Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BWArmy1903
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 05-04-2024
Hallo,

Ik ben niet zo heel technisch en heb een aantal vragen over mijn opstelling Ik heb nu de volgende opstelling:

Nokia modem (Caiway) --> RT-AC66U ASUS router (in AP mode) --> diverse vaste verbindingen devices
--> diverse M5 Deco (voor Wifi dekking)

Nu heb ik een aantal vragen?
- Is deze router al aan vervanging toe? Of is deze qua snelheid nog prima (heb 1gig verbinding) icm met M5?
- Wat is eigenlijk nog het nut van een router in deze opstelling? En volstaat een goede switch?

Als ik ooit wil overstappen op een betere versie dan M5 welke adviseren jullie dan en voor een betaalbare prijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:57

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

De RT-AC66U is van 2012 en krijgt sinds 2021 geen firmware updates meer, dus je loopt een (beperkt) risico qua vulnerabilities.
Toevallig heb ik van de week bij m'n moeder een RT-N66U vervangen door een RT-AX57U. Prima ding voor weinig. Met een nieuwe AX router ga je er in elk geval een stuk op vooruit qua wifi snelheid.

Aangezien je M5 ook wifi doet, zou je inderdaad eens kunnen testen of het ook zonder je Asus kan. Een switch achter je modem is dan voldoende (met daarachter de rest van je infra). Let wel dat de M5 alleen AC doet en beperkte instelmogelijkheden heeft. Als dat voor jou voldoende is, lekker zo laten.

[ Voor 47% gewijzigd door Microkid op 27-12-2023 22:03 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:06

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

BWArmy1903 schreef op woensdag 27 december 2023 @ 21:38:
Hallo,

Ik ben niet zo heel technisch en heb een aantal vragen over mijn opstelling Ik heb nu de volgende opstelling:

Nokia modem (Caiway) --> RT-AC66U ASUS router (in AP mode) --> diverse vaste verbindingen devices
--> diverse M5 Deco (voor Wifi dekking)

Nu heb ik een aantal vragen?
- Is deze router al aan vervanging toe? Of is deze qua snelheid nog prima (heb 1gig verbinding) icm met M5?
- Wat is eigenlijk nog het nut van een router in deze opstelling? En volstaat een goede switch?
In AP-modus is er geen enkele nut aan een router, want dan routeert hij niet en functioneert hij als switch en AP. Een goede switch doet niets met WiFi, dus als je nog de WiFI van de AC66U gebruikt heb je meer dan alleen de switch nodig.

Sterker nog, je hebt daar drie routers - de niet nader genoemde Nokia, de AC66U en Deco kan ook routeren. Erg veel (drie)dubbel dan.
Als ik ooit wil overstappen op een betere versie dan M5 welke adviseren jullie dan en voor een betaalbare prijs?
Allereerst: zodra je met managed WiFi-systemen werkt, zoals TP-Link Deco, wil je alle WiFi AP's binnen dat systeem hebben. Dus combinatie van AC66U en M5 is onhandig. Je doet er beter aan alleen Deco's te hebben.

Als je alle Deco's wilt vervangen, dan kun je naar willekeurig welk ander systeem kijken, maar wil je maar enkele vervangen, dan moet je bij Deco blijven. Let trouwens op dat de oudere Deco's niet altijd kunnen samenwerken met de nieuwste, dus zorg dat je checkt of dingen nog samenwerken.

Qua adviezen... er zijn letterlijk duizenden opties. Grootste deel daarvan zal indien goed ingezet wel werken in een gemiddelde woning. Om een specifieker advies te geven zou het nodig zijn om allereerst te weten wat mis is/beter kan aan de huidige situatie, welke (bedrade) aansluitingen beschikbaar zijn en wat volgens jjou "een betaalbare prijs" is voor de totaaloplossing.

[ Voor 3% gewijzigd door dion_b op 27-12-2023 22:26 ]

Oslik blyat! Oslik!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 13-06 19:28
De Asus er tussenuit is een goede mogelijkheid. De Deco M5 op die plek als router en een netwerkswitch als je niet genoegd netwerkaansluitingen hebt.
Niets volgens mij. Waarom heb je het ooit zo gedaan?
Ooit is ver weg... Dan maar eens kijken naar een vervangingssetje. Wat nu geadviseerd wordt kan over 6 maanden al weer "oud" zijn. De vraag is altijd: Waarom wil je overstappen op een ander setje? Werkt het niet goed? Is de snelheid niet goed? Hoeveel verbindingssnelheid denk je nodig te hebben? En dat zegt nog niets over het surfen e.d. Dat is ook afhankelijk van de server en de verbinding waar je de informatie vanaf trekt.