afstanden.
Als je draad overhit raakt, gaat er gewoon te veel vermogen door heen (Wat dus onbewust makkelijk kan gebeuren met een stekkerdoos).

80 Watt koelkast is helemaal niks, zeker niet wanneer die op temperatuur is. Durf te wedden dat er meer vermogen dooe je stekkerdoos gaat die je achter je TV hebt liggen ;)

T.Net Creality 3D Printer Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 00:35
Kan je niet met je verhuurder dit bespreken? Kunnen zij jouw niet iets aanbieden? Zelf ook overwogen om een aantal wcd's te aarden, maar ik moet zelf zoveel loshalen dat ik net zo goed de hele groepenkast kan vervangen. Een aardedraad toevoegen is geen moeilijke klus, maar er moet best wel wat losgehaald worden. Waardoor ik besloten heb om de hele boel maar te moderniseren. Omdat er bij liander nog een wachtrij is voor aanvraag en installatie van 3 fasen hoofdaansluiting ben ik genoodzaakt om nog even te wachten.

De verlengsnoer oplossing is ook prima, mits de draad dik genoeg is.

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

• TheFrames
Monkeydancer schreef op donderdag 28 december 2023 @ 14:54:
Kan je niet met je verhuurder dit bespreken? Kunnen zij jouw niet iets aanbieden? Zelf ook overwogen om een aantal wcd's te aarden, maar ik moet zelf zoveel loshalen dat ik net zo goed de hele groepenkast kan vervangen. Een aardedraad toevoegen is geen moeilijke klus, maar er moet best wel wat losgehaald worden. Waardoor ik besloten heb om de hele boel maar te moderniseren. Omdat er bij liander nog een wachtrij is voor aanvraag en installatie van 3 fasen hoofdaansluiting ben ik genoodzaakt om nog even te wachten.

De verlengsnoer oplossing is ook prima, mits de draad dik genoeg is.
Helaas niet. Het is een oude woning. Wellicht dat ze de meterkast vervangen, maar dat is nog niet zeker. Volgens mij zijn ze wel van plan om de boel te renoveren in de toekomst, maar volgens mij valt de bedrading daar niet onder. Ik las ergens wel dat ze eigenlijk verplicht zijn om vanaf 1996 bij renovaties alle WCD's te aarden. Ik weet niet zo zeer of die informatie ook klopt. Velen oude huizen hebben alleen de keuken en badkamer voorzien van stopcontacten met randaarde. Alleen nieuwbouw heeft volledig geaarde WCD's.

[ Voor 16% gewijzigd door TheFrames op 28-12-2023 15:06 ]

• TheFrames
LordSinclair schreef op donderdag 28 december 2023 @ 14:15:
[...]

Daarnaast is een aardlek al aanwezig in de meterkast en wordt deze stekker door de fabrikant afgeraden voor producten als koelkasten en diepvriezen.
Bijzaak: Zou dit wel kunnen werken voor overige apparatuur, zoals een game pc?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
TheFrames schreef op donderdag 28 december 2023 @ 15:11:
Bijzaak: Zou dit wel kunnen werken voor overige apparatuur, zoals een game pc?
Een pc is gebaat bij een aarde, niet perse een aardlek.

• TheFrames
Onbekend schreef op donderdag 28 december 2023 @ 12:09:

De afstand dat ik mijn koelkast verplaats is ongeveer 3 meter, dus heeft een langere draad van 10 meter dan nog voordelen (langere draad, minder hitte t.o.v. korte draad met meer hitte)?

[ Voor 4% gewijzigd door TheFrames op 28-12-2023 15:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LordSinclair
TheFrames schreef op donderdag 28 december 2023 @ 15:22:
[...]

De afstand dat ik mijn koelkast verplaats is ongeveer 3 meter, dus heeft een langere draad van 10 meter dan nog voordelen?
Dan is een snoer van 3 meter (tenzij het snoer met een omweg gaat) genoeg. Hoe korter hoe beter.
Juist omgewikkelde snoeren zullen sneller warmte produceren.

Pagina: 1