• KlaasjeNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-07 15:53
Een jaar of 5 geleden kochten wij bij Ikea een 2-zits Nockeby bank. Een heerlijke bank met een mooie lichtgrijze, afneembare hoezen.

Met gezinsuitbreiding wilden we een wat grotere bank. We waren erg tevreden over de Nockeby, dus keken we al een tijdje naar een 3-zits variant hiervan. Op dat moment hadden we de 2-zits nog maar 2,5 jaar, dus vonden we het wat te vroeg om deze al te vervangen.

Tot we zagen dat de Nockeby uit het assortiment zou verdwijnen. Dus kochten we 2,5 jaar geleden met een opruimingskorting een 3-zits Nockeby. Ditmaal in een andere, donkergrijze stof. Deze vonden we wat minder mooi en recensies waren ook behoorlijk wisselend over deze stof. De lichtgrijze variant was echter niet meer te koop en de korting was te leuk om te laten liggen. Bovendien wilden we graag weer deze bank.

Helaas bleken de minder positieve recensies ook voor ons waar. De stof ging al snel pluizen en ook de zitkussens zelf leken minder stevig gevuld dan bij de oude 2-zits. We hadden echter een leuke korting op de bank, dus besloten we ruim een jaar geleden via een goed aangeschreven derde partij nieuwe hoezen voor de bank te kopen.

Ook deze hoezen zaten vrij ruim (te ruim) om de binnenkussens. Dus besloot ik om de hoezen extra op te vullen met foampanelen, speciaal voor meubels. De bank zat weer prima en zag er ook weer prima uit. Tot afgelopen weekend...

We merkten op dat de middelste poot onder de bank scheef stond. Bij nadere inspectie bleek deze bij de laspunten volledig afgebroken te zijn.

Enfin, Ikea biedt 10 jaar garantie op bankstellen, dus contact opgenomen met de klantenservice, foto's opgestuurd en... garantieaanvraag afgewezen. :( Omdat de bank niet meer leverbaar is, kon men geen eenvoudige oplossing bieden, zoals enkel deze poot te vervangen. Bovendien zouden we geen aanspraak maken op garantie omdat we "aanpassingen" aan de bank hadden gedaan.

Lang verhaal kort: omdat we een andere hoes om de bank hadden geplaatst, zou een afgebroken onderstel niet meer onder de garantie vallen. 8)7 Alsof een nieuwe auto door de schokbrekers zakt, maar er geen garantie wordt geboden omdat je de automatten van een derde partij hebt geplaatst. :+

Ik heb ze terug gemaild niet akkoord te gaan met deze reactie, immers kan alles volledig in de originele staat worden hersteld en heeft een hoes niets met het onderstel te maken. Iemand nog meer tips als de garantieaanvraag opnieuw niet wordt gehonoreerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maffiabaas
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 20:17
Ik denk dat je volledig in je recht staat, als IKEA niet wilt voldoen aan je garantie aanvraag zou ik ze in gebreken stellen.

Wel jammer dat je destijds geen gerantie hebt geclaimd op de bekleding, de kosten die je daarvoor gemaakt hebt zul je niet vergoed krijgen.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-07 12:56

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

KlaasjeNL schreef op donderdag 28 december 2023 @ 11:15:
...Dus kochten we 2,5 jaar geleden met een opruimingskorting een 3-zits Nockeby.
...
Alsof een nieuwe auto door de schokbrekers zakt, maar er geen garantie wordt geboden omdat je de automatten van een derde partij hebt geplaatst. :+
Ik vind 2.5 jaar niet nieuw meer? En het is niet even een matje (zoals jij vindt); jij hebt met aanvullend materiaal en hoezen "mogelijk" een andere belasting / druk uitgeoefend op de bank. Maar dat is mijn mening en zal vast niet bijdragen aan de discussie.

Allicht dat we in ieder geval iets meer hebben aan een foto / foto's van het defect? Even los van wel/geen garantie, kan ik me ook voorstellen dat het defect "simpeler" te repareren is dan leverancier denkt / jij vertelt en dat zou een stuk helpen in de mogelijke ergernis en/of oplossing die met de leverancier kan worden besproken?

Overigens, los van de exacte opstelling, zie ik dat dat type 3-zits voor 125 tot 200 Euro op Marktplaats staat. Dat helpt jou (nog) niet maar allicht is het ook een argument / idee / oplossing als de leverancier echt geen garantie wil geven of kan oplossen met je, dat er mogelijk een schikking komt waarin zij bijdraagt en jij een gebruikt model van Martkplaats haalt?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Leesaa
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 19:37
Wat een onzin..
Heb iets vergelijkbaars meegemaakt.. wij hadden een matras die na een aantal jaar doorgezakt was. Zij gaven eerst aan dat het matras te oud was voor garantie. Ik heb toen aangegeven dat ze zelf adverteren met 10 jaar garantie dus hoezo te oud.
Ben gewoon door blijven zeuren en heb het oorspronkelijke bedrag als een tegoedbon gekregen en een nieuw matras gekocht.
Misschien dat er een soort eerstelijns keeper zit om het gros een beetje af te wijzen en je later wel iemand die je wil helpen te spreken krijgt.

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:41

MsG

Forumzwerver

Kan je het niet voor een paar tientjes laten lassen? Kan me voorstellen dat dit juridisch namelijk nog wel een lange adem heeft, en het ook niet per se de gewenste oplossing geeft als de bank niet meer leverbaar is.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leesaa
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 19:37
Om het juridisch te duiden:
In een dergelijk geval moet je ikea de kans geven om de bank te repareren. Kunnen/willen ze dit niet dan kun je de koop ontbinden en moeten zij je geld terugbetalen.

Ik heb indertijd een cadeaubon geaccepteerd omdat ik toch een nieuw matras daar wou kopen.. maar dat was ik op zich niet verplicht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:13
Een opruimingskorting, bedoel je daar een artikel uit de Tweedekanshoek mee?

https://www.ikea.com/nl/n...7f-b668-b13c9d2cfd17.html
Bij IKEA vinden we duurzaamheid erg belangrijk. We geven daarom showmodellen, herverpakte producten, uitgaand assortiment en producten met een kleine beschadiging een nieuwe kans in onze Tweedekanshoek (voorheen Circular Hub en koopjeshoek).
Op aankopen uit de Tweedekanshoek geldt een standaard garantietermijn van 2 jaar alleen op de functionaliteit.

Lekker!

• KlaasjeNL
MAX3400 schreef op donderdag 28 december 2023 @ 15:22:
[...]

Ik vind 2.5 jaar niet nieuw meer? En het is niet even een matje (zoals jij vindt); jij hebt met aanvullend materiaal en hoezen "mogelijk" een andere belasting / druk uitgeoefend op de bank. Maar dat is mijn mening en zal vast niet bijdragen aan de discussie.

Allicht dat we in ieder geval iets meer hebben aan een foto / foto's van het defect? Even los van wel/geen garantie, kan ik me ook voorstellen dat het defect "simpeler" te repareren is dan leverancier denkt / jij vertelt en dat zou een stuk helpen in de mogelijke ergernis en/of oplossing die met de leverancier kan worden besproken?

Overigens, los van de exacte opstelling, zie ik dat dat type 3-zits voor 125 tot 200 Euro op Marktplaats staat. Dat helpt jou (nog) niet maar allicht is het ook een argument / idee / oplossing als de leverancier echt geen garantie wil geven of kan oplossen met je, dat er mogelijk een schikking komt waarin zij bijdraagt en jij een gebruikt model van Martkplaats haalt?
Bij deze een foto. De U-klem schroef je oo het houten frame. Aan de andere kant is hij op 2 plekken (voorzijde en achterzijde bank) aan de poten/het onderstel gelast. De bevestiging tussen de U-klem en het onderstel is dus op 2 plekken afgebroken.

Ik begrijp je opmerking over andere belasting, maar het lijkt mij sterk dat een andere hoes en extra vulling in de kussenhoezen aan het afbreken van de laspunten bijdragen, terwijl dezelfde laspunten in staat moeten zijn om het gewicht van 3 volwassenen te houden. Ik heb onderstaande en nog meer foto's ook naar Ikea gestuurd. Het lijkt er echter op dat ze niet naar het probleem hebben gekeken, maar hebben gezocht naar een reden om dit niet onder de garantie op te pakken. Dat idee van Marktplaats houd ik even in mijn achterhoofd. ☺️

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JoUEGsoUTn1ejlENHJjmTWU48Vo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7GhCPRDRxWvz1ReXqcbXY6XW.jpg?f=fotoalbum_large

• KlaasjeNL
Napsju schreef op donderdag 28 december 2023 @ 15:52:
Een opruimingskorting, bedoel je daar een artikel uit de Tweedekanshoek mee?

https://www.ikea.com/nl/n...7f-b668-b13c9d2cfd17.html
Nee, gewoon een nieuwe bank online besteld, maar een opruimingsprijs omdat de bank uit het assortiment ging verdwijnen. De normale garantiebepalingen zijn dus van toepassing.

NB: wat ik hierboven nog niet opmerkte en ook niet in de communicatie naar Ikea heb aangegeven: de hoes hebben we zelf vervangen omdat we wisten dat Ikea zelf geen hoezen meer verkocht voor deze bank en we al verschillende klachten van andere klanten hadden gelezen over precies dezelfde hoezen, die daarmee niet door de klantenservice werden geholpen. Het zou dan vaak om normale slijtage gaan etc. Dat getouwtrek hadden we geen zin in, dus besloten we via een externe partij een nieuwe hoes te kopen.

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:31
Misschien een stomme vraag, maar hoe weet Ikea van de aanpassingen?
Als ik zo'n euvel aan de hand zou hebben, zou ik enkel het probleem beschrijven en de detailfoto's zoals hierboven toevoegen.
En dan nog vraag ik me af of het de Ikea medewerker zou opvallen als de hoes anders is dan een van de vervangbare modellen die zij destijds verkochten (tenzij deze echt compleet anders en zodanig opvallend is). Vulling lijkt me helemaal lastig te constateren via een foto.

• KlaasjeNL
henri86 schreef op donderdag 28 december 2023 @ 21:47:
Misschien een stomme vraag, maar hoe weet Ikea van de aanpassingen?
Als ik zo'n euvel aan de hand zou hebben, zou ik enkel het probleem beschrijven en de detailfoto's zoals hierboven toevoegen.
En dan nog vraag ik me af of het de Ikea medewerker zou opvallen als de hoes anders is dan een van de vervangbare modellen die zij destijds verkochten (tenzij deze echt compleet anders en zodanig opvallend is). Vulling lijkt me helemaal lastig te constateren via een foto.
Goed punt. Bij het contact met de klantenservice heb ik gewoon alles verteld. Dat we over de eerste bank tevreden waren en daarom de 3-zits hebben gekocht, maar dat we daar vervolgens alleen maar problemen mee hadden, die zelf hebben opgelost om aan te geven dat we helemaal niet de moeilijkste zijn en niet voor elk wissewasje garantie willen claimen. Maar dat dit nieuwe defect toch wel de druppel was die de bank gewoon onbruikbaar maakt.

Achteraf natuurlijk stom, maar ik had niet verwachten (wellicht naïef) dat dit nu tegen ons gebruikt zou worden, omdat het defect nu immers niets te maken heeft met de (volledig omkeerbare) aanpassingen die we hebben gedaan op eigen kosten om een ondeugdelijk product alsnog deugdelijk te maken.

Ik zou Ikea in dit geval ook volledig gelijk geven wanneer ik zelf wat extra bouten in het onderstel zou hebben gedraaid of iets had verzaagd etc. Maar in feite hebben we niet meer gedaan dan een nieuwe hoes plaatsen om een bank waarvan de hoezen afneembaar zijn en daar wat extra vulling bij in stoppen omdat de kussens zelf al veel te slap waren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• --HYPER--392
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:36

--HYPER--392