serieschakeling combineren met timer

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de big
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 27-12-2023
hallo allemaal
Ik zit al een tijdje een oplossing te verzinnen om mijn serie schakeling van de verlichting in de garage te combineren met de verlichting van de garagedeur deze is met afstandsbediening.
De situatie is, als ik de garage binnen kom en het licht aan doe en dan in mijn auto stap en met de afstandsbediening de deur open doe gaat het licht van de garage deur 3 minuten branden
Als ik dan weg rij en de garage deur met de afstandbediening weer dicht doe gaat de verlichting van de garagedeur na 3 minuten uit
Nu zou ik willen dat dan ook de serie geschakelde garage verlichting automatisch uitgaat.
Dit moet ook de andere kant op werken, dus als ik terug kom en de garagedeur open moet de serie schakeling ook aan gaan en dat ik het met de hand uit kan zetten als ik de garage verlaat
Wie heeft hier wel eens over na gedacht.
...

Groeten
Tjeerd
...

...

Alle reacties

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 17-05 21:36
Wat voor een apparatuur gebruik je nu allemaal? Hoe wordt de verlichting door de garagedeur geschakeld? Met een stuurpuls van laagspanning (10 volt) of normale 230 volt spanning? Je zou de verlichting met een extra timer-schakelaar kunnen schakelen. Dan kan je met de schakelaar ook een puls geven om het signaal aan/uit te geven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _NvS_
  • Registratie: Oktober 2016
  • Nu online
Al eens aan 1 of meerdere bewegingsmelders gedacht ?
Of meer in lijn met je vraag, kan je garagedeur motor een extern contact schakelen ?

• Piemol
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online
_NvS_ schreef op donderdag 28 december 2023 @ 23:05:
Al eens aan 1 of meerdere bewegingsmelders gedacht ?
Of meer in lijn met je vraag, kan je garagedeur motor een extern contact schakelen ?
Dat zou ik ook doen (en gebruik ik ook zo), parallel aan de handschakeling. Dan heb je een knop om handmatig licht te schakelen, en eentje om de bewegingsensor(en) aan/uit te schakelen. Dan kun je ook gewoon overdag de deur open doen zonder dat het licht aan gaat, of sensors overrulen als het licht heel lang aan moet als je (stil)staat te knutselen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taghorn
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13-05 23:01
Zit het licht van de garage deur IN de behuizing? Zo ja, dicht laten en oplossing @_NvS_ pakken.

Het probleem is namelijk niet heel makkelijk. Stel even dat je de lamp van de garage EN de verlichting met 220V kunt aansturen (of lampje garagedeur eruit haalt).
Je serie schakelaar moet nu een "wissel" commando sturen, elke klik stuurt een verander aan/uit commando. Standaard oplossing.
De aansturing van de garagelamp stuurt een AAN als deze aan gaat en een UIT als deze uit gaat (deze elektronica is er, iets minder standaard).

Nadeel, als je de auto parkeert en in de schuur blijft dan gaat ALLE verlichting na 3 minuten uit.
Het word best knutselen, zou die bewegingsmelder serieus overwegen...