Vraag

• sjteef1986
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 06-02 22:43
Mede-tweakers,

Heeft iemand kennis over het beleid van Microsoft aangaande OEI-licenties (Original Equipment Installation)
of OEM (Original Equipment Manufacturer) op VMware-hosts? Normaal gesproken ben ik gewend dat men met de retailversie van een Datacenter-licentie een onbeperkt aantal virtuele machines kan activeren. Weet iemand of dit hetzelfde is voor OEI en OEM licenties? Ik lees veel tegenstrijdige berichten en vind het lastig om hierin duidelijkheid te krijgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tSqUu5mKmpdNbs4oul-xge2sF7g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/x3ONdksmp1auqWZ9bSYNIjpJ.png?f=user_large

Alle reacties

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:56

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Ik zou even beginnen bij de officiele bron.

Licensing Windows Server
Using Windows Server under the Flexible Virtualization Benefit

Overigens is het Microsoft licentiebeleid lastige materie. Heb je geen Licentie reseller waar je deze vraag kunt neerleggen? Je zou nog kunnen overwegen is een case bij MS aan te maken met deze vraag.

Create a new support request

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 20:24
sjteef1986 schreef op donderdag 28 december 2023 @ 10:09:
Mede-tweakers,

Heeft iemand kennis over het beleid van Microsoft aangaande OEI-licenties (Original Equipment Installation)
of OEM (Original Equipment Manufacturer) op VMware-hosts? Normaal gesproken ben ik gewend dat men met de retailversie van een Datacenter-licentie een onbeperkt aantal virtuele machines kan activeren. Weet iemand of dit hetzelfde is voor OEI en OEM licenties? Ik lees veel tegenstrijdige berichten en vind het lastig om hierin duidelijkheid te krijgen.

[Afbeelding]
In de basis zijn de rechten hetzelfde, 2 VM's met Standaard en ongelimiteerd met Datacenter. Check wel even de bepalingen omtrent migreren naar andere hosts wil je dat gaan doen. Dat zijn zaken waar OEM licenties in het verleden nog wel eens beperkingen in hadden en waar je dan extra zaken voor moest aanschaffen, of bijvoorbeeld Software Assurance moest afnemen (en dat kan vaak alleen binnen X dagen, ik meen 90, na aanschaf).

En zorg uiteraard dat je genoeg cores in licentie heb, ik kom nog altijd zeer regelmatig deployments tegen waar men ooit '16 cores' heeft gekocht, met bijvoorbeeld SA en deze SA 'levend' houdt, de servers zijn dan echter regelmatig al een paar keer vervangen en dan zie je dus regelmatig dat men 16 cores in licentie heeft, terwijl de machine al lang en breed is voorzien van 32 of zelfs 64 cores :+

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:23

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Toevallig op m'n vorige werk 2,5 jaar geleden 2 nieuwe VMware hosts met 2022 DC OEM licenties aangeschaft. Heb toen aan de partij waar we de hardware kochten nadrukkelijk gevraagd hoe dit met licenties zit. Zolang je alle fysieke hosts waar je VMs op kunnen draaien gelicenseerd zijn, zou het geen probleem moeten zijn. Als je een audit zou krijgen, moet de auditor wel een enorme zeikerd zijn als het de licentiecode wil weten welke er op elke VM is toegepast en een probleem gaat opwerpen als dezelfde code op een andere host draait dan waar de code oorspronkelijk voor is. Gaat in principe niet gebeuren.

Je bent compliant zolang je de juiste en voldoende licenties hebt.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjteef1986
Ok dus het werk eigenlijk precies zoals de Retail?. het toekennen kan gewoon door de key in te kloppen?
zonder activatie limiet? (op de zelfde hypervisor host)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Met dus wel het enige verschil dat je de retail versie naar andere hardware mee mag nemen en OEM niet. Ga je bijvoorbeeld van Dell naar HP, dan mag je met retail je licentie behouden. Met OEM moet je nieuwe hebben. En technisch gezien mag je ook niet de Dell OEM gelicenseerde virtuele machines op je HP systemen laten draaien en visa versa. Met retail weer wel, zolang die systemen zijn gedekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Hero of Time schreef op donderdag 28 december 2023 @ 19:28:
Als je een audit zou krijgen, moet de auditor wel een enorme zeikerd zijn als het de licentiecode wil weten welke er op elke VM is toegepast en een probleem gaat opwerpen als dezelfde code op een andere host draait dan waar de code oorspronkelijk voor is. Gaat in principe niet gebeuren.
Maar dan geef je hier eigenlijk aan dat je niet compliant bent, maar dat de pakkans erg laag is?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Question Mark schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 11:20:
[...]

Maar dan geef je hier eigenlijk aan dat je niet compliant bent, maar dat de pakkans erg laag is?
Er is nogal een verschil tussen HP OEM licenties op tussen fysieke machines van dezelfde configuratie gebruiken, die volledig gelicenseerd zijn, en OEM licenties op hardware van een andere leverancier.

In mijn voorbeeld waar een auditor over zou kunnen vallen is puur en alleen nitpicken omdat je een VM draait met licentie A op hardware B. Maar beide machines zijn van dezelfde fabrikant, hebben dezelfde configuratie en zijn ook netjes gedekt door de juiste licenties. Zelfs MS zou daar niet eens over gaan piepen. Voor hen ben je gewoon compliant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Hero of Time schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 19:15:
[...]
Zelfs MS zou daar niet eens over gaan piepen. Voor hen ben je gewoon compliant.
En dat betwijfel ik dus, vandaar mijn tip om dit bij MS na te vragen.

Uit: OEM Software Licensing: Rules & Restrictions
OEM Software may NOT be transferred to another machine. Even if the original laptop, PC or Server is no longer in use, or if the software is removed from the original hardware, OEM licenses are tied to the device on which the software is first installed.
Hieruit blijkt dat met OEM gelicenseerde software (een VM in dit geval) gebonden moet blijven aan de oorspronkelijke hardware (de host).

In de MS Virtualisation Licensing guide staat de combinatie van OEM licenties in combinatie met het verplaatsen van VM's niet genoemd. Mijn voorzichtige conclusie is dan dat de bovenstaande OEM beperking gewoon geldt. Waarbij je overigens wel het recht hebt om 1x per 90 dagen de juiste license te mogen assignen mochten er toch VM's verplaatst zijn.

Maar, MS licenses zijn erg complex. Mijn ervaring is ook dat niet elke reseller hier altijd even goed uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjteef1986
Bedankt voor de reactie's

Ik ga mijn zinnen zetten op aantal OEM/OEI'S Want dit scheelt een berg.
Vooral het stuk over de resellers is herkenbaar. Soms kan ik ze als klant meer vertellen.

Hoop dat menen met google iets aan dit topic hebben als ze opzoek zijn. Ondertussen hou ik dit topic up to date bij gekke dingen.
Pagina: 1