Vraag

• Jobvink
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 05-05-2024
Ik vind het best lastig om het juiste subforum te vinden voor mijn vraag cq probleem. Ik zou me dan ook kunnen voorstellen dat 'Overig hardware' niet het juiste is; wees vooral vrij me eventueel het goede te wijzen dan probeer ik het daar opnieuw.

Ik speel piano en zing daarbij. Eens per week doe ik dit live op een zorgcentrum voor ouderen in Maassluis. Een bevriende activiteitenbegeleidster van een zorggroep in Rotterdam is samen met haar collega's onlangs begonnen met het ontwikkelen van een online activiteitenpakket voor thuiswonende, hulpbehoevende, eenzame ouderen die niet (of niet meer) mobiel genoeg zijn om op locatie te komen voor groepsgewijs aangeboden activiteiten. Een belangrijk onderdeel van dit pakket zijn vanaf een (thuis)locatie live door een medewerker/vrijwilliger met een camera streamde gezellige interactieve activiteiten, zoals quizjes, bingo of een koffie- of borreluurtje. Nieuw te starten is een online muziekactiviteit, waarbij ik ga pianospelen en zingen voor deze mensen. Idealiter zingen zij vanuit hun eigen huis mee met mij en ik zou het liefst willen dat iedereen die deelneemt inclusief mijzelf elkaar ook - zonder latency - kan horen. Er is al een uitgebreide app en gebruiksomgeving ontwikkeld voor deze en alle andere activiteiten. Deelnemers kunnen zich vanaf begin januari 2024 tweewekelijks gaan verheugen op mijn muziek.

Tijdens een online meeting met de technische staf achter de app en de activiteitenbegeleiders bleek echter dat mijn set up niet klopt, althans niet 100%. Ik streamde mijn beeld en geluid vanaf mijn Samsung A34 telefoon. Ik kreeg van de anderen complimenten over mijn camerabeeld en lichtkeuze, maar een dikke min voor het geluid. Het praten kwam aardig over, maar het zingen en pianospelen totaal niet. Het zingen was haperend en zacht, de piano was zelfs bijna niet te horen, terwijl ik best luid speelde. Er veranderde niets wezenlijks toen ik een iRig Stream aansloot, maar dat kan ik heel goed niet op de goede manier gedaan hebben. De moderators van die app en gebruiksomgeving raadden mij onder meer aan een USB-powered mengpaneeltje met 48 Volt mic power en een condensatormicrofoon aan mijn telefoon of tablet aan te sluiten. Ik heb beleefd geantwoord dat ik het mengpaneeltje meteen zou gaan kopen - de mic(s) heb ik al - maar voordat ik ga investeren in apparatuur wil ik eerst hier nog eens een second opinion vragen.

Dit zijn de specificaties van mijn huidige apparatuur:
- Samsung A34 telefoon (de recentste Android erop)
- Samsung A8 Tablet 10.1" (de recentste Android erop)
- MXL groot- en kleinmembraan microfoons met XLR-kabels
- Samson zangmicrofoon met XLR-kabel
- analoog Behringer Xenyx502 mengpaneeltje met 1 XLR en 2 stereo (of 4 mono) jack line ingangen. Het heeft geen 48V mic power en dus ook geen USB-aansluiting maar een voedingsadapter.
- iRig Stream
- Diverse bedrade en draadloze oordopjes
- Diverse kabels en verloopjes
- Vloer- en tafeldriepoten met klem voor de telefoon; aan te schaffen voor de tablet.

Ik heb overigens een Focusrite Scarlett 2i2 mét USB-aansluiting en 48V mic power, maar deze is aangesloten op mijn PC als externe geluidskaart. Streamen via mijn Desktop is geen optie want ik heb geen webcam; bovendien staat de PC te ver van de piano af om deze effectief te kunnen benutten bij het streamen. De piano verplaatsen is geen optie, want die is loodzwaar en staat niet op wielen. Met lange kabels kan een hoop opgelost worden, weet ik, maar ik vind het erg belangrijk en ook prettig om te zien wat ik stream terwijl ik zit te spelen omdat ik geneigd ben nogal beweeglijk te spelen en daardoor nog wel eens per ongeluk (gedeeltelijk) uit beeld verdwijn. Ik heb ook een laptop maar hoewel die recent door een maat een beetje is opgepimpt - hij is zeker 11 jaar oud - is die niet goed meer in te zetten. Er zit geen SSD schijf in, weinig geheugen en ook geen denderende processor; ik vertrouw die dus niet met een livestream.

Lang verhaal kort:
Gaan jullie mee met het advies van de techneut achter de app om mij een USB-mengpaneeltje te laten kopen? Zijn er andere dingen die ik nog bij moet kopen? Of zien jullie goede mogelijkheden voor mij met de huidige set up? Alle advies en tips zijn welkom!
Ik wil benadrukken dat ik de muziekactiviteit onbezoldigd als vrijwilliger vormgeef en ik wil om die reden niet al te veel kosten moeten maken. Waarschijnlijk kan ik een eventuele aankoopbon (in ieder geval gedeeltelijk) declareren bij de zorgorganisatie, maar het budget voor dit project is ook niet oneindig dus dan praten we liever niet over honderd(en) euro's.

Ik ben helaas niet gemachtigd om een link naar de specifieke app, die exclusief voor onze zorgorganisatie is ontwikkeld, hier te delen, maar de gebruiker die een account aanmaakt en inlogt krijgt een gebruiksomgeving die een beetje lijkt op videoconferenceapps als Zoom, MS Teams of Google Meet. Ik als streamer van de muziekactiviteit krijg van de organisatie extra rechten. Ik kan het event bijvoorbeeld aanmaken in de kalender en dan kunnen gebruikers van de app zich inschrijven voor deelname. De bedoeling is dat ik kan praten met de andere gebruikers en zij ook met mij en onderling. Het leukste zou het zijn als iedereen die meezingt elkaar kan horen zingen, maar helaas is de ervaring dat dit een puinhoop wordt omdat iedereen - inclusief mijzelf - op elkaar gaat wachten vanwege de vertraging in het geluid. Het belangrijkste is dat iedereen mij kan horen zingen en spelen en dat de kwaliteit daarvan goed, of in ieder geval goed genoeg is; zeg maar ononderbroken en niet overstuurd. Sowieso, ik hoef geen 32K high fidelity surround geluid uit te zenden, want bij de meeste mensen zal het internet niet snel genoeg om dit zonder eindeloos bufferen en vastlopen door te geven. Hetzelfde voor de beeldkwaliteit.

Bij voorbaat dank voor alle input! :)

[ Voor 3% gewijzigd door Jobvink op 28-12-2023 00:32 ]

Beste antwoord (via Jobvink op 04-01-2024 00:12)

• MsD
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:19

MsD

Ik zie nu op MP een Behringer UFX1204 staan, mocht je echt een dikke upgrade willen maken, dit is 'm :-)

Heb je al gecontroleerd of de microfoons werkelijk 48V fantoom nodig hebben ? Is echt wel een relevante namelijk. (oftewel, welke heb je precies?)

En als je dan eens probeert om de microfoons die je hebt aan te sluiten op je huidige mengpaneel, en kijken (luisteren, dus) met een koptelefoon, in het mengpaneel, of je daar al een redelijk geluid uit kan halen, is op zich niet heel ingewikkeld. En als dat geluid een beetje klopt sluit je je mengpaneel aan op de Irig, en dan daar met de koptelefoon luisteren of het geluid goed is, en dan de aansluiting op je telefoon, even met iemand een Zoom starten, en je weet hoe het werkt.

In principe moet alles zo kunnen werken. Hoop ik...

Alle reacties

• CB32
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:19
Volgens mij gaat zonder latency per definitie niet lukken. Samen dingen gaat niet goed klinken ben ik bang. Probeer maar eens samen een liedje te zingen via skype o.i.d, voor op zijn minst 1 iemand klinkt het helemaal niet getimed.

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18:11

sjirafje

No inspirational quotes here

Het lijkt mij alsof je telefoon of de app is ingesteld op spraak. Er wordt actief achtergrond geluid (piano) weg gefilterd. Ook met zang lijkt er niet goed omgegaan te worden. Vergelijk het met discord, die filtert ook zoveel mogelijk niet-spraak geluid weg.

Kun je in je app instellen welke audio source hij moet gebruiken? Niet dat hij de ingebouwde microfoon gebruikt ipv je irig stream.

[ Voor 11% gewijzigd door sjirafje op 28-12-2023 00:44 ]

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:36

br00ky

Moderator Harde Waren
Aangezien dit vooral een vraag is die gaat over uitzenden van materiaal probeer ik het in Workflow, beeldbewerking en design. Mocht een locale mod er anders over denken, sorry, it was me.

• Jobvink
Goedenavond allen.

@CB32 Daar was ik al bang voor en die ervaring heb ik eerlijk gezegd ook al. Als ik telefoneer met een vriend en we gaan samen zingen, dan synchroniseren we ook niet en gaan op elkaar wachten. Maar dat is eigenlijk ook niet zo erg, als de deelnemers mij maar kunnen horen en dan zingen ze op eigen gelegenheid gezellig mee. Ik zet hun microfoons dan wel even uit als ik een liedje start.

@sjirafje In Zoommeetings tijdens corona moest ik wel eens wat nieuws voorspelen en -zingen voor een groep theateracteurs. Zij klaagden ook over het wegvallen van de piano en het haperen van de zang. Dat zou wel eens heel goed aan de instellingen van de microfoon kunnen hebben gelegen. Grappig genoeg is er niets aan de hand als ik de telefoonmicrofoon gebruik om iets op te nemen met zang en piano, bijvoorbeeld voor een YouTube filmpje.

@br00ky Ook vriendelijk bedankt voor het meedenken, dat topic lijkt me inderdaad passender.

• Jobvink
@sjirafje Ik ga zeker kijken naar de instellingen in de app. Als dat namelijk de oplossing is, dan is er sowieso geen aankoop nodig en kan het met de apparatuur die ik al heb. Daar kan ik wat wel mee.

@br00ky @CB32 @sjirafje Allemaal bedankt, ik ga wat proberen :)

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Als je een USB-C splitter hebt zodat je de telefoon kunt laden én de Scarlet aan kunt sluiten op de telefoon of tablet dan kun je van daaruit het geluid oppakken. Met een cameraprogramma kun je beeld en geluid samenvoegen. Dat kun je vervolgens streamen naar Facebook bijvoorbeeld, of een andere optie die je tot je beschikking hebt.

• Jobvink
@sypie Dank je, dat is ook nog een optie. Ook handig als het werkt in Facebook en YouTube etc. want dat opent nieuwe mogelijkheden om ook eens wat te streamen voor eigen plezier. :)

• sypie
  • Niet online
Kun je eens kijken of Blackmagicdesign ook de gratis camera app heeft voor Android? Dat biedt wel wat mogelijkheden denk ik met extern geluid en een ingebouwde camera.

• Jobvink
Nee, ik kom hem niet tegen in de Google Play Store @sypie .

Nog even voor een beetje duiding, ons hele project van digitale dagbesteding voor ouderen staat nog een beetje in de kinderschoenen. Ik ben gevraagd vanaf half januari deze muziekactiviteit te streamen onder supervisie van de zorgorganisatie, van wie de technische staf de applicatie ook heeft helpen ontwikkelen. Een week geleden hebben we een technische online meeting gehad met de technische staf, medewerkers van de digitale dagbesteding en een aantal mensen die ook een activiteit gaan streamen. Blijkbaar was/is het project voor iedereen die betrokken is nieuw.

• Jobvink
sypie schreef op donderdag 28 december 2023 @ 19:32:
Als je een USB-C splitter hebt zodat je de telefoon kunt laden én de Scarlet aan kunt sluiten op de telefoon of tablet dan kun je van daaruit het geluid oppakken. Met een cameraprogramma kun je beeld en geluid samenvoegen. Dat kun je vervolgens streamen naar Facebook bijvoorbeeld, of een andere optie die je tot je beschikking hebt.
Ik heb je bericht nog eens gelezen en zie nu pas wat je bedoelt. De Scarlett is eigenlijk geen optie, die zou ik dan steeds moeten los- en aankoppelen aan de pc, aangezien hij daar als externe geluidsinterface dient. Ik zou dan wel een nieuw USB-powered mixertje kunnen aansluiten, die zal ik dan moeten kopen, wat geen probleem moeten zijn want die is er al voor enkele tientallen €'s . Een USB-C-splitter kost ook geen wereldbedrag.

• sypie
  • Niet online
Ik gebruik zelf Apple spullen, waaronder een iPhone. Daar heb je speciale adapters voor waarmee je én een extern apparaat aan kunt sluiten én kunt laden. Dat moet je ook zien te vinden met USB-C. Het kan zijn dat een USB-C hubje met power delivery dat kan doen, ik ben daar niet zo in thuis. (voorbeeld van een adapter die ik eerder gebruikte om de iPhone als webcam te laten werken.)

• MsD

MsD

Als ik het een beetje goed begrijp sluit je de microfoons aan op het behringer mengpaneel, gaat die uitgang naar je irig, die je dan aansluit op je telefoon.
Ik zou toch echt eens kijken of die microfoons wel geschikt zijn om zonder fantoom te werken. Veel grootmembraam mics willen die 48V.

Dus eerst eens kijken waar het fout gaat. Gaat het goed als je alleen een simpele zangmicrofoon aansluit? En dan nog eentje? Mix je de mix vanuit het mengpaneel wel goed? Sluit je die kabels goed aan op de irig? Dat soort dingen.

Zou leuk zijn als het goed gaat werken!

• Jobvink
De apparatuur die ik opnoemde heb ik in mijn bezit, maar (nog) niet allemaal aangesloten. Ik heb vooral willen aangeven wat ik allemaal aan apparatuur heb, en of daar iets mee aan te vangen is, of dat ik beter tot aanschaf van iets nieuws kan overgaan (en zo ja, wat dan). Het spijt me als dat niet helemaal lekker uit de verf kwam in mijn eerdere berichten.

Op de Focusrite Scarlett kunnen 2 condensatormics worden aangesloten, want deze heeft 48V fantoomvoeding, bedankt trouwens, dat woord was ik kwijt. Maar deze Scarlett is momenteel in gebruik als vaste externe geluidsinterface voor mijn desktop pc. Ook gebruik ik die om digitale zangopnamen voor voornamelijk demo's van liedjes te maken, met behulp van softwarepakket Reason (Propellerhead). Het voortdurend omwisselen van de Scarlett is nogal een gedoe, als dat elke twee weken moet gaan gebeuren. Ik denk dat ik, als de condensatormics de oplossing blijken te zijn, dan beter voor een nieuw mengtafeltje met fantoomvoeding kan gaan, die ik dan doorlus naar de iRig Stream, of rechtstreeks zoals @sypie aangaf met een USB-C splitter op de telefoon of tablet.

Het Behringer Xenyx mengtafeltje, die iets makkelijker in gebruik te nemen is, heeft inderdaad geen fantoomvoeding. Ik zou hierop wel de (redelijk professionele) Samson zangmicrofoon (met XLR) kunnen aansluiten, maar ik vraag me af of dat genoeg bereik heeft om mijn zang en piano behoorlijk op te nemen. Ik heb een tweede zangmicrofoon (met 6,3 mm jackaansluiting) maar die is van een goedkope karaokeset afkomstig.

Ik had zelf voor ik Tweakers erbij betrok al een beetje geklooid met de iRig en met de Xenyx - met weinig resultaat - en ook had ik gewoon geprobeerd te streamen met de telefoon, zonder extra apparatuur. Men was toen erg te spreken over beeld en lichtkeuze, maar niet over het geluid, dat haperde of wegviel wanneer ik speelde en zong. De technische man van de zorgorganisatie, die beheerder is van de app, kwam ook al met de suggestie van een USB-powered-mixer-met-48v-fantoomvoeding al dan niet in combinatie met mijn iRig. Ik neig steeds meer naar de aanschaf hiervan. Deze zou ik dan kunnen gebruiken met de mics. Ook ga ik nog proberen of ik de microfooninstellingen van de telefoon of de app kan aanpassen.

In ieder geval ook bedankt voor je input @MsD :)

[ Voor 26% gewijzigd door Jobvink op 29-12-2023 00:04 . Reden: ik was wat vergeten te vermelden. ]

Acties:
  • Beste antwoord

• MsD

MsD

Ik zie nu op MP een Behringer UFX1204 staan, mocht je echt een dikke upgrade willen maken, dit is 'm :-)

Heb je al gecontroleerd of de microfoons werkelijk 48V fantoom nodig hebben ? Is echt wel een relevante namelijk. (oftewel, welke heb je precies?)

En als je dan eens probeert om de microfoons die je hebt aan te sluiten op je huidige mengpaneel, en kijken (luisteren, dus) met een koptelefoon, in het mengpaneel, of je daar al een redelijk geluid uit kan halen, is op zich niet heel ingewikkeld. En als dat geluid een beetje klopt sluit je je mengpaneel aan op de Irig, en dan daar met de koptelefoon luisteren of het geluid goed is, en dan de aansluiting op je telefoon, even met iemand een Zoom starten, en je weet hoe het werkt.

In principe moet alles zo kunnen werken. Hoop ik...

• Jobvink
@MsD

Dank je voor de tip over die Behringer. Ik zal hem eens opzoeken, dat kan geen kwaad.

Ik had de indruk dat de MXL kleinmembraan condensator instrument-overheadmicrofoon die ik heb wel wordt doorgegeven op mijn Behringer-zonder-fantoomvoeding, maar dat het signaal niet heel sterk is. De MXL grootmembraan condensator studiomicrofoon die ik heb komt niet lekker door. De microfoons doen het sowieso niet op de Line ingangen, alleen op de XLR mic ingang en daar heb ik er maar één van. Maar wellicht is het genoeg alleen de kleinmembraan te gebruiken.

Door alle feestdagen heb ik het project even op een laag pitje gehad, maar ik hoop deze week stappen te maken.

Allemaal bedankt voor het meedenken!

• Jobvink
@MsD Ik nam aan dat je MarktPlaats bedoelde en zag daar inderdaad de Behringer UFX1204, mooie mixer is dat. Maar die vind ik wat te groot en die valt ook buiten mijn budget. Ik heb genoeg aan 2 kanalen, dus ik zoek nog even verder :)

• Jobvink
Beste iedereen,

Ik denk dat ik het werkend heb. Ik ga het nog testen met de app "Dag! en Doen" van de zorgorganisatie, maar ik moet nog wachten op de aanmaak door de technische man van een persoonlijke inlog voor mij met beheerdersrechten. Dit gaat waarschijnlijk morgen of anders vrijdag gebeuren.

Uiteindelijk heb ik het als volgt gedaan:

Ik heb de MXL kleinmembraan condensator-overheadmicrofoon in een hoge micstand gezet op zodanige wijze dat hij van bovenaf halverwege de piano en de pianokruk opneemt. Wat ik niet wist, was dat deze microfoon ook zonder 48V fantoomvoeding uitstekend signaal doorgeeft aan het Behringer Xenyx mengpaneeltje. Het Line Out signaal van het mengpenaaltje heb ik met een stereo-audiokabel aangesloten op de lijningang van de IK Multimedia iRig Stream. Op dit apparaatje heb ik ook een standaard Samsung bedrade headset aangesloten zodat ik het gemengde signaal kan horen dat gestreamd wordt. Het in de headset ingebouwde micje pakt nog extra mijn zingen en praten op. De usb-kabel van de iRig heb ik aangesloten op het Samsung A8 tablet. Helaas is de Android van de tablet te nieuw om de bij de iRig Stream te downloaden IK Recorder App te draaien, maar deze is niet benodigd voor de goede werking en signaaldoorgifte van de Stream. Al met al krijg ik als ik zing en piano speel een kraakhelder geluid over de oordopjes. De iRig Stream beoordeelt het signaal overigens nog wel als (te) zacht, met een blauw lampje. Een groen lampje voor een perfect signaal zou beter zijn, maar daar kan ik nog aan werken.
Zojuist krijg ik groen licht van de technische man om (morgen?) te testen (had geen idee dat ik hem blijkbaar op zijn werkmobiel appte en dat hij dan nog reageert op dit uur).

Al met al van harte bedankt voor al het meedenken mensen :)

• Jobvink
Update:
Het testmoment heeft plaatsgevonden. Alles ging voorlopig nog goed. Ik hoorde mezelf zingen op de microfoon en de piano mooi en redelijk luid gemixt via de iRig Stream over mijn oordopjes. Kraakhelder geluid ook. De MXL kleinmembraan-condensatormicrofoon doet het uitstekend op het mengpaneeltje zonder 48V fantoomvoeding. Echt genieten dus! Toen ik na vijf minuten spelen en zingen klaar was en zeer nieuwsgierig en hoopvol aan het aandachtig meeluisterende technisch personeel van de organisatie vroeg wat zij ervan hadden meegekregen, antwoordden zij unaniem: "We hebben je zien spelen en zingen, maar er totaal niets of niets verstaanbaar van gehoord."
Af en toe bleek er een paar tellen een halfbakken geluidssignaal te worden doorgegeven, maar veel vaker niet dan wel.
Dat betekent dat het perfect en luid genoeg gemixte microfoon- en headsetsignaal van de iRig via de usb niet wordt doorgegeven naar de andere gebruikers van de streaming app van de zorgorganisatie. Er gaat gewoon nog steeds iets mis met het streamen van mijn (gemixte) geluid vanaf mijn telefoon of tablet.
Jammer.
De technische man heeft nu ook een iRig aan zijn setup toegevoegd, zodat hij zelf kan testen hoe dat werkt en mij de resultaten kan vertellen, in de hoop dat ik het op die manier toch zelf werkend kan krijgen. Dat is eigenlijk een beetje mijn laatste hoop met de huidige grotendeels akoestische set-up met piano, microfoon en telefoonheadset.
Een allerlaatste strohalm, mocht dat echt niet werkend kunnen worden gekregen en voor ik het streamen van de muziek dan maar met pijn in het hart opgeef, is dat ik de set-up toch compleet omgooi en dan met mijn digitale midi-klavier aangesloten op een piano-plug-in in de computer, een Samson zangmicrofoon en mijn conventionele Logitech webcam - waarvan ik niet weet of die nog wel werkt - ga proberen te streamen.

We zullen zien.

• Jobvink
Beste mensen, dit topic kan gesloten worden. De grootste geldschieter van de digitale dagbesteding voor ouderen, waar mijn muziekactiviteit onder valt, de gemeente Rotterdam, heeft na een kritische overweging en vergelijking met andere sociale activiteiten die zij subsidieert, besloten het geld voor ons project in te trekken. Dit betekent dat er in ieder geval voorlopig geen basis meer is voor mijn digitale muziekactiviteit. Wel ga ik enkele video's opnemen waarin ik speel en zing, die kunnen ze dan op een geschikt moment inzetten voor de ouderen die op locatie zijn. Het opnemen van deze video's met mijn telefoon is technisch nooit problematisch geweest, dus ik verwacht dat dit wel goed komt.

Allemaal bedankt voor het meedenken.

Groeten uit Schiedam.
Pagina: 1