Prioriteren van elektrische gebruikers

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Wij hebben een recreatiewoning met een 3X25A en een gasaansluiting.
Ik denk er aan het gas op te zeggen, omdat “all-electric” kosten zal besparen, namelijk de vaste kosten van de gasaansluiting. Dit staat los van het duurzaamheidsaspect. Het warm water voor de douche komt nu al uit een 18kW doorstromer. Gas wordt nu gebruikt voor kookplaat en gevelkachel (9kW). Deze laatste twee wil ik door elektrische equivalenten vervangen. Warmtepomp is niet interessant omdat het huis voornamelijk in de zomer wordt gebruikt.
De groter verbruikers zouden dan de volgende worden:
• Doorstromer 18kW
• Verwarming 8kW (bijvoorbeeld vier elektrische kachels van 2 kW)
• Inductiekookplaat 7kW
Dat gaat niet allemaal tegelijk. Er moet dus gekozen worden. Dat kan prima door bijvoorbeeld de verwarming uit te schakelen als er gekookt of gedoucht wordt. Maar ik zou dit het liefst zo inrichten dat het niet fout kan.
Nu bestaan er zo geheten “voorrangsschakelaars”, maar die dingen kosten zo een paar honderd euro, dat zou gelijk de grootste kostenpost van de ombouw zijn.
Ik zoek iets eenvoudiger, bijvoorbeeld een drie-standen schakelaar met “koken”, “douchen” en “verwarming”. Maar hoe maak ik zoiets eenvoudig?
Wie heeft tips?

Beste antwoord (via Prisma16 op 05-12-2024 13:01)

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:11

CyBeRSPiN

sinds 2001

Nickname55 schreef op maandag 1 januari 2024 @ 10:11:
[...]

Ik mag toch hopen dat die doorstromer zelf al afschakelt als er geen flow meer is? Dat ding blijft toch niet de hele dag door loeien? Anders is het geen doorstromer maar een boiler.
Precies, dus mijn suggestie was om die sensor te schakelen ipv de hoogvermogen 3-fase.

Alle reacties

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik vraag me meer af hoe je een 3X25A aansluiting hebt met een 18kW doorstromer. Die doorstromer zelf moet toch al op 25A afgezekerd zijn?

• Prisma16
  • Niet online
Doorstromer hangt aan alle 3 de fasen

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:15
Prisma16 schreef op woensdag 27 december 2023 @ 22:42:
Doorstromer hangt aan alle 3 de fasen
Ja, en het maximum vermogen daarvan samen is 230x3x25=17kW en een beetje, vandaar ook die vraag (ik was niet degene die hem stelde).

• Prisma16
  • Niet online
Sommetje klopt, maar toch werkt het al jaren..... Traagheid van de automaten kan afschakeling blijkbaar net voor zijn. (B-karakteristiek)

[ Voor 7% gewijzigd door Prisma16 op 27-12-2023 22:55 ]

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 06-12 20:09
Inductieplaat zal in de praktijk niet altijd 7 kW gebruiken.
Verwarming kan je vervangen door airco's
Blijft de doorstromer over. Die is gezien het vermogen voor douchen. Maar zou je evt kunnen vervangen door een ventilatiewarmtepompboiler (beste optie) of anders een ouderwetse electrische boiler.

• Prisma16
  • Niet online
@D-dark dank voor je reactie maar, airco/warmtepomp niet interessant gezien het beperkte gebruik buiten de zomer. Warmtepomp/airco kost minstens 1000 euro en een 2kW elektrisch kacheltje 150 euro.

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:59
Je kan zelf iets knutselen met een partij relais die 25A kunnen schakelen met een 12 Volt stuurspanning en een laagspanning 3-standen schakelaar. Maar relais voor 25A zijn ook niet goedkoop.
De eenvoudige en veilige methode is toch gewoon zo'n voorrangsschakelaar.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:15
Dat die schakelaars >€200 kosten is trouwens niet raar, en onverstandig om op te bezuinigen. Als je 17 kW wilt schakelen dan zijn dat serieuze stromen, dus heb je degelijk schakelmateriaal nodig. En dat kost geld.

De voorrangsschakelaars die ik zo snel vind geven de doorstroomverwarmer voorrang, en kunnen sowieso geen 18 kW schakelen (11 lijkt de standaard, om hierboven genoemde redenen - er moet nog wel iets aan kunnen naast die doorstromer).

Eerste wat een electricien hiervan gaat zeggen durf ik wel te voorspellen: 18 kW op een 17 kW aansluiting naast andere belasting, is dat eigenlijk een goed idee? De vraag stellen is hem beantwoorden.

Een moderne inductiekookplaat gaat het trouwens ook niet leuk vinden als je steeds de stroom eraf gooit (electronica voor regeling, tijd, enz.)

Kun je geen warmtepompboiler kwijt? Of zelfs een domme e-boiler zou dit probleem al oplossen. En hoef je niet te hannesen met schakelaars die het effectief ook onverkoopbaar maken.

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:55

AlphaRomeo

FP PowerMod
Wat ik zou overwegen: een paar slimme stekkers voor de kacheltjes. Een knopje bij douche. Als je gaat douchen druk je de knop in, en schakelen de kachels uit. Als je het koken ook nog wilt beveiligen voeg je dit relais toe voor een paar tientjes: https://www.elektramat.nl...pEYnJp3kBjMAaAqGpEALw_wcB. Ideaal gezien ook weer met wat domotica. Je hoeft dan alleen nog op te letten bij het douchen.

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-12 21:33
BSH inductiekookplaten kun je ook begrenzen in stappen van 500W. Of je kunt een een-fase inductiekookplaat nemen die maximaal 3.5kW gebruikt. Dat is natuurlijk niet ideaal, maar voor een vakantiehuisje wellicht voldoende.

Overigens kan ik mij niet goed voorstellen hoe je veilig kunt gaan douchen en nog een verwarming aan kunt hebben of water kunt koken met de voorgestelde setup.

• Prisma16
  • Niet online
Dank voor het meedenken, ik wat gezocht op Duitstalige sites, in D worden doorstromers meer gebruikt dan in NL,
Ben nu hier op gekomen, er zijn overigens veel meer merken die zoiets leveren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qgqR5RQuCtspeSaOMD68d4uMs0k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yko5KaoTBYhMUXqaZveEyYr0.jpg?f=fotoalbum_large

https://www.techniekwebsh...t-stroom-iu-6-7-39-a.html

• Prisma16
  • Niet online
alex3305 schreef op zondag 31 december 2023 @ 15:08:
BSH inductiekookplaten kun je ook begrenzen in stappen van 500W. Of je kunt een een-fase inductiekookplaat nemen die maximaal 3.5kW gebruikt. Dat is natuurlijk niet ideaal, maar voor een vakantiehuisje wellicht voldoende.

Overigens kan ik mij niet goed voorstellen hoe je veilig kunt gaan douchen en nog een verwarming aan kunt hebben of water kunt koken met de voorgestelde setup.
Verwarming uit tijdens het douchen en niet koken tijdens douchen lijkt mij geen probleem

• Sgrovert
  • Registratie: Mei 2004
  • Nu online
Prisma16 schreef op woensdag 27 december 2023 @ 22:51:
Sommetje klopt, maar toch werkt het al jaren..... Traagheid van de automaten kan afschakeling blijkbaar net voor zijn. (B-karakteristiek)
Een 25A automaat schakelt niet meteen bij 25,1 A af. Hier zit een afschakelkarakteristiek die toestaat om een kleine tijd meer stroom te gebruiken. Ook hangt het opgenomen vermogen van de doorstromer af van de warmtevraag. De 18 KW zal alleen gebruikt worden als het debiet groot genoeg is. Ik vermoed dat er een sensor inzit welke de maximale temperatuur regelt.

Is er naast de douche nog een andere warm water gebruiker op de doorstromer gekoppeld?
Tijdens het koken is het vaak ook fijn als er warm water is. Ik kan me voorstellen dat als je tijdens het koken warm water gebruikt het erg vervelend is dat de kookplaat uitgaat omdat de doorstromer aangaat.

Lost In Music

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-12 18:25
Waarom zo goedkoop mogelijk? Zeg meteen electriciteit ook op, in de zomer kan je koud douchen, heb je geen verwarming nodig en gaat de zon laat onder, bespaart nog meer *O*

De logische oplossing is die doorstromer elimineren, boiler dus. Kan een heel kleine zijn, als kort wordt gedouchet.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Die doorstromer heeft toch een input nodig om aan te gaan? Neem aan op basis van een flowsensor die per direct de doorstromer afschakelt als er geen flow meer is? Die zou je kunnen uitschakelen/blokkeren als je de kookplaat inschakelt.
Dan hoef je geen hoge vermogens te schakelen.

[ Voor 9% gewijzigd door CyBeRSPiN op 01-01-2024 09:46 ]

• Nickname55
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-11 15:22
CyBeRSPiN schreef op maandag 1 januari 2024 @ 09:46:
Die doorstromer heeft toch een input nodig om aan te gaan? Neem aan op basis van een flowsensor die per direct de doorstromer afschakelt als er geen flow meer is? Die zou je kunnen uitschakelen/blokkeren als je de kookplaat inschakelt.
Dan hoef je geen hoge vermogens te schakelen.
Ik mag toch hopen dat die doorstromer zelf al afschakelt als er geen flow meer is? Dat ding blijft toch niet de hele dag door loeien? Anders is het geen doorstromer maar een boiler.

Euhm... \n ...

Acties:
  • Beste antwoord

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Nickname55 schreef op maandag 1 januari 2024 @ 10:11:
[...]

Precies, dus mijn suggestie was om die sensor te schakelen ipv de hoogvermogen 3-fase.
Pagina: 1