• dukejan
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23-05 15:42
Ik heb via mijn werk een UPS (APC srt1000uxi-li met expansie) mogen ontvangen. Ik heb voornemens om deze ups achter een schakelaar te zetten. De schakelaar moet het volgende doen:

- Uitschakelen als de zonnepanelen weinig/geen stroom opwekken
- Inschakelen als de zonnepanelen stroom opwekken en er terug geleverd wordt
- Inschakelen als de UPS bijna leeg is

De monitoring wil ik doen via home assistant. De details zijn nog wat vaag, maar mijn vraag gaat voornamelijk of hier haken en ogen aan vast zitten.

Kort gezegd: Ik wil minder terug leveren en de UPS gebruiken om de donkeren uren te overbruggen.
Achter de UPS komt klein apparatuur te staan. Voornamelijk netwerkapparatuur (modem, firewall, kleine nas) en mogelijk, als alles het houd, ook een tv-meubel.

Gezien de UPS gratis is verkregen is het geen probleem als slijtage hoog is. Als de UPS eenmaal op is zal deze afgevoerd worden en is het project mogelijk ten einde.

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-05 16:37

killercow

eth0

Ik zou eerst eens meten aan je ups over het verbruik van dat ding bij opladen, en wat er daarna bij ontladen nog nuttig uit komt. Als er 5kwh nodig is om hem te laden en er komt dan bruikbaar nog maar 2kwh uit is het wellicht zonde om te gebruiken (los van de slijtage).

De meeste grote ups-en zijn niet per-see heel zuinig met hun eigen verbruik en worden daardoor ook lekker warm. (wat opzich niet direct verlies is als het in je huis blijft natuurlijik)

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:18
Wat is je doel eigenlijk? Want een UPS is helemaal niet bedoeld voor deze toepassing.

Sure, het zou eventueel technisch wel kunnen werken, maar als je doel is om energie te besparen, dan kom je bedrogen uit. Een UPS gebruikt stand-by best nog wel wat vermogen, en kan helemaal niet zo heel lang stroom voorzien aan je apparaten die je erop aansluit. Denk aan iets van 10 minuten (of nog minder) als je richting het maximale vermogen gaat qua aangesloten apparatuur.

Je zou het zelf dan nauwkeuriger moeten meten, maar ergens tussen 5 en 10 W continu extra opgenomen vermogen uit je panelen of grid, voor een paar minuten "plezier". Dat kan echt niet uit op dit gebied.

Als je doel is om zonne-energie te verbranden, bijvoorbeeld om een teruglever"boete" te verminderen, dan zou het kunnen werken. Maar dan kun je beter een andere energieleverancier zoeken. Dan moet je wel vlak voordat de panelen gaan produceren de UPS even afkoppelen om de accu leeg te maken, dat gaat heel snel.

Je stopt uiteindelijk veel meer energie in de UPS dan dat je er ooit weer uit haalt. Je levert iets minder terug aan het net als de panelen aan zijn, maar je hebt dan weer meer energie nodig om de UPS na "gebruik" weer op te laden na enkele minuten.

Ook kan het een leuk speel-projectje zijn om te leren hoe HomeAssistant en automations werken, prima.

Maar financieel word je er niet beter van, mocht dat je doel zijn ;)

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dukejan
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23-05 15:42
Het is mij duidelijk.
Doel was inderdaad om salderen tegen te gaan.

Als ik het zo lees heeft het financieel en energietechnisch geen meerwaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23-05 21:35
@dukejan
Die UPS verkopen gaat je nog het meeste opleveren.

Verder zijn er ondertussen genoeg topics waarin goede, haalbare ideeën voorbij komen om je eigen verbruik te optimaliseren.
Meest haalbare optie de komende jaren gaat volgens mij een elektrische auto (of plug-in hybride) zijn. Goedkoop of gratis opladen met zonnestroom en dan heel goedkoop kilometers rijden. Verder komen er steeds meer modellen op de markt die ook als thuisaccu gebruikt kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Nu online
Ik had een Eaton ups tegen spanning uitval en om de achter liggende apparatuur te beschermen tegen spanningspieken, deze nam in standby zoveel stroom dat je deze echt niet 27/7 standby wil hebben.
Na zo'n 400 uur dienst te hebben gedaan en 5 jaar op de plank te hebben gelegen is de (dure) accu aan vervanging toe...

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:18
Ik heb zelf ook een UPS in gebruik, maar die zet ik ook echt in voor zijn doel: het beschermen van voornamelijk mijn NAS (met spinning disks) tegen stroomuitval en overspanning van het net.

Die UPS gebruikt ongeveer 5 W continu, wat neerkomt op grofweg 45 kWh per jaar, ofwel een tientje tot 15 euro meerverbruik, met de huidige energieprijzen. Dat heb ik er zeker voor over. ;)

Overigens heb ik al mijn netwerkapparatuur er ook op aangesloten, zodat ik nog heel even kan internetten op de laptop en zoeken wat er aan de hand is ;). Alles op de UPS bij elkaar gebruikt iets van 67 W (NAS, modem, router PoE switch met alle WiFi AP's), wat ca. 15% van de UPS capaciteit is.

Bij stroomuitval gaat de NAS binnen 15 minuten al in safe mode, vanwege het low-battery signaal vanuit de UPS, zelfs bij deze lage belasting.

Na herstel van de stroomvoorziening duurt het vele uren voordat de accu weer vol is, en dat wil je ook niet uitstellen tot de volgende dag, hopend op zonneschijn.

Kortom: een UPS is niet geschikt voor het opvangen van zonnestroom, daar zijn inderdaad veel betere oplossing voor. Ik ben zelf nog niet zo ver (ik wacht het afbouwen van de salderingsregeling af), maar ben wel geïnteresseerd aan het lurken in het Sessy topic, een nederlandse startup die een eigen accu-systeem bouwt en sinds eerder dit jaar levert, specifiek voor opslag van stroom voor gebruik in je huis, wellicht is dat iets?

Het Sessy thuisaccu verzameltopic

Anders zijn er ook zelfbouw-topics, waar de prijs wat gunstiger is. Dan moet je wel zelf flink aan de hobby, en enigszins gevoel hebben voor elektra. Je werkt met hoge energie-capaciteiten tenslotte. Een topic voor interesse:

Zelf een powerwall bouwen

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy

Pagina: 1