Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oviMivo
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 05-06 17:05
Hoi allen,

ik zat vanavond wat te rommelen door mijn Flickr-pagina en die van een aantal anderen. Uiteindelijk kwam ik in de EXIF-data het onderdeeltje DPI tegen.

Nu viel mij het volgende op. De eerdere foto's van mij (Sony A7R3) hadden een DPI van 300. Latere foto's zijn ineens allemaal DPI 240. nu is er in de tussentijd volgens mij niets veranderd aan mijn workflow of setup, althans niet dermate dat dit nadelig moet zijn.

De gebruikte lens was een 24-105G van Sony, in beide gevallen. de foto's gemaakt in RAW, bewerkt in Lightroom. hierin kan een klein verschil zijn: sommige bewerkt op de iPad Pro, andere op de MacBook Pro. maar lijkt mij dat hier geen verschil in zit.

Exporteren als JPEG doe ik altijd ''hoogte kwaliteit'' ook daar geen verschillen.

Nu vroeg ik mij dus af: hoe kan het dat eerdere foto's een DPI 300 hadden, en huidige 240. daarnaast natuurlijk: is dat erg? wat is het gevolg?

Ik ben wat gaan googlen en dan lees je dat het van belang kan zijn bij afdrukken, ik was altijd in de veronderstelling dat je resolutie daar voornamelijk van belang is? gezien mijn camera 42mp heeft zou je verwachten dat de resolutie hoog genoeg is voor grote prints.

Online kon ik er moeilijk een vinger op leggen wat de verhouding tussen resolutie/afdrukken/dpi is en waarom dit bij de ene foto anders is dan de andere (met dezelfde camera en lens).

p.s. ik heb foto's vergeleken die beide niet/of weinig gecropt zijn.

Laatste wat ook opviel is dat mijn vrouw haar foto's wel weer 300dpi aangeven, gemaakt met een Sony A6000 (24mp).

Wie kan er een heldere uitleg over geven? heb ik wellicht ergens een instelling ''verkeerd'' staan?

MBP14 // Sony A7RV // Sony 14GM // Sony 16-35GMii // Sony 24-70GMii // Sony 70-200Gii // Sony 200-600G // Laowa 100mm macro

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• manusz
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 10:37
oviMivo schreef op woensdag 27 december 2023 @ 21:50:
[...]
De eerdere foto's van mij (Sony A7R3) hadden een DPI van 300. Latere foto's zijn ineens allemaal DPI 240. nu is er in de tussentijd volgens mij niets veranderd aan mijn workflow of setup, althans niet dermate dat dit nadelig moet zijn.

[...]
Nu vroeg ik mij dus af: hoe kan het dat eerdere foto's een DPI 300 hadden, en huidige 240. daarnaast natuurlijk: is dat erg? wat is het gevolg?
Kort door de bocht: DPI in EXIF is volkomen onbelangrijk. Jouw foto's hebben pixels, niets anders.

Een printer deponeert een aantal Dots Per Inch (DPI) op het papier.

300 DPI is iets wat Canon inkjets doen.
240 DPI is (meen ik) iets wat Epson inkjets doen.

In beide gevallen is het onzinnige informatie in de EXIF van een foto.
Het enig interessante is het aantal pixels in breedte en hoogte.
Een printprogramma zal het aantal pixels dat je met jouw foto aanbiedt omzetten naar dots voor de printer.

Hoe het in de EXIF van de foto terecht komt? Waarschijnlijk "iets" van de editor die je gebruikt hebt.
Let er maar niet op.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MerijnB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:41
DPI (dots per inch) zegt iets over hoe groot (in centimeters) een afdruk van een foto wordt.

Stel je hebt een foto van 1000x1000 en je drukt die af met 300 dpi en 240 dpi zal de afdruk met 300 dpi kleiner zijn, er worden meer 'pixels per inch' gebruikt voor de afdruk. DPI heeft (dus) geen enkele invloed op kwaliteit of aantal pixels.

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oviMivo
Bedankt!

Wat ik bijzonder vind is dat we hetzelfde programma gebruiken, maar kennelijk een andere DPI krijgen van Lightroom. Anyway, fijn dat het in ieder geval niets afdoet aan de kwaliteit van de foto. En ik neem aan dat het dan ook geen invloed heeft bij het laten afdrukken.

MBP14 // Sony A7RV // Sony 14GM // Sony 16-35GMii // Sony 24-70GMii // Sony 70-200Gii // Sony 200-600G // Laowa 100mm macro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MerijnB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:41
Kan een instelling zijn die (onbewust) een keer veranderd is ofzo. Het heeft ook geen invloed op de kwaliteit bij het afdrukken, dat wordt bepaald door de printer en de resolutie van de foto.

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusz
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 10:37
oviMivo schreef op woensdag 27 december 2023 @ 22:41:
[...]
En ik neem aan dat het dan ook geen invloed heeft bij het laten afdrukken.
Dat hangt er vanaf hoeveel pixels je hebt en hoe groot je wil laten afdrukken.

Weinig pixels op een poster op formaat bushokje zal misschien niet zo fraai worden, tenzij je de foto op grote afstand bekijkt, dan kan het best weer meevallen ;)

Kortom, er zijn variabelen, als je gaat (laten) afdrukken moet je misschien eerst even een sommetje maken....

Maar inderdaad, de DPI informatie in de EXIF van de foto heeft hier niets mee te maken.

[ Voor 7% gewijzigd door manusz op 27-12-2023 23:26 ]

• oviMivo
manusz schreef op woensdag 27 december 2023 @ 23:12:
[...]

Dat hangt er vanaf hoeveel pixels je hebt en hoe groot je wil laten afdrukken.

Weinig pixels op een poster op formaat bushokje zal misschien niet zo fraai worden, tenzij je de foto op grote afstand bekijkt, dan kan het best weer meevallen ;)

Kortom, er zijn variabelen, als je gaat (laten) afdrukken moet je misschien eerst even een sommetje maken....

Maar inderdaad, de DPI informatie in de EXIF van de foto heeft hier niets mee te maken.
Dat was idd hetgeen waar ik altijd ook van uit ging. Maar die DPI bracht verwarring haha.

Mijn camera schiet 42Mp, dus in de basis moet dat voldoende zijn voor prints in de woonkamer (en nee dat is geen balzaal waar 300x400cm komt te hangen 🤣)

Bedankt voor alle input!

Pagina: 1